Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Laura

Laura

05-10-2009 om 21:09

Dalton school ja/nee?

De school van onze dochter wil overgaan op het Dalton onderwijs.
Wij denken dat een Dalton school geen structuur en duidelijkheid kan bieden.

Graag zouden wij zowel negatieve als positieve ervaringen met deze vorm van onderwijs horen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Nasha 1st

Nasha 1st

05-10-2009 om 21:41

Laura

wat voor beeld heb jij bij Dalton? Waarom denk je dat er geen structuur en duidelijk is? Wat versta jij daaronder? Wat verwacht je van de school?

Mijn ervaring met Dalton is prima. Mijn oudste is op regulier gestart, dat viel mij erg tegen. Die individuele aanpak, daar bleek in de praktijk niet veel van. Nu de school van de tweeling, dat is dus een Dalton. Bewust gekozen. Mij viel op dat er juist heel veel structuur en duidelijkheid was. Op het bord staat 's morgens aal aangegeven van hoe laat toe hoe laat welk vak wordt gedaan. Er is eerst klassikale instructie. Kinderen moeten inderdaad wel bepaalde dingen zelf gaan doen, vrijheid in gebondenheid is de visie van Dalton. Ik zou gewoon eens op een Dalton bij jou in de buurt gaan kijken of het je aanspreekt....

Tirza G.

Tirza G.

05-10-2009 om 22:32

Positief

De school waar mijn kroost op zat werd Dalton toen ze er op zaten. Ik kan alleen maar positief zijn. Heel veel structuur, heel veel duidelijkheid, heel veel zelfstandigheid.

Tirza

reina

reina

06-10-2009 om 07:11

Verschillend

Ik weet van een daltonschool waar het erg druk, overvol en ongestructureerd is, maar er zijn ook Daltonscholen waar het heel anders is. Het moet wel bij je kind passen, niet ieder kind is er geschikt voor.

Je hebt dalton en dalton

Mijn advies is ook ga eens kijken. En ik denk dat ze het geleidelijk gaan invoeren (zou ik dus even navragen). Mijn ervaring met Dalton is een slechte. Ik heb er zelf op gezeten en je had weektaken die je af moest hebben voor je op vrijdag middag iets leuks mocht doen. Mijn zus had die op woensdag al af en kon de laatste twee dagen alleen maar leuke dingen doen (waaronder ook koffie zetten, planten water geven etc) en had een geweldige tijd op die school. Later struikelde ze op het gumnasium overigens omdat ze nooit geleerd had zich in te spannen voor iets; school nooit afgemaakt. Ik heb mijn hele schooltijd nooit een taak afgehad, vreselijk onzeker geworden advies huishoudschool gekregen en binnen twee jaar op het vwo gekomen omdat ik doorzetten wel geleerd had. Dus.... trek je conclusie en ga zelf kijken. Kan wel goed werken denk ik als ze maar aan alle valkuilen denken en jij dus ook.

Hier ook dalton

en er zitten wat mij betreft veel plussen aan. Er is juist wel duidelijkheid en structuur. Maar ook veel zelfstandigheid. Voor mijn jongste werkt het prima maar mijn oudste heeft ADHD en kan juist eigenlijk maar moeilijk zelfstandig werken. Hij zou eigenlijk meer baat hebben bij meer klassikaal onderwijs denk ik. Maar daarentegen denk ik dat het hele Dalton-systeem wel beter aansluit op het VO waarbij ook een grotere mate van zelfstandigheid is. Ik weet niet of ik, qua zoon, weet ik niet of ik nog een keer voor deze school zou kiezen maar ik ben evengoed wel tevreden over deze school.

Klaas

Klaas

06-10-2009 om 19:11

Weektaak

Hier ook een Daltonschool. Maar de weektaken zijn op niveau. Du snellere kinderen hebben er meer of moeilijker werk op staan. En buiten de weektaken is er meer te doen. Weektaak op woensdag af betekent dus niet twee dagen leuke dingen doen!

Nasha 1st

Nasha 1st

06-10-2009 om 22:53

Weektaak

loopt hier van donderdag tot woensdag. Er is mij ooit verteld wat daar de reden van was, maar ben het ff kwijt

Laura

Laura

11-10-2009 om 10:16

Goede punten

Bedankt voor je reactie.

Zijn inderdaad goede punten die je noemt. Mijn dochter is qua intelligentie bovengemiddeld niveau, maar daardoor heeft ze ook nooit geleerd om door te zetten. Het komt haar allemaal aanwaaien.
Onze zorg is dat ze op een Dalton school er helemaal met de pet naar gaat gooien, gewoon simpelweg omdat ze de verantwoordelijkheid niet aankan.
Aan de andere kant kan ze hier inderdaad zelfstandigheid leren. Dat moet ze immers ook op het VO.

We gaan in ieder geval nog eens een gesprek aan met de directie van school en evt. op een andere school kijken.

Laura

Laura

11-10-2009 om 10:27

Hoeveel vrijheid is er?

Wat wij ons vooral afvragen is hoever gaat de vrijheid?

Wij zijn bang dat ons kind, dat nooit meer doet dan hoeft, teveel vrijheid niet aankan.
Maar van de andere kant gezien zou een Dalton school haar juist die verantwoordelijkheid kunnen leren die ze op het VO nodig heeft.

We gaan zeker nog eens met school praten en evt. op een andere Dalton school kijken.

Massi Nissa

Massi Nissa

11-10-2009 om 11:46

Zelfstandigheid op het vo?

Misschien ter geruststelling, in de brugklassen hoef je nog helemaal niet zo vreselijk zelfstandig te zijn, hoor. Je wordt nog behoorlijk aan het handje genomen.
Groetjes
Massi

Vera*

Vera*

11-10-2009 om 11:51

Zit in het kind

Volgens mij zit 'zelfstandigheid' ook voor een groot deel in het (jonge) kind zelf. Worden ze ouder dan moet het ze ook aangeleerd worden.
Zelf heb ik op een hele vrije montessori lagere school gezeten en ging naar een strenge middelbare school. Ik heb nooit ergens last van gehad.

Klaas

Klaas

11-10-2009 om 14:18

Vrijheid

Het ligt ook wel een beetje aan de leraar. Vorig jaar hadden we hier een leraar die 10 sommen af ook wel goed vond als je er eigenlijk 20 moest maken. De leraar van dit jaar vindt dat niet, en daar moest mijn kind de eerste weken erg aan wennen.
Verder kan mijn kind de vrijheid goed aan. Ze moeten namelijk een planning maken als ze de taak krijgen. En de taak moet af. Dus er is geen sprake van alleen maar de leuke dingen doen.

Nasha 1st

Nasha 1st

11-10-2009 om 22:23

Vrijheid

blijheid, dat is wat mensen horen als het hebt over vrijheid. Maar die vrijheid is echt niet onbeperkt. Voor een deel kunnen de kinderen hun eigen ding doen, maar hier zie ik wel het dagoverzicht op alle borden staan, binnen de vakken kunnen ze dan kennelijk zelf kijken hoe ver ze zijn. Voor snellere kinderen werkt dat dan wel weer prettig...

kaatje43

kaatje43

12-10-2009 om 11:22

Algehele misvatting

van mensen die hun kinderen op een "reguliere" school hebben zitten is dat ze denken dat de kinderen niet gecontroleerd worden en dat er geen eisen aan ze wordt gesteld. Dit is dus niet waar. Mijn kind(eren) zit (zat) op een Jenaplan (is heel vergelijkbaar met Dalton)en ze moeten echt binnen de gestelde termijn hun werk afhebben. Als ze dat niet afhebben krijgen ze het in weekend mee naar huis. Als ze het eerder afhebben staat er extra werk op hun kaart. Als ze iedere keer hun werk niet afhebben wordt er gekeken waar dat door komt. Zitten ze te klooien of kunnen ze niet sneller. In dat laatste geval krijgen ze een kaart met minder opdrachten, om te voorkomen dat ze iedere keer zo gefrusteerd raken omdat hun werk nooit afkomt. Dit laatste wil trouwens ook niet zeggen dat ze de stof niet aankunnen. Dat vind ik dus het grote voordeel van dat soort onderwijs. Er wordt heel individueel naar het kind gekeken. Ze mogen wel zelf weten met welk werk ze beginnen. Ze leren hier ook mee om te gaan.

Frustratie

Ja kaatje dat is inderdaad zo wat je zegt, het is zeker geen vrijheid blijheid. Maar mijn eigen ervaring is dat het wel voor een hoop frustratie kan zorgen. Het voelt n.l. toch aan als falen als je steeds je taak niet af hebt. Ik heb zelf op Montessori en dalton gezeten en ik haatte het echt. Mijn zus vond het geweldig (zie eerdere post). Mijn eigen kind is naar Montessori gegaan omdat we dachten dat het bij haar zou passen (ze was heel voorlijk). Ondanks het feit dat ze het heel goed deed (zelf 2 klassen in 1 jaar gedaan) werd ook zij nerveus van de eigen verantwoordelijkheid die ze kreeg. Ze werd gespannen omdat het nooit duidelijk was wanneer je nou precies echt klaar was. Toen ze hard werkte kreeg ze meer werk inderdaad maar voor haar werkte dat demotiverend ("houdt het dan nooit op mama?"). Wetenschappelijk is natuurlijk allang bewezen dat die kleine kinderen die verantwoordelijkheid niet aankunnen (hersenen zijn nog niet genoeg ontwikkeld). Blijft het feit dat sommige kinderen het echt heel erg leuk vinden om dit soort onderwijs te krijgen. O ja, dochter is uiteindelijk op eigen verzoek naar de vrije school gegaan (die ook dus niet vrij is zoals "iedereen" denkt ; )

kaatje43

kaatje43

14-10-2009 om 12:36

Eefy

Inderdaad is het frusterend als je steeds taken niet afhebt. Daarom is bij ons op school de -, +/-, en de + kaart. Juist om die frustatie te voorkomen. Mijn jongste is niet de snelste (laat zich snel afleiden)maar wel slim. Dus hij heeft op een gegeven moment de - kaart gekregen. Hierdoor kon hij dus wel zijn werk afkrijgen. Op een gegeven moment ging het met zijn concentratie beter en ging hij weer verder met de +/- kaart. Op een gegeven moment dachten ze erover om hem nog meer extra werk geven. Toen heb ik ook gezegd dat dat voor hem alleen nog maar demotiverend zou werken, precies om die reden die jij aangaf en daar hebben ze dus ook vanaf gezien.Maar vaak genoeg doet hij in het begin van de week niet veel en zet hij tegen het einde zijn turbo aan, zoals hij zelf zegt. Mijn oudste werkte goed door maar zorgde altijd dat hij genoeg tijd over had om te tekenen maar te weinig om nog meer werk te krijgen. Ha ha, hij had het plannen al goed door. Het voordeel van deze school is wel dat je duidelijk kan zien wat voor type vervolgonderwijs geschikt voor je kind is. Mijn jongste zal ik dus echt niet op een middelbare school doen waar ze met werkkaarten werken. Als je dan gaat uitstellen is de kans wel groter dat je niet meer met je "Turbo" kan volstaan. Zijn werkhouding zal echt niet veel beter worden, vrees ik.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.