Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Continurooster: liever niet!


Limi

Limi

16-10-2013 om 08:11

Rosa

Hier ook een kleine school. Hoeveel kinderen kunnen ze daar kwijt op de BSO? Op de BSO hier op school is maar ruimte voor 2 groepjes kinderen, eentje onderbouw, eentje bovenbouw. Bij elkaar zijn dat er misschien 16. Het is allemaal maar behelpen met de ruimte en de materialen. Bijvoorbeeld als kinderen op vrijdag vrij hebben, dan kan de BSO niet als de psz draait in het lokaal dat ze samen delen, maar zitten ze die 3 uur in de gymzaal met wat beperkte speeltjes. En anders zitten ze dus in de psz of de grote hal van school en verder dan een eigen kast met knutselspullen komen ze volgens mij niet.
Wel blijft bijna de hele school over, maar dat wordt niet door de BSO geregeld. (Niks mis mee ook.) Maar grote aparte ruimtes voor dagopvang en VSO/NSO zijn er dus niet, maar die opvang moet er dus wel zijn van....? Laat staan dat er genoeg kinderen zijn om leuke activiteiten mee te doen of naar zwemles te brengen. Voor Engelse les moeten ze bijvoorbeeld naar een andere locatie, maar ik kan me niet voorstellen dat er geld is voor een extra kracht om één kind even weg te brengen en een uur later weer op te halen. (De les is nl. ook best duur en daar doet zeker niet iedereen aan mee.)
Mijn kind sport 1x om 17:00 en 2x om 18:00. Ik zie er nooit BSO-medewerkers, dus als je kind dat wil moet je hem toch echt zelf brengen. Als hij iets ouder is komt daar nog een training bij die om 16:30 begint. Ik zal eens vragen hoe die andere ouders dat doen. Misschien zijn de tijden de verklaring voor het grote aantal expatmoeders op de tribune.

Dalarna

Dalarna

16-10-2013 om 08:35

recht op pauze

Je hebt recht op een half uur pauze na 5,5 uur werken dus het van half 9 tot 14:00 uur zonder pauze.

Als je als leerkracht dan tussen 8-8:30 ook al van alles gaat voorbereiden ben je niet slim bezig natuurlijk, dat moet je na je pauze om 14:30 doen.

Schooldeuren moeten ook niet te vroeg open zodat je alsnog vanaf 8:15 bezig bent en je kunt prima zelf een boterhammetje eten als de kinderen dat ook doen.

Om en om buitenspelen is heel normaal hier, de ene helft eet in de klas en de andere helft speelt buiten en daarna omdraaien.

Tesah

Tesah

16-10-2013 om 10:30

Dalarna

Je schrijft dat je niet handig bezig bent als je als juf tussen 0800 en 0830 al van alles gaat voorbereiden. Het is duidelijk dat jij in ieder geval geen juf bent

In mijn contract staat dat ik om 0800 op school moet zijn, tot 16.30. Op woensdag van 0800-1400. Je kunt als het moet best wel eens om 1600 weg, of later komen, maar doe je dat standaard, komt er op een gegeven moment een gesprek met de directeur.

Daarnaast werken veel leerkrachten partttime. Stel, je werkt maandag en dinsdag. Dan zou je dus 3 dagen niet op school zijn, maandag om 0830 je klas binnen komen lopen ( terwijl de eerste bel om 0825 gaat en je dan dus bij de deur moet staan, maar dat terzijde) en alles moeten klaarleggen, je computer opstarten, het digibord klaar zetten met de juiste programma's voor in ieder geval de lessen tot de eerste pauze. Veel duo collega's werken met email om de overdracht te doen, maar het is onmogelijk alles te doen. Er zijn altijd papieren die je even moet doorlezen, schriften van kinderen die iets af moeten maken of extra uitgelegd moeten krijgen doorkijken, spullen die klaargelegd moeten worden etc etc. als je dat allemaal pas om 0830 gaat doen gaat dat a) ten koste van de effectieve leertijd van de kinderen, b) geeft dat heel veel onrust bij de kinderen. Het is cruciaal je dag rustig en gestructureerd te beginnen.

Je kunt ook niet al je lessen op dinsdag voor de volgende maandag voorbereiden. Het kan namelijk zo zijn dat je les 3 van rekenen op het programma hebt staan, maar dat les 2 zo moeilijk was voor veel kinderen, dat er nog aandacht aan moet worden besteed. Of die taal les 9 was een makkie, dus heeft je collega meteen les 10 gegeven omdat dat mooi paste in het leerprogramma van de dag. Er zullen dus altijd onverwachte dingen zijn.

En tenslotte zit je om 0815 in de lerarenkamer en neem je dingen door voor die dag. Wie zijn de absenten, is er gisteren iets gebeurd wat je moet weten. Spullen pakken die uitgedeeld moeten worden. Even een korte algemene overdracht.

En ik denk dat je nu met allerlei oplossingen kunt komen maar simpelweg werkt het niet anders. Je kunt het je best veroorloven een keer om 0815 binnen te komen stormen op school te komen maar ik ken werkelijk geen enkele juf of meester op de basisschool die dat structureel doet. Oh ja, 1 maar die werkt niet meer in het onderwijs, te stressvol...

Ik ben er overigens op mijn eerste werkdag na een paar dagen ( ik werk dus parttime) altijd om 0730. Gewoon omdat het mij een prettig gevoel geeft dat ik in alle rust alles kan doornemen, een kop koffie kan pakken, even kan kletsen met mijn collega van de andere groep en de spullen kan klaarzetten, mijn computer op kan starten, alle programma's die ik nodig heb kan openen, mijn openingsverhaal uit de bijbel rustig kan doorlezen.

Ik heb een hele lange tijd in het bedrijfsleven gewerkt, dan begon je inderdaad om 0830, zette je je computer aan, kletste je even met je collega, pakte je een kop koffie en begon je je werkdag effectief om 0845. En ik weet best dat er meer banen zijn waarbij dat niet kan, maar over het algemeen gesproken heb je in veel banen iets meer flexibiliteit, al is het maar dat je naar het toilet kunt als je moet. Nu begint je werkdag full on om 0825 en stopt om 1500. Daarna begint het rustige gedeelte van je werkdag, nakijken, opruimen, vergaderen. En je stopt om 1700 als het meezit. Soms zit het echt mee en stop je al om 1600, soms zit het tegen en ga je om 1800 weg met nakijkwerk. Maar goed, dat gebeurt in iedere baan wel eens. Het is echt niet te vergelijken met een standaard andere baan waarin je best eens een lunchpauze kunt overslaan ( deed ik trouwens bijna altijd op kantoor) na een paar uur 29 kinderen heb je echt even een adempauze nodig, al is het maar een kwartier. Geloof me. Ik zou overigens voor geen goud een andere baan willen hebben. Ik werk nu 10 x zo hard voor veel minder geld maar voor veel meer voldoening en geluk.

Tesah

Ach recht op pause...

Nu heb ik ook amper pauze in het onderwijs.

Vroeger werkte ik op een leefgroep, deed ik dagdiensten vAn 9 tot 19 uur, had ik ook geen pauze, je kan moeilijk de cliënten even IND e kast zetten terwijl je pauze houdt....

Dus wat is recht op...?

En inderdaad heb je tijd nodig om voor te breiden, dat kan niet allemaal van te voren, maar moet op de dag zelf.

Tesah

Tesah

16-10-2013 om 11:15

En ook nog

Je hebt s middags vaak niet eens tijd om voor te bereiden want naast de vergaderingen zijn er met grote regelmaat cursussen en bijeenkomsten over het slimme kind, het dyslectische kind, het dyscalculie kind, het ADHD kind, de overgang naar de middelbare school, het LWOo kind en noem maar op. Allemaal vreselijk nuttig en leerzaam en belangrijk. En dus cross ik op mijn fiets de halve stad door om 15.10 om er op tijd te zijn.

Tesah

Dalarna

Dalarna

16-10-2013 om 12:50

Tesah

Je mag van mijn voorbereiden vanaf 7 uur maar zie dat dan niet als een periode die je bij die 5,5 uur moet tellen. Zie het dus als tijd die anderen na half 3 gebruiken.

Dalarna

Dalarna

16-10-2013 om 12:50

Oja

En er is niets op tegen om van 7:00 tot 8:15 voor te bereiden maar neem dan een pauze het laatste kwartier!

Tesah

Tesah

16-10-2013 om 13:43

Dalarna

You're missing the point. Jij zegt dat het niet handig is als een leerkracht om 0800 begint met voorbereiden, je moet om 0830 beginnen zodat je in 1 ruk doorkan tot 14.00. En ik probeer zeer uitvoerig aan te geven waarom dat geen optie is. Het feit dat ik voor 8 uur begin is mijn probleem,dat zeg ik ook heel duidelijk. Om 8 uur moet je er zijn, en dus gaat je 5,5 uur dan in. Officieel. Ook bij een continu rooster kan een leerkracht niet pas om 0830 binnen komen waaien zoals jij voorstelt. Je kunt niet alles s middags voorbereiden. Zie mijn eerdere posts voor de vele redenen die ik daarvoor aandraag.

Dalarna

Dalarna

16-10-2013 om 18:38

Tesah

En jij mist wat ik aanvulde. Natuurlijk kun je gaan voorbereiden maar neem dan ook echt nog een kwartier pauze voor de kinderen komen.

Als je dat niet doet moet je als leerkracht ook niet gaan klagen dat de dag zo lang is en je geen pauze krijgt.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

16-10-2013 om 19:02

Limi

Het ging mij er vooral om aan te geven dat het niet altijd een mentaliteitskwestie is, soms gaat het gewoon niet door het gebrek aan ruimte. Een vriendin van me heeft kind op de BSO die aangesloten is bij de Brede School. Halen en brengen naar muziekles was toegezegd maar dat heeft maar kort geduurd. Bezuinigingen, of wat het ook was maar het viel niet meer binnen de mogelijkheden. En om nou voor een dag ontslag te nemen om je kind naar muziek te brengen gaat wat ver maar dat is eigenlijk de enige optie die overblijft als je wil dat je kind op muziek blijft.
Als het qua ruimte en financiën mogelijk is lijkt het me geweldig, maar ik vind het vervelend dat sommigen blijven roepen dat het bést kan als je maar wil terwijl ik zie dat het op school van mijn kinderen echt niet zo een twee drie te realiseren valt. Het gebouw is niet van elastiek. De makke van een dorp .

dc

dc

16-10-2013 om 19:30

Maar Rosa

Is er niet ergens in de buurt waar een annexe gebouwd zou kunnen worden?

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

16-10-2013 om 19:47

Oud ommuurd stadje . Als je buiten het stadje gaat is er wel ruimte maar de school staat in de kern.
Ik ben bijna klaar met de basisschool dus voor mij speelt het niet meer zo. Verder heb ik ADH-kinderen en daarom heb ik het hele hoofdstuk BSO overgeslagen, dat was voor ons geen mogelijkheid. Ik heb me wel verdiept in een continurooster maar ik vind het ontzettend belangrijk dat het voor de kinderen goed geregeld is.

Tesah

Tesah

16-10-2013 om 20:26

Dalarna

Voor het laatst, om 8.15 hebben we een verplichte briefing om de dag te beginnen. Dat is geen pauze. Om 08.25 gaan de deuren open. Dus jouw voorstel is dat alle leerkrachten tussen 7 uur en 07.30 gaan voorbereiden tot 08.00, dan een kwartier rustig gaan zitten thee drinken om dan alsnog om 08.15 beginnen met hun werk. Ten eerste is dat natuurlijk een heel onrealistisch voorstel en ten tweede moet de schooldag dan alsnog om 13.45 eindigen. En ouder gesprekken mogen dan van de Arbowet ook niet meteen na schooltijd, ouders moeten eerst een half uur wachten omdat juf dan haar eerste pauze van de dag heeft. Maar goed, ik hou het hierbij. Jij hebt echter nog geen dag voor de klas gestaan dus met alle respect, je weet niet waar je het hebt.

Tesah

Hombre

Hombre

16-10-2013 om 20:42

Peenvogel

"Vooral jammer vind ik het, dat mijn kinderen nu ook slachtoffer wordne van die eeuwige drang naar meer status en geld."

Wauw, wat hebben status en geld er nou weer mee te maken? Ik zie een heleboel uitstekende argumenten voor overblijven in de klas in deze draad en ik ben blij dat mijn zoon's nieuwe school dat ook zo doe (volgens mij is het geen continurooster zoals hier beschreven wordt, maar alleen klassikaal overblijven, wat kortere pauze en een kwartiertje eerder naar huis).

Maar ik begrijp nu dat het een samenzwering van het grootkapitaal is. Misschien moet je het eens bij erkend sociale landen als Zweden en Finland proberen. Landen waar volgens mij overblijven de standaard is.

Ik deed vroeger mijn kind ook op het schooltje in de buurt, tot ik erachter kwam dat dat een te gemakzuchtige keuze was als je kwalitatief goed onderwijs wilt. Dus nu is naar huis komen helaas niet meer haalbaar en moeten mijn kids met de andere kapitalistenzoontjes overblijven...

(de school trekt veel kinderen uit de regio, dus het moet voor de meesten eigenlijk bijna wel)

Fijn dat het kan...

mijn mening

Poe ik heb nog niet alles gelezen. Ben leerkracht en inderdaad gaat je tijd officieel om 8:00 uur in.

Ik ben dolblij dat wij nog geen continurooster hebben. Ik hoor verhalen van scholen die een half uur pause hebben, waarvan de kinderen dan 15 minute hebben om hun eten op te eten!! En dan 15 minute hebben om te spelen. Ja zo zijn ze wel elke dag om 14:00 uur uit, nou ik vind dat niks. Veel te kort pauze voor de kinderen. Ik kne een grote school waar ze in groepen eten, een vriendin is al met haar klas om 11:15 aan de beurt om te eten anders redden ze het niet met alle 800 kinderen die moeten eten en spelen. Om 11:15, bizar!

Ik heb gelezen wat Rosa schrijft over de concentratiemomenten en ik denk dat het waar is dat de concentratie minder is tussen 12-14 uur.

Voor veel ouders is het heerlijk (ik hoor veel voorstanders om me heen) maar er zijn ook kinderen die die break thuis echt nodig hebben. Voor wie is dat continuerooster nou rustiger? Ik denk vaak voor de ouders. Voor de kinderen?? Dat betwijfel ik echt. De hele dag doorgaan, wel kort pauze maar niet even rustig thuis maar steeds tussen klasgenoten en steeds op school. Als leerkracht lijkt het me helemaal niks. "Een boterhammetje eten met de kinderen" is geen pauze! Maar ook als ouder niet. Op mijn vrije dagen heb ik mijn kinderen tussen de middag thuis en dat is fijn. Voor hen en voor mij (we hebben wel 1,5 uur moet ik zeggen, geen gesjees).

En sommige ouders zitten daardoor plotseling aan het hele BSO-gedoe vast.

Maar ik geef toe, het is wel wat je gewend bent denk ik. Alles zal wel wennen. Maar niet alles is ideaal.

Marie

Marie

16-10-2013 om 22:39

En kinderen op speciaal onderwijs dan?

Maar nu begrijp ik nog steeds niet waarom kinderen die naar het speciaal onderwijs gaan het niet nodig hebben om naar huis te gaan?

Van die kinderen wordt het heel gewoon gevonden dat ze om 7.30 uur met het busje opgehaald worden, tussen de middag op school eten en om 16.00 uur (of later) weer thuisgebracht worden.

Dus waarom hebben "speciale" kinderen het niet nodig om rustig thuis te eten en "gewone" kinderen wel?

speciaal onderwijs

Kinderen op het speciaal onderwijs kunnen daar de rust krijgen die ze nodig hebben. Hoop ik dat dat klopt, maar dat is wel mijn ervaring hier. Ook 'gewone' kinderen hebben soms meer rust en stilte nodig op de basisschool maar daar krijg je dat niet makkelijk, je zit altijd tussen krijsende kinderen. In het speciaal onderwijs is duidelijker dat kinderen meer rust nodig hebben ook als timeout soms tussendoor.
Ik vraag me wel af wat dat continurooster dan gaat betekenen voor kinderen die toch al op het randje zitten en te weinig rust in hun dag hebben.

dc

dc

16-10-2013 om 23:25

Geerke

En wat is dan je reactie op dat in andere landen de kinderen het opeens niet "nodig" hebben om thuis te eten? Als je meedoet aan een discussie is het echt wel handig om eerst even alles te lezen, want nu ga ik in herhaling vallen.

Waarom zou het maar een half uurtje pauze zijn? En waarom zou het de docent moeten zijn die een boterham eet met de kinderen? Waarom kan het niet gewoon professioneel geregeld worden in nederland?

Mijn kinderen hebben een uur pauze. Een half uur om te eten (een warme maaltijd ter plekke gekookt door professionals) en een half uur om te spelen. De hele school begint om 08.25 en ze zijn om 15.35 uit, waarna velen nog een naschoolse activiteit doen. En er zijn geen problemen met oververmoeide kinderen (of ongelukkige trouwens). Ik snap echt niet wat nederlandse kinderen nou zo anders maakt.

Vandaag moest ik opeens voor morgen een invalkracht vinden, dus ik bleef langer op school dan normaal. Wil ik eindelijk naar huis rond 17.00u, willen mijn beide zoons nog langer blijven spelen. Ja, echt zwaar zielig dat stel dat al om 8u vanmorgen op school was afgeleverd.

dc

dc

16-10-2013 om 23:31

Annej

"Ik vraag me wel af wat dat continurooster dan gaat betekenen voor kinderen die toch al op het randje zitten en te weinig rust in hun dag hebben."

Ik denk doordat de kinderen langer op school zijn, er meer rustpunten worden ingebouwd, en de kinderen hun eigen rustpunten op school vinden. Ik denk dat juist voor kinderen die snel overprikkeld raken de overgang tussen school en huis en weer school erg moeilijk kan zijn.

Dalarna

Dalarna

17-10-2013 om 07:13

Tesah

Ik vind dat je mij heel erg aanvalt en volkomen onterecht. Ik bén geen voorstander van een continurooster maar WEL van een steengoede overblijf die in mijn ogen niet langer dan 45-60 min duurt.

Ik reageerde alleen op iemand die dacht dat je een schooldag niet zonder pauze mag houden.

Nee, ik heb niet voor de klas gestaan en ik bagatelliseer het helemaal niet, mijn insteek was even anders dan die van jou. Je had ook gewoon kunnen zeggen dat het niet kan omdat jouw school je verplicht om het laatste kwartier ergens bij aanwezig te zijn. Tja, dat kán dus niet in het geval van een continurooster zonder pauze. Beetje star niet?

Verder hoef je echt niet gesprekken met ouders aan te gaan direct na schooltijd. Hier moet je een afspraak maken en die is echt niet altijd direct na schooltijd. Even wennen dus maar als over 10 jaar nog meer ouders allebei werken dan hebben die niet eens zin in een gesprekje met jou over hun kind om 14 uur!

Jesse_1

Jesse_1

17-10-2013 om 08:44

Nou Dalarna

Ik denk dat iedereen wel begrijpt dat je met een schooldag voor kinderen van 8.30 tot 14.00, je als leerkracht niet pas om 8.30 kunt beginnen en om 14.00 eindigen.

Persoonlijk zou ik het erg onplezierig vinden als ik niet na schooltijd even bij de leerkracht terecht kon als ik een vraag heb, die niet belangrijk genoeg is om een speciale afspraak voor te maken, of als ik niet met de vraag wil wachten.

Tijgeroog

Tijgeroog

17-10-2013 om 10:13

Dalarna

En wat is dan het verschil tussen een continurooster en een overlijf die zo kort is dat de kinderen wel op school moeten blijven?

Lotto

Lotto

17-10-2013 om 12:07

Over pauzes

In mijn vorige werk was het ook niet gebruikelijk om pauze te houden. Hoewel de werktijden van 8.30- 17.00 uur waren, en er op basis van 8 uur dus een half uur pauze zou moeten zijn.
Er werd door iedereen gewoon 8.30-18.00 gewerkt. Als je daar vanaf week werd je daar op aan gekeken. Boterham werd achter de pc genuttigd....

Jesse_1

Jesse_1

17-10-2013 om 15:54

Lotto

Gebruikelijk of niet Lotto, op basis van de arbeidstijdenwet _moet_ je pauze houden. Als je door een continuerooster leerkrachten niet in staat stelt om pauze te hebben, die ze wettelijk moeten houden, ben je natuurlijk niet goed bezig.

Daarbij vind ik het nog wel een verschil of je zelf aan het werk bent achter de pc, of dat je aandacht moet hebben voor een klas vol kinderen. Maar dat is persoonlijk.

Moet?

Nogmaals, er zijn in de zorg genoeg plekken waar je helemaal geen pauze krijgt, cliënten kunnen niet in de kast, dus MOET vind ik wel wat hoor....

Jesse_1

Jesse_1

17-10-2013 om 16:31

Moet

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/werktijden/vraag-en-antwoord/wat-is-er-wettelijk-geregeld-voor-mijn-werktijden.html

De zorg valt onder de uitzonderingen.
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/werktijden/vraag-en-antwoord/voor-welke-werknemers-of-beroepen-geldt-de-arbeidstijdenwet-gedeeltelijk-niet.html

Als school kun je dus niet leerkrachten verplichten om van 8.15 tot 14.15 beschikbaar te zijn, zonder pauze. Tenzij het echt niet anders kan, maar het kán anders, dus kun je het niet op die manier veranderen.

Lotto

Lotto

17-10-2013 om 16:51

Ik vind ook dat er pauze moet zijn

Ik heb er destijds zelfs een behoorlijk pittige discussie met mijn baas over gehad. Niet alleen de pauzes maar ook het structurele onbetaalde overwerken. Maar ik kreeg nul op request.
Ik ben toen iets anders gaan zoeken, toen lagen de banen nog voor het oprapen.
Ik heb het over 15 jaar geleden.
Maar toch in de baan die erop volgde best wat collega's die nooit tijd hadden voor pauze en in tijden van grote drukte kon het ook vaak niet voor mij.
En ik geloof best dat een klas vol kinderen meer energie slurpt dan naar een pc staren. Hoewel van de arbo mag dat ook maar iets van 6 uur per dag. Niet haalbaar in mijn branche.

Maar als een juf (of meester) ervoor kiest om in haar pauze nakijk werk te doen, en zo geen pauze heeft is dat toch eigen schuld.

Een juf die geen pauze kan houden omdat ze op die kinderen moet blijven letten lijkt me geen goede zaak. Zo is een continurooster geen goed plan, dan hoeft het voor mij ook niet, niet voor de juf, maar ook niet voor de kinderen.
Hoe een school het dan regelt weet ik ook niet helemaal. Ik geloof als ik het zo lees dat er nogal wat varianten zijn. Sommige te kostbaar in deze crisistijden. Sommige te belastend voor de leerkrachten.
Toch blijf ik het vreemd vinden dat in landen om ons heen het allemaal gewoon is, en goed geregeld. Zelfs in grote steden is het normaler om continu te hebben dan die overblijf die ik hier heb.
En die uit de hand lopende discussies erover; het is steeds weer iets waar ik me over verwonder.
Zeker als er beweerd wordt dat mama's hun carrière en geldgewin boven hun kroost verkiezen, sorry hoor maar dan word ik erg boos.
Zo kort door de bocht.

dc: annex

DC schreef: Is er niet ergens in de buurt waar een annexe gebouwd zou kunnen worden?

Dan gaan ze op het schoolplein bouwen en krijg je zo'n situatie als op onze school: geen plek meer om te spelen.

Iemand opperde dat mijn kinderen op de verkeerde school hebben gezeten. Het is maar hoe je het ziet.
Toen wij aan het begin van het millennium een goede basisschool zochten, zaten er 120 kinderen op die school, nu zijn het er 380. De daarnaast gelegen school had toen rond de 150 kinderen, het werden er 80 en nu zitten ze weer net boven de 100. Geen nieuwbouwwijk dus, de groei van onze school is te danken aan mond op mond propaganda.
Onze school heeft een goede naam en mag ondanks dat het geen openbare school is geen kinderen weigeren. Dan wijkt de tafeltennistafel voor 4 lokalen, de gymzaal wordt klaslokaal, er komt een tweede annex, twee jaar later krijgt die een verdiepingje erbij, rt-lessen in de koffiehok, voor autisten in de bezemkamer, omdat daar niks beweegt...

Dalarna

Dalarna

17-10-2013 om 20:34

Verschil

Als er overblijf is van een uur is een half uur pauze vrij gemakkelijk te regelen. Dát is het verschil. De ene helft van de school eet bij de leerkracht en de andere helft speelt buiten onder leiding van mensen van de BSO of overblijfouders. De leerkracht van die helft heeft dan een half uur pauze.

dc en dalarna

Hoi dc, ik zeg niet dat alle kinderen het nodig hebben. Maar ze zijn er wel.

Dat half uurtje pauze is wat ik om me heen gehoord heb. Ja dat zou beter georganiseerd kunnen worden denk ik. Zoals bij jullie. Als ik het goed heb onthouden woon jij in Engeland - ik ben daar geweest en daar was de organisatie rond de maaltijd zeer goed geregeld. Maar daar waren weer andere dingetjes, maar goed, ik ga niet beginnen aan een Engeland-Nederland vergelijking

Dalarna ik vind wel dat je tijd voor gesprekjes na schooltijd moet hebben. Ik heb die vaak, en dat is fijn. Ik wil niet dat ouders met dingen blijven lopen. Bovendien als je op regelmatige basis gesprekken hebt (bijv bij kinderen met een special aanpak), is het voor ouders ook fijn als het aansluit op de tijd dat de school uit gaat. Als je om 14:00 uur uit bent ga je niet een gesprek plannen om 15:00 uur, dat vind ik raar, dan kunnen ouders weer terug naar school (soms met kind). Tenzij het niet anders kan natuurlijk.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.