Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Consultatie basisbeurs


Ik snap wel dat ”schuiven met geld” nutteloos lijkt. Maar als je helemaal geen collegegeld betaald is het nog onzichtbaarder hoeveel studeren de maatschappij kost. Het is wel goed als mensen zich daarvan bewust zijn ook al krijg je het later terug. 

Ik vind die normbedragen voor het hoger onderwijs thuiswonend trouwens wel aan de hoge kant. In de tijden dat ik geen werk had, en wel zelf mijn collegegeld betaalde, redde ik het met een stuk minder.

Wel goed dat het maximaal te lenen bedrag wordt verlaagd om studenten te beschermen tegen hoge schulden..... Minder dat nog steeds na pas 35 jaar kwijtschelding kan worden gekregen”


sorry, maar om welke bedragen gaat dit? Ik zie ze niet terug in uw link (?)

Lara_L schreef op 22-05-2022 om 22:16:

Ik ben tegen het schuiven van geld en vind dat het collegegeld helemaal afgeschaft moet worden. Net als dat nu de basisbeurs vereenvoudigd moet worden en wat je ouders verdienen niet relevant moet zijn. Maar oke. Er ligt nou eenmaal een wetsvoorstel waar
we het mee moeten doen.

Eerste regel ben ik mee eens. Iemand anders noemde dat je wel een idee moet hebben van wat studeren kost maar ik denk niet dat collegegeld de oplossing is. Volgens mij weten maar weinig mensen dat de uni eigenlijk meer dan die 2000 euro collegegeld kost (ik meen me te herinneren dat het rond de 10000 was). Misschien is het al voldoende om een "rekening" te sturen met collegeled 10.000, subsidie collegegeld 10.000. nog te betalen 0. 

Voor de basisbeurs is wat de ouders verdienen niet relevant. Voor de aanvullende beurs wel. Ik ben dan wel benieuwd hoe je dit wilt vereenvoudigen.

Het argument dat mensen niet fulltime willen werken is natuurlijk bizar. Zeker in deze tijd. We hebben overal mensen nodig, dus meer gaan werken is gewoon nodig voor zoveel mogelijk mensen.
Het niet fulltime kunnen werken, is wat anders, maar dat zou in mijn ogen een uitzondering moeten zijn zolang er nog geen kinderen zijn.

In Nederland wordt er heel veel geschoven met geld. Dat ik jong was hadden we het ziekenfonds. Dan betaalde je een bedrag zelf (afhankelijk van je inkomen) voor je zorgverzekering. Nu heb je een zorgtoeslag. Het komt op hetzelfde neer, maar het is meer geschuif met geld.

Het vereenvoudigen van heel veel dingen is in mijn ogen niet zo moeilijk. Geef iedereen een basisinkomen en laat al die regels vallen. Geen toeslagen, geen beurzen, geen uitkeringen. Ziektekosten verzekering weg en het gewoon in handen geven van de staat. Dan kunnen mensen die ziek zijn een extra uitkering ontvangen vanuit de zorgpot. Alleen daar hoef je dan regels voor te hebben en die heb je sowieso nodig. Nu besef ik mij terdege dat heel veel mensen het moeilijk vinden om aan zo'n systeem te gaan, maar dat is een andere discussie.

Voor onze jongeren is het natuurlijk te bizar voor woorden dat je door de staat bijna gedwongen wordt om je leven te starten met een schuld aan de samenleving. Laten we in ieder geval weer teruggaan naar het systeem dat je als je zuinig leeft en wellicht een bijbaantje voor de leuke dingen de mogelijkheid hebt om te studeren of een MBO opleiding te volgen. Dat het niet uitmaakt of je ouders geld hebben of niet en dat je na die periode van leren een fijn leven kunt opbouwen zonder een schuld waarmee je meteen 1-0 achterstaat op leeftijdsgenoten die wel financieel ondersteund konden worden door hun ouders.

Fruitijsje schreef op 23-05-2022 om 09:05:



Voor onze jongeren is het natuurlijk te bizar voor woorden dat je door de staat bijna gedwongen wordt om je leven te starten met een schuld aan de samenleving. Laten we in ieder geval weer teruggaan naar het systeem dat je als je zuinig leeft en wellicht een bijbaantje voor de leuke dingen de mogelijkheid hebt om te studeren of een MBO opleiding te volgen. Dat het niet uitmaakt of je ouders geld hebben of niet en dat je na die periode van leren een fijn leven kunt opbouwen zonder een schuld waarmee je meteen 1-0 achterstaat op leeftijdsgenoten die wel financieel ondersteund konden worden door hun ouders.

Dat laatste voorkom je nooit, door oa die jubelton zitten we nu in de problemen op de woningmarkt en kun je als jongere zonder geld niet starten met je leven. Ook niet als je geen lening nodig hebt door al die jaren thuis te hebben gewoond. 

Fruitijsje schreef op 23-05-2022 om 09:05:


Voor onze jongeren is het natuurlijk te bizar voor woorden dat je door de staat bijna gedwongen wordt om je leven te starten met een schuld aan de samenleving. Laten we in ieder geval weer teruggaan naar het systeem dat je als je zuinig leeft en wellicht een bijbaantje voor de leuke dingen de mogelijkheid hebt om te studeren of een MBO opleiding te volgen. Dat het niet uitmaakt of je ouders geld hebben of niet en dat je na die periode van leren een fijn leven kunt opbouwen zonder een schuld waarmee je meteen 1-0 achterstaat op leeftijdsgenoten die wel financieel ondersteund konden worden door hun ouders.

Het starten met een schuld is totaal niet van toepassing. Want juist voor de groep jongeren met ouders met een lager inkomen is de aanvullende beurs er altijd al geweest. Het grootste probleem heb je als je ouders hebt die kunnen bijdragen maar dit niet doen.

Kerstin75 schreef op 23-05-2022 om 09:13:

[..]

Dat laatste voorkom je nooit, door oa die jubelton zitten we nu in de problemen op de woningmarkt en kun je als jongere zonder geld niet starten met je leven. Ook niet als je geen lening nodig hebt door al die jaren thuis te hebben gewoond.

Dat thuis blijven wonen of op jezelf gaan wonen is een keuze.

De jubelton is gelukkig niet meer, of binnenkort niet meer mogelijk. Het was een prachtige manier om de hele woningmarkt nog meer te verzieken.

Decembermamma schreef op 23-05-2022 om 09:23:

[..]

Het starten met een schuld is totaal niet van toepassing. Want juist voor de groep jongeren met ouders met een lager inkomen is de aanvullende beurs er altijd al geweest. Het grootste probleem heb je als je ouders hebt die kunnen bijdragen maar dit niet doen.

Klopt tot een bepaalde hoogte. Als jongere kun je er nu eenmaal weinig aan doen als je ouders hebt die volgens de regels een bijdrage kunnen leveren, maar het in de praktijk niet redden.

Fruitijsje schreef op 23-05-2022 om 10:10:

[..]

Dat thuis blijven wonen of op jezelf gaan wonen is een keuze.

De jubelton is gelukkig niet meer, of binnenkort niet meer mogelijk. Het was een prachtige manier om de hele woningmarkt nog meer te verzieken.

Typische Randstadopmerking dit Heel veel studenten kunnen helemaal niet thuis blijven wonen tijdens de studie, omdat ze ver weg wonen of het openbaar vervoer niet voldoet. Mijn eigen kind is twee uur enkele reis onderweg voor wat met de auto nog niet eens drie kwartier is. 

Pief schreef op 23-05-2022 om 10:23:

[..]

Typische Randstadopmerking dit Heel veel studenten kunnen helemaal niet thuis blijven wonen tijdens de studie, omdat ze ver weg wonen of het openbaar vervoer niet voldoet. Mijn eigen kind is twee uur enkele reis onderweg voor wat met de auto nog niet eens drie kwartier is.

Dan zou je kind zich moeten afvragen of het duurder is om op zichzelf te gaan wonen of om met een auto te gaan pendelen. 

Natuurlijk begrijp ik dat het soms heel ver reizen is, maar dan nog steeds is het een keuze. Twee uren reizen is een hoop, maar daar kun je nog steeds over nadenken of dat toch niet de beste oplossing is. Daarnaast een rijbewijs halen en met een auto gaan rijden is ook gewoon een mogelijkheid, zodra ze 18 zijn.
Er zijn ook mensen die dagelijks 2 uur met de auto enkele reis hebben om op hun werk te komen.

Daarbij komt: het is niet een typische randstad opmerking het is gewoon een opvatting. Want twee uur reizen om ergens te komen is ook in de randstad niet ongebruikelijk. Waarom denk je dat er zoveel mensen een auto rijden?

Precies ik woonde ook in de randstad, en met de auto was het ook maar 35 minuten rijden naar mijn HBO maar omdat ik met het OV moest was ik ook 1 uur en 40 minuten bezig er te komen. Overigens zijn de tijden op hbo's meestal zo dat je in de veel gevallen buiten de spits moet reizen zo kon ik ook elke dag 2 keer rond de 45 minuten gewoon leren onderweg.

Fruitijsje schreef op 23-05-2022 om 10:10:

[..]

Dat thuis blijven wonen of op jezelf gaan wonen is een keuze.

De jubelton is gelukkig niet meer, of binnenkort niet meer mogelijk. Het was een prachtige manier om de hele woningmarkt nog meer te verzieken.

Pief schreef op 23-05-2022 om 10:23:

[..]

Typische Randstadopmerking dit Heel veel studenten kunnen helemaal niet thuis blijven wonen tijdens de studie, omdat ze ver weg wonen of het openbaar vervoer niet voldoet. Mijn eigen kind is twee uur enkele reis onderweg voor wat met de auto nog niet eens drie kwartier is.

Nee maar ook andersom, mijn Randstadkinderen vonden het prima om thuis te blijven om zo niet te hoeven lenen maar komen nu niet het huis uit. 

Neweve schreef op 23-05-2022 om 07:48:

[..]

Eerste regel ben ik mee eens. Iemand anders noemde dat je wel een idee moet hebben van wat studeren kost maar ik denk niet dat collegegeld de oplossing is. Volgens mij weten maar weinig mensen dat de uni eigenlijk meer dan die 2000 euro collegegeld kost (ik meen me te herinneren dat het rond de 10000 was). Misschien is het al voldoende om een "rekening" te sturen met collegeled 10.000, subsidie collegegeld 10.000. nog te betalen 0.

Voor de basisbeurs is wat de ouders verdienen niet relevant. Voor de aanvullende beurs wel. Ik ben dan wel benieuwd hoe je dit wilt vereenvoudigen.

In heel veel Europese landen kennen ze niet eens collegegeld...

Een rekening sturen van de werkelijke kosten (en te betalen 0) lijkt me onzin. Als je die binnen krijgt, wat dan? Geneeskunde is bovendien duurder dan bv. Pedagogiek. Voor de basisschool en middelbare school stuur je toch ook geen rekening gemaakte kosten? Daarnaast vergeten mensen dat je jaarlijks zelf ongeveer 2000 euro collegegeld betaald, en dat de rest van het bedrag pas naar de hogeschool/universiteit wordt overgemaakt als jouw diploma wordt geregistreerd bij DUO. Iemand die stopt met zijn studie heeft voor de overheid dan ook niet meer dan het zelf betaalde collegegeld gekost.


Voor de aanvullende beurs lijkt het mij ook niet relevant wat de ouders verdienen. Bij die link consultatie staat een reactie van iemand uit Zeeland die uit een gezin van 12 kinderen komt en 0 euro krijgt en daardoor moet lenen. Studenten afrekenen op wat ouders kunnen of willen besteden middels een lening (die niet na het behalen van een diploma wordt kwijtgescholden) slaat nergens op.

Kerstin75 schreef op 23-05-2022 om 11:29:

[..]

[..]

Nee maar ook andersom, mijn Randstadkinderen vonden het prima om thuis te blijven om zo niet te hoeven lenen maar komen nu niet het huis uit.

Het huis uit gaan heeft daar niet veel mee te maken. Ik kende mensen uit Zeeland die maar 2-3 uur enkele reis gingen reizen. Ze hebben wel in Zeeland werk kunnen vinden maar een woning lukt daar ook al niet meer door al die vakantiewoning-beleggers.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.