Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

De juf zegt

Een vraag, niet voor mezelf, maar voor een ander. ik zit zelf niet meer zog oed in de basisschool kinderen. Volgens deze vrouw is het volgende aan de hand: dochter (5, groep 2) gaat mogelijk niet naar groep 3. Juf zegt dat ze een A moet halen om naar groep 3 te mogen en dat dat moet van de wet. Volgens mij vertelt juf onzin en 'moet' het kind alleen aan het einde vang roep 8 1F halen.
Wie kan me zicht geven op deze kwestie? Welke A moet behaald worden volgens welke wet om over te gaan naar groep 3?

Tsjor

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Lijkt me kul

Voor zover ik weet worden er kleutercito's afgenomen en die laten alleen maar zien hoe kinderen scoren tov het gemiddelde (landelijk). A is het hoogste percentiel (10% meen ik) Uiteraard staat niet in de wet dat alleen de best scorende 10% van groep 2 doormogen naar groep 3, dus dat lijkt mij kul.

Vziw is er geen wet die overgangseisen stelt voor de overgang van groep 2 naar groep 3. Mag school zelf weten.

Gevalletje kleuterverlengen wellicht? Kind van na 1 oktober? Kind mag alleen 'versneld' naar groep 3 als het duidelijk boven het gemiddelde scoort?

Groeten,

Temet

Digimum

Digimum

05-06-2012 om 18:36

Onzin natuurlijk

Kan best dat de school bepaalde eisen stelt aan kinderen, maar dan nog is verplicht een A als toegangseis voor groep 3 niet realistisch. Is het soms een herfstkind?

Er is in elk geval geen wet die dit voorschrijft.

Nee

Die juf kletst maar wat. Het enige wat van de wet moet is dat je op je vijfde naar school moet en dat het de bedoeling is dat je een ononderbroken leerlijn van 8 jaar volgt. Als zij toch zo tuk is op de wet en het meisje wil laten blijven zitten, zou ik haar artikel 8.7.a van de WPO onder haar neus duwen.

Een A-score is de top 25%. Als alle tweedegroepers een A moeten halen om over te mogen gaan naar groep 3 zou dus 75% van alle kleuters blijven zitten in groep 2.

skik

Onzin

Zoals gezegd, het is onzin.
Vraag juf waar (welke wet) dat staat.
"Volgens mij vertelt juf onzin en \'moet\' het kind alleen aan het einde vang roep 8 1F halen. "
Ook dat is betrekkelijk. Kinderen moeten niet op het bo blijven totdat ze 1F halen. 1F is het basis-uitkomstniveau. Wie het niet haalt, gaat wel naar het vo, maar met een achterstand op dat basisniveau.
Groet,
Miriam Lavell

elsje78

elsje78

06-06-2012 om 10:07

Inderdaad onzin

A is bovengemiddeld, B is beheersingsniveau, c is net onder gemiddeld, dus net niet beheerst, D is onvoldoende, e is uitval. (eigen interpretatie)

Dochter had eerste toetsen een a en een c en er was geen sprake van niet naar groep 3 gaan. Uitslag van tweede toets nog niet gezien

elsje78

elsje78

06-06-2012 om 21:32

ik weet dat het een percentage aangeeft, maar het is ook zo dat a en b als 'voldoende' wordt gezien, c en lager is 'onvoldoende' dus reden voor een extra handelingsplan en gesprek.

Geen onvoldoende

Elsje:"c en lager is \'onvoldoende\' dus reden voor een extra handelingsplan en gesprek. "
Dat is niet overal zo. In absolute zin klopt het ook niet. Het percentiel dat bij C hoort, hoort ook bij het kunnen halen van het basisniveau 1F aan het eind van het bo. En dat is dan dus gewoon voldoende ten opzichte van wat je moet weten/kunnen. Het maakt niet uit dat er meer kinderen zijn die meer weten en kunnen eind bo.
Groet,
Miriam Lavell

elsje78

elsje78

06-06-2012 om 22:30

Miriam

Klopt, in mijn reactie lopen eigenlijk 2 dingen door elkaar. Als leerkracht in het pro testten wij vroeger met de cito's van het basisonderwijs. Dan testten we door tot we op een b score uitkwamen omdat we ervan uit gingen dat dit het niveau is dat de leerling beheerst, en zo de leerachterstand in konden schatten. Nu testen we op de meijerinkniveau's, dat gaat sneller en geeft uiteindelijk ook de resultaten die we willen weten. Daarnaast zijn er allerlei andere testen maar als ik wil weten hoe een leerling er voor staat voor rekenen dan doe ik de rnt en weet ik of het 1f is of eronder.

Daarnaast zit mijn dochter op de basisschool en had een c score voor rekenen en dat wat voldoende voor een handelingsplan en een gesprek, vandaar dat ik het als onvoldoende bestempel...

Problemen maken

Elsje:"en dat wat voldoende voor een handelingsplan en een gesprek, vandaar dat ik het als onvoldoende bestempel..."
Ik begrijp er niks van, maar het maakt wel eens te meer duidelijk hoe scholen van gewone leerlingen met een gewoon ontwikkelingsperspectief 1F, probleemgevallen maken.
Het wordt tijd dat die school andere criteria aan gaat leggen.
Je uitleg past overigens naadloos in een draadje hierboven. Ik neem 'm dus even mee.
Groet,
Miriam Lavell

tsjor

tsjor

09-06-2012 om 09:29 Topicstarter

Stevig gesprek

Moeder heeft inmiddels stevige gesprekken gevoerd met juf en direkteur, en het probleem is opgelost, dochter mag over. Bedankt voor de heldere input.

Tsjor

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.