P
11-11-2011 om 09:09
Digitaal klokkijken leren: een leerkracht in de zaal?
Hoe leg ik mijn kind uit dat hij bij digitaal klokkijken bij bijv half 10 er eerst 1 moet aftrekken (naar de 9) en dan 12 bij als het om na de middag gaat?
Hij heeft nu dus zelf verzonnen dat er 1 af moet en soms 12 bij maar ik geloof niet dat dit een handige manier is omdat hij bij kwart over 9 er waarschijnlijk ook 1 af gaat trekken. Ik denk zelf dat hij niet moet kijken naar half 10 maar eerst moet bedenken hoe half 10 er uit ziet op een analoge klok: tussen de 9 en de 10 dus 9 uur en een beetje?
En nee ik kan het nu even niet aan de juf vragen, we moeten nu hard oefenen en ik kom te weinig op school

elissa
11-11-2011 om 09:39
Systeem van de klok uitleggen
Ik zou uitleggen dat een digitale klok werkt volgens het principe zoveel uur plus zoveel minuten.
Normaal als je klokkijkt doe je soms min. Half tien is tien uur min een half uur. Kwart voor acht is acht uur min een kwartier. Een digitale klok kan alleen maar plus. Dus half tien wordt negen uur plus een half uur. Kwart voor acht wordt zeven uur plus 45 minuten.
En na de middag telt de klok gewoon door want er gaat 24 uur in een dag. Eigenlijk zijn wij zelf een beetje vreemd dat we halverwege de dag ineens weer vooraan beginnen. Een digitale klok doet dat niet en daarom moet je er 12 afhalen.
Hoop dat je hier iets mee kunt!

rodebeuk
11-11-2011 om 10:29
Ja, alleen maar optellen
Ik zou inderdaad beginnen met het verloop van de tijd. Dat is goed te laten zien op een digitale klok. Die zou ik naast de analoge laten zien. Of met de kookwekker. Gewoon de eenheden erbij laten komen. Kan ook met erwten of knikkers of kaplaplankjes. Telkens als je er zestig heb kan je ze inwisselen voor een symbool van de volgende eenheid. Oh ja, zandloper, zelfde idee natuurlijk.
Dus dat hij eerst ziet dat de tijd groeit. (diepe levenswijsheid .
Eigenlijk is half tien maar een afspraak, dat zegt niets over de feitelijke tijd. Als jij zegt dat ie moet aftrekken ga je uit van het woordgebruik, maar ik denk dat je uit moet gaan van de werkelijke tijd. Dus na het zichtbaar maken uitleggen dat half tien een naam is voor 9 en een half uur.
Waar mijn moeder vandaan komt doen ze nog ingewikkelder, daar gaat het zo: kwart tien, half tien, driekwart tien, tien uur. Weer een andere afspraak. Je kunt je voorstellen wat er gebeurt als noord- en zuidduitsers niet van elkaar weten welk systeem ze hanteren (in het noorden doen ze net als in NL).

Vic
11-11-2011 om 11:40
Taalkwestie
Toevallig heb ik van de week met oudste geoefend op de tijden in het Frans. Dat was bij mij ook behoorlijk weg gezakt, dus leuk om het weer wat op te halen. Maar dat terzijde... De tijd verandert niet, maar wel de manier waarop het wordt uitgesproken. Je hoeft dus niet cijfers bij te tellen of af te trekken (ik snap niet zo goed wat je daarmee bedoelt), maar slechts van alle kwartieren te onthouden hoe we die uitspreken. Mijn ervaring is dat bij andere tijdseenheden, zoals 08.23 uur, iedereen het weer anders doet. De een zegt 7 minuten voor half 9, en anderen 23 over 8. Daar zijn volgens mij geen regels voor.

rodebeuk
11-11-2011 om 13:38
P: da's nou precies wat ik bedoel
Door die opgave wordt je zoon gedwongen (klinkt een beetje zwaar, ze binden hem niet vast) om terug te stappen van analoog naar digitaal.
Maar misschien kan je bij het uitleggen de omgekeerde weg bewandelen.
Ach, nou ja, ik val in herhaling goedbedoeld zullen we maar zeggen...

IngridT
11-11-2011 om 14:28
Ik deed het met een horloge in de hand...
en dan fijn aan de wijzers draaien. 9 uur----5 over 9--10 over 9--kwart over 9--30 over 9...hee, dat noemen we ook wel half 10!-- 45 over 9 (Nog een kwartiertje! Dan is het 10 uur!)--50 over 9! (hee! Hoelang duurt het dan nu nog voor het 10 uur is!--10 uur.
Enzovoorts.
Eigenlijk is digitaal klokkijken makkelijker dan analoog.