Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Tihama

Tihama

12-06-2010 om 11:21

Continurooster: pro en contra?

Hoi

Er zijn eerder draadjes over geweest: de voor en nadelen van een continurooster.

Onze school wil graag over naar een continurooster. De MR heeft nu een enquete uitgezet om te peilen. Persoonlijk maakt het mij niets uit. Nu hoorde ik van een vriendin dat scholen die een continurooster hebben er juist weer vanaf willen.

Er liggen 4 varianten voor, waarbij de laatste optie is alles bij het oude maar WEL met professionalisering van de TSO. Onze school heeft nu zowel een BSO in de school als tegenover de school en die staan al klaar om dit te regelen, dus die optie is vrij simpel uit te werken. Ook voor verlengde BSO als men om 14 uur uit is, staat al klaar.

Waar ik nu benieuwd naar ben: klopt het dat scholen met een continurooster juist weer terugwillen?

Tihama

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tinus_p

Tinus_p

12-06-2010 om 12:09

Geen voorbeeld

Tihama:
"Waar ik nu benieuwd naar ben: klopt het dat scholen met een continurooster juist weer terugwillen?"
Ik ken geen enkel voorbeeld. De voormalige basisschool van mijn kinderen had 'altijd al' een continurooster en niemand die dat anders wilde.

Chippie

Chippie

12-06-2010 om 13:50

Hier ook niet...

Onze school is - nu nog als enige in het dorp - overgegeaan naar een continurooster. Niemand wil meer terug. School niet, ouders niet, buitenschoolse opvang niet. Ik zie alleen maar voordelen. Het enige minpuntje is dat ik bij muziekles, tennisles en voetbalclub moet aangegeven dat mijn kinderen op woensdag tot 14.00 uur naar school gaan en dus niet om half twee aanwezig kunenn zijn. Andere scholen in hetzelfde bestuur overwegen nu ook over te gaan tot continurooster.

Minet

Minet

12-06-2010 om 14:04

Idem

de scholen met continuerooster die ik ken blijven dit vooral zo houden, niemand wil het anders.
Daarnaast ken ik veel scholen die zeer serieus bezig zijn om over te stappen op een continuerooster.

Lou

Lou

12-06-2010 om 14:26

Pro

De school van mijn dochter is vorig jaar overgegaan naar een continurooster (alleen op woensdag om 12.30 uur uit, de andere dagen om 14.00 uur) en het bevalt uitstekend. Om een paar dingen te noemen: het is prettig voor de kinderen dat er geen tweedeling meer is in de klas tussen kinderen die thuis een boterham eten en zij die overblijven, want iedereen blijft over. Ook rustig is dat ze eten met hun eigen leerkracht. De bso begint eerder en duurt dus langer. Dit is ook een voordeel, omdat de kinderen nu wat uitgebreider kunnen spelen daar (ze lopen naar de bso en daardoor waren ze er voorheen vaak maar hooguit twee uurtjes). Voor zover ik weet zijn ook de ouders en de leerkrachten overwegend positief. Dus nee, hier ook geen neigingen om weer terug te willen. Ik denk ook dat de algemene tendens gaat naar continuroosters, en dat het niet-continurooster langzamerhand een beetje 'ouderwets' wordt.

dorle

dorle

12-06-2010 om 14:35

Zelf nog nooit gehoord

Ik heb zelf nooit gehoord van scholen die weer terugwillen.
Hier bevalt het continuerooster juist uitstekend.
Ik hoor wel van ouders hier op het forum en elders dat ze tegen zijn. Omdat ze menen dat dit teveel is voor hun kind. Die zou die tijd thuis echt nodig hebben. Daarintegen heb ik nooit van ouders hier op school gehoord dat hun kind het erg moeilijk heeft met het continuerooster.

Nasha 1st

Nasha 1st

12-06-2010 om 15:51

Snik

ik zou het zo graag willen dat ze het bij ons gingen invoeren....

Wiske

Wiske

12-06-2010 om 19:00

Hoe zit het met de pauze van de leraren?

Ik heb het bij ons ook weleens voorgesteld. Ik zou het ook graag willen. Maar de directeur vertelde me dat het niet kan omdat de leraren verplicht een uur vrij moeten hebben tussendoor. Is dat waar? En hoe lossen andere scholen dat dan op? Of is het onzin?

Wiske.

Weet van niks

Zoons school heeft sinds dit jaar een continurooster en ik heb geen enkel geluid vernomen dat men dat weer zou willen terugdraaien.

Groeten,

Temet

maan.

maan.

13-06-2010 om 14:17

'forumouders die tegen zijn'

Even reageren op de opmerking over ouders op dit forum die tegen zijn omdat dit teveel zou zijn voor hun kind.

Ik zie hier dat juist de continuroosterscholen in buurten staan waar heel veel gebruik gemaakt wordt van kinderopvang; deze kinderen hebben dus van jongs af aan al niet thuis geluncht. Ouders die hun kinderen wel thuis hebben met de lunch zullen misschien ook vaker kiezen voor een niet-continuschool, en als school dan wil veranderen zullen ouders daar moeite mee hebben. (Mensen zijn van nature niet zo dol op veranderingen die opgelegd worden)

Ik denk wel dat tzt continu de norm zal worden; ik zie hier op school ook veranderingen; bij oudste in de klas bleef al die jaren maar een enkeling over, bij jongste in de klas blijft zeker de helft over, en wat ik zo hoor bij de kleuters is het een enkeling die niet van overblijf gebruikmaakt.. tijden veranderen blijkbaar!

(en ja gezien karakter van jongste en de drukte in toenmalige kleuterklas gecombineerd met een minder capabele kleuterjuf, was het voor háár zeer van belang om even een rustpuntje te hebben)

Tihama

Tihama

13-06-2010 om 15:46

Hier

Ik weet eigenlijk niet of veel ouders tegen zijn. Ik weet wel dat er heel veel kinderen overblijven. De overblijf draait nog, maar ik hoor dat het steeds moeilijker wordt om voldoende begeleiding te vinden.
Dat is 1 van de redenen.

Mijn dochter wilde trouwens niet veranderen, want nu eet ze 3 keer in de week thuis en dan krijgt ze regelmatig tosti. Op donderdag maakt opa zelfs vaak een hot dog. Dat kan dan niet meer. IJzersterk argument

Maar als ik het zo zie, dan zijn er dus geen scholen die terugwillen. Die vriendin had gehoord van een school waar de leerkrachten terugwilden omdat er geen moment van overleg meer mogelijk was tijdens de lesdag. Van een MR-lid hoorde ik juist dat steeds meer scholen in onze stad overgaan op een continurooster.

Ik moet nu in de enquete een keuze maken en ik heb geen idee. Alles bij het oude is voor mij op dit moment het simpelste, want ik heb nét mijn werktijden aangepast en de BSO opgezegd Maar dat vind ik eigenlijk geen argument omdat ik op de lange termijn een continurooster veel verstandiger vind.

Tihama

dorle

dorle

13-06-2010 om 17:05

Maan

Ik neem aan dat je het over mijn opmerking hebt. Je schrijft:
"(en ja gezien karakter van jongste en de drukte in toenmalige kleuterklas gecombineerd met een minder capabele kleuterjuf, was het voor háár zeer van belang om even een rustpuntje te hebben)"

Maar dit zijn nou juist argumenten die ik vaak lees en die gaan over kinderen die juist géén continuerooster hebben. Ik heb het idee dat als het rooster eenmaal ingevoerd is, ook de tegenstanders van weleer om zijn. Of in ieder geval dat kinderen die als kleuter op een basisschool komen met continuerooster, erin groeien en geen problemen ermee hebben.
Zijn er ouders die zeggen, het continuerooster werkte niet voor mijn kind en ik zoek een andere school?

Mijn voorkeur

Mijn voorkeur zou zijn geen continurooster maar wel professionele en goede opvang tussen de middag en na school, inclusief goed eten. Zoals in Frankrijk dus. Niet verplichten om over te blijven maar wel goede faciliteiten bieden. Ik denk dat alle ouders dan tevreden zouden kunnen zijn, degenen die hun kind wel en degenen die hun kind niet willen laten overblijven.
En naar ik begrijp is bij een continuroorster de opvang tussen de middag vaak niet professioneel, omdat de leerkracht moet pauzeren komen er toch vaak weer ouders aan te pas. Professionele opvang lijkt mij beter. En niet eten in de klas maar op een andere plaats, met voldoende tijd en faciliteiten.
In Frankrijk en in andere landen kan het, nu Nederland nog.

Hennah

Ja, dat lijkt mij ook wel wat. Maar het valt denk ik in dezelfde categorie als wensen om minder regen. In landen als Frankrijk is men niet anders gewend, maar dit gaat erg in tegen de huidige Nederlandse cultuur, die dicteert dat je tussen de middag brood eet, en waarbinnen bovendien heel veel ouders ook nog vinden dat een kind tussen de middag thuis zou moeten eten. En dan kost het ook nog eens meer geld, want je moet er wel faciliteiten voor inrichten (als je tenminste een beetje fatsoenlijk eten op tafel wilt zetten). Dus dit gaat niet gebeuren. Maar goed, misschien dat onze kleinkinderen hier t.z.t. wel van kunnen profiteren

Groeten,

Temet

Professionele tso (en temet)

Tihama: "Er liggen 4 varianten voor, waarbij de laatste optie is alles bij het oude maar WEL met professionalisering van de TSO. Onze school heeft nu zowel een BSO in de school als tegenover de school en die staan al klaar om dit te regelen, dus die optie is vrij simpel uit te werken."
In dit geval lijkt mij de optie van professionalisering van de TSO de beste. De vraag is dan nog wat die professionalisering inhoudt, hoe het precies geregeld gaat worden. Hier op het forum zijn enkele voorbeelden van TSO die uitstekend zijn. Het voordeel van deze optie is dat er nog steeds keuzevrijheid is en dat alle ouders hiermee tevreden zouden kunnen zijn, en dat de kwaliteit van de TSO hoogstwaarschijnlijk beter is dan van overblijven bij continurooster.
Ik heb begrepen dat bij continutrooster de opvang tussen de middag vaak helemaal niet professioneel is, maar klungelig, boterham eten in de klas en even buitenspelen. Ik zelf heb niet zulke goede herinneringen aan het continurooster als kind, ik herinner me vooral muf- en dufheid. Ik vind het ook nu nog voor mezelf heel belangrijk om bij de lunchpauze even in een andere omgeving te zijn.

En dat is dus precies wat hier is gebeurd

Wat Drommels schetst is precies waar zoons school voor gekozen heeft. Er was geprofessionaliseerde TSO, tot en met afgelopen jaar. Toen ik daar ging praten met het oog op mogelijke inschrijving van zoon hoorde ik al dat men aan het nadenken was over een oplossing omdat er klachten waren gekomen over de aanzienlijke kosten. Waarop men dus met ingang van dit jaar is overgestapt op een continurooster.

Verschil is financieel denk ik dat de BSO wel onder de vergoedingsregeling valt en TSO niet. Want de BSO werd natuurlijk navenant duurder, nu daar meer uren moet worden opgevangen. Die BSO heeft trouwens een nette overgangsregeling angeboden: er kon voor dit jaar ook nog opvang van 14 tot 15.30 uur worden ingekocht, voor ouders die hun werktijden aan de schooltijden hadden aangepast.

Groeten,

Temet

Hier niet

jammergenoeg kennen ze bij ons geen continue-rooster, ik zou het geweldig vinden...geen gehaast tussen de middag of kinderen die geen zin meer hebben om weer te gaan.

Middelste wil niet overblijven en dat is erg lastig met werken voor mij, de ene keer gaat ze naar oma en de andere middag begin ik later;-(

Van mij mogen ze het hier morgen nog invoeren!

Overleg

'Die vriendin had gehoord van een school waar de leerkrachten terugwilden omdat er geen moment van overleg meer mogelijk was tijdens de lesdag.' Om 14.00 uur is er juist ruimschoots tijd voor overleg, vreemd argument. De werktijd eindigt niet met de lessen.

Professionele opvang zou ik niet kiezen: de eisen die men dan gaat stellen aan die professionaliteit worden steeds hoger, eveneens de kosten, waarbij het verband tussen probleem (organisatie van half uur pauze voor leerkrachten) en doel (kinderen laten eten) en de middelen erg scheef komt te liggen.

Tsjor

malou

malou

14-06-2010 om 22:22

Kosten

Nu ben ik wel nieuwsgierig naar de kosten.Wat betalen jullie voor overblijven.
Op onze school is het plan continu rooster helaas niet doorgegaan. Mijn 3 kinderen blijven 3 dagen in de week over. Straks worden het er 4. Ik betaal rond de 90 euro per maand. Ik vind dat best veel!
Ik heb ooit een keer omdat ik vrij was de kinderen tussen de middag opgehaald en er werden echt maar een handjevol kinderen opgehaald dus waarom het cr niet is doorgegaan is mij een raadsel.

Niet terug

Ik heb niet het hele draadje gelezen. Maar onze school heeft al meer dan 20 jaar een continurooster en er is niemand die anders zou willen volgens mij. Ik vind het prima.

Hier wordt het geregeld met leerkrachten en de concierge. Tussen de middag half uur buiten spelen, half uur inde klas lunchen. Dus geen ouders en geen aparte organisatie.

Gr. Wiggie

Vic

Vic

14-06-2010 om 22:53

Hier enquete

We hebben hier net een enquete gehad over de keuze tussen een continurooster en het 'Hoorns model', waarbij me niet helemaal duidelijk is wat het laatste is. Ik houd graag alles bij het oude, ook omdat in beide varianten de kosten voor de bso omhoog gaan.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.