lennest
26-02-2010 om 23:11
De leerplichtambtenaar
Laatst een discussie op school gehad (mer een andere ouder)over de leerplichtambtenaar en dan met name over bevoegdheden, boetes e.d.
Waar gaat 't om? Wintersport tijdens de voorjaarsvakantie is niet zo leuk: hartstikke duur en veel te druk.
Deze ouder redeneerde als volgt: kijk, als ik tijdens de voorjaarsvakantie ga, kost mij een weekje wintersport zo'n 1.500 euro. een week eerder of later scheelt al snel de helft. Ze vraagt geen vrij, meldt haar kinderen ziek en zegt dan: als de school de leerplichtambtenaar stuurt kost me dat 50 euro per kind per dag, dus maximaal 500 euro, nou, dan win ik nog steeds 250 euro.
Maar is dat ook zo?
Ben je klaar met een boete en is deze dan 'maar' 50 euro per dag? Waneer komt een leerplichtambtenaar langs? Zoals zij het mj vertelde, klonk het zeer aanlokkelijk....
Wie weet meer?
M Lavell
27-02-2010 om 11:08
Moeder vergist zich
Een boete voor leerplichtverzuim werkt anders dan een boete voor hardrijden. Het is geen vast bedrag. Er wordt meestal een transactievoorstel gedaan van ca 50 euro, maar bij herhaling kan dat bedrag veel hoger worden of kan er zelfs gevangenisstraf worden uitgesproken.
De rekensom die deze moeder maakt werkt dus maar voor één keer. De volgende keer kan de boete net zo makkelijk 1500 euro zijn.
Daar komt inderdaad bij dat dit soort verzuim ook in het dossier van de leerling belandt. Dat wreekt zich als kind in het vo een keertje spijbelt. Dat verzuim wordt dan niet meer als 'beginnend verzuim' aangemerkt, maar als structureel verzuim.
En dat kan grote gevolgen hebben (verplicht cursus voor ouders + verplicht kind naar reboundvoorziening).
Dus nee, je bent niet klaar met een boete van 50 euro. Vooral: je kind is er niet klaar mee. Om het jaar op de wintersport gaan is goedkoper en bezorgt je kind bovendien niet een dossier waar het last van kan krijgen.
Groet,
Miriam Lavell
vlinder72
27-02-2010 om 11:32
Gelukkig maar
ik was even bang dat dit misschien wel normaal gevonden zou worden. Maar gelukkig zijn de twee reactie hierboven ook negatief. Zelfs als je maar een boete krijgt van 250 euro dan vraag ik mij nog af wat je bezielt om zoiets te doen. Het belangrijkste vind ik je kind. Je leert een kind dat het gewoon een week op vakantie mag terwijl alle andere kinderen naar school moeten. Bij ons op school krijgen alle kinderen één dag facultatief vrij. Een feest is dat. Wij hebben daar gebruik van gemaakt door in de herfstvakantie op vrijdag te vertrekken in plaats van zaterdag. Vooral onze oudste in groep 4 vond dat zo spannend. Hij wist dat alle andere kinderen naar school moesten en hij mocht van school vrij (officiële verklaring met stempel van de school). Andere ouders plakken het aan een andere vakantie of nemen een dag midden in de week een keer op om naar een pretpark te gaan. Wat ik hiermee wil zeggen is dat kinderen drommels goed door hebben dat zij een dag vrij hebben terwijl de rest naar school moet. Wij kunnen dat goed uitleggen want andere kinderen nemen een andere dag vrij. Hoe ga je aan je kind uitleggen dat hij/zij gewoon zomaar een week van school mag wegblijven? En ziek melden is helemaal triest. Ga je dan tegen een kind zeggen dat het na de vakantie moet liegen? Vraag het dan gewoon op school aan. Je hoort wel of het mag. Wie weet heb je geluk en mag het een keer. En zo niet dan ga je gewoon in de voorjaarsvakantie net zoals de rest van Nederland. p.s. ik heb wel gelezen dat dit een voorbeeld is van een andere ouder en niet van degene die de vraag stelt.
Marie
27-02-2010 om 12:33
10 dagen
Ik heb altijd begrepen dat kinderen maximaal 10 dagen, buiten de schoolvakanties maar niet aansluitend aan de zomervakantie, vrij mogen zijn. De directeur mag hier toestemming voor geven en daar zit het hem in... de ene school gaat hier heel soepel mee om en de andere school doet altijd aangifte bij de lpa.
De school van mijn kinderen doet altijd aangifte, maar ik ken ook verhalen van ouders die met een vette knipoog tegen een directeur zeggen dat hun kinderen een week niet naar school komen.
Tihama
27-02-2010 om 15:21
Optie 3
Marie:
"De school van mijn kinderen doet altijd aangifte, maar ik ken ook verhalen van ouders die met een vette knipoog tegen een directeur zeggen dat hun kinderen een week niet naar school komen. "
Op onze school geldt optie 3: je vraagt op papier vrij en je krijgt dat netjes ondertekend terug van de directeur. Precies zoals elke directeur in NL dit zou kunnen regelen. Het is wel gebruikelijk dat je hier met mate gebruik van maakt en niet om van die banale redenen als 'goedkoop' op vakantie.
Tihama
Tihama
vlinder72
27-02-2010 om 16:28
Hier ook hoor
als je kan aantonen dat je geen mogelijkheid hebt om tijdens een vakantieperiode op vakantie te gaan. Bijvoorbeeld omdat je geen vrij kan krijgen op je werk dan kan je vrij krijgen van school. Een bruiloft in het buitenland kan ook een uitzondering zijn. Of afgelopen jaar ging een vriendje van mijn zoon met kerst naar Australie. Hij mocht toen langer wegblijven maar wel onder voorbehoud dat hij daarna een spreekbeurt zou houden over Australie (met foto's). Maar inderdaad, ik denk niet dat je vrij krijgt als je aangeeft dat je vakantie dan 1.500 euro goedkoper is.
M Lavell
27-02-2010 om 16:52
De grap is.....
"Maar inderdaad, ik denk niet dat je vrij krijgt als je aangeeft dat je vakantie dan 1.500 euro goedkoper is."
Als dat nou wel en massaal zou gebeuren, dan zouden de prijzen tijdens de schoolvakanties vanzelf dalen ![]()
Groet,
Miriam Lavell
pilsje
27-02-2010 om 23:38
En als je nou toevallig een prinsesje bent?
Mag je dan met je pa en ma mee op vakantie buiten de schoolvakanties, bijv. naar de olympische spelen in Vancouver?
Ik weet trouwens niet of dat wel buiten de vakantie om was, ik weet niet precies hoe die voorjaarsvakantie landelijk geregeld is. Maar ik kan me wel voorstellen dat dit vaker gaat voorkomen in de toekomst.
Wat vinden jullie daar dan van vraag ik me af??
Zijn er personen die andere of meer rechten hebben dan 'onze' kinderen, of vinden jullie dat dat niet moet kunnen?
erykah
28-02-2010 om 01:15
Ja, prinsesjes mogen dat
prinsesjes mogen dat omdat het prinsesjes zijn.
het leven is niet eerlijk, wen er maar aan.
amk
28-02-2010 om 09:31
Zelfde regels
de prinsesjes mochten dit omdat de ouders het gevraagd hebben en de directeur toestemming heeft verleend. Het ging om 4 dagen dus ruim binnen de beslissingsbevoegdheid van de schooldirecteur.
De kinderen hier in de regio hadden deze week namelijk vrij. Veel scholen hier hebben de dag voor de vakantie ook al vrij. En zouden jullie kinderen het leuk vinden om zonder ouders naar Vancouver te mogen vliegen? Amalia is namelijk 2 dagen later als de rest van de familie gegaan. Anders miste ze te veel school.
En als je het volgens de regels doet is er veel mogelijk. De kinderen van mijn collega gaan maandag ook weer naar school, hun laatste schooldag was de dag voor de herfstvakantie. Zij zijn ruim 4 maanden weggeweest, en zeker niet met elke dag school.
M Lavell
28-02-2010 om 09:32
Discussie is al gevoerd
"prinsesjes mogen dat omdat het prinsesjes zijn. "
Nee, iedereen mag dat als het schoolhoofd dat goed vindt. Het schoolhoofd moet hierbij persoonlijke omstandigheden afwegen tegen het onderwijsbelang.
Niet iedereen heeft een vader die nationale OS mascotte is. Amalia wel.
De prijs van de vakantie is ook geen persoonlijke omstandigheid, maar een algemene. Die grond zou dus niet moeten tellen, hoewel het rigide leerplichtbeleid wel veroorzaker is van de hoge prijzen tijdens de schoolvakanties.
Dat lijkt me beleidsmatig gezien iets om over na te denken, vooral omdat in de praktijk maar een klein deel van de mensen op wintersportvakantie gaat.
Wat overigens blijft is de onderwijskundige afweging. Kinderen die achter zijn en de lessen niet kunnen missen, kunnen sowieso niet weg. Leerplicht gaat om onderwijs. Niet om het verdelen van vakantierechten.
Groet,
Miriam Lavell
ruby
28-02-2010 om 19:14
3 weken
Wij zijn gewoon 3 weken naar Japan geweest buiten school vakantie, geen leerplichtambtenaar die ons tegen kan houden met hun stomme wet.
We hebben geen boete gehad, moeten ze ook echt niet proberen.
ruby
28-02-2010 om 19:52
Toch is het zo gegaan en dit was op een nederlandse school.
Hier in canada is geen schoolplicht dus je kunt gaan wanneer je wilt.
Mijn dochter is 2 weken naar de Olympische spelen met haar vader, geen probleem. Zou ze in NL ook zo'n buitenkansje krijgen dan zou ze ook zeker gaan, ben niet bang voor zo'n leerplicht ambtenaar.
Katrien
28-02-2010 om 21:53
Toch vreemd (beetje ot)
Nu heb ik toevallig een vriendin die opgegroeid is in Canada. En een tijdje geleden, naar aanleiding van nog een paar "canada-discussies" heb ik haar eens gevraagd hoe het zit met onderwijs en afwezigheden. En vreemd genoeg wist ze me te vertellen dat kinderen gewoon naar school moeten tenzij bij ziekte of een andere afwezigheid voorzien in de Education Act. Dat je gewoon gezellig tussendoor enkele weken kan missen op op vakantie te gaan zonder dat daar problemen rond gemaakt worden, dat verbaasde haar wel erg en ze vroeg zich dan ook af in welke school dat kon.
Katrien
ruby
28-02-2010 om 22:15
Vreemd
Misschien woonde ze in een andere provincie? Er is hier geen schoolplicht, en rond deze tijd van het jaar gaan veel kinderen met hun ouders op vakantie als winter break naar Florida etc.en dat buiten schoolvakanties.
Tinus_p
01-03-2010 om 17:22
Doe eens een linkje
Ruby:
"Misschien woonde ze in een andere provincie? Er is hier geen schoolplicht, en rond deze tijd van het jaar gaan veel kinderen met hun ouders op vakantie als winter break naar Florida etc.en dat buiten schoolvakanties."
Doe eens een linkje? De plaatselijke overheid/schoolbestuur wateffer heeft vast wel een mooie website waar dit soort info (over leerplicht in canada) opstaat.
ruby
01-03-2010 om 23:19
Schoolplicht
Nederland is 1 van de weinige landen met schoolplicht. Andere landen hebben alleen leerplicht zodat je je kind ook thuis onderwijs mag geven.
Tinus_p
02-03-2010 om 09:16
Red herring
Ruby:
'Nederland is 1 van de weinige landen met schoolplicht. Andere landen hebben alleen leerplicht zodat je je kind ook thuis onderwijs mag geven."
Ah, een rode haring. Ik vroeg om een linkje naar het Canadese (cq per provincie) beleid.
Tinus_p
02-03-2010 om 15:40
Ach ja
Ruby:
"Je kunt zelf toch ook zoeken? Google.ca"
Wie beweert, bewijst. Googlen kost bovendien tijd.
Mgoed, toch ff 'leerplicht canada'gedaan:
http://www.scholieren.com/werkstukken/27638 (de eerste link werkte niet)
Julie
02-03-2010 om 17:40
Rode haring?
Tinus, wat is dat nou weer? Vast iets wat past in het straatje van de stropoppen en rokende opa's.
Enne ik zou natuurlijk kunnen Googlen, maar jij begon er mee![]()
roanne
02-03-2010 om 19:10
Julie of ruby
Ben de draad even kwijt n.a.v. je laatste berichtje.
In Canada is dus leerplicht. Betekent dat dat je 3 weken vrij van school kunt krijgen maar dan wel door moet leren? Daar zal toch ook wel controle op zijn? Of is daar niet zo'n bureaucratie als in NL?
Roanne
ruby
03-03-2010 om 00:31
Roanne
Wij gaan elk jaar buiten schoolvakanties een paar weken weg en dan krijg ze geen werk ofzo mee. Hetzelfde bij mede leerlingen. We zijn zelfs 6 maanden weg geweest op sabatical, was geen probleem ook toen geen huiswerk mee gekregen en toen ze terug kwam pikte ze direct alles weer op, kinderen zijn daar heel makkelijk in. Als je thuisonderwijs geeft dan moet je wel een test doen dat is om te controleren. Maar dat moeilijke gedoe zoals in NL dat heb je hier niet, heerlijk die vrijheid!
Puck
03-03-2010 om 09:15
Een half jaar weg en dan zo weer oppikken?
Sorry, als je een half jaar school/onderwijs mist dan kun je het volgens mij alleen zo oppikken als je een genie als kind hebt of dat het niveau zo belabberd is dat er in een half jaar bar weinig gedaan wordt. Een gemiddeld kind pikt een half jaar echt niet zo maar op lijkt mij.
M Lavell
03-03-2010 om 09:36
Non discussie
Ruby:"Als je thuisonderwijs geeft dan moet je wel een test doen dat is om te controleren. Maar dat moeilijke gedoe zoals in NL dat heb je hier niet, heerlijk die vrijheid! "
Dat klopt. Als je de leerldoelen maar haalt.
Maar als je voor schoolonderwijs kiest, dan moet je gewoon de schooldagen volgen. Ook in landen waar geen schoolplicht bestaat.
Onze Vlaamse meelezers kunnen ervan meepraten dat ook zij hun kinderen niet zomaar van school kunnen houden.
Groet,
Miriam Lavell
ruby
03-03-2010 om 14:06
School
En toch gebeurd het. Ook mijn vriendin doet het terwijl haar kinderen op een andere school zitten. Ze houdt ze soms een dagje thuis en pas zijn we met haar kinderen en die van mij op een dinsdag middag tijdens school naar de film gegaan.
Volgende week gaan we ook, halen kinderen van school en gaan naar "Allison in Wonderland", heerlijk toch dat dat zomaar kan!
ruby
03-03-2010 om 14:21
Puck
Dan zal ik wel een genie van een kind hebben want het niveau is behoorlijk hoog. (ze leren dingen (gade 5) die ik pas op de middelbare school leerde)
Geerke
04-03-2010 om 17:17
Nou lekker
Nou lekker, je zal daar juf wezen zeg. Om de haverklap weer een kind naar de film omdat dat zo nodig onder schooltijd moet. Of gewoon effe maanden weg op winterbreak. Ja waarom kies je dan voor school (als je die plicht niet hebt) zou je zeggen.