Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Hombre

Hombre

17-09-2013 om 09:07

De komst van de tablets

Ik was gisteren bij een voorlichtingsbijeenkomst van de school. Sinds dit jaar werken ze bij mijn zoontje met tablets van het bedrijf snappet. Het gaat een pilot waaraan alle klassen van groep 4 meedoen.

Ik realiseer me nu pas hoever dat gaat. Al het rekenonderwijs en taalonderwijs gebeurt nu via die dingen. Bij rekenen en taal schrijven ze niet meer maar tikken ze op die tablets.

En ik ben er niet blij mee. Om te beginnen heb ik het gevoel dat mijn zoon nu zonder onze mening te vragen als proefkonijn wordt gebruikt. Wat als er over een jaar of wat blijkt dat kinderen die alleen op tablets hebben gewerkt allerlei cognitieve vaardigheden missen? Doen we de school dan gewoon nog een keertje over? Een beetje remedial teaching er overheen om het te corrigeren? Natuurlijk kan het goed uitpakken, maar het zou ook best fout kunen uitpakken en wie zitten er dan met de gebakken peren?

Er is nog wel schrijfonderwijs, maar volgens de juf schrijven ze nog maar 3 keer per week. Dit is groep 4, die kinderen kunnen nog nauwelijks schrijven. De enige manier om het te leren is oefenen. En dat doen ze dan nog drie keer per week. Dat is toch waanzin?

Als ik zo even vluchtig op het scoreboard keek zag ik bij mijn zoon veel oranje vakjes. Die krijg je als je aanvankelijk het verkeerde antwoord hebt gegeven en weer terug gaat en het vervolgens juiste antwoord geeft. Een beetje trial and error dus. 3 x 3 = 6, oh nee, da's fout, terug, maken we er 9 van. Makkelijk, hoef je niet meer eerst goed na te denken! Maar dit jongetje had in groep 3 alleen krulletjes in z'n schriftje, dus hij kan het wel. Schakelt hij over op een gemakzuchtige strategie?

Kan een school zomaar beslissen zoiets ingrijpends en experimenteels in te voeren? Is er iets aan te doen? Heeft de onderwijsinspectie een rol in dit gebeuren? Of moet ik een actie op touw zetten? Andere (conservatievere) school zoeken? Wachten of de CITO scores in elkaar zakken?

Moet ik het hier op gooien:

http://www.ad.nl/ad/nl/5595/Digitaal/article/detail/2432046/2011/05/16/Experts-willen-mobieltjes-en-WiFi-weg-uit-klas.dhtml

Wat is wijs, wat zijn jullie ervaringen met deze materie?


MR?

De medezeggenschapsraad heeft instemmingsbevoegdheid als de school de onderwijskundige doelstelling wil aanpassen. Ik denk dat je het gebruik van tablets op deze schaal daar wel toe kan rekenen. Ik zou eens navragen of en hoe het in de mr is besproken.

skik

uwe

uwe

17-09-2013 om 09:50

schrijfvaardigheid

Tja, de ene na de andere school gaat over op tablets, al bedenk ik me nu dat dat wel vooral VO is. Ga je dan naar een andere school dan krijg je het een jaar later misschien ook wel. Het punt waar ik je echt geljjk in moet geven is de schrijfvaardigheid, maar verder lijkt me een tablet alleen maar positief

nou...

Hombre, ik geef je groot gelijk. Ik ben blij dat onze school er nog niet aan begonnen is. Wat ik ook zo merkwaardig vind: er zijn arbovoorschriften die een maximum stellen aan de hoeveelheid beeldschermwerk voor volwassen werknemers, maar als het om kinderen gaat mogen die kennelijk wel de hele dag aan die schermpjes. Ik snap er niks van. En iedereen krijgt natuurlijk een volslagen onleesbaar handschrift ...

Ik snap de meerwaarde van die tablets ook niet zo. Het staat leuk en vlot en modern, dus dat is een PR-voordeel. En de leerkracht heeft veel minder nakijkwerk als alles automatisch door het systeem wordt nagekeken. Reuze makkelijk. Of de leerkracht dan nog goed de vinger aan de pols houdt over wat er fout gaat vraag ik me af. Maar goed, ik ben dan ook zelf een fossiel, ik heb geen tablet en zelfs geen smartphone

Groeten,

Temet

Niet blij

Jeetje Hombre, ik zou ook helemaal niet blij zijn met zo'n initatief op school. Ik zie heus wel de toegevoegde waarde van tablets en laptops in het onderwijs maar ik vind groep vier veel te vroeg om dan alles maar digitaal te doen. Qua motorische ontwikkeling lijkt het me in ieder geval geen vooruitgang.

Ik heb helaas geen concrete tips, wellicht is de MR een goede eerste stap. Sterkte.

Lucerna

Lucerna

17-09-2013 om 10:11

ook huiverig

Wij hebben bij de keus van het VO zeker laten meewegen of de school bezig was om onderwijs via tablets in te voeren. Deze scholen hadden geen streepje voor, maar een streepje achter. Bij de school van onze oudste hebben ze wel digitaal leermateriaal, via internet, maar dat vind ik op zich goed ingezet. Maar tablets zijn geen walhalla en de manier waarop jij het beschrijft, vind ik helemaal onwenselijk. Ik zag een tijdje terug een discussie bij Pauw en Witteman? Knevel en v/d Brink? Zo'n programma dus, tussen Maurice de Hond, medeoprichter van de SteveJobsscholen en een rector die de computer volledig uitgebannen had op school. Met geen van beide kon ik volledig meegaan. Dat komt vooral doordat ze allebei algemene aannames deden over kinderen, die volgens mij helemaal niet voor de meerderheid van de kinderen opgaan. Maurice de Hond bijvoorbeeld ging van een geweldige nieuwsgierigheid en zelfstandigheid uit. Er zijn vast kinderen die zo zijn, maar zeker de helft zal niet naar mijn bescheiden inschatting niet zijn of niet blijven. Je moet op school nu eenmaal ook dingen leren die je stom of moeilijk vindt, die je niet interesseren, maar die er wel bij horen als parate kennis. Dat tablet-onderwijs gaat, voor wat ik ervan gezien heb, daar toch wat aan voorbij.

Hombre

Hombre

17-09-2013 om 11:20

Lucerna

Erger nog. Was het maar maar zo dat ze 'nieuwsgierig en zelfstandig' met die dingen omgingen. Je kunt er niets mee behalve wat meerkeuze en open vragen beantwoorden. Het is een toets- en oefensysteem. Wat ik ervan gezien had was behoorlijk rigide, niets creatiefs aan.

Je leert er net min van met moderne techniek en moderne media omgaan als wanneer je een NS kaartjesautomaat bedient.

Mijn zoon is op zich nieuwsgierig en zelfstandig genoeg tijdens de (beperkte) tablet tijd thuis. Daar gaat hij de wereld over met Google Maps en bekijkt zelfstandig vliegvelden, bergen en vulkanen. Hartsikke leuk. Ik ben ook zeker niet tegen tablets, dat is niet het issue. Het issue is dat het hele oude oefensysteem met al het schrijfwerk dat er bijhoort, dat we in feite al honderden jaren zo doen, zomaar het raam uitgekieperd wordt vanwege het modewoord 'tablet'. En dat we vervolgens maar gaan afwachten wat de effecten zijn.

Dit soort toetsdingen kon je vroeger ook echt wel op een PC maar van dat gebruik in klassen is iedereen teruggekomen. Maar nu de tablets hip zijn moet er ineens iets mee gedaan worden anders ben je niet meer modern!

Ik denk ook echt dat er een groot verschil is in de fase waarin je dit soort tools inzet. In latere groepen lijkt het me veel acceptabeler. Maar in groep vier worstelen kinderen met de allerbasaalste vaardigheden van taal en rekenen. Als daar iets misgaat heb je daar je hele verdere school- en werkcarriere last van.

Ouderbetrokkenheid

Hombre, ik zou ook niet zo blij zijn. Of het mag, weet ik ook niet. Op de school van zoon (VO) werd het ook plots ingevoerd. Maar goed, dat was wel een heel andere leeftijdsgroep (12-13 jarigen).
Van belang voor mij als ouder zou zijn: hoe lang duurt de pilot? Wat waren de argumenten voor de keuze van tablets in het onderwijs? Is er bijvoorbeeld onderzocht hoe de ervaringen op andere scholen waren met het gebruik van tablets in deze leeftijdsgroep kinderen? Wordt er regelmatig ge-evalueerd en zo ja, met wie en op welke punten?
Ik heb me ook veel zorgen gemaakt over de iPadklad waar zoon (zonder onze toestemming) plots in belandde, maar dankzij goede voorlichting en regelmatige evaluatie met ouders, konden wij het proces volgen en waar nodig bijsturen vanuit onze eigen ervaring. Dat gaf veel vertrouwen. Uiteindelijk bleek de tablet heel goed te werken in het onderwijs.
n@nny

Lucerna

Lucerna

17-09-2013 om 14:14

Hombre

Hombre: " Ik ben ook zeker niet tegen tablets, dat is niet het issue. Het issue is dat het hele oude oefensysteem met al het schrijfwerk dat er bijhoort, dat we in feite al honderden jaren zo doen, zomaar het raam uitgekieperd wordt vanwege het modewoord 'tablet'."

Ja dat is wel een goede samenvatting van hoe ik het ook voel. Zeker in groep 4 is leren schrijven nog zo in het beginstadium. Als het nu ging om "leren met een tablet te werken", maar dat is ook totaal niet nodig. Dat leren ze echt zo wel, daar is helemaal geen aanvullend onderwijs voor nodig. Digitale onderwijsvormen, tablet of laptop of pc of via digibord, kan een prima aanvulling op het onderwijs vormen. Maar niet zomaar zonder meer, als het bijvoorbeeld gokken in de hand werkt zoals jij beschrijft. Of, zoals Maurice de Hond beschreef, dat het bijna volledig is gestoeld op de interesse en niuewsgierigheid van kinderen. Een basisschoolvoorbeeld heb ik even niet bij de hand, maar bijna geen kind gaat spontaan de beruchte Duitse rijtjes voorzetsels met derde en vierde naamval leren uit interesse. Spannend, mit nach nebst bei seit von ...

Lucerna

Lucerna

17-09-2013 om 14:19

en in aanvulling op N@nny

N@nny stelt zeker goede vragen. En aanvullend, één van de belangrijkste vragen zou dus ook moeten zijn, *hoe* wordt de tablet ingezet?

Hier ook

Vorig jaar een pilot dit jaar wederom voor groep 4 en ook 5 en 6.

Heb geen evaluatie voorbij zien komen. Onze school blinkt natuurlijk wel uit in niet communiceren! Ben het helaas met veel meer dingen niet eens, maar een andere school is ook niet echt een optie omdat dochter het erg naar haar zin heeft.

Tango

Tango

17-09-2013 om 22:49

Hier VO

Dochter is net op voortgezet onderwijs gestart in een Ipad-klas. Dit is het tweede jaar dat ze ermee werken, ze is dus geen proefkonijn. Ik vind het tot nu toe nog niet altijd een succes. Vaak moeten we thuis iets voor haar downloaden of een account aanmaken omdat zij niet begrijpt hoe dit moet. Verder heeft ze voor een aantal vakken zowel boeken als werkboeken in de Ipad staan en moet dan switchen tussen die twee, maar dat lukt niet zegt ze. Volgende week is er een informatie-avond voor de ouders dus ik ga daar wat vragen neerleggen. Schrijven doen ze gelukkig ook nog gewoon. Veel opdrachten moeten gewoon in schriften en wiskunde gaat nog geheel uit boeken.
Groep 4 basisschool lijkt me echt veel te vroeg om ermee te beginnen. Moet er niet aan denken dat zoon in groep 5 er al op die manier mee zou gaan werken. Laat ze eerst goed leren schrijven, lijkt me veel beter.
Dat het zomaar ingevoerd wordt vind ik nog erger. Lijkt me zeker een MR-vraag.

Yvonne

Yvonne

18-09-2013 om 07:02

doel en middel

Ik krijg de indruk dat het 'iPad onderwijs' meer de kant op gaat van een doel dan dat (onder andere) een tablet een middels is om te leren wat je moet leren.
Ik denk dat, zoals ook in de beginposting staat dat het gebruik van een tablet te veel uitnodigt tot trial and error leren, zo leer je jezelf toch ook nieuwe computerspelletjes aan? Het maakt niet uit wat je doet want het spel gaat niet 'op' en je kunt zo weer opnieuw beginnen.
Mijn zoon (groep 7) heeft inmiddels buiten school schrijfles omdat hij veel meer oefening in schrijven nodig blijkt te hebben dan in het huidige basisonderwijs wordt gegeven. En hij zit niet eens op een tabletschool!
Het argument 'echt schrijven hoeven ze toch niet meer' gaat niet op, leesbaar en vlot schrijven heb je toch wel nodig en de noodzaak om het werken met een computer/tablet op school te leren is ook niet aanwezig. Meestal weten de kinderen sowieso al veel meer dan de leerkracht op dit gebied!

Fiorucci

Fiorucci

18-09-2013 om 08:06

Mja

Ik heb drie kinderen die moeite hebben met leesbaar en snel schrijven tegelijk, ondanks alle schrijflessen, dus voor hen zou het een uitkomst geweest zijn..
Jammer is wel weer dat aan tabletklassen op het vo soms een prijskaartje hangt, en niet mals ook.

Fio

Bij ons wat het gewoon gratis, die iPad. Er werden meerdere mogelijkheden aangeboden, waaronder een mogelijkheid om de iPad gratis te gebruiken. Lijkt me inderdaad wel vervelend als je gedwongen wordt een dure aanschaf te doen.

Hombre

Hombre

19-09-2013 om 14:49

Skik

Skik, ik heb de MR notulen erop na gekeken (ik weet, ik zou ze eigenlijk altijd moeten lezen). Sinds begin vorig jaar is het onderwerp tablets in ieder geval niet ter sprake gekomen.

Ik overweeg de volgende strategie te gaan volgen:

- Eerst praten met de schooldirectie. Kijken of die mijn zorgen kunnen wegnemen. Vooral hameren op onderzoek over langere termijn effecten van deze aanpak. Ik ga er vanuit dat dat onderzoek er niet is.

- Als dat geen effect heeft een open brief aan de school schrijven (eventueel met een paar gelijkgestemde ouders, als ik die kan vinden) met cc aan alle ouders van groep 4 kinderen en daarin de nadruk leggen op het proefkonijn-aspect van deze pilot.

- Mocht dat niet tot effect leiden dan neig ik er sterk naar mijn kinderen op een andere school te doen. Een nogal vergaande maatregel die mijn oudste kind mij niet in dank zal afnemen maar ik vind dit echt niet verantwoord.

Het toeval wil dat ik zelf op een universiteit werk en dagelijks werk met toetssoftware en leeromgevingen (en de manier waarop studenten dara mee omgaan), dus de materie is mij niet geheel vreemd. Het naieve enthousiasme dat sommige amateurs bevangt ben ik wel kwijt inmiddels. (mijn collega's delen overigens mijn twijfels over de wijsheid van dit project)

Andere school

Dat is ook wat mij steeds vaker door het hoofd schiet, niet alleen vanwege de iPad maar ook vanwege andere zaken.

Maar ja, de alternatieven hier zijn niet beter

Hombre

Hombre

19-09-2013 om 15:57

Marsy

Inderdaad, ik ga eerst eens rondvragen wat de andere scholen in de buurt van dit soort zaken vinden. Kijken of er ueberhaupt een alternatief is.

De kleinste wordt in december 4 dus die kunnen we nog op een andere school laten beginnen.

Als ik nou maar een indicatie had gehad dat ze dit soort wilde plannen hadden dan was ik er 4 jaar terug denk ik nooit aan begonnen.

ben benieuwd!

Ik ben benieuwd hoe het gaat aflopen. Ik vrees het ergste eigenlijk, vooral omdat je insteekt op de effecten op langere termijn. Ik neem aan dat ze daar nog geen onderzoek naar hebben gedaan (en indien wel: dat de school hiervan niet op de hoogte is).

Maar wat doe je nu als je straks met je kinderen op een nieuwe school zit en daar komen ook tablets?? Zoals je zelf schrijft: je hebt als ouder geen idee van de wilde plannen die een school drie of vier jaar later gaat uitstorten over je arme kroost.

Hombre

Hombre

23-09-2013 om 15:35

n@nny

Dat spookt natuurlijk ook door mijn hoofd. Dus ik heb vandaag het hoofd van een concurrerende school gebeld en mijn probleem voorgelegd. Ik krijg natuurlijk geen harde toezeggingen, maar zijn insteek was duidelijk veel beter vergelijkbaar met de mijne. Je moest als school niet voorop willen lopen met die dingen.

Klinkt misschien ouderwets, maar dat is precies de instelling die ik van een school verwacht. Mijn zoon kan tijdens het jaar overstappen als wij dat willen, maar dat is natuurlijk de laatste optie.

Eerst het hoofd en iemand van de MR te spreken zien te krijgen. Eens kijken wat daar uit komt.

Lucerna

Lucerna

23-09-2013 om 15:38

Ik ben ook benieuwd

Ik ben benieuwd wat de MR en het hoofd te vertellen hebben, Hombre.

jammerlijk mislukt

Hier is vlakbij een 'digitale v.o. school' geweest die al gestart is in het jaar 2000. Daar is 6 jaar lang een vernieuwende pilot geweest met steun vanuit het ministerie en de onderwijsraad om een papiervrije school te starten met vernieuwende onderwijsconcepten die eigenlijk inhouden alleen digitaal onderwijs. Na 6 jaar is het al omgezet in 'een beetje papier' en meer klassikaal en na 10 jaar is het project afgeblazen omdat de leerlingen aan het eind van hun onderwijs op belangrijke punten zoveel hiaten hadden dat ze 'bijgeschoold' moesten worden om hun examen te halen.
Project jammerlijk mislukt dus. Ten kostte van een heleboel leerlingen die veel slechtere resultaten haalden dan in het reguliere onderwijs. Mijn oudste zit nu in de klas met veel van deze 'oudleerlingen' en zelfs zij ziet dat ze 'achter lopen' met een aantal vakken. Het is een algemeen gegeven hier in de omgeving, kom je van die school...dan is dat zo. Er zijn ook een aantal dingen die ze beter doen, dat zijn vooral sociale dingen (samenwerken b.v.) en digitale dingen (filmpjes maken b.v.), qua kennis hebben ze de nodige hiaten en ook qua motoriek (aantekeningen maken). Het is zelfs zo dat als je je aanmeld voor het VMBO met een overgangsrapport van 4 naar 5 HAVO je eerst getest word op het VMBO. Dat betreft alleen de leerlingen van die v.o. school. De andere op ouderwetse manier geleide scholen die testen ze niet. Je overgansrapport is gewoon veel minder 'waard' of zeg maar rustig amper iets waard. Oudste is al van het VMBO af....maar de leerlingen die afkomstig zijn van die school moeten nog een jaartje blijven. Zelfs de HAVO leerlingen konden de verkorte versie niet bolwerken. Dit in tegenstelling met de meeste MAVO (TL) leerlingen afkomstig van reguliere v.o. scholen (zoals dochter).
Er zijn tal van rapporten en onderzoeken online over deze vernieuwende manier van onderwijs, die er niet om liegen. Van de v.o. raad, van de inspectie, van allerlei specialisten op onderwijskundig gebied, pedagogen, etc.etc. Er is heleboel media aandacht voor geweest, Trouw was 1 van de meest kritische media. Daar hebben tal van artikelen hierover ingestaan inclusief reacties van ouders die geen van allen blij waren met het resultaat.
Als je die doorleest wordt je daar niet vrolijk van.
Dat I-pad onderwijs is precies hetzelfde als dit proefproject. Alleen passen ze dat toe op het basisonderwijs. Ik denk dat het dezelfde uitkomst heeft uiteindelijk.
Ik zou niet willen dat mijn kinderen meededen aan zo'n 'proef'.
groeten albana

Hombre

Hombre

24-09-2013 om 13:02

Albana

Wauw... Precies het soort scenario waar ik bang voor ben. Weet je de naam van die school? (als het je privacy niet schaadt)

Dat lijkt me inderdaad een afschrikwekkend voorbeeld.

Ouderavond gehad

Alleen taal en spelling wordt gedaan op tablet, overig werk met potlood en papier.

Achter de tablet wordt hooguit 20 minuten gewerkt dan weer wat anders

Ja er wordt minder geschreven, dat is ook de toekomst, al het huiswerk digitaal inleveren, op andere momenten wordt er wel aandacht aan gegeven, er moet nog gewoon in het schrijfschrift geschreven worden en bij rekenen en wereldoriëntatie ook.

Grootste voordeel: maatwerk voor spelling en taal, kan je meer, krijg je meer, kan je minder krijg je minder, heb je meer herhaling nodig, dan krijg je meer herhaling

Aldus juf en directeur......

Ben er nog steeds niet over uit, ben niet heel negatief, ook niet heel positief. Ik zal zelf het schrijven bij houden door met dochter kaarten en brieven te sturen aan familie, vind zij leuk enik nuttig!

Als ik het verhaal van albana lees, vind ik wel dat het anders is dan deze pilot, er lijkt nagedacht over minder schrijven en hoe dat op te vangen en maatwerk voor ieder kind. Maar de vraag is hoe dat in de toekomst eruit ziet....

Wikke

Wikke

28-09-2013 om 20:52

Trouw over ouders tegen iPad-onderwijs

Ouders bezorgd over iPad-onderwijs in Amstelveen:

http://www.trouw.nl/tr/nl/4556/Onderwijs/article/detail/3499130/2013/08/27/Ouders-bezorgd-over-iPad-onderwijs.dhtml

Hombre

Hombre

29-09-2013 om 13:02

Wikke

Die had ik al gezien, inderdaad. Het voordeel voor die ouders is dat het verplicht aanschaffen van die ipads simpel geblokkeerd kan worden door de ouders in de MR. Die hebben voor zoiets het 'instemmingsrecht'.

Bij ons hoeft er niets aangeschaft te worden, dat maakt het lastiger. Dan heeft de MR slechts een adviesrecht en dat kan de school negeren.

Binnenkort heb ik hopelijk een afspraak met twee mensen van de MR. Ik heb inmiddels 14 ook ouders verzameld die mijn brief waarin ik om een nieuwe voorlichtingssessie vraag waarin ik duidelijkheid vraag over een reeks belangrijke punten mee willen ondertekenen.

Ik hoop nog steeds dat ik de naam van de school van Albana kan achterhalen. Dat is toch een perfect afschrikwekkend voorbeeld. Maar googlen en zoeken op Trouw heeft me nog niets opgeleverd.

groep 4 is wel wat vooruitstrevend

Als dit op alle VO scholen wordt ingevoerd, gaat bij mijn kinderen de vlag uit. Zij hebben het wel gehad met het sjouwen van die tassen vol boeken die de 15 kilo soms wel overschrijden.
Ik vind het persoonlijk voor de lagere school onwenselijk, met name voor de ontwikkeling van de schrijftechniek.
Die is in groep 4 echt nog niet geautomatiseerd.

mijn ervaring met snappet rekenen

Wij hebben ook Snappet.
Maar er wordt wel degelijk elke dag genoeg geschreven. Ze zitten helemeala neit de hele dag achter een schermpje! Dat komt omdat ze alleen rekenen en nieuwsbegrip op de tablets doen.

Maar ik weet natuurlijk niet of ze bij jullie alles met snappet doen.

Het voordeel van Snappet rekenen is dat het programma zich aanpast aan het niveau van het kind. Door de al of niet goede antwoorden, berekent het programma continu of er herhalingssommen moeten worden gegeven of dat er verder moet worden gegaan. Ieder kind werkt zo op zijn of haar eigen niveau. Voordeel is ook de directe controle of het goed of fout is. Niet meer wachten tot de juf het heeft nagekeken. En er is een goed registratiesysteem.

En, niet te vergeten, de kinderen zijn dolenthousiast en erg gemotiveerd.

Allemaal mijn ervaring, die van een ander kan anders zijn.
Maar ik kan niet wachten op Snappet rekenen groep 5-8 (gr 6 is net uit).

Verschil tussen rekenen en taal?

Bij mijn dochter op school doen ze juist spelling en taal via snappet en rekenen via de (pas aangeschafte) rekenmethode.

Zit er in jouw opinie dan nog verschil?

Lucerna

Lucerna

06-10-2013 om 16:22

Geerke

Eén van de bezwaren die Hombre zag, was de kans dat kinderen meer gaan gokken op goede antwoorden, juist bij rekenen. Dat bezwaar zie ik ook wel. Want ze gokken, het programma geeft aan dat het niet goed was, ze gokken verder en intussen komt de statistiek op een lager niveau van het kind uit dan het wellicht heeft. Dat lijkt mij niet een denkbeeldig gevaar. Mijn kinderen kunnen allemaal heel goed rekenen, maar bij zo'n rekenpakket dat wij hier thuis in de test hadden, zag ik ook dat ze de neiging tot gokken hadden. Ik vind een tablet nog altijd geen pré voor rekenen. Ik vind het om eerlijk te zijn een dure modetrend, een kijk-ons-eens-een-moderne-school-zijn-demonstratie.

marsy en lucerna

MarSy dat weet ik niet, wij doen taal nog gewoon uit een boek. Ik zit ook niet helemaal "in" Snappet omdat ik een lagere groep heb die er niet mee werkt. Voordeel van rekenen vind ik ook dat er daarmee niet veel "schrijf"werk wegvalt.

Lucerna de leerkracht ziet wel wat in 1x goed was en wat na tig keer goed was. Dat onderscheid. En er zit dacht ik een grens aan (ze hoeven als ze het echt niet weten niet 100x te gokken). Je kunt aan zo'n kind dat meer gaat gokken een registratie van het Eigen werk laten zien. Kind ziet dat jij ziet dat het veel gokt. Gesprekje, is dat omdat je het moeilijk vindt? Eerder klaar ben je niet, daar zal het niet om gaan. Wel een interessante vraag (ook van jou dus Hombre) waar ik niet diep genoeg in het programma zit om het antwoord goed op te kunnen geven.

Blijft ook de vraag, moet je niet met de schermpjestijd meegaan waar de kinderen gebruik van maken? De kinderen die wij nu opleiden krijgen straks beroepen die wij nu nog niet kennen.

Interessant hoor!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.