Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Continurooster: liever niet!


Dalarna

Dalarna

18-10-2013 om 07:54

Geerke

Als het om oudere kinderen gaat komen die toch gewoon zelf naar huis? Wat maakt het dan uit?

Verder: als je weet dat je om 16 uur een afspraak hebt kun je ook van tevoren regelen dat jouw kind elders gaat spelen en hoef je niet eens naar school (tenzij je er meer hebt).

Je kunt toch niet ELK gesprekje doen direct na schooltijd dus je kunt dat ook gewoon los laten natuurlijk.

Ik denk dat ze dit niet doen bij een continurooster.

continurooster werkt perfect!

Ik heb ervaring met beide systemen, voor onze verhuizing bezochten de kinderen een school, aan de overkant van ons huis, waar ze een uur en een kwartier pauze hadden tussen de middag. Mijn ervaringen daarmee zijn wat ik me kan herinneren, dat de kinderen altijd strontvervelend waren, binnen tien minuten hun brood opgegeten hadden en dan even met de buurkinderen gingen spelen om de tijd op te vullen tot we weer weg moesten. Nu bezoeken de kinderen alweer anderhalf jaar een school waar ze meedraaien in een continurooster. Echt ideaal! Onze jongste zei na de tweede schooldag: mama, ik vind het toch zo fijn dat je hier maar 1 x naar school hoeft! Ze komen ook veel meer ontspannen thuis, zijn minder moe en hebben meer tijd om met vriendjes af te spreken. Of je nu als moeder zijnde werkt of niet, het is gewoon perfect geregeld zo. Ik kan me wel voorstellen dat als je werkt de kosten voor de bso flink stijgen, maar het scheelt wel weer overblijfkosten. Overigens vond ik de overblijf waardeloos, dat vinden ze niet leuk, de meeste kinderen gaan naar huis, ze zien het als een straf, hun eigen meester of juf zit niet in de klas maar een onbevoegde ouder. Nu zien ze het niet als straf en eten ze gezellig met hun klas een broodje, daarna heerlijk spelen. Ook voor de band met de leerkracht is dit volgens mij perfect. En vergeet de veiligheid niet, de leerkracht weet wel welke kinderen ze beter extra goed in de gaten kunnen houden!

kosten

`Ik kan me wel voorstellen dat als je werkt de kosten voor de bso flink stijgen, maar het scheelt wel weer overblijfkosten`

Wat ik begrepen heb - maar ik heb dus alleen maar ervaring met continurooster - is dat kosten voor overblijf niet onder de regeling van de kinderopvangtoeslag vallen. Kosten voor BSO wel. Dan kan een continurooster per saldo nog wel eens voordeliger uitpakken.

Toen ik kind inschreef was er nog geen continurooster maar ik vernam van de adjunct destijds dat er veel geklaagd werd over de overblijfkosten (overblijf werd geregeld door de lokale welzijnsorganisatie). Dat is vermoedelijk mede een reden geweest voor invoering van het continurooster.

Groeten,

Temet

Ambitie

Dus óf je werkt alleen zoveel als nodig is voor het onderhoud van je gezin óf je werkt voor status en geld?

Als ik morgen de 30 miljoen win, stop ik niet met werken. Niet omdat ik het geld of de status nodig heb, maar omdat ik het leuk vind om te werken.

Volgens mij vergeet je die optie in je óf óf lijstje.

Jo Hanna

Jo Hanna

19-02-2014 om 22:40

moeder moet ja

Wat een rottige reactie zeg, Peenvogel. Ik kan jou ook wel gaan bashen omdat je op je luie reet thuis zit en op de zak van je man teert. Ben ik ook niet van plan. Slaat ook als een tang op een varken. Maar doe dan ook normaal over 'ons'.

Ik heb geen eeuwige drang naar meer status en geld. Ik ben gewoon kostwinnner en alleenstaande moeder. En ik ben dus blij met de weinige structuren in deze maatschappij die wél op de noodzaak om te werken zijn afgestemd. Ik zou eerlijk gezegd ook liever in de luxe positie verkeren dat ik niet hoefde. Ik word er tamelijk moe van om overal verantwoordelijk voor te zijn.

Groet, Jo Hanna

Wikke

Wikke

19-02-2014 om 22:56

tussen-de-middagpauze op school in het buitenland

In het buitenland zouden de kinderen geen moeite met lange schooldagen hebben. Kan heel goed. Maar er is wel een groot verschil tussen school in NL en in het buitenland:

In NL moeten de kinderen op school in hun eigen (muffe) klas in een kwartiertje meegebrachte boterhammen eten.

In het buitenland (bijv. Frankrijk) krijgen de kinderen op school een volledige warme maaltijd, in een andere ruimte (en ik neem aan dat daar meer tijd voor is dan een kwartiertje).
Kleuters (vanaf drie jaar) kunnen ook nog vaak 's middags een dutje doen op school.
Het lijkt me logisch dat na een goede middagpauze met een goede maaltijd, er weer meer energie is om tot 17u00 op school te blijven.

Dalarna

Dalarna

20-02-2014 om 08:58

wikke

Kleuters zijn vier, geen drie. Driejarigen doen hier een dutje op het kdv!

Jasmijn

Jasmijn

20-02-2014 om 09:11

Reaktie op Wikke

Ik heb maar een deel van de discussie gelezen, maar ik zou het helemaal niet leuk vinden als mijn kinderen tot 17.00 op school zouden zijn. Hoe goed ze het ook zouden regelen, met warm eten in kantines en dutjes voor de kleintjes op school. Ik vond het gewoon heel erg leuk om de kinderen om 15.00 (en op woensdag om 12.00 ) al weer lekker thuis te hebben. (ik werkte toen parttime) en het was inderdaad een hoop geregel, maar dat had ik er wel voor over. Anders zou ik mijn kinderen alleen 's avonds en in het weekend zien, dat zou ik te weinig hebben gevonden. (tijd tussen 17.00 en 19.00 is vaak spitsuur thuis) dus juist dat lummelen op de bank, een uur een schommel duwen in de speeltuin, beetje bij de geitjes kijken zou dan alleen in het weekend kunnen.

Maar goed, dat was een reactie op Wikke die aangaf dat het in het buitenland goed geregeld is. Continuerooster was er bij ons nooit, maar daar zou ik wel een voorstander voor zijn geweest, wat een ander ook al schreef. De tijd tussen de middag is behoorlijk lang, ze raken weer helemaal uit het gevoel van school en daarna moeten ze wéér 2 uur in de klas zitten. En overblijven vonden mijn kinderen idd helemáál niet leuk. Hebben ze maar een paar keer gedaan en toen heb ik een moeder kunnen vinden waarmee ze mee naar huis mochten om daar een broodje te eten (1x id week)

Jasmijn

"Ik heb maar een deel van de discussie gelezen, maar ik zou het helemaal niet leuk vinden als mijn kinderen tot 17.00 op school zouden zijn"

Als je in een land had gewoond waar kinderen standaard de hele dag op school doorbrengen had je niet beter geweten natuurlijk.

Jouw reactie geeft trouwens heel mooi aan hoe dit soort discussies dreigen te worden vertroebeld. Jij zegt heel duidelijk dat jij een lange schooldag niet leuk gevonden zou hebben, maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat veel mensen die datzelfde voelen het verkopen als 'het is slecht voor de kinderen om lang op school te zitten'.

Ik zou er trouwens ook - maar dat heb ik al eerder gezegd geloof ik - wel voor zijn dat kinderen op school een fatsoenlijke warme maaltijd krijgen, zoals Wikke beschrijft. Zijn we ook in éen moeite door van het gezanik over de gezonde lunch af, want die mag de school dan zelf verzorgen. Maar goed, dan moeten er fatsoenlijke lunchruimtes en keukens worden geregeld op basisscholen, dat zal tijdens mijn leven wel niet gebeuren vermoed ik.

Groeten,

Temet

Lotto

Lotto

20-02-2014 om 11:29

In Frankrijk

Hebben de mensen een heel ander ritme. Op het werk is daar vaak ook een enorme pauze (siësta). En eten vaak pas om 20.00 uur.
Dat kun je niet heel goed naast het Nederlandse ritme leggen om te vergelijken.
En in Frankrijk is voltijds werken de norm.

Dus een deeltijdmoeder zoals hier is erg zeldzaam.

Soms denk ik wel eens dat het hier in Nederland gewoon nog niet mogelijk is om ontspannen met moederschap en werk om te gaan. Iedereen heeft er sowieso een mening over, die niet zelden zeer ongenuanceerd is. Zo roepen veel mensen ook dat als die onopgevoede probleem kinderen komen omdat moeders zonnodig moeten werken. Aan de andere kant worden thuisblijfmoeders en deeltijdmoeders verweten dat ze lui zijn.

Je doet het nooit goed dus.

Aan de andere kant is het logistiek bijna niet te doen om als ouders allebei voltijds te werken met schoolgaande kinderen.
Een baas heeft er ook niet zoveel trek in als een werknemer steeds om max.17.30 de deur achter zich dicht trekt omdat er een kind van de opvang gehaald moet worden. En dan zit je al een half uur langer dan je contract (maar we moeten flexibel zijn he!).
En dat je niet zomaar onverwacht kunt overwerken dat vinden werkgevers eigenlijk niet kunnen. Ik heb daar in het verleden veel gedoe over gehad in ieder geval met mijn (ex)werkgever.

School hier roept ook regelmatig dat ze geen opvang zijn! Maar zijn in het verleden vergaten ze weleens hun studiedagen door te geven aan de BSO waardoor er gewoon geen opvang was voor die dag. Daar kom je dan een paar dagen vantevoren achter. En dan krijg je nog de schuld ook! Je kon het toch zien op de jaarkalender!

En dan nog die tussendemiddag! Wat een gedoe is dat toch overal om me heen. En als je daar maximaal gebruik van maakt dan ben je hier echt een slechte moeder hoor!
Ik moet ook zeggen dat ik het hier maar matig geregeld vind. Ik help mee, maar het is toch een groep onopgeleide vrijwilligers die voor best een grote groep kinderen verantwoordelijk zijn. In theorie max 15 kinderen per persoon.
Er is wel een betaalde kracht, maar 1 op +/- 50 kinderen. Dat vind ik niet veel. Maar andere scholen in de omgeving doen dit ook zo.
Hier veel onrust en veel pestgedrag tijdens de overblijf.

Ja scholen in het buitenland hebben gewoon een kantine, en serveren maaltijden (geen idee wat het kost trouwens).
Ik vind het eten van een kleffe boterham in het lokaal ook niet ideaal. Maar op kantoor is dit meestal ook zo. Hoewel er vaak wel een eetruimte is.

Het is gewoon onze cultuur blijkbaar om zo te lunchen.

Ik weet ook niet of een continu rooster een ultieme oplossing is, maar het lijkt me wel beter dan wat we nu hebben. En dat beredeneer ik vooral even vanuit mijn kinderen.

Dalarna

Dalarna

20-02-2014 om 11:36

Buitenland

Ik vind het ook wel heel makkelijk om maar naar het buitenland te wijzen met daar krijgen ze tenminste gewone maaltijden, daar is een aparte ruimte voor maar zo kun en mag je in mijn ogen niet vergelijken. Hebben alle scholen dat? Wat voor ophef was er niet over de ongezonde maaltijden in de UK? Hoe kom je aan zo'n grote ruimte met tafels en stoeltjes etc om daar met 500 mensen te eten (het formaat van onze basisschool tegenwoordig) en is dat niet gewoon zonde van het geld om zo'n ruimte te hebben? Ik wil liever een grotere speelplaats voor het buitenspelen of een grotere klas met meer rustige werkplekken en gewoon in de klas eten.

Wat weten we van alle scholen in het buitenland? Niets!

Dalarna

Het is maar wat je uitgangspunt is. Het Nederlandse uitgangspunt is nu nog de opgeknipte schooldag met de middagpauze. Een systeem dat enerzijds gebaseerd is op moeder die thuis is tussen de middag, en anderzijds afhankelijk is van kinderen die op vrij korte afstand van school wonen. In landen die dunner bevolkt zijn en waar kinderen grotere afstanden naar school moeten afleggen komt zo'n systeem in je hoofd niet op.

In andere landen is het uitgangspunt: kind moet op school kunnen eten. En van daaruit plan je dan je keuken in, en je kantine. Dat hoort er net zo goed bij als het speelplein en wat al niet. Ik vermoed dat ook dat inderdaad alle scholen dat hebben, en zo gek is dat niet, hier hebben ook alle middelbare scholen kantines (maar geen keuken).

"gewoon in de klas eten" klinkt voor een Fransman vermoedelijk net zo exotisch als die driegangen lunches van de Fransen voor ons.

Het is interessant om naar het buitenland te kijken gewoon omdat het laat zien dat men het in andere landen heel anders kan doen zonder dat die kinderen allemaal afknappen, nerveuze wrakken worden of anderszins enorm te lijden hebben. Zodat het een beetje gek is om het Hollandse model als enig juiste model "in het belang van het kind" te presenteren.

Groeten,

Temet

Dalarna

Dalarna

20-02-2014 om 13:16

Temet

Je kent mij langer dan vandaag en ik ben tegen lang overblijven, ik wil dat elke school naar zo'n 45 min gaat of max 60 onder leiding van gediplomeerden etc met buitenspelen.

Ik vraag me alleen af of werkelijk elke school in het buitenland waar de kinderen allemaal op school eten ook daadwerkelijk een andere ruimte hebben en dan inderdaad ook een keuken zodat kinderen hun eten niet mee hoeven te nemen. Daar geloof ik niet in en al zou dat zo zijn: stel je prioriteiten goed: regel de overblijf fantastisch dan is dat bordje op je tafeltje echt geen probleem. Dat is gewoon niet te vergelijken met overblijfouders die geen kaas gegeten hebben van grote groepen kinderen en scholen die nog steeds roepen dat de overblijf hun verantwoordelijkheid niet is. In Nederland kunnen we geen kantines meer bouwen in bestaande scholen en ik zou zeker niet willen dat dat afgaat van de buitenspeelplaats. Die is gemiddeld al veel te klein (nee je mag niet x, nee je mag niet y, veel te weinig ruimte voor).

bibi63

bibi63

20-02-2014 om 13:29

Temet

Je hebt wel gelijk met wat je zegt. Alles heeft natuurlijk te maken met cultuur (gewoontes) gebruikelijk afstanden school/huis (wij leven in een land van de buurtschooltjes, zelfs in kleine gehuchtjes is altijd wel een basisschool), klimaat (siesta en langer opblijven van de kinderen in warme landen). Dat zijn een aantal zaken waarin de betreffende maatschappijen hun leefwijze op inrichten.
Ik denk dat vooral klimaat een belangrijke component is. In warme landen is het best noodzakelijk om het in het begin van de middag even rustig aan te doen, waardoor je de tijd hebt om even wat uitgebreider te eten en dan nog wat te rusten en je vooral niet te vermoeien. Die noodzaak hebben wij niet en gaan de hele dag door. Dus ook de werkende ouders hebben geen lange pauze tussen de middag, waardoor gezamenlijk met het hele gezin eten sowieso geen optie is. En aangezien de meesten van ons de warme maaltijd toch wel een gezamenlijk gezinsmoment vinden, is dat dus bij ons 's avonds. Wat dat betreft vind ik een uitgebreide warme maaltijd op school niet echt een goed plan, want dan eten de kinderen óf 2x een uitgebreide maaltijd (en dat lijkt mij iets teveel van het goede) óf eten 's avonds niet echt mee. Wel zou ik voorstander zijn van een lichte, evt. warme lunch op school. I.p.v. die meegenomen bammetjes. Ten eerste zit brood toch al in het verdomhoekje en is er weinig beleg te bedenken wat nou echt als verantwoord bestempeld kan worden, laat staan dat je dat op een meeneemboterham kan nemen. Dus een lichte middagmaaltijd ipv bammetjes: ja daar zou ik wel voorstander van zijn.
Gr. Bibi

bibi63

bibi63

20-02-2014 om 13:32

Klopt Dilarna

De bestaande scholen in woonwijken hebben daar echt geen ruimte voor. Die optie is er gewoon totaal niet. Ik denk dat we in de toekomst, maar dat gaat allemaal nog heeeeel lang duren, toe gaan naar basisscholen aan de rand van de stad, grotere scholen, meer kinderen en ruimtes voor eten en evt naschoolse activiteiten. Dat gaat het ooit wel worden denk ik. Maar daar hebben we nu weinig aan.
Gr. Bibi

dc

dc

20-02-2014 om 19:58

wat antwoorden buitenland

Mijn kinderen hebben op 3 scholen in het buitenland gezeten: 1 staatsschool in frankrijk: warme lunch in een kantine, 1 staatsschool in engeland in een vrij arme wijk: warme lunch in een kantine en nu een wat rijkere maar nog steeds staatschool: warme lunch in een kantine. En de 500 kinderen gaan natuurlijk niet tegelijk eten, maar om de beurt en er is kantinedienst onder het ondersteunend personeel (dus niet de leraren). Die nemen dan later hun lunchpauze. De scholen hebben trouwens ook allemaal grote speeltuinen, degene nu heeft er zelfs 3! (en sportvelden) die in de arme buurt hiervoor had er "maar 2" met ook daarnaast nog enorme sportvelden.

Het is maar net waar de prioriteiten van een land en ouders liggen.

De maaltijden in engeland kosten trouwens rond 2.10 pond per dag, en voor mensen met een uitkering betaald de school de kosten voor de kinderen, die daarvoor weer geld krijgt van de staat. Kinderen kunnen ook hun eigen lunch meenemen, dus de warme maaltijd is niet verplicht. Sommige kinderen doen een mix.

School is trouwens niet om 17u uit, maar rond 15.30 en hebben een half uur om te eten 's middags en dan een half uur om te spelen. De kleintjes hebben daarna nog een half uur rustige tijd, waarin ze rustig een boekje kunnen lezen, of even kunnen liggen.

En mijn kinderen, en de meeste franse en veel engelse kinderen eten zonder problemen 2 warme maaltijden per dag. Ik zie het probleem niet zo. Het is niet ongezonder dan een paar boterhammen.

Wikke

Wikke

20-02-2014 om 20:32

Dalarna, 3 jaar, twee warme maaltijden, dorpsschooltjes

Ik dacht dat in Frankrijk de kinderen vanaf 3 jaar naar school kunnen. De kleintjes doen dan op school een dutje 's middags.

En twee warme maaltijden is gezonder (want gevarieerder, meer groente en andere gezonde voedingsbestanddelen) dan 2 a 3 keer per dag een broodmaaltijd.

Door de goede warme maaltijden is het in Frankrijk ook niet de gewoonte om tussendoor nog iets te eten, dat is ook gezonder.

Fransen en Italianen vallen van hun stoel als ze horen hoe Nederlanders middageten.
Dus zij kunnen zich weer niet voorstellen dat wat Nederlanders doen leefbaar is.
En Nederlanders kunnen zich niet voorstellen dat wat de Fransen doen, leefbaar is....

Overigens heb je in Frankrijk een hoop kleine dorpsscholen in kleine dorpjes.
Daar was een paar jaar geleden nog een mooie film over.

Hanne.

Hanne.

20-02-2014 om 21:20

warm gezonder?

Lichtelijk ot, maar waarom is een warme maaltijd gevarieerder en met meer groenten?

Een warme maaltijd kán gevarieerd met veel groenten zijn maar hij kán net zo goed eenzijdig en met zeer beperkt groenten zijn. Dat hangt voornamelijk van de kok af.

Net zoals een van huis meegenomen lunchtrommeltje standard 2 boterhammen met pasta, een pakje chocomelk en een paar winegums kan bevatten maar ook een steeds wisselend assortiment van brood, magere vleeswaren, rauwkost en een beker jus d'orange.

Mijn persoonlijke ervaringen met schoollunches is dat er (juist) veel gemaksvoedsel en vette lunches warden geserveerd en dat de groenten met een vergrootglas gezocht moesten worden.

bibi63

bibi63

20-02-2014 om 21:43

eens met Hanne

Een warme maaltijd op school is zeker niet per definitie gezond... Overigens zou ik ook veel liever 2 warme maaltijden per dag eten (en dan wel een beetje gezond natuurlijk), maar dat gaat niet: of op werk of alleen thuis tussen de middag (in dag geval warm ik wel regelmatig een kliekje op).
Bibi

Hanne

Waar heb jij dan ervaring opgedaan met schoollunches? Niet in Nederland neem ik aan?

Ik moet misschien mijn eerdere standpunt nuanceren. Ik ben voor het verstrekken van een warme maaltijd op school als dat ook een beetje fatsoenlijk eten is. Ik was altijd al voor, toen zag ik die serie van Jamie Oliver over schoollunches in Engeland, en toen dacht ik "als het zo moet, dan maar liever bammetjes mee'.

Overigens: fatsoenlijk eten hoeft wat mij betreft heus niet biologische quinoasalades te zijn, bij wijze van spreken, maar de narigheid die in die serie van Oliver langskwam vond ik weer het andere uiterste. Tomatensaus op de pizza is *geen* groente!

Groeten,

Temet

Hanne.

Hanne.

20-02-2014 om 22:23

USA

Inderdaad niet in Nederland maar in de USA, niet bekend om hun culinaire hoogstandjes en dat was ook in de lunches te merken.

Hoogtepunt wat mij betreft was dat daar tijdens de lessen 'gezondheid' ook werd verteld dat ze best veel groenten aten omdat ze altijd ketchup bij de patat aten.

bibi63

bibi63

20-02-2014 om 23:14

En wat te doen met.....

.....die mengelmoes van kinderen? Halal eten, vegetarisch eten, geen koe eten, geen varken eten, kosjer eten, gluten allergie, lactose allergie enz enz. In een grote stad heb je dan al minstens de helft van de kinderen die daar binnen vallen. Lijkt mij een erg ingewikkelde kwestie.

amk

amk

20-02-2014 om 23:22

temet

wat vind je van onderstaand menu:
Maandag Ham kaas rolletje, Chili con carne met aardappel, Fruit
Dinsdag Soepstengel met smeerkaas, Kip-kerrie met volkorenrijst met tuinerwten, Vla
Woensdag Worstspiesje, Filosoof met appelmoes, Pudding
Donderdag Broodje kruidenboter, Vis ovenschotel, Yoghurt
Vrijdag Kaaskrakers, Burrito met kip en groenten, Aardbeienmousse

Het lunchmenu bij onze tso afgelopen week. Vers gemaakt, en met dieeten wordt terplekke rekening gehouden, er zijn dus wat afwijkende menuutjes indien nodig.

Het rook erg lekker toen ik vanmorgen de medicatie kwam afgeven

Wikke

Wikke

20-02-2014 om 23:23

grote stad, "mengelmoes van dieten" valt wel mee hoor

Wij wonen in een grote stad en weliswaar is niet de hele klas bij ons komen eten, maar in de loop van de tijd zijn er toch aardig wat kinderen bij ons geweest en zijn kind en wij uitgenodigd voor feestjes, zijn we op klasseborrels geweest, kerstdiner, etc. Ik vraag bij een nieuw kind die bij ons komt spelen altijd naar bijzonderheden wat betreft voedsel. Nou, bij al die gelegenheden ben ik nog nooit tegengekomen dat er kinderen waren die iets niet mochten of konden eten.

Natuurlijk zullen er wel kinderen zijn met een allergie of zo, ik ken er één uit een andere klas.
Maar om nou te zeggen dat "minstens de helft van de kinderen" een speciaal dieet volgt, dat is schromelijk overdreven.

amk

amk

20-02-2014 om 23:30

wikke

bij onze school stoppen ze de allergietjes het liefst bij elkaar in de klas. Dus wij hadden vorig jaar 5 gluutjes, 1 nootjes, 1 pinda en 1 melk allergisch kind in de klas en dan nog 1 die de combinatie van deze dingen heeft. Erg fijn want dan weet je vrijwel zeker dat iedereen overal rekening mee houdt. Ze zijn dan ook niet bijzonder, juf wordt extra geinformeerd.

Op de andere vestiging eet zeker 70% halal, zal bij ons minder zijn omdat we een blanke hoger opgeleide ouder populatie hebben.

Hier buitenland

Op vrijdag warme lunch, door moeders gekookt. Vandaag lasagna met een ijsje toe. Ze eten in twee of drie ploegen.
Helft van de kinderen eet rest van de week in de community room (net als aula of groepsruimte of hal o.i.d. in Nederlandse school) andere helft eet uit lunchbox zittend op bankje aan de rand van het schoolplein.
Ene kind heeft brood mee, andere kind rijst, weer een ander kind pasta. Soep mag niet meer i.v.m. knoeien.
School loopt van 08h00-14h30, met evt. daarna een uur after school activities.

bibi63

bibi63

21-02-2014 om 10:08

Huh Wikke?

Ik bedoel niet dat minstens de helft van de kinderen e.o.a. voedselallergie heeft.... Ik bedoel (en dan vooral in de grote stad) de helft van de kinderen moslim e.d. is. Dus een flink deel zal al niets eten met varkensvlees, daarnaast een deel die zelfs halal eet (daar zijn weer andere meer eisen aan gesteld dan simpelweg geen varkensvlees eten) en dan heb ik het nog niet over de koe-loze, kosjere en vegetariers.
Bibi

dc

dc

21-02-2014 om 10:21

hier een weekmenu

Er is altijd een vegetarische opties die kinderen op dagen dat er iets geserveerd wordt dat ze niet kunnen eten krijgen. Daarvoor heb je natuurlijk geen 10 opties nodig. De hele school is nut-free, dus dat zit er sowieso niet in. En voor degenen die echt moeilijke opties willen, die nemen gewoon hun eigen lunch mee.

De kinderen met een speciaal menu (allergie/vegetarisch/etc) worden samen aan een tafel gezet (of paar tafels) en als eerste geserveerd.

De maaltijden op alle scholen waren gezond en lekker en in engeland ter plekke gekookt. Een voorbeeld weekmenu: meatballs in tomato sauce with roasted vegetables, toad in the whole with brocolli and new potatoes, sweet and sour pork with rice and sweetcorn, mediterranean chicken with peas and potatoes, cheesy pasta bake with crusty bread.

Ik heb gisteren nog hele lekkere chicken wraps gegeten met een grote portie salade erbij.

Jullie maken het erg ingewikkeld klinken allemaal, maar hier is het echt normaal. Als je het uitgangspunt hebt dat lunch op school geregeld moet worden, dan wordt het geregeld. Als je het niet nodig vindt, dan kun je wel met 200 tegenargumenten komen.

Persoonlijk ben ik heel erg blij met de gezonde warme lunch 's middags. Dan kan ik 's avonds zonder schulgevoel gewoon eens wat makkelijks doen.

bibi

Dat wordt heel eenvoudig opgelost in de praktijk: je zorgt voor een vegetarische optie en eventueel vlees is halal. Zo ging het tenminste op de creches van mijn kinderen en nu op de BSO (daar geen warm eten, wel brood met beleg). Op de creche van dochter was het eten per definitie halal want het management en de kokkin waren Turks (mijn dochter is nu verslingerd aan linzensoep). Daar aten ze wel warm, de BSO van diezelfde organisatie doet dat ook (maar daar zitten mijn kinderen niet op)

Bij zoon op de creche was het team NL/Surinaams, maar de populatie was gemengd, en daar was alle vleeswaar ook halal (er werd daar niet warm gegeten).

Er zijn wel kinderen geweest met allergie voor ei, zuivel, of bepaalde soorten fruit maar daar werd kennelijk altijd een mouw aangepast.

Het valt in de praktijk dus best wel te regelen denk ik. Ook hier: in andere landen regelen ze het ook. En daar heb je ook moslims, hindoes, vegetariërs en allergischen.

Groeten,

Temet

Dalarna

Dalarna

21-02-2014 om 16:56

'Het is maar net waar de prioriteiten van een land en ouders liggen. '

Beetje vreemde reactie gezien het feit dat je best weet dat scholen/gemeentes nooit rekening hebben hoeven houden met een kantine bij de bouw!

'Persoonlijk ben ik heel erg blij met de gezonde warme lunch 's middags. Dan kan ik 's avonds zonder schulgevoel gewoon eens wat makkelijks doen.'

Nou daar heb ik nou nog nooit een schuldgevoel over gehad....

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.