Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Juf

Juf

07-09-2012 om 20:31

Continurooster voor leerkrachten niet fijn

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

En wat ik als ouder vind

Als ouder lijkt het me wel dat je meer kan doen op je dagen (2x brengen/halen ipv 4x). Als je thuis werkt bijvoorbeeld is dat handig. Als je meer BSO nodig hebt is het wel minder fijn.
Ik vind alleen woensdag tot 14:00 uur naar school helemaal niks. Heb meegemaakt dat voetbalvriendjes in de auto moesten eten omdat ze anders de training niet haalden. Training kon echt niet later beginnen, anders kwam de vereniging in de knoop met andere groepen die dan weer heel laat eindigen. Verder vind ik de woensdagmiddag juist heel fjin voor kinderen. Een punt van rust.
Maar er zijn ook continuroosterversies die de woensdagmiddag vrij in stand houden. Dat is al anders.

Maar loeske

"Maar netto zijn ze - op deze school- dus ca. 5,5 uur met de kinderen bezig. En een acht of negenurige werkdag is voor de meeste mensen nog steeds heel normaal."
Ja maar Loeske, het puur "met de kinderen bezig zijn" is toch niet het enige werk van een leerkracht! Tel je de rest erbij op (het aantal verplichte uren lesgebonden taken, zorgtaken voor je groep, professionalisering en schoolaktiviteiten), dan kom je toch ook gemakkelijk aan een dag van 8 of 9 uur.
Of heb ik je opmerking verkeerd begrepen?

Juf

Juf

10-09-2012 om 14:20

Reactie

Laat ik voorop stellen dat ik het continurooster op zich heel fijn vind. Maar veel collega's hebben erg veel moeite met de erg korte pauze. Met name bij de kleuters. Een klas van 30 kinderen de hele dag in de gaten houden is pittig. Een kwartier pauze overhouden is dan te kort om de batterij weer een beetje op te laden. Directie staat niet open voor kritiek. We hebben al 2 jaar zo gewerkt en gaan dus niks meer veranderen zeggen zij. Nu willen we via de Mr bespreken wat mogelijk is. Niet om het af te schaffen, maar aan te passen. Bijv. Dat kinderen eerst 20 minuten buiten spelen en dan onder toezicht eten. Dan heeft leerkracht wat langer pauze. Maar door wie moet dat toezicht houden dan gebeuren? En zijn er ook andere opties? Ik snap het wel dat school niet ineens geld kan gaan vragen voor betaalde opvang. Maar nu hebben veel collega's het best zwaar.

Geerke

"Er zijn ook kinderen die die break in het midden van de dag echt nodig hebben."

Dat vind ik zo vreemd. In alle buitenlanden is overblijven standaard, op het Nederlandse speciaal onderwijs ook, en ik kan me niet voorstellen dat ze dan pauze hebben van 12 tot half 2, dus feitelijk is er in die gevallen waarschijnlijk ook sprake van een continurooster. En in al die gevallen kan het kennelijk wel, zonder dat het tot problemen leidt, maar alleen Nederlandse niets-aan-de-handkindertjes zouden die lange middagpauze "echt nodig" kunnen hebben. Dat wil er bij mij niet zo in, eigenlijk.

Volgens mij is het maar net wat je gewend bent. Zoon kent alleen dit systeem. Heb nog niet gemerkt dat hij de lange middagpauze echt nodig had, maar als hij dat gewend was had ik misschien wel gevonden dat hij het echt nodig had

Wat die woensdagmiddag betreft: dit probleem speelt alleen maar omdat men nog is ingesteld op de vrije woensdagmiddag. Als een continurooster gewoner wordt zal men minder snel dingen plannen op woensdagmiddag half 2.

Groeten,

Temet

Ja dat is ook wel zo temet

Ja het is wat je gewend bent, en ik denk dat kinderen zich wat dat betreft ook wel kunnen aanpassen hoor. Op een gegeven moment weten ze gewoon niet anders meer.

krin

krin

10-09-2012 om 15:26

Opvang

Geerke: "Ik zie niet in waarom de school per se die opvang tussen de middag kosteloos moet verzorgen (want dat doe je met een continuerooster)."
Nee, dat doe je juist niet. Continurooster is geen voortzetting van de (lange) middagpauze met andere middelen, maar de opheffing van de middagpauze. Op onze school zien ze het middageten als onderdeel van de lestijd, in zekere zin. Net zoals het tienuurtje: wordt dat door leerkrachten gezien als een gemiste pauze, of als onderdeel van de schooldag? In die tijd kun je bijvoorbeeld voorlezen, doorgaan op een onderwerp uit de kring, een filmpje laten zien, enz, en natuurlijk evengoed als de kinderen iets eten drinken. Na het eten gaan de kinderen buiten spelen en hebben de leerkrachten nog pauze, 20 tot 30 minuten, en is er een leerkracht plus de coniërge achterwacht voor de TSO-overblijfkrachten.
Feitelijk hebben we trouwens geen continurooster, maar een systeem van verplicht betaald overblijven. Mét nog de vrije woensdagmiddag.
Sommige leerkrachten vinden het heerlijk om geen breuk in de dag te hebben en 's middags langer de tijd te hebben voor het nawerk en voorwerk. Anderen zouden liever langer pauze hebben. Degenen die ik erover gesproken heb, vinden wel allemaal dat het op deze manier 's middags beter werken is met de kinderen, omdat ze in de flow blijven, zogezegd.
En wat die woensdag betreft: je raakt de woensdagmiddag niet kwijt, hij wordt alleen wat korter. Daar krijg je vier middagen voor terug die een stuk langer zijn dan nu. Het is een kwestie van tijd dat clubs en zwembaden daar ook hun roosters op aanpassen.

Maylise

Maylise

10-09-2012 om 17:11

Handig

Ik vind een continu rooster erg handig. Ook voor de BSO heeft het voordelen. Als alle middagen even lang zijn dan heb je ook niet meer dat ma/di/do veel drukker zijn dan wo/vrij. Bovendien hebben de kinderen sowieso wat meer tijd op de BSO. Mijn kinderen klaagden altijd dat ze de tijd tekort vonden om echt te spelen. Daarom vonden ze de BSO vaak niet zo leuk (behalve op woensdag). School was om 15h15 uit dus eer ze op de BSO waren en een glaasje limonade hadden gehad was het al weer 16h00 en ik was meestal redelijk vroeg met ophalen (rond 17h) dus vaak maar een uur effectieve speeltijd. Dan begin je niet zo veel.

Ik snap dat je als leerkracht een pauze wil maar er zijn wel oplossingen denkbaar. Bijvoorbeeld halve team neemt 15 minuten pauze, andere helft van het team houdt toezicht. Verder ben je als leerkracht 's middags ook eerder uit dus je kan eerder beginnen aan je andere werkzaamheden. Je zit zelf dan ook wat meer flexibel in je tijd.

Ouders inschakelen lijkt me niet de juiste oplossing. Een verplicht continu rooster en verplichte ouderhulp samen gaat niet. Sowieso vind ik het geen goede oplossing. Lang niet alle ouders hebben de kwaliteiten om voor een groep te staan. Met mijn pedagogische ideeen die meer weerklank vinden in de jaren 50 dan in de huidige tijd zou het bijvoorbeeld vast geen succes zijn. En zo zijn er veel meer ouders die niet geschikt zijn hiervoor. Niet voor niets wordt er op de overblijf relatief veel gepest en zijn er vaak incidenten. Voor de kinderen is het veel relaxter om gewoon de hele dag met dezelfde groep op te trekken ipv steeds te moeten wisselen(school, tso/thuis, school, bso ipv van school,bso)

Waar ik nu woon (Frankrijk) hebben ze een lange lunchpauze. Toezicht wordt gehouden door ondersteunend personeel dus de leerkrachten hebben ook gewoon pauze en kunnen zelfs naar huis in de pauze mits ze niet te ver weg wonen (1,5 uur tot 2 uur pauze)Kinderen kunnen dus ook naar huis hoewel zeker 80% a 90% overblijft.

Toch zou ik zelf de voorkeur geven aan een kortere heftige werkdag en dan een flexibele middag indeling voor andere werkzaamheden. Immers met andere werkzaamheden kun je makkelijkere schuiven.Maar goed dat is geheel persoonlijk.

In elk geval vind ik een continu rooster vooral veel voordelen hebben.

bibi63

bibi63

10-09-2012 om 21:21

Herkenning wiz-zy

Ik ben ook jaren overblijfmoeder geweest. Stond dan weer eens voor een groep met, wat later bleek, een autistisch kind. Ja wist ik veel..... Ook een keer een kind wier moeder heel ziek was en in de meivakantie was overleden. Ik wist van niets en vroeg vrolijk na de meivakantie wat de kinderen voor hun moeder hadden gemaakt enz..... Pfff, dat vond ik erg slecht. Niet dat ik denk dat je dat soort onderwerpen persé moet vermijden, maar ik ben geen pedagoog/psycholoog om te weten hoe ik dat het best kan doen. Niet fijn en ik vond het stom van school.
Gr. Bibi

bibi63

bibi63

10-09-2012 om 21:22

Aanvulling

de laatste dag van die meivakantie was dus moederdag geweest.
Gr. Bibi

marieke

marieke

17-09-2012 om 15:06

Continurooster

'Onze' basisschool was en is een groot voorstander. Oude situatie; 12.00 uur een uur pauze. Veel ouders lopen nog 'even' naar binnen om de juf wat te vragen. Voordat de juf aan haar pauze kon beginnen was 't vaak tegen half een. Om 12.50 terug zijn in de klas, de kinderen komen om 12.55 uur. Effectieve pauze: een minuutje of 20. Om 15.00 uur is de school uit: weer ouders in de klas. Tegen een uurtje of half 4 kan de juf aan andere zaken beginnen. En: tussen de middag is het schoolplein voor de overblijvers. Er waren genoeg kinderen die thuis een boterham gingen eten, die veel te vroeg op school kwamen. Er waren ook kinderen die niet (meer) naar de overblijf gingen, maar hun brood op straat op aten; papa en mama zijn aan het werk. Veel problemen met het overblijven: verplicht meedraaien van ouders (hee, waarom denk je dat mijn kinderen overblijven? Ik werk!), sommige ouders waren dan wel fysiek aanwezig als overblijf, maar toezicht houden, ho maar. Vaak vechten op het schoolplein, baldadigheid, nee, dan ben ik blij met de nieuwe situatie: iedereen blijft over, geen ouders om 12.00 uur in de klas, korte pauze, geen gedonder op het schoolplein, de concentratie is snel terug en om 14.00 uur zijn de ouders niet welkom in de klas; afspraak maken. Om 14.00 uur is het pauze voor de leerkracht, klaar. En met name het laatste: daar wordt strikt de hand aan gehouden en ik denk dat het goed is op deze manier. Natuurlijk had de school dit ook in de oude situatie kunnen doen, maar ja. Vijf gelijke dagen: half 9 tot 14.00 uur, heerlijk! Voor ons, de ouders vind ik het ook ideaal. Geen discussies op het werk of je wel/niet op woensdag of vrijdagmiddag vrij moet zijn: het maakt nu niet meer uit. De kinderen vinden het fijn om elke dag een lange middag te hebben, ook de bso kan meer activiteiten doen, school heeft de muziekschool binnen gehaald: kinderen kunnen op school naar muziekles! Typeles: op vrijdag om 14.15 uur, op school. Cursus schaken: op school. Balletles: op school, in de gymzaal. Volgend jaar een proef met andere sporten op school en een samenwerkingsverband met de voetbalvereniging, ik vind het geweldig! En de leerkrachten? Die ik gesproken heb, zijn zonder uitzondering positief: eindelijk echt pauze, rustigere kinderen na de middagpauze, fantastisch!

overblijfjuf

overblijfjuf

19-09-2012 om 20:51

Vergeet de financiele kant niet!

Hier 'vangt' school 2,50 per overblijfkind. Overblijfjuffen krijgen slechts een schamele vergoeding. School houdt per jaar DUI-ZEN-DEN euro's over aan overblijf dus hier op school gaat een continuerooster er echt nooit komen.

De Montessorischool verderop heeft wel een continuerooster, maar die vragen ook een ouderbijdrage van bijna € 400 per kind. Daar zit overblijven bij inbegrepen, maar ik kan me voorstellen dat thuisblijfmoeders dit niet gaan betalen.

Tirza G.

Tirza G.

19-09-2012 om 23:01

Dat is dan suf geregeld

De ouders zouden er goed aan doen om (aangestuurd uit MR en OR) de oudergelden binnen de school onder te brengen in een aparte stichting. Zodat overblijfgeld niet voor het aanschaffen van taalmethodes wordt gebruikt, maar terugvloeit naar de bestemming: het overblijven.

Tirza

jurk

jurk

20-09-2012 om 23:19

Duizenden euro's???.

Hoeveel is je vergoeding dan overblijfjuf? En is de tso dan niet ondergebracht bij een kinderopvangorganisatie?
jurk

overblijfjuf

overblijfjuf

22-09-2012 om 23:14

Is echt zo

Vergoeding is 7,50 per keer, overblijven kost 2,50 per keer. Gaat om een school in een vinex wijk in de Haagse regio met 700-800 leerlingen, dus reken maar uit om hoeveel geld het gaat. Geld wordt aan school overgemaakt, niet aan aparte tso organisatie.

Aangezien zo'n 25% van de kinderen thuis luncht kan de MR hier niet zoveel mee. Ouders die een continurooster wensen kiezen voor de dure Montessori school.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Sjaan banaan

Sjaan banaan

23-09-2012 om 08:46

Hier ook zoiets

9 euro vergoeding en overblijven kost ruim 2,5 euro per keer. Hier gaat het wel via een tso organisatie en dient er voor dit geld ook scholing geregeld te worden en op z'n tijd nieuw speelgoed. Lijkt me toch dat er dan nog genoeg geld overblijft.

Fiorucci

Fiorucci

23-09-2012 om 20:49

Hier...

De overblijfkrachten krijgen 12,50 per keer, verder wordt de overblijfcoordinator hiervan betaald en inderdaad speelgoed en materialen. Overblijven kost 2,50.

jurk

jurk

24-09-2012 om 10:23

Hee dat snap ik niet fiorucci

Dat snap ik niet. Als het via een tso organisatie gebeurt, hoe kom je dan bij een vergoeding van 9 euro per uur? Die mensen zijn dan in dienst bij de kinderopvangorganisatie en krijgen een gewoon salaris.
En scholing, nou daar mag wel wat meer naartoe als ik die overblijfkrachten van de tso bij ons op school zie.

Hoeft niet, jurk

Bij ons op school wordt de overblijf sinds een jaar gecoordineerd door een kinderopvangorganisatie. De overblijfouders zijn dezelfde als voorheen. Zij krijgen van de organisatie een vrijwilligersvergoeding, opleiding en begeleiding. Verder wordt er van de bijdrage die de ouders betalen de coordinatoren, spelmateriaal, fruit, drinken en bekers betaald.

skik

mijk

mijk

24-09-2012 om 13:41

Hier gaan we in januari over op continu

juist vanwege de dramatisch slechte overblijf sinds die gecoördineerd word door een kinderopvangorgnaisatie. Docenten van beide kinderen gaven vorige week op ouderavond aan heel heel erg blij te zijn dat ze dan niet meer met TMO situatie te maken hebben. Hier was de slechte overblijf dus de manier om docenten om te krijgen

Heb ook van ouders eigenlijk geen negatieve ervaringen gehoord. Alleen organisatiedingetjes....

Mijk

Fiorucci

Fiorucci

24-09-2012 om 14:38

Jurk

Zie reactie skik!

bibi63

bibi63

24-09-2012 om 22:10

Jurk

Ook voor de TSO organisaties 'werken' vrijwilligers. Lees: meest ouders die voor een tientje een uurtje de overblijf 'doen'. Hoe duur denk je dat de overblijf zou worden als alle overblijfmedewerkers een 'gewoon' salaris zouden verdienen? Dan praat je over BSO niet over TSO.
Gr. Bibi

jurk

jurk

25-09-2012 om 09:24

Aha maar bij ons

bij ons zijn de tso mensen dezelfde als bij de vso en de nso - die hebben dus gewoon een baan.
het is duidelijk niet overal hetzelfde.

jurk

jurk

27-09-2012 om 22:06

Dat weet ik niet

Ik zie dezelfde bij de vso als bij de tso als bij de nso - niet elke dag dezelfde maar het zijn altijd dezelfde gezichten die schijnbaar aan alledrie gebonden zijn. hoe hun werkweek eruit ziet heb ik ook geen flauw idee van. ik weet dat de vso van 07:30-08:30 is, de tso van 12:00 - 13:30 en de nso op een hele schooldag van 15:00-18:30. En dat sommigen bijv 1 dag werken op nso A en 3 dagen op nso B. Plus wat vso en wat tso, het lijkt mij een ratjetoe maar goed.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.