Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
MBO-moeder

MBO-moeder

20-02-2019 om 16:43

Denken jullie dat verweer richting DUO zin heeft?

Ik overweeg richting DUO verweer/beroep in te dienen ivm schuld lesgeld. Maar voordat ik dat ga doen, wil ik even bij jullie polsen of jullie denken dat het zin heeft. Ik krijg nl. al hoofdpijn en stress bij het idee de strijd aan te gaan, dus wat denken jullie?

In het kort:
Dochter is na haar VMBO-tl een MBO opleiding gaan volgen, niveau 4. Vanaf het schooljaar dat ze 18 werd kreeg ze stufi. Die stufi wordt omgezet in een gift als ze, binnen 10 jaar en met max 5 jaar opleiding, haar diploma haalt. Duidelijk.
Echter de school/opleiding was één groot fiasco. Puur slecht (even los van de details, dat wordt een te lang verhaal). Dochter raakte enorm gefrustreerd en zelfs depressief. Het niveau kon ze prima aan, daar ging het niet om, maar de school maakte er een potje van (bleek later ook idd zo te zijn, en dus reden van mijn overweging tot beroep, kom ik zo op terug).
Door als deze frustratie en stress kreeg ze in het tweede jaar gesprekken met de schoolpsych. Gelukkig een prima vent. Hij heeft haar toen op een bepaald moment geadviseerd om er mee te stoppen, maar dan wel met het examen mee te doen van niveau 2 (dat was 2,3 maanden later), zodat ze i.i.g. een diploma had. Dat heeft ze gedaan en uiteraard met goed gevolg. Diploma, niveau 4, binnen, maar....... omdat ze zich ingeschreven had bij DUO voor niveau 4, werd de stufi direct een schuld. Op zich al een erg zure situatie, want als je je inschrijft op niveau 2 dan is het sowieso een gift. Maar louter en alleen omdat ze zich ingeschreven had voor niveau 4, maar dat diploma niet heeft (wel niveau 2 dus aan het einde van het tweede jaar), is haar stufi een schuld geworden. Ook al zijn de schoolkosten per jaar volledig gelijk. Zou je nog denken: zuur, krom, maar het is niet anders. Maar nu blijkt dat het jaar daarop, waarin de leerlingen van niveau 4 examen hadden gedaan (het examen waar mijn dochter in principe ook aan mee had moeten doen), zijn afgekeurd door de inspectie (dat zegt dus al genoeg over de onderwijspraktijken enz van de school). Al deze leerlingen hadden dus geen diploma, konden niet gaan werken of verder met een HBO opleiding. Velen zijn van school gegaan en iets anders gaan doen (weet ik ook allemaal niet precies) en enkelen zijn nog een jaar gebleven om uiteindelijk alsnog een diploma te halen (weet ook niet precies hoe dat is gegaan, maar wel dat het i.i.g. een extra jaar koste). Kortom, als mijn dochter niet mee had gedaan met het examen van niveau 2, had ze dus in diezelfde ellende gezeten.
Wat denken jullie: reden om beroep aan te tekenen tegen de studieschuld? En met welke argumenten precies?

Onderwijsjurist

Het lijkt mij een geval voor een onderwijsjurist. Met andere ouders zou je kunnen overwegen om de school aansprakelijk te stellen. Maar de regels van DUO zijn duidelijk hoewel zeer irritant. Je school niet gehaald op het niveau dat je van plan was, misschien zelfs de betreffende opleiding? dan geen prestatiebeurs. Gek word je er van.

Als de onderwijsjurist denkt dat je een zaak hebt tegen DUO dan zou ik er vol voor gaan. Zelf hebben we ook wel eens ettelijke aangetekende brieven over een of andere regeling naar DUO gedaan voor het naar hun zin voldoende tegemoet kwam aan de DUO regelgeving. Want het is een regeltjesgedoe.

Jurisprudentie

https://jure.nl/rechtspraak/onderwijsrecht

Misschien zit er wat voor je tussen?

Jan

Jan

20-02-2019 om 21:57

Kun je niks mee.

Want de regels zijn duidelijk.

bieb63

bieb63

20-02-2019 om 22:01

Dank AnneJ

Ik ga iiig een mailtje wagen aan een onderwijsjurist oid.

Alison

Alison

20-02-2019 om 23:20

School?

Is DUO wel degene bij wie je moet zijn? Mij lijkt dat je school aansprakelijk moet stellen voor de schade.
Hoe dan ook, veel succes

Lente

Lente

21-02-2019 om 08:59

Wat je wel kunt proberen

Is de psychische situatie van je dochter aanvoeren als reden waarom zij het MBO niet kon afmaken. Daar moet je dan wel overtuigende argumenten voor hebben, bijvoorbeeld van psycholoog en brief/mailwisseling met school.
Ik weet dat bij stufi per jaar (HBO/WO), onafhankelijk van resultaat studie, een schuld kwijtgescholden kan worden door DUO. Of van een bepaald jaar als dat jaar mislukt is vanwege een zware depressie.

In jouw geval denk ik dan aan de stufi van het tweede jaar.
Compleet kwijtschelden lijkt me bij jouw niet logisch. Je dochter had immers na dat verveldende jaar alsnog verder kunnen gaan op MBO4. Desnoods op een ander MBO.

Als je de school als argument gebruikt, moet je bij de school zijn.

DUO alleen als het aan de student ligt

@Lente heeft gelijk, bij DUO kun je terecht als er bijzondere omstandigheden zijn bij de student waardoor deze zijn studie niet kan afmaken. De aanvraag moet wel lopen via de school. De schoolpsycholoog die haar heeft geadviseerd niveau 2 te doen, zou degene moeten zijn die deze aanvraag indient.

HBO's en universiteiten hebben een "profileringsfonds" waar studenten claims kunnen indienen als ze buiten hun schuld studievertraging oplopen. Eén van de mogelijke gronden voor een claim is een "onstudeerbaar programma" (dwz de opleiding voldoet niet aan artikel 7.4 van de WHW).

De "Wet educatie en beroepsonderwijs" heeft een vergelijkbaar artikel:
Artikel 7.2.7 lid 1:
"Het bevoegd gezag draagt er zorg voor dat beroepsopleidingen zodanig zijn ingericht dat deelnemers, ongeacht of zij eerst worden ingeschreven voor een opleidingsdomein of voor een kwalificatiedossier, de kwalificatie en daarbij behorende keuzedelen binnen de vastgestelde studieduur kunnen bereiken en dat het onderwijsprogramma evenwichtig is ingedeeld, alsmede voldoende begeleide onderwijsuren en uren beroepspraktijkvorming omvat."

Lees ook even de leden daarna door, daar staan eisen aan het aantal "begeleide" uren.

Als de school daar niet aan voldaan heeft dan kun je kijken of de school een profileringsfonds oid heeft (ik weet niet of die al ingevoerd zijn in het mbo) om een claim in te dienen, of een advocaat in de arm nemen.

MoederVan3

MoederVan3

21-02-2019 om 10:59

DUO en school

Zoals anderen schrijven kan je bij DUO alleen beroep doen op bijzondere omstandigheden om onder betalingsverplichting uit te komen.
Je zou kunnen overwegen om school aansprakelijk te stellen voor schade, bij voorkeur samen met anderen. Dat is een lange, taaie, dure procedure.
Overigens als kind alsnog een mbo-3 diploma haalt, vervalt de studieschuld. Mijn zoon heeft dat na een mislukt MBO3 BOL jaar, via het BBL gedaan. In de tussentijd gaat wel de afbetalingsverplichting lopen, maar die kan je opschorten.
Zoon vond BBL veel prettiger, alle franje wordt dan weggelaten.

ook mbo moeder

ook mbo moeder

21-02-2019 om 12:56

denk niet dat je er iets mee kan

Hoe naar het mbo en de school ook was, ( en daar weten wij helaas alles van ) ,het was de keuze van je dochter om de studie niet af te maken en op niveau 2 examen te doen.

Je had kunnen weten dat de gekregen stuffie terug betaald zou moeten worden, tenzij je dochter alsnog een mbo 4 diploma haalt.Dat een jaar later de examens werden afgekeurd is natuurlijk vreselijk voor de kinderen die er nog opzaten, maar heeft niets met je dochter te maken...

Een nare situatie, wat is je dochter daarna gaan doen?

Niet naar Duo maar naar de school

Duo is slechts uitvoerder van de regels. Duo is niet verantwoordelijk voor de kwaliteit van de opleiding.
Het enige dat kan werken is de schade verhalen bij de mbo school in kwestie. Maar dan moet je wel flink beslagen ten ijs komen, zo dat de rechter het aannemelijk acht dat de school verwijtbaar nalatig is geweest en aansprakelijk voor geleden schade.
Probeer de bewijzen te verzamelen. Je weet dat het examen door de inspectie is afgekeurd, etc. Je kunt de school proberen alsnog aansprakelijk te stellen.
Hou er wel rekening mee dat zo'n zaak heel lang zal duren (de school zal tot de laatste instantie zich verzetten).
Wat je kunt proberen is medestanders vinden. Oud klasgenoten die ook schade hebben geleden.

",het was de keuze van je dochter om de studie niet af te maken en op niveau 2 examen te doen."
Dat is niet altijd waar. Mbo scholen zelf pushen nog wel eens tot deze beslissing zonder erbij te vermelden welke financiële schade dat voor de leerling op kan leveren. In dit geval is dat door de schoolpsycholoog gebeurd.

bieb63

bieb63

21-02-2019 om 16:26

Dank voor de reactes

Wat ik al vermoedde: dat wordt een lange en moeizame weg..... Ik ga er nog eens rustig over denken of ik die strijd aan ga. I.i.g. weet ik n.a.v. jullie reacties dat ik in eerste instantie bij school moet zijn en niet bij DUO. Maakt het in communiceren misschien iets makkelijker, zij weten immers om wie en wat het gaat enz.

"",het was de keuze van je dochter om de studie niet af te maken en op niveau 2 examen te doen."
Dat is niet altijd waar. Mbo scholen zelf pushen nog wel eens tot deze beslissing zonder erbij te vermelden welke financiële schade dat voor de leerling op kan leveren. In dit geval is dat door de schoolpsycholoog gebeurd."

Nee, daar is inderdaad totaal niet over gerept. En eerlijk gezegd heb ik daar zelf ook totaal niet aan gedacht.....

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.