Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

de min-sommen

Hoe leren jullie kinderen de min-sommen? Mijn dochter groep 5 vindt de min-sommen heel moeilijk. Als ik met haar oefen, werkt ze met een getallenlijn.Ik vind het zelf omslachting en rommelig. Gewoon rekenen met de sommen onder elkaar, is dat niet meer van deze tijd?

Juno

Juno

16-02-2015 om 08:25

Volgens mij

Volgens mij eerst met de getallenlijn voor het inzicht en pas later onder elkaar. Ik zou het de juf even vragen hoe je het best kan helpen, als je iets anders doet of zegt bij de uitleg heb je kans dat je dochter helemaal de kluts kwijt raakt.

akka

akka

16-02-2015 om 08:47 Topicstarter

oeps

omslachting = omslachtig

Barvaux

Barvaux

16-02-2015 om 08:55

inderdaad

Ze moeten eerst begrijpen wat ze doen en dat doe je met de getallenlijn en maak je sprongetjes. Eerst binnen een tiental dus bijvoorbeeld 899-3 en dan over het tiental 765-9 en dan over het honderdtal (want in groep 5 ga je over de honderd rekenen toch) 654-63

Pas als je kunt rekenen met de getallenlijn kun je de som onder elkaar zetten en dat komt heus nog wel.

Trisa

Trisa

16-02-2015 om 08:59

niet mee eens

Voor sommige kinderen is het veel efficiënter om eerder onder elkaar te leren rekenen. Met name bij werkgeheugen problemen is de onder elkaar methode veel overzichtelijker.

Nodig is inderdaad wel getalsbegrip in de zin dat een kind het verschil weet tussen eenheden, tientallen en honderden. Maar dat begrip kun je ook uitleggen zonder getallenlijnen (per slot van rekening hebben wij dat toch ook ooit zonder geleerd).

Voor mijn dochter was het een opluchting dat de juf haar in groep 4 onder elkaar leerde aftrekken. Op die manier kon zijn het ook (en ook nog veel grotere sommen dan haar klasgenoten). Haar idee 'ik kan niet rekenen' werd zo 'ik reken anders, maar dat is ook goed'.

Ook niet mee eens

Je kunt via inzicht krijgen leren rekenen, maar je kunt ook via rekenen inzicht krijgen.
Probeer het dus maar. Onder elkaar. Heel vaak doen. Doel is dat kind correcte antwoorden kan produceren.
Dat ze leert rekenen.

Dat gedoe over dat inzicht is precies waar rekenles en rekentoetsen hun doel voorbij schieten.

Hanne.

Hanne.

16-02-2015 om 09:42

toevallig

Toevallig heb ik mijn groep 5-er van het weekend reken sommen zien maken. Ze warden gepresenteerd als de klassieke 'onder elkaar' sommen.

Hoe ze ze uitrekent weet ik niet zeker, volgens mij ging dat wel in stapjes/getallen lijn)

Karen

Karen

16-02-2015 om 09:52

Voorkom gedoe

Kinderen denken (natuurlijk) dat de juf de enige juiste manier heeft hoe er gerekend moet worden. Om verwarring en stress te voorkomen is mijn tip nog dat je aan je dochter vertelt dat er meerdere manieren zijn om te (leren) rekenen. En dat de ene manier voor het ene kind makkelijk is en de andere manier voor de ander. Je leert ze om de beurt. Ze beginnen met de manier die voor de meeste kinderen het gemakkelijkst is. Maar dat geldt niet voor iedereen. Daarom laat je haar (alvast) zien hoe jij het vroeger deed, dat vind jij de gemakkelijkste manier. Zij 'mag' vervolgens kiezen wat voor haar de makkelijkste manier is.

Barvaux

Barvaux

16-02-2015 om 10:01

Tja

Ik ben ook voor het aanbieden van andere methodes maar niet zonder overleg met de leerkracht. Je kind zal vermoedelijk vastlopen in de methode omdat ze nog een poosje op een andere manier moet rekenen. Net als bij wiskunde kom je er niet als je alleen het goede antwoord weet, je moet laten zien hoe je er kwam. Als de methodetoetsen dat straks willen en je kind geeft het antwoord maar laat niet zien dat ze begrijpt hoe je over een tien of honderdtal rekent dan heeft ze een probleem.

Als je kind al verder is en alleen het antwoord telt dan kan het wel. Net zoals bij de staartdelingen en het vermenigvuldigen onder elkaar. Nu zomaar thuis een andere methode aanleren kán verkeerd uitpakken.

Het enige goede van de nieuwe rekenmethodes is in mijn ogen dat kinderen snappen wat ze doen. Bij een staartdeling zomaar leren als enige methode om te delen mis je dat punt en leer je een trucje. Door eerst de hapmethode te leren begrijpt een kind wat het doet en dat kan betekenen dat je een vlotte rekenaar meteen beide methodes aan kan leren en een langzame rekenaar niet. Door de hapmethode ziet een kind dat het ergens een fout maakt, dat zie je niet bij de staartdeling, onder elkaar optellen/aftrekken ipv getallenlijn en vermenigvuldigen onder elkaar (nul wordt vaak vergeten als je wat verder bent).

Nogmaals: bespreek met leerkracht of je je kind een andere methode aan kunt leren maar ga niet bij een kind wat niet heel goed is in rekenen thuis iets anders doen (denk maar aan het meneer van dalenvoorbeeld in een ander draadje).

Mango

Mango

16-02-2015 om 10:39

Ik snap(te)

Ik snap(te) nooit de zin van het aanleren van het ene om het vervolgens in uitvoering te brengen met het andere. In mijn brein totaal onlogisch en onbegrijpelijk. De juf maar doorgaan met de uitleg die ik niet begreep en vervolgens niet kon toepassen op het andere systeem.
Het enige compliment dat ik ooit tijdens rekenen kreeg was: je snapt er niks van, alles is fout, maar daar ben je dan wel consequent in.

Omrekenen ook lastig. Als je weet hoeveel uur mijn moeder besteed heeft om dat uit te leggen met tastbare voorwerpen, linialen, klokkijken, breuken; ik voel nog misselijkheid en paniek opkomen als ik er aan terugdenk.

Kijk hoe je haar het makkelijkst naar het antwoord kunt leiden, op de manier die zij het beste begrijpt. En oefen met vooral heel makkelijke sommen zodat het nog enigzins haalbaar is om succesjes te behalen. Daarna langzaam moeilijker, maar volgens mij is oefenen ongeveer het enige dat je kunt doen, desnoods in overleg met de juf.

Marea

Marea

16-02-2015 om 13:42

splitsen

Splitsen is ook belangrijk voor getalbegrip.
Dus 86 - 29 is 86 - 20 = 66 en dan 66-9 = 57.
Dan krijgt ze goed inzicht in eenheden, tientallen en honderdtallen.

Maar die getallenlijn is er zeker voor het inzicht, zodat ze ook zien dat het antwoord kleiner is dan het eerste getal.

akka

akka

17-02-2015 om 06:47 Topicstarter

verder

Ik zal eens met de juf gaan praten hoe ik het beste met haar de sommen kan oefenen. Ze heeft al een beetje aangegeven dat ze niet voor thuis oefenen is. Ik wil gewoon graag dat de basis-rekenvaardigheden goed zijn, uiteraard wat in haar vermogen ligt.

Monique D*

Monique D*

18-02-2015 om 21:30

Wat ik handig vond van de basisschool van mijn kinderen..

..was dat ouders elke week werd uitgelegd hoe de hedendaagse rekenmethode is. Een docente legde aan een groep ouders uit hoe de rekenmethode was vanaf groep 3 tot en met 8. Zij legde de sommen uit en wij als ouders maakten ze dan zelf. Zo heb ik kennis gemaakt met de voor mij nieuwe rekenmethode en kon ik de kinderen, met name mijn dochter die geen rekenwonder was, volgens de nieuwe methode helpen. Ik heb daar veel aan gehad. Op die manier wist ik hoe de hapmethode werd toegepast in groep 7..

Monique D*

Monique D*

18-02-2015 om 21:36

De minsommen in groep 5

Wat Marea (# 11) zei klopt: de kinderen van groep 5 leerden eerst met de getallenlijn te werken voor het getalbegrip en daarna konden zij de sommen maken m.b.v. het splitsen.

Voordeel is dat ik door mijn kinderen er achter kwam dat de regel Meneer Van Dalen Wacht op Antwoord is gewijzigd.

Inmiddels hebben ze jaren geleden de basisschool de rug toegekeerd..

Mango

Mango

19-02-2015 om 21:42

dat splitsen

Daar heb ik tot op de dag van vandaag juist zo'n moeite mee.
Ik vergeet de tweede helft van het gedeelte, vooral bij min-sommen.
Daarna vergeet ik of ik eerst het getal groter of kleiner had gemaakt, of ik het resterende deel had verminderd zodat het nu vermeerderd moet worden enz.
Heel fijn om overzicht te krijgen, maar voor mij ging het overzicht juist totaal weg.

Barvaux

Barvaux

19-02-2015 om 21:53

mango

Volgens mij ben je in de war met een andere methode. Hier ging het om
86 - 29 is 86 - 20 = 66 en dan 66-9 = 57. Je trekt dus eerst 20 er af en dan nog eens 9. Je hoeft dan niet in de war te raken met of het getal nu eerst groter of kleiner is gemaakt.

Jij hebt het volgens mij over 86 - 29 = 86 - 30 en dan nog plus 1 (en dan raak je in de war of het nu min 1 of plus 1 is).
Of je gaat aan het eerste getal wat veranderen en dan aan het tweede ook: 86 - 29 = 90 - 25 (dus bij de één er vier bij en bij de ander er vier af en dat gaat natuurlijk fout, je moet er bij de tweede ook vier bij doen: 90 - 33) of iets dergelijks.

Splitsen is een algemene methode om uit je hoofd zo'n min-som te maken. Eerst de eenheden en dan de tientallen of andersom.

Mango

Mango

20-02-2015 om 11:49

barvaux offtopic

Ik heb met beide moeite. Er gebeurt te weinig in mn hoofd en ik raak de kluts kwijt, blokkeer, paniek. Ligt verder niet aan intelligentie, maar ik raak de getallen tijdens het hoofdrekenen gewoon kwijt en als ik het opschrijf denk ik bij mezelf: wat bedoel je nou. Reeksen doorzien heb ik dan weer weinig moeite mee en met eigen ezelsbruggetjes of handigheidjes optellen kom ik er ook wel, maar daar waar anderen de aangeboden leermethodes gebruiken zijn die voor mij een ramp.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.