Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Derde studie?

kind heeft eind dit jaar tweede hbo afgerond en overweegt wo-master. Heeft certificaten nodig en geld dus bedacht hiervoor een tussenjaar in te plannen. Maar kom er niet achter of je na 2bachelors (en evt een tussenjaar) nog wettelijk collegegeld betaalt of toch instellingscollegegeld.. iemand ervaringsdeskundige of idee waar we info kunnen vinden (al zoveel sites bezocht..)??

Eerste master dus wettelijke collegegeld. https://www.duo.nl/particulier/collegegeld.jsp#collegegeld
Ik weet alleen niet hoe het werkt voor de certificaten die ze moet halen.

Daglichtlamp schreef op 05-03-2024 om 13:05:

Eerste master dus wettelijke collegegeld. https://www.duo.nl/particulier/collegegeld.jsp#collegegeld
Ik weet alleen niet hoe het werkt voor de certificaten die ze moet halen.

Dit inderdaad. Voor een premaster, een schakelprogramma voor als de bachelor niet direct aansluit op de master, betaal je geloof ik per vak maar wel met een maximum voor het wettelijke collegegeld. 

misschien moet kind gewoon even bellen met de universiteit waar hij/zij heen zou willen? 

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/hoger-onderwijs/vraag-en-antwoord/wanneer-moet-ik-collegegeld-betalen

Volgens mij zit het gevaar  in het tussenjaar; een opleiding afgerond en niet direct inschrijven in andere opleiding waardoor ze in principe student af zijn. Paar vriendinnen van dochter liepen hier tegen aan; door twee en drie jaar werken werden ze niet meer als student gezien en moesten ze de veel hogere instellingscollegegeld betalen bij aanvang nieuwe opleiding. Dochter heeft om die reden zich ingeschreven bij tweede opleiding terwijl eerste alleen nog moest worden afgerond met de inlevering van een scriptie. Verder hoeft ze maar voor één opleiding collegegeld te betalen.

In de link wordt juist die voorwaarde aangehaald; 
Voorwaarde collegegeld

  • de 2e opleiding bent gestart tijdens een 1e opleiding. U moet deze 2e opleiding dan zonder onderbreking gevolgd hebben. Ook na het behalen van een graad voor de 1e opleiding.

Voorwaarde instellingscollegegeld
U heeft bijvoorbeeld al een opleiding afgerond aan een bekostigde instelling, en start aan een 2e opleiding.

Flanagan schreef op 05-03-2024 om 18:06:

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/hoger-onderwijs/vraag-en-antwoord/wanneer-moet-ik-collegegeld-betalen

Volgens mij zit het gevaar in het tussenjaar; een opleiding afgerond en niet direct inschrijven in andere opleiding waardoor ze in principe student af zijn. Paar vriendinnen van dochter liepen hier tegen aan; door twee en drie jaar werken werden ze niet meer als student gezien en moesten ze de veel hogere instellingscollegegeld betalen bij aanvang nieuwe opleiding. Dochter heeft om die reden zich ingeschreven bij tweede opleiding terwijl eerste alleen nog moest worden afgerond met de inlevering van een scriptie. Verder hoeft ze maar voor één opleiding collegegeld te betalen.

In de link wordt juist die voorwaarde aangehaald;
Voorwaarde collegegeld

  • de 2e opleiding bent gestart tijdens een 1e opleiding. U moet deze 2e opleiding dan zonder onderbreking gevolgd hebben. Ook na het behalen van een graad voor de 1e opleiding.

Voorwaarde instellingscollegegeld
U heeft bijvoorbeeld al een opleiding afgerond aan een bekostigde instelling, en start aan een 2e opleiding.

Voor zover ik weet geldt dit alleen als je al een gelijkwaardig diploma hebt behaald, dus bij een tweede bachelor of een tweede master. Als je aan je eerste master begint heb je nog geen gelijkwaardig diploma en betaal je dus gewoon wettelijk collegegeld. Meerdere vriendinnen van mijn dochter hebben éen of meer jaar tussen eind bachelor en begin master en niemand heeft instellingscollegegeld betaald. 

Je mag volgens mij stapelen. Een Master komt bovenop een bachelor diploma. Dus wettelijk collegegeld. Dat ze al 2 bachelor diploma's heeft doet niet ter zake. 

Ze kan wel alleen een master (en pre-master) doen. Niet nog een bachelorprogramma ervoor, dan betaalt ze wel instellingsgeld.

Ik heb het stuk al gedeeld. Het is de eerste master, dus wettelijk collegegeld, geen verhoogd collegegeld.

U betaalt wettelijk collegegeld als u op de begindatum van uw inschrijving voldoet aan deze 3 voorwaarden:

U staat ingeschreven bij een bekostigde opleiding aan hbo of universiteit.
U hebt nog geen bekostigd bachelordiploma behaald als u zich inschrijft voor een andere bekostigde bachelor. Of u hebt nog geen bekostigd masterdiploma behaald als u zich inschrijft voor een andere bekostigde master.


(en dan nog een derde voorwaarde over nationaliteit)

Daglichtlamp schreef op 05-03-2024 om 19:23:

Ik heb het stuk al gedeeld. Het is de eerste master, dus wettelijk collegegeld, geen verhoogd collegegeld.

U betaalt wettelijk collegegeld als u op de begindatum van uw inschrijving voldoet aan deze 3 voorwaarden:

U staat ingeschreven bij een bekostigde opleiding aan hbo of universiteit.
U hebt nog geen bekostigd bachelordiploma behaald als u zich inschrijft voor een andere bekostigde bachelor. Of u hebt nog geen bekostigd masterdiploma behaald als u zich inschrijft voor een andere bekostigde master.


(en dan nog een derde voorwaarde over nationaliteit)

Daar zit juist de bottle neck; u betaalt wettelijk collegegeld voor de opleiding als u nog geen bekostigde bachelordiploma heeft behaald op moment dat u zich inschrijft voor volgende bachelor of master. TO geeft aan dat haar dochter twee opleidingen heeft afgerond.

Maar wellicht dat de studieadviseur van haar hbo of die van de universiteit waar ze een master wilt gaan volgen, haar hier meer over kan vertellen en welke optie er bestaan om te voorkomen dat ze straks 5x zoveel kan betalen.

Flanagan schreef op 05-03-2024 om 20:19:

[..]

Daar zit juist de bottle neck; u betaalt wettelijk collegegeld voor de opleiding als u nog geen bekostigde bachelordiploma heeft behaald op moment dat u zich inschrijft voor volgende bachelor of master. TO geeft aan dat haar dochter twee opleidingen heeft afgerond.

Maar wellicht dat de studieadviseur van haar hbo of die van de universiteit waar ze een master wilt gaan volgen, haar hier meer over kan vertellen en welke optie er bestaan om te voorkomen dat ze straks 5x zoveel kan betalen.

Staat er toch anders en heel duidelijk:

Al een bachelor -> instellingstarief bij 2e bachelor

Al een master -> instellingstarief bij 2e master

Al een bachelor, geen master -> wettelijk tarief bij master

Tussenjaar heeft geen effect in die laatste situatie. Mogelijk wel op stufi ivm leeftijd (daar ben ik niet in thuis).

Bij twijfel, neem contact op met de universiteit, zij kunnen dat goed uitleggen.

Mugske schreef op 05-03-2024 om 20:57:

[..]

Staat er toch anders en heel duidelijk:

Al een bachelor -> instellingstarief bij 2e bachelor

Al een master -> instellingstarief bij 2e master

Al een bachelor, geen master -> wettelijk tarief bij master

Tussenjaar heeft geen effect in die laatste situatie. Mogelijk wel op stufi ivm leeftijd (daar ben ik niet in thuis).

Bij twijfel, neem contact op met de universiteit, zij kunnen dat goed uitleggen.

Dit is precies hoe het zit, maar vziw kunnen ze voor schakeltrajecten vragen wat ze willen. Gek genoeg zijn die meestal ook moeilijk dan de master zelf, heb ik al van verschillende mensen gehoord.

Als het je eerste master is betaal je wettelijk collegegeld. Er zijn zelfs uitzonderingen waarbij je een tweede master kunt toen voor wettelijk collegegeld, als het gaat om zorg of onderwijs bijvoorbeeld en je nog niet eerder een master in een van die takken van sport hebt gedaan. 

Hoe zat het eigenlijk met haar 2e bachelor? Heeft ze toen ook wettelijk collegegeld betaald? 

aardbei

aardbei

06-03-2024 om 19:50 Topicstarter

paar jaar geleden was duo niet te bellen of te mailen; dit is in de tussentijd veranderd. Dochter heeft ruim een uur gebeld en is prima te woord gestaan. De bottleneck zit m inderdaad in de premaster; ene uni ziet dit als bachelor en de andere niet- universiteiten bepalen zelf hoe ze eea uitleggen dus bij de ene uni zou ze wettelijk collegegeld betalenbij de andere instellingscollegegeld. Het is dus nu aan haar om te kijken welke master welke kosten heeft, universiteiten benaderen. 

Bedankt voor het meedenken, ik wist dus echt niet dat duo tegenwoordig wel telefonisch bereikbaar was!

Ik heb in dezelfde situatie gezeten en had dit destijds uitgezocht. Ik heb ook twee hbo's gedaan. Daarna schreef ik mij in voor een premaster. Voor de premaster moest ik instellingscollegegeld betalen en voor de Master wettelijk collegegeld omdat dat mijn eerste Master was. Je kunt het het beste aan de uni vragen waar je kind naartoe gaat in plaats van te Googlen.

Geld is niet het grootste probleem. De premaster is loodzwaar, zwaarder dan de Master zelf. Zorg ervoor dat je heel goed voorbereid bent. Veel mensen redden de premaster niet. De premaster wordt onterecht als een aanloop gezien en velen onderschatten het.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.