Ingmyr
02-02-2010 om 08:59
De cito is begonnen
ja voor veel kinderen in groep is dit de dag dat het gaat gebeuren.
Al weken word en op school naar toegeleefd en gewerkt en dan is de dag daar...
Ben eigenlijk benieuwd hoe het bij jullie kinderen op school is geregeld apart zitten , snoep mee, wat vooraf voorbereid.....enz......
Hier bij onze dochter hangt door het hele gebouw (waarin alleen groep 8,7,6 zit) flyers waarop staat "stilte groep 8 heeft cito" , staat de klas in cito opstelling en hebben ze al weken geoefend tot gisteren aan toe met oefen cito's.
Nu mochten ze drinken en snoep en chocolade mee om tussen door te snoepen en wat te lezen of kleuren voor als ze klaar zijn.
Zelf heb ik wel geregeld dat ik deze dagen vrij ben zodat er de hele dag iemand thuis is voor het geval dat en er rust is in huis...dus geen oppas of alleen thuis...
voor de rest hebben we het er weinig over gehad hier wel gezegd succes en het is een moment opname en we zien wel wat er uit komt, lukt het niet op dit moment nou dan lukt het niet jammer dan.
en hoe gaat het bij jullie??
Tineke
02-02-2010 om 09:24
Gezellig sfeertje
Hier weinig cito-stress. De leerkracht zou vorige week met de klas de cito van vorig jaar gaan maken,als voorbereiding, maar de halve klas was ziek, dus daar is weinig van terechtgekomen. Groep 8 voelt zich stoer, vooral omdat groep 7 (combiklas) deze week bij de kleuters moet gaan werken.
Dit jaar wordt beter geprobeerd de rust in school te bewaken, vorig jaar ging dat grandioos mis, omdat de andere klassen een djembé-workshop kregen tijdens de cito. Niet expres, maar dat viel per ongeluk samen. De oelewappers.
Er is een trakteerrooster gemaakt: er wordt voor de cito, tijdens en na de cito wat lekkers uitgedeeld. Eigenlijk is die cito gewoon een feestje.
Op zich zijn de schooladviezen al gegeven, en ik hoop maar dat dat ook past bij de cito-uitslag en vooral ook andersom. En anders zien we wel weer. Maar, geef ik eerlijk toe, ik zit hier toch wel wat nerveus te wezen.
Ingmyr
02-02-2010 om 09:29
K.heksenvet
ik ben blij dat je toegeeft ook wat nerveus te zijn...ik kijk de klok al vooruit naar 12.00 dan ben ik zelf ook op school voor de overblijf dus kunnen we even evalueren en knuffelen.
Maar lekker geregeld idd vorig jaar bij jullie hahaha
en idd het schooladvies is wel gegeven maar hier in het dorp zit een voorgezet die heel erg let op de cito score, weet nog niet of dat de school van haar keuze word maar toch... heb haar er zelf maar niks van verteld.
Puck
02-02-2010 om 09:49
Gewoon alledaagse gangetje
En hier gaat alles gewoon zijn normale gangetje. Puckzoon kan makkelijk leren en hoeft er helemaal geen stress voor te hebben (kwam gisteren met zijn rapport thuis en alle cito's had hij een A behalve op 1, dat was een D). Op school maken ze er ook gelukkig geen spektakel of spannend iets van. Ze mogen wel wat extra te eten en te drinken meenemen, Puckzoon wilde alleen een flesje water mee, verder niet. En voor als hij klaar is heeft hij een stapeltje autoweeks en eenboek meegenomen. Ze zitten trouwens met de cito in één van de noodlokalen. Dat heeft als voordeel dat ze helemaal apart zitten van de rest van de school, dus dat is lekker rustig. En Ingmyr, volgens mij let de school die volgende week open dag heeft iets minder op de cito toch? En die hebben ook de neiging om kinderen hoger in te delen bij twijfel onder het motto: afstromen is veel makkelijker dan opstromen. School A deelt de kinderen juist lager in bij twijfel.
gieter
02-02-2010 om 09:54
Ben ook wel wat gespannen
Hier heeft dochter de toets. Ze moet hem wel beter maken dan entreetoets, anders hebben we wel een probleem. School waar ze heen wil eist minimale score van 532....dus daar gaan we voor duimen. Wij hebben al vanaf september veel geoefend thuis om haar te leren omgaan met de manier van vragen stellen. Op school hebben ze maar 3 keer kort geoefend geloof ik.
Kinderen mochten hier een knuffeltje meenemen voor op tafel en een flesje water. Van de juf krijgen ze een kauwgompje. That's it.
Vanmiddag mogen ze een filmpje kijken.
Ik neem niet speciaal vrij, maar ben wel elke dag thuis als ze uit school komt. En ik zorg dat we iets eten wat dochter ook lekker vindt (ik kies wel zelf), want dan hebben we niet het gezanik dat ze het vies vindt en boos van tafel weg loopt haha. Met een volle maag naar bed dus! Verder doen we heel normaal! Lijkt mij ook het beste. Maar dat neemt niet weg dat ik zelf toch ook best een beetje gespannen ben hoor.
marie
02-02-2010 om 10:01
Ontaarde ouders?
Hallo
Ik geloof dat wij "ontaarde ouders" zijn. Onze jongste doet vandaag ook de Cito, maar wij zijn gewoon aan het werk. Ze moet net als een gewone dinsdag naar huis gaan tussen de middag en haar eigen brood smeren. Ze heeft ook geen extra lekkers mee, etc., nergens voor nodig.
Ik weet wel dat ze gisteren in de klas posters mochten maken met kreten als "Sst. Cito" en "Stilte" erop enzo.
Qua voorbereiding hebben ze als huiswerk in de Kerstvakantie de Cito van 2007 moeten maken, in de klas die van 2008 en twee weken geleden als "proef" die van 2009. En die hebben ze ook gemaakt alsof de echte was (tafeltjes in toetsopstelling, etc.).
Verder maken wij ons er niet zo druk om. Het is toch maar een momentopname. Eerlijk gezegd vind ik die heisa eromheen maar onzin.
Onze oudste heeft destijds de drempeltest (Cedin) gemaakt en eerlijk gezegd vind ik die beter dan de Cito. De drempeltest kijkt namelijk naar de mogelijkheden van een kind. Hebben ze wiskundig en taalkundig inzicht en de Cito kijkt naar wat ze geleerd hebben. Cito kun je door oefenen ook beter maken en zo werkt het met wiskunidg inzicht veel minder.
groetjes
Tineke
02-02-2010 om 10:19
Heisa om niks?
Ik snap het dan weer niet als mensen het heisa om niks vinden. De schoolcarrière van je kind hangt er toch voor een deel vanaf. Wat het advies van de leerkracht ook is, scholen stellen toch wel hun minimumeisen. En stel dat je daar dan net onder zit met de cito, dan is er toch wel heel veel voor nodig om het kind wél op de gewilde school te krijgen. Dat is pas echte heisa. Ik ken helaas wat beroerde gevallen. Uiteindelijk meestal goed gekomen, maar het was maandenlang vechten voor de ouders, met zelfs peperduur iq-onderzoek. En vervolgens doet het kind zo'n gymnasium glansrijk. Of een kind dat per se havo wil doen, leerkracht denkt misschien VMBO-T proberen, en de cito geeft Basis aan. Dat is pas echt gedoe.
Nee, ik snap de cito-stress wel.
Hillary
02-02-2010 om 10:59
Hier ook
Zoon was best nerveus. Er wordt gezegd dat het advies belangrijker is, maar van een school wordt beweerd dat je daar alleen komt met een score van 540. Hij had op cito van vorig jaar die ze geoefend hebben 543, dus dat lijkt met niet zo'n probleem en anders gaat hij naar een van de andere scholen op het lijstje. Maar dat wil er niet in bij hem. Hij is wel op tijd naar bed gegaan. Maar volgens mij maakt school er een snoepfestijn van. Vorige week wilde hij met zijn vrienden naar de snoepwinkel om een hele zak snoep te halen om mee te nemen. Mocht van de meester volgens hem. Heb het verboden, moet niet gekker worden. Zijn ze alleen nog met die zak snoep bezig volgens mij ipv met de vragen en eind van de dag nog misselijk ook. Overigens als je het met het advies niet eens bent hangt er een behoorlijk gewicht aan zo'n cito en dan kan ik me die stress heel goed voorstellen. Neefje had vorig jaar vmbo-k advies, moeder dacht vmbo-t/havo. Als een gek gaan oefenen dus voor de cito en daarop vmbo-t gehaald. In de brugklas ging het zo goed dat hij nu mag proberen om op havo-niveau te komen en volgend jaar naar 2 havo te gaan. Als hij de cito niet zo goed had gedaan was hij dus op kader gekomen en had die havo er niet ingezeten.
Pollewop
02-02-2010 om 11:00
Hier mogen ze niets mee nemen
en jullie snappen natuurlijk wel dat de hele groep boos is op de juf, want al andere jaren mocht groep 8 wel wat meenemen. Ik heb zoon wat dropjes mee gegeven, tsja hij had een kriebelhoestje vanochtend en dat kan niet tijdens de cito, toch ;p
Zoon is er heel relaxed onder, ben ik blij van. Wat erin zit komt er wel uit denk ik dan maar. En als de score lager is dan verwacht dan kan hij straks op het VO wel laten zien wat hij waard is. Maar daar gaan we maar niet vanuit, wij hopen dat er minimaal HAVO uitkomt. We willen hem graag naar de TTO hebben en daar moet hij 543 voor hebben, meer dan HAVO dus. We wachten rustig af.
marie
02-02-2010 om 11:01
Wat ik bedoelde
Hallo
Ten eerste dacht ik dat de Cito niet als eindexamen bedoeld is, dat het VO dat wel zo ziet is iets wat al een aantal jaren een probleem is natuurlijk. En dat kan inderdaad heel vervelend zijn als je daar mee te maken krijgt.
Maar wat ik dus niet begrijp is dat de kinderen nog meer opgefokt worden door de omgeving. Ze zijn natuurlijk zenuwachtig, maar door de toestanden erom heen wordt dat natuurlijk nog erger. Dat komt de resultaten denk ik niet ten goede.
groetjes
anna van noniemen
02-02-2010 om 11:11
Zoon
mag toch de eindCito meedoen, hij hoefde eerst niet. Het is nogal ingewikkeld door zijn schoolloopbaan, maar nu willen ze hem toch de Cito laten doen. Ze hebben er geen druk op gelegd naar hem toen (je mag hem doen, maar het is niet voor het echie). Toch willen ze wel kijken wat er uit komt. Daarnaast moet hij morgen de NIO-toets doen. Omdat hij dan de Cito niet kan doen, haalt hij die vrijdag in.....drukke week dus voor hem
)
Ik ben wel heel benieuwd. De drempeltoets viel me wat tegen, maar ws komt dat ook nog door een fout van school, die hem meer onderwijsmaanden gaven dan hij echt heeft gehad....ik zei al, het is ingewikkeld....
Pollewop
02-02-2010 om 12:25
Straf!
Komt zoon net thuis met de mededeling dat hij strafwerk had gekregen omdat hij op een dropje zat te kauwen. Heb gelijk zijn juf gebeld, want dit vind ik zo kinderachtig. Kinderen zijn toch al wat gespannen tijdens deze dagen. Maar zij zei: dat zijn nu eenmaal de regels, er mag niet gesnoept worden in de klas. Vreemd want andere jaren mocht het wel tijdens de cito. Zoon moet 100x opschrijven dat hij niet mag snoepen in de klas. Ik heb het maar van hem overgenomen en 100x opgeschreven dat ik mijn kind geen snoep mee mag geven naar school. Het was tenslotte op mijn verantwoording dat hij de dropjes meenam dus is zijn straf ook mijn verantwoording. Nu maar afwachten wat de juf ervan zegt.
Tineke
02-02-2010 om 12:34
Wat kinderachtig van juf
Wat een zielig potje machtsvertoon! Toch kan ik me wel voorstellen dat juf niet gecharmeerd was, het was immers haar regel, maar ze had het heel anders kunnen oplossen. Zorg je er wel voor dat juf morgen (of vanmiddag?) op jou afreageert en niet op je zoon?
Maar, dit wordt natuurlijk een anekdote die je zoon later nog aan zijn kleinkinderen verteld.
)
Danni
02-02-2010 om 12:41
Hier ook zoiets anna
Wij weten sinds vorige week dat dochter mee mag doen met de eind-Cito. Bij haar is het afhankelijk van de score wel voor het echie. Haar doel is vervroegd door te stromen naar het VO maar school heeft de lat hoog gelegd, minstens VWO willen ze van haar zien.
De school waar ze naartoe wil hecht meer waarde aan het advies van de school, zou ze op de Cito HAVO halen dan mag ze alsnog VWO doen op die school.
Maar goed eerst maar eens kijken hoe ze de toets maakt. 
Melleke75
02-02-2010 om 12:55
Wel belangrijk.
Hier nemen de middelbare scholen de adviezen van de basisscholen over, maar de basisschool van mijn dochter geeft VMBO-KB/TL advies en wat het worden gaat hangt af van de eindtoets, helaas. Wij willen TL, dus ik wacht in spanning de uitslag af, deze komt binnen nu en 1,5 week, ze heeft in januari de eindtoets al gehad.
Ingmyr
02-02-2010 om 13:46
Dochter gesproken
Nou ja gesproken zeggen en schrijven 1 min. Ze heeft gelijk haar vader gebeld met mijn mobile (had hij gevraagd aan haar)en hoorde haar zeggen dat het wel meeviel vandaag.
Zal straks wel meer horen denk ik.
Pollewop wat belachelijk van die juf zeg!! Heel goed dat je zelf de regels hebt geschreven zou het gezicht van die juf wel eens willen zien als ze het leest.
Puck wat ik heb begrepen stelt het I wel hoge eisen aan de cito en het A minder. ach we zien wel volgende week maar eens vragen tijdens de info avond. Zouden we elkaar dan wel tegen komen??
Silone
02-02-2010 om 14:10
Cito? nu al?
Zoon moet dit jaar ook een citotoets maken, maar ik heb hem er net tijdens de lunch niet over gehoord. Hmmm. Helemaal nog niet eigenlijk. Volgens mij stond het ook niet in de nieuwsbrief van deze week. Verder ben ik best wel een betrokken ouder hoor ![]()
En Kaatje, ook ik vind citostress zwaar overdreven. Nu moet ik bekennen dat ik geen ervaring heb met cito-eindtoetsen, maar zelfs ik snap nog wel dat dat maar een deel vormt van het vo-advies. Zoon is heel stabiel, wordt zelfs stabiel elk jaar beter, dus volgens mij staat al vrij vast wat hij straks gaat doen. Bovendien scoorde oudste zoon 2 jaar geleden een bbl-advies op rekenen (compaztoets) en nu op het vwo is wiskunde het vak met de hoogste cijfers. Het kan verkeren.
dirksmama
02-02-2010 om 14:22
Geen drukte
Zoonlief kreeg gisteren te horen dat hij ook mee mocht doen ook al blijft hij vanwege zijn leeftijd nog een jaar op school.
Reactie: joepie!
Geen teken van stress dus. En ik zou het ook erg slecht vinden als dat wel zo zou zijn. School doet er ook heel relaxed over en weet nog niet of ze volgend jaar nog meedoen.
Eerlijk gezegd snap ik al die heisa niet. Schoolexamens zijn met de invoering van de Mammoetwet al afeschaft en het is nooit de bedoeling geweest dat CITO dat zou vervangen.
Mocht een evt. vervolgopleiding om een nummertje gaan vragen om zoonlief op een bepaald niveau in te laten stromen, dan weiger ik waarschijnlijk toestemming om dat aan ze te geven, ik wens niet mee te doen aan die onzin. Het inzicht van zijn juf en ouders zou voldoende moeten zijn.
Tineke
02-02-2010 om 15:00
Dirksmama
Ik zou ook niet mee willen doen aan die onzin. Maar wat ik wil en ik vind is helaas ondergeschikt aan wat de scholen vinden, willen en eisen. Dus gaan we maar mee in de mallemolen.
Overigens kwam zoon in een stralend humeur thuis, en maar vrolijk zingen. Hier dus bepaald geen citostress. Zoals ik al zei: het is gewoon een feestje.
maan.
02-02-2010 om 15:06
Wereldorientatie
De eerste ochtend zit erop. Ze kwam enthousiast thuis, was haar meegevallen behalve het onderdeel wereldorientatie 'maar dat telt toch niet mee' (?)
Er is volop geoefend dus ze wisten wat er ongeveer te wachten stond. Er was dan ook nauwelijks of geen spanning. Een rol pepermunt en een fles water mee.
Erg leuk vond ik te horen dat de leerkrachten zelf ook de Cito-toets gaan invullen.
Nikus
02-02-2010 om 17:37
Onze bikkel
Zoon was in tranen gisteren omdat hij ziek was. Is op bed gegaan met paracetamol. Werrd vanmorgen wakker en heeft wederom 2 paracetamolletjes gehad en is met een stevig ontbijt in zijn maag (eten gaat dus prima)gewapend met een zak vol hoestsnoepjes en zakdoekjes naar school verdwenen (hij mocht zelf kiezen)
De leerkracht was op de hoogte en we hadden de afspraak indien het niet zou gaan dat hij dan naar huis mocht.
Kwam stralend in huis. Mama het was een makkie. Appeltje eitje.
Ik heb hem lekker eten gemaakt en daarna stortte het ventje in. op de bank in zijn pyjama onder een dekentje.
Morgen gaan we hetzelfde ritueel herhalen.
Silone
02-02-2010 om 17:57
Hmmmm
Even nagevraagd bij zoon en kalender geraadpleegd. Hij heeft volgende week di-woe-do. Ik dacht dat de cito-eindtoets altijd landelijk op vaste dagen was?
Tineke
02-02-2010 om 19:01
Ohoh silone
Ik zie het al helemaal voor me, de leerkracht of schooldirecteur ziet vanavond per ongeluk het jeugdjournaal...en krijgt de schrik van zijn leven!
anna van noniemen
02-02-2010 om 19:51
Appeltje eitje....
volgens zoon....wereldorientatie was helemaal te makkelijk....ben nu wel heel benieuwd wat er uit gaat komen....
Puck
02-02-2010 om 19:55
Hier ook eitje
Puckzoon vond het ook makkelijk, veel makkelijker dan de entreetoets. En Silone, cito-eindtoets is id overal op dezelfde dagen. Doet jullie school misschien een ander soort eindtoets? Anders ben ik bang dat er nu het scenario van Kaatje gaat spelen.
Carmen
02-02-2010 om 20:16
Silone, late cito?
Er zijn een aantal scholen die als test de Cito later maken. Maar dat is dan pas eind maart. Raar...
Carmen
Skistok
02-02-2010 om 20:48
Viel mee
Mijn zoon vond het meevallen.
Maar waarom moet er nu opeens snoep mee naar school?
Persoonlijk vind ik dit onnodig.
Terpi
02-02-2010 om 21:09
Maan... wo
Wereldorientatie telt inderdaad niet mee. Is wel om een globaal idee te krijgen van de algemene ontwikkeling van het kind maar de score telt niet mee in het bepalen van het advies voor het voortgezet onderwijs. Toevallig net voorlichting gehad op school over hoe het allemaal werkt met die CITO
Maar ik voel me door dit alles ook een ontaarde moeder hoor, heb zoon met een rol dextro energy naar school gestuurd (we waren het er samen over eens dat het onzin is maar wel lekker en dan is het tenminste nog lucratief om een cito te maken hahaha) en ik ben gewoon gaan werken. Kind dus overblijven en BSO ook nog erachteraan...
Ingmyr
02-02-2010 om 21:50
Ontaarde moeders
Nou eerlijk gezegd vind ik degene die nu vinden dat ze ontaarde moeders zijn helemaal geen ontaarde moeders hoor!!
Ik denk dat ik ook geen vrij had genomen als dit niet kon en ik heb mezelf gewoon zo ingeroosterd (werk in de zorg) en eigenlijk zijn dit gewone vrije dagen en kost het me niets.
Snoep mee ja van mij hoeft het ook niet maar ja van school mag het en zeg dan maar eens nee, gelukkig kwam ze met bijna alles weer thuis en vond ze idd het wel makkelijk vandaag.
Bedacht me net na het lezen van terpi's bericht over de info over de cito die hebben wij helemaal niet gehad. Heeft iedereen dit gehad of is dat ook weer per school verschillend??
Nou ja morgen weer een dag en ze is heerlijk vroeg gaan slapen op eigen verzoek .
Skistok
03-02-2010 om 08:33
Ontaarde moeders
Hoezo ontaarde moeders? Laten we het niet zwaarder maken dan het is en gewoon "normaal doen". Zo maak je het voor de kinderen alleen maar spannender. Wij werken ook allebei gewoon en kind krijgt wel iets snoepen mee maar niet veel. Het is dat de andere kinderen met bakken snoep aankomen anders had ik het niet gedaan.
En je kunt wel vrij nemen maar je kunt er toch niet naast gaan zitten?
Nikus
03-02-2010 om 10:50
Snoep mee naar school
Hier mag het dus niet en terecht!
Ik vind het ook waanzinnig, het is toch belachelijk dat je tijdens een toets kinderen snoep laat eten!
Het is geen schoolreisje
De kinderen die wat drukker worden van snioepe stuiteren dan helemaal. Lijkt me niet gunstig voor de uitslagen van de test.
Inderdaad...laten we in hemelsnaam weer normaal gaan doen met zijn allen.