Moek
26-05-2010 om 22:58
Dat eindeloze gepest...
Het zijn steeds diezelfde twee jongetjes, waarvan er een meer een meeloper is. School doet wel wat, maar het gebeurt toch steeds weer op momenten dat het toezicht even wat minder is. Het pestjoch is nogal slim en grijpt de kans als het niet in de gaten loopt. "Gelukkig" kan mijn ASS'ertje niet liegen, dus weet de juf wel dat wat hij zegt ook klopt.
Een meisje had ook last van deze pestkop, maar de moeder van het meisje zei tegen hem: "Als jij mijn dochter nog een keer aanraakt, breek ik allebei je benen." Dat zijn wij niet gewend in deze nette buurt, en het meisje heeft nooit meer last gehad. Zou ik ook wel zo willen doen, al is het niet erg politiek correct...
Moek
10-06-2010 om 12:50
Vanochtend op school
weer aangekaart dat zoon gisteren weer eens zijn arm op zijn rug gedraaid kreeg bij gym. Hij had er nog een hele tijd last van. Terwijl ik dat zei, riep een jongetje waar zoon wel eens mee voetbalt dat zoon ook al bij het voetballen tegen de grond was geduwd. Dat had zoon me niet eens verteld. Misschien zou dat jongetje en zijn vriendjes gemobiliseerd kunnen worden?
Tegen school heb ik gezegd dat het nu echt een niveau hoger aangepakt moet worden, met ouders en directie. Dat staat tenslotte in het pestprotocol. Dat waren ze wel met me eens. En ondertussen gymt hij niet, wat mij betreft.
Ik heb ook de oplossing van Dochter (harde schop)besproken met Zoon, maar hij zei dat hij dat echt niet kon. Jammer...
Jolanda123
11-06-2010 om 10:10
Arbo-wet en aangifte
Moek, hier mijn verhaal en hoe ik e.e.a. opgelost heb. Mischien dat je er iets aan hebt.
Sterkte.
Nadat ik (weer eens) op school was geweest ivm pesterijen in de klas (groep6/7/8) kreeg ik van het toenmalige hoofd te horen dat ik maar eens met de huisarts moest gaan praten. Want het lag toch niet aan school...
Ik woest. Maar goed, dan kun je kiezen. Of je speelt het spelletje mee, of je gaat er dwars tegen in. Wij hebben dus besloten om het spelletje mee te spelen.
Zoonlief door de medische molen heen gehaald, en daaruit bleek dat hij hypermobiel was, maar voor de rest kerngezond
. Wel had hij last van een sociale angststoornis, en dat was te herleiden naar de situatie op school.
Tijdens de onderzoeksperiode begon het pesten weer op school (voornamelijk tijdens het vervoer naar en van de gymlessen op school, en tijdens het gymmen)
Zoonlief was de dag voordat hij gymmen moest al van slag, en na de gymlessen helemaal.
Ik heb toen besloten dat hij niet meer mee mocht met gymmen zodat hij tot rust kon komen.
Na ongeveer 4 maanden mocht hij weer gymmen (en was de uitslag binnen van het onderzoek)
Na de kerstvakantie begon het gedonder opnieuw (hij zat toen in groep 7) Pesten voor, tijdens en na gym, gedonder op het schoolplein, en geen enkele leerkracht die iets zag. Ook de vakleerkracht die ingehuurd was door de school om de gymlessen te verzorgen reageerde nergens op)
E.e.a escaleerde zo rond pasen. Zoonlief kwam thuis met blauwe plekken, en was helemaal overstuur.
Hierop ben ik woest naar school toe gelopen, en heb daar heel duidelijk verteld dat *dit* gedonder nu over moest zijn.
Mochten er namelijk in de toekomst nog incidenten volgen dat zou ik aangifte doen tegen:
A--> het betrokken kind/ de betrokken kinderen wat genoemd werd als dader door mijn zoon,
--> de betrokken leerkracht. (arbo-wet)
C) --> het schoolbestuur. (arbo-wet)
Dit heeft gezorgd voor een behoorlijke schrikreactie op school.
School was namelijk op de hoogte van de uitkomst van het onderzoek dat ik op aanraden van het hoofd van de school had laten doen bij zoonlief.
School had moeten zorgen voor een veilig klimaat, en had voldoende maatregelen moeten nemen om ongewenst gedrag te voorkomen.
Na dit gesprek waren er binnen 3 dagen extra maatregelen genomen op school om extra alert te zijn op pesten en pest gedrag. Zo kwam er een extra leerkracht op de bus om de groep voor na en tijdens de gymlessen te begeleiden, en kwam er ook meer toezicht op het plein.
Nu, in het nieuwe schooljaar (dus groep 8 voor zoonlief) zijn deze maatregelen nog steeds van kracht, en is de rust wedergekeerd op school.
Zoonlief gaat weer met plezier naar school, zit weer met plezier in de klas, en volgt de gymlessen ook weer met plezier.
JOlanda
AdHombre
11-06-2010 om 11:35
Kwaad
Het is toch altijd treurig dat je je zo vaak kwaad moet maken voordat je serieus genomen wordt (in welke situatie dan ook). Helaas heeft ook niet iedereen dat in zich.
Goed gedaan, Jolanda!
Bastet
11-06-2010 om 12:49
Wat fijn
Goed gedaan Jolanda! En ik ben maar weer eens heel blij met een schooldirecteur alhier die zich ook kwaad maakt om dit soort pesterijen.
Bastet
Jolanda123
11-06-2010 om 13:07
Te triest voor woorden.
Ja, het is ook van de zotte dat je je zo woest moet maken, en dat je inderdaad met aangifte moet dreigen voordat er daadwerkelijk maatregelen worden genomen.
Maar wat ik ergens nog het aller, aller trieste vind van deze hele situatie: Dit resultaat kon alleen maar behaald worden door iemand die met een paar goed gekozen zoekwoorden via het internet achter de juiste informatie kon komen waarmee de school onder druk gezet kon worden.
Juist doordat ik de arbo-wetgeving paraat had, en ook wist dat ik de vakleerkracht op persoonlijke titel aan had kunnen klagen wegens het niet nakomen van haar verplichtingen werd er actie ondernomen.
De ouders van deze school die al eerder en vaker aan de bel hadden getrokken, en emotionele gesprekken en brieven gestuurd hadden, werden absoluut niet gehoord.
(ja, ze werden aangehoord, en daar bleef het ook bij)
Kortom, mijn advies naar alle ouders die in een soortgelijke situatie zitten: Zorg dat je weet hoe e.e.a wettelijk in elkaar zit, en zorg dat je weet welke stappen je wettelijk kunt nemen.
Pas dan wordt je gehoord en gezien.
en dat is helemaal te triest voor woorden.
Moek
12-06-2010 om 08:58
Dank je, jolanda...
Dat is een goed idee. Ik aarzel omdat ik zo afhankelijk ben van de school (rugzakbegeleiding). Niet naar gym gaan is misschien ook een goede oplossing, maar eigenlijk wil zoon dat niet. Hij is een echte sporter en heeft de beweging nodig. Ik heb wel bedacht dat ik misschien zelf een paar rondjes met hem kon gaan rennen in die tijd, althans op een van de gym-dagen (de andere dag werk ik).
De school lijkt van goede wil. Maar toevallig kreeg ik de kans de vakleerkracht aan te spreken op het schoolplein en die wist van niks. Terwijl ik dit al vaker had aangegeven! Ze geven het dus in ieder geval geen prioriteit.
Ik heb in ieder geval gezegd dat het nu een niveau hoger moet: naar de directie en de ouders erbij betrekken.
Moek
14-06-2010 om 23:23
En jawel...
Vandaag weer gym, en weer was het raak. Terwijl ik er vanochtend nog eens expliciet voor gewaarschuwd had! Ik ga nu zelf de ouders en de directeur aanspreken. En dan dreigen met aangifte. Voordat ik het joch zelf de nek omdraai in een onbewaakt moment (zou nog wel eens tegen kunnen vallen, hij steekt 2 koppen boven de rest van de klas uit).
PDD-ertje
17-06-2010 om 10:12
Veiligheid op school
Ik heb het destijds alleen maar gegooid op veilig zijn op school. Als de school de veiligheid niet kan garanderen dan ging zoon niet naar school! Daarbij maak ik wel melding bij de leerplichtambtenaar en de onderwijsinspectie. Die kan je voor die tijd al contact mee hebben om je zaak voor te leggen.
Er wordt mijns inziens te vaak gewezen naar het kind dat gepest wordt. Zoals bij jou ook Moek, je zoon niet mee naar gym. Ik snap het hoor voor zijn veiligheid, maar je zoon gedraagt zich tijdens de gymles het hoort zo te zijn dat de dader aangesproken wordt en een sanctie krijgt niet jou zoon!!! Wat je ook hebt en hoe je je ook gedraagt niks is een reden om gepest te worden. Vaak wordt gezegt ja maar dat kind doet ook dit of doet ook dat. Het enige antwoord is dan is dat dus een reden om iemand te pesten? En dat antwoord is altijd nee. Laat je niet in een hoek drukken en met standaard antwoorden kom je een heel eind
.
Wat ze ook aan moeten pakken is de meelopers, juist de meelopers veroorzaken dit maar voelen zich niet verantwoordelijk omdat ze feitelijk niks doen. Die moeten aangesproken worden op het niets doen en dus het toelaten van pesten zodat ook hun zich verantwoordelijk voelen en aangesproken kunnen worden op hun verantwoordelijkheid. Want een clown zonder publiek is geen clown!
En blijf benadrukken dat het gepeste kind niks fout doet,maar dat de fout echt bij de pester ligt!
Succes en sterkte want het breekt je hart als ouder als je ziet dat ze dit je kind aandoen.
Moek
18-06-2010 om 10:41
Woedend op school
Ik ben inderdaad al dagen volledig van slag. Ook woedend op de school.
Ik zei 's ochtends meteen tegen de juf dat ik niet blij was met wat er gebeurd was, omdat ik nota bene de vorige ochtend al had aangegeven waar, wanneer en door wie het ging gebeuren, en toch was het weer gebeurd. Meteen een heel verhaal: dat het helemaal niet zo was als ik dacht, zoon lokte uit, want hij zat rond te kijken in de kleedkamer (ja, uit pure angst). Sinds wanneer is rondkijken uitlokken?? O ja, en ze deden al zo veel voor zoon, want die was al zo moeilijk door de PDD-NOS, en ze konden niet voor ieder kind allerlei speciale dingen doen. Zwaar onder de gordel dus. Ik ben naar de directeur gegaan en heb gezegd dat ik gewoon wil dat het pestprotocol wordt uitgevoerd zodat zoon veilig naar school kan, niets meer en niets minder. Dat kostte me wel wat zelfoverwinning, want ja, ik ben de moeder van een rugzakleerling en moet me dus dankbaar en gedwee opstellen, nietwaar?
Overigens was ook de moeder van de pester geschokt, want die had ook niets gehoord van de school. Ze moest het nu van mij horen en had het liever van de school gehoord. Daar kan ik me alles bij voorstellen! Wel fijn dat zij zich zo opstelt, ik weet dat dat ook wel eens anders is.
Lilian2
19-06-2010 om 18:52
Moek
Allereerst: goed dat je je zoon kind serieus neemt.
Tip 1: houd alles bij. Data van gesprekken die je hebt gehad en een korte samenvatting van wat besproken is.
Tip 2: zoek het hoger op. Als je binnen 2 dagen geen verandering ziet (in jouw geval waarschijnlijk een week, omdat het alleen bij gym gebeurt), ga je weer naar de directie en dreig je met het indienen van een aanklacht bij de politie en een officiële klacht bij de landelijke klachtencommissie van de school.
Je zult eens zien hoe hard ze dan gaan lopen.
Als ze dat niet doen, dan stel je een mooie brief op met data en gebeurtenissen en dien je een klacht in.
Dat hebben ze echt liever niet, hoor. Dan komt het allemaal bij het bovenschools bestuur en de inspectie terecht.
Dit MOET stoppen!
Succes!
Moek
22-06-2010 om 11:06
Nou zeggen ze dit weer...
Ze roepen nu dat zoon de pester zelf opzoekt en dat e rgeen sprake is van een pestsituatie, dat hij het wel spannend vindt. Maar zoon is echt uit zijn doen en wil niet naar school, hoewel hij ook wel vrolijk kan zijn. Wie moet ik nou geloven? Hoe weet je het zeker? Ik heb in ieder geval weinig vetrouwen in een juf die me in mijn gezicht uitlacht als ik over aangifte begin....
Nasha 1st
22-06-2010 om 11:33
Heb je al gedacht
om een andere school te gaan bezoeken?? Er zijn hier genoeg ervaringen van mensen die dat gedaan hebben (Stoepkrijt, moppeke) en die zo blij zijn dat ze dat gedaan hebben!!
Poezie
22-06-2010 om 15:20
Inderdaad
Eerst hogerop zoeken, als dat niet werkt wegwezen.
Ik begrijp niet hoe een leerkracht het in z'n hoofd durft te halen om een ouder récht in haar gezicht uit te lachen.
Sterkte!
Gr. Poezie.
Bastet
23-06-2010 om 07:59
Precies
Ga hogerop,vertel vooral van het uitlachen in je gezicht.Wordt dat niks?Wegwezen!Alsjeblieft,je doet je kind er waarschijnlijk een groot plezier mee,en je zult je later afvragen waarom je dat niet eerder hebt gedaan.
Moek
23-06-2010 om 12:58
Wegwezen
Het is verleidelijk, maar ik weet eigenlijk niet of een andere school hier in de buurt wel een betere reputatie heeft. Misschien kom ik er via steunpunt autisme achter?
Met dat autisme heeft dit trouwens weinig te maken, het zijn gewoon twee etterbakjes die de de baas zijn i.p.v. de juf. En volgend jaar krijgt hij wel een leerkracht die goed bekend staat. Misschien nog even aanzien, het gaat wel heeeel goed met de rugzakbegeleider, verschil van dag en nacht met vroeger...
Ik schrijf wel een brief, dan kan ik de emoties er een beetje uit editen. Volgens mij zien ze me nu als een zeurkous en emotioneel wrak (dat laatste ben ik inmiddels inderdaad wel), die je gewoon zo snel mogelijk de deur uit moet werken.
PDD-ertje
23-06-2010 om 13:55
Moek
Het maakt inderdaad een wereld van verschil of je een goede leerkracht hebt. Onze zoon had in de laatste 2 jaar ook zo'n geweldige leerkracht. Helaas heeft het pas in het laatste jaar tot gevolg gehad dat de grootste pester van school is gegaan. Maar de leerkracht heeft voor onze zoon wel het verschil gemaakt. Dus als je geen andere school hebt kun je idd nog je hoop vestigen op de leerkracht. Wij hadden het geluk dat deze in zijn jeugd zelf gepest is dus echt wist wat er aan de hand was.
Jammer dat je zelf geen steun ervaart van de school. Ik weet nog dat ik in ieder geval bij de leerkrachten pas doordrong op het moment dat ik in huilen uitbarste dat was na weer een incident en ik met een huilend kind bij de leerkracht stond en het mij even teveel werd dat hij zo gekwetst was. Bij de directeur kwam ik het verst met dreigen hem van school thuis te houden en de inspectie, leerplicht en weet ik veel wie er allemaa bij te halen omdat hij geen veilige plek voor mijn zoon kon creeeren.
Ik wens je veel kracht toe en voel je niet alleen er zijn velen met jou. Oja en je niet bezwaard voelen omdat je al een rugzak kind hebt dit staat er echt los van.
Bastet
23-06-2010 om 19:10
Reputatie
nee,ik weet natuurlijk ook niet of die andere school een betere reputatie heeft,maarre....kan het slechter zijn dan deze school?
Bastet
Moek
29-06-2010 om 23:15
Wegwezen!
We gaan dus toch weg, we zijn de leugens zat. Maar ja, waarheen? Een leuke taak voor in de vakantie...
Emmawee
01-07-2010 om 23:22
Moek
Goed dat de knoop is doorgehakt! Heel veel sterkte met je keuze.
Groeten, Maw.