Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Juf

Juf

07-09-2012 om 20:31

Continurooster voor leerkrachten niet fijn

Ik ben juf op een basisschool die schooltijden heeft van half 9 tot half 3 behalve op woensdag. Dan is de eindtijd half 1. Wij als leerkrachten hebben per dag 20 minuten pauze. In de praktijk blijft er effectief maar een kwartier over. Wij hebben pauze als de kinderen buiten spelen. Er is dan toezicht door collega's , stagiaires en ondersteunend personeel. Als een kind in zijn broek plast wordt de juf uit de teamkamer gehaald om te verschonen. Echt rustig zijn onze pauzes nooit. De school doet het nu 2 jaar op deze manier maar eigenlijk bevalt het niet. Tenminste voor de leerkrachten niet. Wij zijn erg moe om half 3 omdat we dus achter elkaar door gaan. Wij zouden wel eens willen weten hoe het op andere scholen met continurooster gaat. Bestuur wil ouders niet om een bijdrage vragen waarvan mensen betaald kunnen worden zodat team langer pauze heeft. Volgens FNV heb je bij een werkdag langer dan 5 1/2 uur recht op een half uur pauze. Wie kan ons meer vertellen over onze rechten en hoe het elders gaat. Alvast bedankt!!!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
An

An

07-09-2012 om 21:43

Tot 2

Mede om arbotechnische redenen hebben wij 5 dagen tot 2 uur en dat bevalt erg goed. idd een kwartiertje pauze. Of om 10.30 uur of om 12.15 uur. Een van de 2 loop je pleinwacht de andere heb je pauze. Langer pauze betekent ook dat de kinderen langer naar school moeten en voor hen is twee uur uit echt helemaal geweldig. Dus een half uur kan er simpel vanaf.

Hmmm

Ik denk niet dat je veel aan mijn reactie hebt, maar moe zijnop het einde van dedag als argument???

Ik werkte vroeger 10 uur per dag op een leefgroep, zonder pauze, eten deed ik met de kinderen. Bij een slaapdienst van 19 uur had ik recht op 4 uur rust, let wel,rust, geen slaap!!

In mij huidige baan bij het mbo onderwijs ben ik ook soms van 08.00 tot 16.30 uur aan het rennen en nog niet klaar, op sommige dagen geef ik tot 17.30 uur les, de enige pauze die ik dan heb is op de wc en een boterham achter de pc. Om 14.30 uur klaar zijn vind ik een luxe!!

Mijn reactie is dus geen antwoord op je vraag, maar ik zou tekenen voor een continu rooster met 15 minuten pauze...!!

An

An

07-09-2012 om 22:06

Hoho marsy

ze is niet klaar hoor om half 3, dan gaan de kinderen naar huis. Dan is er nog een bult nakijkwerk, voorbereidingswerk, administratie, vergadering. Voor 5-en gaat er vast niemand naar huis.
Groet, An

Tinus_p

Tinus_p

07-09-2012 om 22:07

Hete chte probleem

Juf:
"Als een kind in zijn broek plast wordt de juf uit de teamkamer gehaald om te verschonen. Echt rustig zijn onze pauzes nooit."
En als je nou eens gericht dát probleem bespreekt met je management? Alles wat je er verder bij haalt, is daar het gevolg van.

Tuurlijk an

Ik werk zelf ook in het onderwijs, daar weet ik alles van, maar wat ik al schreef, ik geef soms les tot 17.30'uur en heb amper tot geen tijd voor pauze, dus doe mij ook maar een continurooster tot 14.30 uur, dan heb je daarna lekker tijd voor de rest, zonder gestoord te worden door studenten die steeds iets van mij willen!!

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

07-09-2012 om 22:45

Het kan altijd erger, blijkbaar

Maar dat betekent nog niet dat iedereen dan maar 8 uur achter elkaar moet werken zonder pauze. De regel van maximaal 5,5 uur werken en dan een half uur pauze is er natuurlijk niet voor niks.

Lijkt me dat jullie de slechtste variant van het continurooster hebben.

Mediamom

Mediamom

08-09-2012 om 08:00

Wel tevreden

Hier ook een rooster van vijf gelijke dagen van 8.30 tot 14 uur. De leerkracht is 5,5 uur zelf verantwoordelijk voor de klas, drinkt rond koffietijd wat tegelijk met de klas, lunch is om 14u met de rest van het team. Daarna is er tijd voor voorbereiding en nakijkwerk. De leerkrachten die ik spreek vinden het prettig zo, voor zichzelf en voor de klas.

Je hebt bij een werkdag van 5,5 uur of meer inderdaad recht op 15+15 of 30 minuten pauze (afhankelijk van wat de afspraak is).

Mea Proefrok

Mea Proefrok

08-09-2012 om 08:24

Hoort erbij

Op onze school heb je op een dag van half negen tot half drie in theorie tweemaal tien minuten pauze. Die haal je zelden. Heb hier al wel eens verteld hoe lastig het is om zes uur lang niet naar de wc te kunnen als je zwanger bent. Ik vind dat gebrek aan een rustmoment een groot nadeel van mijn huidige baan. Ben het dus met je eens, maar ik zie geen oplossing anders dan die van Tinus. En dan nog houd je altijd wel wat met kinderen, zo is dat nu eenmaal. Als ze niet in hun broek plassen, gaan ze wel vechten of vallen zich een breuk of oma is ziek of de verkering uit, weet ik veel. Als ik rust wil in mijn pauze, moet ik denk ik een ander beroep zoeken.
Maar als iemand hier de gouden tip heeft, graag. Ik lees mee!

ouder

ouder

08-09-2012 om 08:37

Op 'onze' school

ik ben ouder van 3 kids met continue rooster, ideaal. Hoe ze het bij ons doen: leraren eten/drinken iets samen met de 1e pauze met de kinderen (doen ze ook echt even niets). We hebben een vaste oppas (lekker streng iemand, die iedereen kent) op het schoolplein en we moeten als ouder verplicht met 2 er bij staan (om de zoveel tijd dus), een deel betalen we voor de oppas en als je niet schoolpleindienst wil, moet je betalen. Het is een verplichting en er zitten bep. regels aan. Je mag de juffen tijdens half uur pauze niet storen, ook niet bij in broek gepoept! (had ik weer, laatst, grr). Gaat prima! eerste en evt. laatste korte pauze voor de kids is de lerares er ook bui buiten.

lotje

lotje

08-09-2012 om 08:51

Continuerooster

Hier ook bekend met continuerooster en bevalt prima. We eten met de kinderen in de klas, daarna gaan ze naar buiten met de TSO en hebben we een half uur pauze. Om half 3 gaan de kinderen naar huis, drinken we kopje thee en gaan aan de slag met voorbereiden,nakijken,vergaderen,oudergesprekken etc. De meeste gaan om half 6 naar huis.

leerkracht

leerkracht

08-09-2012 om 09:43

Geen continu

Met een gewone schooldag heb je ook nauwelijks pauze, er is altijd wel wat te doen. En aan het eind vd dag kak ik ook in, even samen wat drinken helpt wel en dan weer aan de slag. Bespreek het in het team en met de directeur, misschien een achterwacht instellen voor de noodgevallen? Dan heeft de rest pauze en om de beurt een iemand wat minder. Maar het onderwijs is nooit klaar;
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Medezeggenschapsraad?

Je hebt bij 5,5 uur werken inderdaad recht op een pauze van 30 minuten of twee pauzes van 15 minuten. Jullie constructie met een pauze van 20 minuten is dus niet volgens de CAO-regels. Bovendien is het niet de bedoeling dat je in de pauze alsnog klusjes moet doen zoals het verschonen van een kind.

Kan je uit de notulen van de mr opmaken hoe twee jaar geleden de besluitvorming tot stand is gekomen in het proces van invoering van de nieuwe schooltijden? De personeelsgeleding heeft instemmingsrecht bij het vaststellen van de werktijden en arbeidsvoorwaarden. Ik vind dat ze hun rechten niet gewaarborgd hebben door akkoord te gaan met dit plan. Of de directie heeft de personeelsgeleding gepasseerd en dus niet conform de Wet Medezeggenschap gehandeld.

Met betrekking tot pauzes moet je ook verder kijken dan alleen lesgebonden uren. Als de lessen van 8.30 uur tot 14.30 uur zijn, met een half uur pauze voor de leerlingen, dan wil het niet zeggen dat de leerkrachten maar 5,5 werken. Ik neem aan dat jullie niet om exact 8.30 je lokaal inkomt en stipt om 14.30 de deur weer achter je dichttrekt. Als er 's ochtends 10 minuten inlooptijd is en het de gewoonte is dat ouders na schooltijd even langs kunnen lopen om met de leerkracht te praten, of je nog in de klas bent omdat leerlingen klassenbeurt hebben, telt dat ook als werktijd. Dan zit je elke dag al over die 5,5 uur heen.

Ik zou contact opnemen met de mr en verzoeken de pauze conform de CAO in te delen en te waarborgen dat pauze ook ongestoorde pauze is, dus niet dat je standaard back up bent voor de pleinwacht.

Het bestuur kan inderdaad geen bijdrage van de ouders verlangen voor kosten van overblijfkrachten als het daadwerkelijk om een continurooster gaat, dat kan alleen als er een keuze is tussen thuis lunchen of overblijven.

skik

Ouder

Een school mag bij een continurooster geen geld vragen voor overblijfkrachten (de oppas zoals jij schrijft) en ook de ouders niet verplichten pleindienst te draaien.

skik

Parel80

Parel80

08-09-2012 om 11:21

Weggaan

In het Speciaal Onderwijs heb je niet anders, ben je niet anders gewend. Wat enorm kan helpen is even weggaan (als dat mag). Gewoon een blokje om lopen, ook als het regent. Even eruit, even wat beweging, even alleen. Want pauzes in de koffiekamer, sorry, dat vind ik nauwelijks pauzes, en mogelijk nog vermoeiender dan met de kinderen zijn.

Cindy

Cindy

08-09-2012 om 11:50

Ik werk in het VO en heb een 0,6 baan. Daarbij heb ik officieel drie pauzes van een kwartier en drie pauzes van twintig minuten. Twee keer in de week moet ik pauze-surveillance doen en heb ik dus geen pauze. Ik vraag me ook af hoe dat zit!
Verder schieten de overige pauzes er vaak bij in met leerlingen die hun verhaal kwijt willen, nog even iets komen vragen, profielwerkstukbesprekingen, etc....

Tarte Tatin

Tarte Tatin

09-09-2012 om 09:14

Hier

Een continurooster van 08.30-14.00, fruitmoment valt samen met buitenspelen en rond 12.00 wordt er gezamenlijk in de klas met de leerkracht gegeten. Daarna kort naar buiten.

De nieuwe juf die uit het oude systeem kwam (tussen de middag vrij) vertelde me laatst dat ze het continurooster een verademing vindt. Voor zichzelf maar ook voor de kinderen. Want in de middag is het veel rustiger werken, kinderen zijn eerder uit en zijn in de middag minder druk.

Alsof je zonder continue rooster 'pauze' hebt!

Op de school waar ik werkte, geen CR, werden er allerhande werkoverleggen, flutvergaderingen en noem maar op in de lunchpauze gepropt. Dat was echt geen pauze hoor.
En dan kwamen de kinderen terug van thuis, was je eerst minimaal half uur bezig om ze weer in het schoolritme te krijgen.

Als ik kijk naar school met CR waar mijn kinderen zitten...veel meer rust voor kinderen en leerkrachten. Pauze is te kort voor overleg, pauze is om te eten. En voor gevallen kleuters loopt er een hulpouder.

Fiorucci

Fiorucci

09-09-2012 om 15:31

Dirksmama

Dat is fijn, een hulpouder voor gevallen kleuters. Maar wie houdt de bovenbouw in de smiezen?

Zoon even gevraagd

Aangezien ik geen idee had hoe het continurooster op zoons school in de praktijk eigenlijk uitwerkt, qua pauzes, heb ik het zoon even gevraagd. Nou kan het best dat hij niet goed heeft zitten opletten (hij is nog geen 7) maar hij zegt dat de leerkracht eigenlijk altijd bij de klas is, ook tijdens de 2 pauzes die ze op een dag hebben - ook tijdens het buitenspelen.

Toch zou het mij niet verbazen als dit inderdaad toch rustiger uitpakt dan het oude systeem. Nee, eten is niet echt een rustmomentje als je dat samen met je klas moet doen, maar om 2 uur zijn ze wel foetsie. En inderdaad, je hebt nog maar 1 moment per dag waarop ze te laat binnen kunnen komen en waarop je ze in het ritme moet zien te krijgen.

Groeten,

Temet

Samen met de kinderen eten, is geen pauze

"rond 12.00 wordt er gezamenlijk in de klas met de leerkracht gegeten. Daarna kort naar buiten"
"Iemand schreef hier ook: de juf heeft samen met de kinderen eet/drink pauze en doet dan ook echt even niets" maar dat kan niet. Zolang die kinderen onder je hoede zijn kun je niet niets doen, ook al lijkt dat wel zo. Je hebt die kinderen onder je hoede.

Splitsen is ook niks

Sorry voor de foutjes hierboven. Samen eten is geen rust voor jezelf.
Sommige scholen splitsen het team, de ene helft eet zelf, de andere helft is bij de kinderen. Dan omdraaien. Dat vind ik al helemaaaaaaal niks. Dan zit je niet eens met je team te lunchen maar met een gedeelte ervan.

luncher

luncher

10-09-2012 om 12:39

He?

Geerke: "Dan zit je niet eens met je team te lunchen maar met een gedeelte ervan."
Nou en??? In alle volcontinue bedrijven moet worden gesplitst om te kunnen pauzeren. In ziekenhuizen bijvoorbeeld, kan ook niet het hele team ineens verdwijnen van een afdeling. Dus daar gaat eerst de ene helft en dan de andere helft pauzeren. Zijn die dan allemaal zielig omdat ze een helft van hun team gedurende een half uur moeten missen?
In jouw redenering moeten ouders op komen draven om in de pauzetijd de supervisie over de kinderen over te nemen. Of ze moeten betalen voor betaalde overblijfkrachten. En waarom? Omdat leerkrachten het niet fijn vinden om met de helft van het team te eten in plaats van met het hele team. Niet te geloven. Leerkrachten staan bekend als een klagend gilde. Met dit soort teksten draag je wel bij aan dat imago.

leerkracht

leerkracht

10-09-2012 om 12:52

Hele team

Wij eten nooit met het hele team. Op geen enkele school waar ik heb gewerkt.

Iets anders: hoe ervaren ouders een continu rooster? Met name het feit dat kinderen al rond twee-drie uur vrij zijn, een werkende ouder is dan nog niet klaar. Ben je dan als ouder niet extra geld kwijt aan bso??
Mijn eigen kinderen hebben geen continu rooster; als leerkracht lijkt het me wel wat; maar wat zijn de consequenties voor de ouder?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

elena

elena

10-09-2012 om 13:15

Voor mij als ouder

Ik had het heerlijk gevonden, zo'n continuerooster. Een oppas komt graag een half uur eerder (of 45 minuten). Zelf vind ik het ook leuker dat mijn kind op mijn vrije dag iets eerder thuis is. Lijkt me alleen lastig voor oudurs die hebben geregeld dat ze 3 of 4 dagen per week werken tot een kwartier voordat ze de kinderen uit school halen.

Geerke heeft natuurlijk gelijk

Pauze met de kinderen is geen pauze. Net zoals pauze aan je bureau met je werk voor je neus geen pauze is.

Hier geen continurooster. Voor de overblijf zijn vrijwilligers actief die hiervoor een vergoeding krijgen. Als ouder betaal je voor de opvang tussen de middag. En waarom is dat zo gek? School is er toch niet voor de opvang?

Om die andere vraag te beantwoorden: Voor mij zou een continurooster waarbij de kinderen om 14.00 uur uit zijn niet handig zijn, want ik kan dan minder lang werken en dat kost me omzet. Als ik ze op de BSO zou hebben, zou het me meer geld kosten. Maar nogmaals, in feite is dat natuurlijk irrelevant want school is er niet om de kinderen op te vangen zodat de ouders kunnen werken.

Chris

luncher

luncher

10-09-2012 om 13:17

Maar ouders

zijn er ook niet om te zorgen dat leerkrachten kunnen lunchen met zijn allen.

Leerkracht

Zoals gezegd hier dus een continurooster met 5 gelijke dagen tot 14.00 uur. Inderdaad, dat kost meer uren BSO. Maar die lange middagpauze kost ook geld, want dan moet er betaald worden voor overblijf, of ouders moeten verplicht vrijwillig meedraaien en dat kost de werkende ouders ook geld.

Op deze school waren er dus klachten over de kosten van de overblijf, en ik vermoed dat dat mede een reden is geweest voor het continurooster. En volgens mij komen de BSO-uren wel voor kinderopvantoeslag in aanmerking, maar de uren van de tussenschoolse opvang/overblijf niet.

BSO had overigens een overgangsregeling van een jaar voor die ouders die hun werkuren op de schooluren hadden aangepast: die konden een jaar lang anderhalf uur BSO afnemen. Zelf heb ik altijd hele dagen gewerkt dus voor mij maakte het sowieso niks uit (continurooster werd ingevoerd net toen zoon naar school ging).

Zelf ben ik een warm voorstander van het continurooster, ik zie eigenlijk alleen maar praktische voordelen, in elk geval voor ouders en kinderen.

Groeten,

Temet

Temet

Hoi Temet, jij ziet alleen maar voordelen. Misschien omdat jouw kinderen het ook prettig vinden. Er zijn ook kinderen die die break in het midden van de dag echt nodig hebben. Dus het is wel een beetje afhankelijk van het kind.
Je BSO had het netjes geregeld met die overgangsregel. En inderdaad komt TSO niet voor de toeslag in aanmerking.

Montessori: al 100 jaar continu

Montessorischolen hebben standaard een continurooster.
Op de school van onze kinderen lunchen ze om 11.30 in de klas, dus met de leerkracht. Dan spelen ze van 12.00 tot 13.00 buiten, onder toezicht van overblijfhulpen die van buiten komen (die huurt de school dus in). Om 14.45 uur is de school uit (begint trouwens om 8.30 uur).

Wat de leerkrachten in hun pauze doen weet ik niet precies. Volgens mij blijven sommigen in hun lokaal om bijv. de lessen voor de middag voor te bereiden nadat ze hun boterham op hebben, anderen gaan even een boodschapje doen, en wellicht hebben ze soms ook wel eens een bespreking.

Natuurlijk is het zo dat leraren vaak na school nog bezig zijn. Maar netto zijn ze - op deze school- dus ca. 5,5 uur met de kinderen bezig. En een acht of negenurige werkdag is voor de meeste mensen nog steeds heel normaal.

Overblijf

Tja, Luncher, idd is het bij veel bedrijven natuurlijk zo dat je niet als hele team luncht. Dat is waar. Dat ik dat heel belangrijk vind, om die tijd bij elkaar te zijn als team, mag ik vinden en ik vind mezelf niet bij het klagende gilde horen. Maar goed, daar mag jij anders over denken.
Ik vind niet dat ouders verplicht moeten meedraaien op de overblijf hoor, dat vind ik juist heel raar! Ik vind wel dat als er een uur of anderhalf uur pauze is, dat ouders zelf kunnen kiezen thuis eten of opvang zoeken. En opvang kan op school zijn (TSO, tja, betalen, natuurlijk, het is een organisatie), of bij vriendjes eten oid.
Ik zie niet in waarom de school per se die opvang tussen de middag kosteloos moet verzorgen (want dat doe je met een continuerooster).

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.