Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
kleutermamma

kleutermamma

07-02-2012 om 13:41

De juf geeft alle antwoorden... (kleutercito)

Schrik niet de titel klinkt erger dan het is
Kleuterdochter van 5 (oktober jarig) zit in groep 2. Wegens gedrag op school waar school zich zorgen om maakt is kind toen ze 4 was naar een psycholoog geweest. Eerst een IQ test gedaan daaruit kwam Hoogbegaafd uit. De psycholoog vond dochter te jong om op adhd etc te onderzoeken. Gelukkig maar want het is nog maar een kleuter... Natuurlijk noem je een kleuter niet hoogbegaafd maar meer een kind met een ontwikkelingsvoorsprong. Nu het volgende. Dochter heeft haar cito helemaal verknald. Juf maakt zich zorgen. Gisteravond terwijl ik dochter welterusten zeg. Zegt ze plotseling. Gek joh mam. De juf geeft alle antwoorden voor de Citotoets. Ik moest lachen en zeg "nee toch, dat doet de juf toch niet?" Zegt dochter "jawel en toen raakte ik in de war en wist ik niet meer hoe ik het moest doen". Zijn er andere kleuters die de cito niet snappen/ of er de concentratie niet voor hebben om te luisteren naar de uitleg van de juf? Mijn dochter kan simpele woordjes lezen zoals kat, poes, vis, aap. Ze leest graag avi start boekjes van de bieb. Dan moet ze toch ook wel de cito groep 2 kunnen? Ik probeer me er geen zorgen over te maken. Alleen als school dit zorgelijk vindt laat het me toch niet koud...

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Primavera

Primavera

07-02-2012 om 14:05

Eindelijk een juf die het snapt

(Herfst)kleuter blijkt intelligent en zal prima groep 3 aankunnen. Helaas wordt er op school een stom systeem gebruikt wat pretendeert te 'meten' of een kind naar groep 3 kan en alle kinderen die buiten het gemiddelde kind vallen tot 'zorgenkind' bombardeert. Juf besluit dus om niet onnodig allerlei 'zorgen' te creeren rondom dit kind en stapt uit deze gekte door een volstrekt nietszeggende toets te saboteren zodat het kind gewoon over kan. Wees blij met zo'n juf, die tenminste doorheeft wat de waarde van de kleutercitotoets is, namelijk nul komma nul, niks en zorgt dat je kind er geen last van heeft.
Zou je liever het alternatief willen, waar je door dit soort systemen aan vast zit? Kind loopt voor, maar omdat een absoluut suffe toets niet goed gemaakt wordt is ze ineens een bespreekgeval wat misschien wel kan blijven zitten op haar 'jong' zijn? Je neemt diet kleutercito veel te serieus. Wees blij dat je dochter een juf heeft die dat als één van de weinigen niet doet.
Groeten Primavera

kleutermamma

kleutermamma

07-02-2012 om 14:12

Oeps het zit anders primavera

De juf heeft de antwoorden niet echt gegeven!!!! Het is dochter die de uitleg van de juf tijdens de Cito als antwoorden interpreteert. Dit vond dochter zo raar, dat ze in de war raakte en niet meer wist welke antwoord nu het juiste was. Hoe dochter dit zo ziet snap ik ook niet, het is me een raadsel....

Kobalt

Kobalt

07-02-2012 om 14:17

Nou

Ik heb de vragen van de kleutercito's nooit gezien, maar ik raak zelf regelmatig in de war van werkbladen van mijn kinderen. Dan staan er onduidelijke tekeningen op.
Of dan moeten ze aangeven wat bij warm en wat bij koud hoort. En dan is er een sjaal afgebeeld. Dan kan ik niet kiezen. Je doet een sjaal om als je het koud hebt, maar dan krijg je het warm. Een sjaal voelt ook warm aan. Een ijsje, dat is koud, maar je eet het als het warm is. Waar horen die dingen dan bij? Juist mijn slimmere kinderen, die zelf nadenken, komen er bij dit soort vragen niet uit.
Zo had zoon eens een blad over snel en langzaam. Daar had hij aangegeven dat een motor sneller gaat dan een auto. Dat was fout? Die juf had nog nooit de TT gezien denk ik...
Dus ik kan me zomaar voorstellen dat een slimme kleuter, de kleutercito niet goed invult. Gewoon omdat ze doordenken over de vragen.

Primavera

Primavera

07-02-2012 om 16:03

Jammer

Aha, niet een juf die het snapte maar een dochter die het niet snapte.
Ik zou me echt geen zorgen maken, het is vrij normaal dat een kleuter niet gelijk doorheeft wat ze nou bij de cito van haar willen. Ik zou even met juf overleggen dat je van je dochter vernomen hebt dat ze niet snapte wat de bedoeling was en als juf het dan niet alsnog uit kan leggen dan leg jij het thuis uit met een willekeurig oefenblad.
Misschien was je dochter wel zo druk bezig met meelezen dat ze alleen bepaalde woorden van de juf hoorde en dacht dat dat de antwoorden moesten zijn. Of vat ze een bepaalde toon in het voorlezen op als het juiste antwoord.

Sassie

Sassie

07-02-2012 om 16:04

Hier ook hoor.

Slimme zoon kreeg een paar tekeningetjes bij de kleutercito voorgelegd en moest daarbij aangeven wat een kudde was.

Er stond 1 koe op plaatje 1, 3 koeien op plaatje 2 en 10 koeien op plaatje 3.

Zoontje had eerst plaatje 2 en 3 aangekruisd en volgens juf zat hij echt te dubben en had toen maar plaatje 2 gekozen. Het was fout want het moest plaatje 3 zijn.

Mijn zoontje zei: Maar mama, 3 koeien is toch ook een kudde, want een kudde is toch meer dan 1? Vandaar dat hij ook zat te dubben met die 2 plaatjes en veronderstelde dat plaatje 3 het toch niet kon zijn want dat was te gemakkelijk.

Tja….

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.