Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Hombre

Hombre

17-09-2013 om 09:07

De komst van de tablets


Jillian

Jillian

07-10-2013 om 01:56

Geerke

Wij hebben thuis hele leuke reken - en taalprogramma's op computer en tablet. Mijn kinderen vinden het absoluut leuker dan op papier te rekenen. Het is leuker vormgegeven en het feit dat je gelijk weet of iets goed of fout is werkt ook als stimulans. Dus ik zie er wel degelijk het nut van in. Toch merk ik dat mijn kinderen minder zorgvuldig werken met deze programma's dan als ze een som op papier moeten uitrekenen. Ze gokken eerder inderdaad. Daarnaast hebben ze de neiging om vlugger te werken. Verder heb ik het idee (maar ik weet niet of dat wetenschappelijk klopt) dat dingen minder goed blijven hangen dan als ze op papier werken. Misschien omdat het vlugger gaat op een tablet of misschien omdat je hersenen toch actiever dingen opneemt als je schrijft of iets heel anders. In elk geval bij mijn kinderen merk ik dat dingen beter blijven hangen als ze het schrijvend oefenen.

Ik vind een tablet/computer dus een prima aanvulling op de gewone leerstof maar ik zou het niet prettig vinden als een heel vak alleen maar gegeven wordt op tablet/computer. Prima als aanvulling of als extra maar niet als vervanging. Ik zie ook zeker de voordelen wel in omdat je gelijk ziet of je iets goed of fout hebt en omdat het programma zich gelijk aan het niveau van de leerling kan aanpassen.

Het met schermpjes leren omgaan vind ik verder flauwekul. De eerste ipad kwam in 2010 uit. In drie jaar tijd is iedereen helemaal tablet minded geworden. Iedereen heeft prima geleerd om hier mee om te gaan zonder dit ooit op school gehad te hebben. Over 15 jaar als deze kinderen gaan werken bestaan tablets niet meer in de huidige vorm en zal er weer iets anders zijn.

Lucerna

Lucerna

07-10-2013 om 09:53

Geerke, schermpjestijd

Dat vind ik zelf een dubieus argument. De meeste kinderen hebben thuis genoeg gelegenheid om "schermervaring" op te doen. Er zijn nog desktops op school in elke klas om computerervaring op te doen. Veel kinderen kunnen hun ouders en leerkrachten computerzaken uitleggen, in plaats van andersom Kortom, je zou eigenlijk eerder een cursus voor ouders en leerkrachten moeten aanbieden, zodat ze gelijke tred met de kinderen kunnen houden...

Geerke

Geerke, ik weet niet hoe oud jij bent, maar ik ben van 1968 dus ik zat op de middelbare school in de jaren 80. De PC kwam langzaamaan op. Er was toen veel te doen over de vraag of kinderen niet moesten leren programmeren, want dat was toch wel nodig in de nieuwe tijden die eraan zaten te komen.
Er zitten hier op het forum vast nog wel een paar mensen die enkele (of meer) lessen 'programmeren in Basic'(for-nextloop, anyone?) hebben gehad (wat er bij ons in de praktijk op neer kwam dat de jongens zich op de computer storten als hyena's op een karkas, dat de leraar wanhopig probeerde enige structuur aan te brengen en dat de meisjes het nakijken hadden; maar ik dwaal af).

Heeft het enig nut gehad? Hebben die lessen mensen beter voorbereid op De Nieuwe Tijd? Tuurlijk niet. In de praktijk werd belangrijk of je (toen nog) een beetje met WP overweg kon, en dat leerde je snel genoeg.

Groeten,

Temet

Hombre

Hombre

07-10-2013 om 10:02

De gok

Gokken, inderdaad. Maar de grootste gok is de gok van de scholen dat het allemaal wel goed uit zal pakken. En het kind is het proefkonijn.

Ik heb me inmiddels meer verdiept in Snappet. Ik vind het wel een heel slimme tent. De ICT-coordinatoren van veel scholen lopen blijkbaar al langer te broeden op het gebruik van tablets. Het probleem daarmee was dat ze te duur zijn. Geen school kan zomaar ieder kind met een tablet van 200 a 300 EUR uitrusten en de ouders zullen niet snel bereid zijn dat bedrag te betalen.

En dan komt het Snappet business model. Ze klonen de bestaande werkboeken (zonder overigens rechten af te dragen) en nemen de plaats van de uitgeverijen in. De scholen betalen nu alleen Snappet voor het werkmateriaal. En zelfs minder dan wat ze aan de uitgeverijen kwijt waren. Snappet 'pikt' in feite de inkomsten van de uitgevers in en als beloning krijgen de scholen gratis tablets voor alle leerlingen (in bruikleen). Je kunt begrijpen dat die ICT-coordinatoren nu zeer enthousiaste Snappetaanhangers worden. Vervolgens hangt het van de school af hoeveel invloed de enthousiaste ICT-er heeft. De voordelen voor de school (niet meer nakijken, makkelijker volgen) zijn dan ook ontegenzeggelijk aanzienlijk.

Met dit mooie verhaal heeft Snappet 6 van de 11 scholen die onder onze schoolvereniging vallen zo 'gek' weten te krijgen dat ze een Snappet pilot begonnen.

En, Geerke, zoals ik al schreef, bij ons zijn alle hoofdvakken in 1 keer omgezet naar Snappet. Was het alleen rekenen, dan maakte ik me veel minder zorgen, maar het is dus gelijk alles.

Slimme jongens die 'Stichting Snappet' (en de ermee verbonden Snappet BV), maar dat is ook niet verbazend als je op hun LinkedIn profielen leest dat de oprichters allemaal ex-business consultants van KPMG/PWC etc zijn. En de financiele man voorheen als 'derivatives trader' werkte bij ABN-AMRO voordat die bank bijna failliet ging aan derivatives trading en door de overheid overgenomen moest worden. Ben ik erg wantrouwend als ik denk dat deze mensen vooral geinteresseerd zijn in hun verlies- en winstrekening?

Er is in ieder geval geen spoortje van onderwijsachtergrond te bekennen bij deze heren. Maar van businessplannen en risico's nemen weten ze ongetwijfeld alles. En normaal gesproken ben ik daar ook zeker niet wars van, maar als mijn eigen kinderen als proefkonijn mogen dienen begin ik daar toch wat negatiever over te denken.

De ouders meekrijgen is een illusie gebleken. Ze zijn wel bezorgd, maar meer dan extra eisen stellen aan de evaluatie willen ze eigenlijk niet. De MR leek vooral gehecht aan het bewaren van de goede sfeer op school en eisen dat een pilot gestopt wordt past daar blijkbaar niet in. Blijkbaar kan de overgang van een gewone naar een digitale school vrij geluidloos plaatsvinden.

Dus al wat ons nu rest is ons kind van school halen en dat gaan we dan ook doen (is al aangekondigd en we hebben morgen een exit-gesprek). Van de 200 kinderen die onder de piolot vallen zijn wij blijkbaar de enige ouders die die stap zetten. Het geeft wel te denken. Zijn wij zo gek?

De nieuwe school die we op het oog hebben scoort maar liefst twee hele punten hoger op de RTL-nieuws lijst. We hebben de directeur gesproken, een zeer bevlogen man, maar geen voorstander van dit soort onderwijsvernieuwingen. Al met al geloof ik dat dit een blessing in disguise zal blijken. Wij zijn er in ieder geval een stuk bewuster van geworden.

Hombre

Hombre

07-10-2013 om 10:08

300 scholen en 15.000 proefkonijntjes

Van een contact bij Kennisnet heb ik inmiddels begrepen dat Snappet nu een pilot bij 15.000 leerlingen draait (300 scholen volgens hun eigen website).

Als je dat vergelijkt met de 6 scholen van Maurice De Hond en de enorme hoeveelheid media-aandacht die daar aan besteed wordt begrijp je niet hoe het mogelijk is dat een commercieel bedrijfje sluipenderwijs zo'n groot deel van het Nederlandse basisonderwijs kan overnemen zonder dat er een haan naar kraait. Als je googlet op Snappet vind je dit draadje als eerste kritische geluid.

bertje1

bertje1

07-10-2013 om 12:23

straling

en dan hebben we het allemaal nog niet over straling van 30 tablets in 1 lokaal...

Hombre

Als je kind veilig en wel op die nieuwe school zit is het misschien een idee om een ingezonden stuk naar Trouw te sturen waarin je precies zegt wat je hier ook zegt - met name dat stuk over die proefkonijntjes en die verlies- en winstrekening.

Met dat verhaal over nakijken en volgen sluit dit draadje ineens ook mooi aan op het draadje over de kleuterjuf die stopt. Dit is wat er gebeurt, mensen. Moderniseringsdrang en verdere bureaucratisering leidt er op termijn toe dat de Nederlandse schooljeugd en masse wordt overgeleverd aan de Snappetjes.

(in mijn hoofd speelt nu een irritant dom liedje trouwens: "Ik ben Snappy, de kleine krokodil")

Groeten,

Temet

Lucerna

Lucerna

07-10-2013 om 15:12

Temet (o.t.)

En bedankt... ("Ik ben Snappet, de kleine schooltablet...") Die raak ik vandaag niet meer kwijt

wizzer

wizzer

07-10-2013 om 18:20

Uitgevers?

Waar ik me wel over verbaas is dat de reactie van de traditionele uitgevers uitblijft. Blijkbaar worden er digitale werkboeken gemaakt die zo lijken op de originele dat ze als vervanging gebruikt kunnen worden zonder de boeken te vervangen.

Is dat geen schending van copyrights? Intellectueel eigendom of zoiets?

(even gekeken naar hun businessmodel, maar eindelijk een organisatie die begrepen heeft dat digitaal lesmateriaal alleen toekomst heeft als het totaal (hardware + software) goedkoper is dan de papierenvariant, daar kunnen de traditionele uitgevers een voorbeeld aannemen).

Hombre

Begrijp ik nu goed dat ze bij jullie op school ALLE vakken viasnappet geven?

Dat is wel het andere uiterste.... Bij ons dus alleen taal en speling, maar waarschijnlijk ook omdat ze net een nieuwer ekenmethode hebben!

Fijn dat je nog een andere school hebt gevonden die voldoet aan jullie eisen. Wij hebben helaas bijna geen andere keuze dan deze, de andere scholen zijn nog slechter.... En buiten de stad naar een andere basisschool is ook zo wat!

Hombre

Hombre

08-10-2013 om 09:30

MarSy

Ik citeer uit de aankondigingsbrief: "Op de tablet maken de leerlingen opgaven bij de vakken rekenen, taal, spelling en begrijpend lezen/nieuwsbegrip". Dus alle belangrijke vakken van groep 4. Aardrijkskunde, geschiedenis en godsdienstles vallen (nu nog?) buiten de pilot.

Ik stel me zo voor dat daar ook een commercieel motief achter zit. Hoe meer vakken je van Snappet afneemt hoe meer het bedrijf verdient. Dus naarmate ze succesvoller worden gaan ze misschien wel eisen stellen: "Nee, meneer, u krijgt alleen gratis tablets als u minimaal 4 vakken bij ons afneemt..."

@wizzer:
De uitgevers zijn inmiddels ook wakker. Snappets business-model is het inpikken van hun winst. Snappet is dan ook bijna een anagram van Napster

Temet

Temet ik ben uit 1969 dus ik herken wat je zegt over de pc op de middelbaren school en nee, ik heb daar inderdaad niet echt veel profijt van gehad. Het is ook niet dat ik denk dat kinderen door de tablets moeten leren met schermpjes om te gaan of zo.

Ik vraag me alleen af of het goed is als scholen in die zin ook met hun tijd meegaan.

Hombre, waar vind jij dat?

Hombre, jij schrijft:
"En dan komt het Snappet business model. Ze klonen de bestaande werkboeken (zonder overigens rechten af te dragen) en nemen de plaats van de uitgeverijen in"

Ik zou graag willen zien waar dat staat van die auteursrechten.
En ook waar staat dat ze de werkboeken gewoon overnemen.
Er werkt namelijk als je op de site van snappet kijkt, een heel team aan auteurs voor het lesmateriaal.

Gewoon benieuwd.

Hombre

Hombre

14-10-2013 om 17:53

Geerke

Je hebt goed gekeken. Dat van die gekloonde materialen heb ik op de schoolvoorlichting gehoord. De sommen waren overgenomen maar de getallen zelf gewijzigd, aldus de juf en het hoofd.

Omdat ik iemand ben die zijn neus wel eens steekt in dingen die hem niks aangaan heb ik de uitgevers van de lesmethoden die ze bij mijn zoontje gebruikten gebeld om te vragen of ze ervan wisten en wat zij er van vonden. Die bevestigden mijn inschatting van het businessmodel en vertelden bovendien dat ze met 4 uitgevers bezig zijn met juridische stappen.

Dat 'team van auteurs' staat er inderdaad, maar de auteur (een van?) van het rekenmateriaal is een oprichter, zo'n accountanttype dus (ik heb hem trouwens gesproken). Ongetwijfeld weet hij veel van cijfertjes, maar of dat voldoende is om een rekenmethode te maken?

Maar om een methode te klonen heb je natuurlijk kloners nodig, ik begrijp dat ze die liever auteurs noemen

Als het geld binnen begint te stromen kan ik me trouwens voorstellen dat ze beter in staat zijn zelf materiaal te maken. Maar nu sluiten ze dus aan bij bestaande methoden, methoden die zijn gebaseerd op het idee dat de verkoop van werkboeken erbij hoort. Wat dat betreft kijken die uitgevers nu dus flink op mijn neus.

Update: Zoontje is geaccepteerd bij de nieuwe (Montessori) school en zijn kleine broertje mag er in december ook bij. Pfoe...

wizzer

wizzer

14-10-2013 om 19:39

stuk van de AOB over snappet

http://www.aob.nl/doc/tablethob062013.pdf

en wat citaten uit het stuk:

"Ondertussen heeft Staal een winkel met winterkleding op het digibord gezet – een vast onderdeel van de methode de Wereld in getallen."

"De Delta ging in zee met het jonge bedrijf Snappet, dat tablets én de bijbehorende software levert voor het basisonderwijs. De software sluit nauw aan bij de belangrijkste lesmethodes. Soms wordt daarbij samengewerkt met de educatieve uitgevers, maar
het kan ook zonder. Bij de Wereld in getallen zien de leerlingen op hun tablets bijvoorbeeld ook een winkel met winterkleding, maar dan een andere dan de officiële methode op het digibord laat zien. En de
sommen wijken ook net even af van die in de officiële werkboeken. "

Oftewel ze veranderen een klein beetje, zodat ze wellicht niet van plagiaat beschuldigd kunnen worden, maar maken als basis gewoon gebruik van al ontwikkeld lesmateriaal (zonder daar dus rechten voor te betalen).

o leuk

O leuk, een auteursrechtenrel. Als Snappet verliest dan is de vraag of ze de boel nog in de lucht kunnen houden op zulke aantrekkelijke voorwaarden als nu. En wat doen de scholen dan?

Groeten,

Temet

wizzer

wizzer

14-10-2013 om 22:22

bovendien

Als een rechter beslist dat auteursrechten geschonden zijn, kunnen scholen dan ook zelf aansprakelijk zijn? Omdat ze willens en wetens met auteursrechtelijk beschermd materiaal gewerkt hebben zonder rechte af te dragen?

Hombre

Hombre

15-10-2013 om 07:57

Wizzer

scholen aansprakelijk? Ik sluit het niet helemaal uit. Bovendien hebben de uitgevers er natuurlijk belang bij de scholen de stuipen op het lijf te jagen. Zou dat de reden zijn waarom die uitgevers de naam van de school van mijn zoon wilden weten? (heb ik ze natuurlijk gegeven)

Overigens hebben ze gelijk dat sommige uitgevers wel meewerken. Van de 4 methodes in de groep van mijn zoon leverden ze er eentje 'legaal': Nieuwsbegrip. Maar dat kan ook bijna niet anders want die methode wordt a.h.w. live ontwikkeld n.a.v. het actuele nieuws.

Op de school beweerden ze overigens dat een eerdere rechtzaak al verloren was door de uitgevers en dat die nu een bodemprocedure begonnen. Dat zal dus een kort geding zijn geweest. Auteursrechtenkwesties zijn natuurlijk heel complex, goed mogelijk dat ze nog winnen ook.

Asl ik die uitgevers was zou ik *mijn* businessmodel aanpassen zodat ik niet meer zo afhankelijk was van de verkoop van werkboeken. De hele methode inclusief licenties per leerling aanbieden en de werkboeken er tegen kostprijs bij zou Snappet de wind uit de zeilen nemen.

snappetniet

Maar wacht, ik snap iets niet.

Op de site van Snappet schrijven ze:
"...samenwerking met uitgevers (die zijn ondergebracht in Stichting Snappet)"

Uitgevers zullen zich toch niet onder laten brengen in een stichting waar ze niet achter staan?!?

Geerke

Ze zeggen toch niet *welke* uitgevers?

Groeten,

Temet

Wikke

Wikke

17-10-2013 om 22:12

een stichting is geen vereniging

Hmm, hoe zijn die uitgevers dan "ondergebracht" in Stichting Snappet?
Een stichting is een zelfstandige rechtspersoon waarbij het bestuur (of bestuurder(s) en Raad van Toezicht) het voor het zeggen heeft. De stichting hoeft verder geen verantwoording af te leggen aan leden of zo.

Typisch vind ik dat op de website van Stichting Snappet niet vermeld is wie er in het bestuur zitten (dat is dus essentieel voor een stichting).

Nog vreemder is dat iedereen alleen met de voornaam genoemd staat. (Het lijken wel krakers of criminelen.) Dit verhoogt de achterdocht dat het niet helemaal legaal is... In ieder geval geeft het de indruk dat ze de lezer/potentiële klant niet erg serieus nemen.

De stichitng is opgericht door "Martijn, Floris, Bas en Xander".
Maar oprichters doen niet zo ter zake bij een stichting. Het gaat om het bestuur (of bestuurder(s) en Raad van Toezicht) en daar is geen enkele info over op de website.

En de combinatie stichting en BV geeft aan dat ze geld willen verdienen onder de vlag van een ideële doelstelling.

snappet.org

Hombre

Hombre

18-10-2013 om 20:18

Wikke

"En de combinatie stichting en BV geeft aan dat ze geld willen verdienen onder de vlag van een ideële doelstelling."

Inderdaad, maar de doelstelling is duidelijk de winst. En dat mag op zich natuurlijk best, alleen de vraag is welke school dan zo dom is om met die types in zee te gaan... Het antwoord: 300 stuks!

"Nog vreemder is dat iedereen alleen met de voornaam genoemd staat."

De achternamen staan wel op die site, ze zijn bovendien te vinden op linked in met hun hele hebben en houen. Dat stemt niet heel erg optimistisch, maar geheimzinnig doen ze er niet over.

Mijn zoon heeft vandaag afscheid genomen van z'n klas.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.