Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Digitale digitale demonstratie tegen bezuinigingen in het onderwijs

De Eerste digitale demonstratie in ons land!

Heel graag zou ik jullie willen vragen om mee te doen met de eerste digitale demonstratie die in ons land wordt gehouden.
We demonstreren tegen de 300 mln aan bezuinigingen in het onderwijs, met name het speciaal onderwijs - maar ook het regulier onderwijs - wordt getroffen. We zijn vóór Passend Onderwijs maar tégen de bezuinigingen.

Bij mijn oudste zoon Robert betekent dat concreet dat zijn klas volgend schooljaar met 37,5% groeit van 8 naar 11 kinderen, dat zijn klas hun klassenassistent niet meer terug zal zien en de juf het alleen moet doen ; 10 van de 60 arbeidsplaatsen op school worden wegbezuinigd!

Robert heeft concentratie en geheugenproblemen, heeft erg veel moeite om in zijn huidige klas te werken, laat staan als daar straks nog meer kinderen bij komen en er minder gelegenheid voor hem zal zijn om onder begeleiding even apart te gaan werken.
Eén vleugel van een JSF vliegtuig kost méér dan deze 300 mln..

Ik hoop dat jullie ook een protest bord willen invullen bij een van de plaatjes van een playmobiel poppetje in een rolstoel, die onze kinderen moeten voorstellen.

“Laat de eerste digitale demonstratie in ons land ook meteen de grootste zijn. Meedoen is maar een kleine moeite en hoe meer mensen hun stem laten horen, hoe meer we kunnen bereiken in Den Haag. U kunt meedoen door vóór 29 februari digitaal de tekst (max. 80 tekens), naam en woonplaats voor uw spandoek aan te leveren."

Ga naar deze site en vul uw leus in :
http://www.surveymonkey.com/s/Demonstratie

Héél veel dank! Mede namens Robert en zijn klas- en schoolgenoten en alle leerkrachten en klassenassistenten.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Erik Van de  vries

Erik Van de vries

04-03-2012 om 16:56

De andere kant van het verhaal..

Ik vind het heel mooi dat er zo'n demostratie komt, maar ik heb toch ook mijn kanttekeningen bij al dat geprotesteer.

Ons begrotingstekort loopt heel snel op, en waar dat toe kan leiden hebben we het afgelopen jaar wel gezien. Kortom: We moeten bezuinigen, het is gewoon niet anders.

En dan kun je wel zeggen 'er moet bezuinigd worden, maar NIET op'.. vul maar in. Maar zo heeft iedere doelgroep wel een goede reden waarom er niet op hen beknibbeld mag worden. Er moeten nou eenmaal keuzes gemaakt worden.

We moeten heel nodig onze economie weer een beetje op gang brengen. Reden genoeg om te kiezen ons geld te zetten op sectoren die zich in de nabije tijd weer terug gaan betalen. Studenten, vaklui, het bedrijfsleven, innovatie.. dat soort dingen.

En ja, dat klinkt heel hardvochtig allemaal. Maar we hebben gezien wat er met landen als Griekenland gebeurd is, en ik denk dat geen enkele Griekse gehandicapte daarbij gebaat is.

Andere andere kant

Komkom, Erik, we zijn nog lang geen Griekenland en bovendien is 300 miljoen euro een schijntje op het begrotingstekort. Feitelijk wordt dat bedrag ook helemaal niet bezuinigd. 2/3 gaat via herinvesteringen zo het onderwijs weer in. Het is vooral herplaatsen van geld.
Deze bezuinigingsmaatregel heeft niets met de crisis te maken. De plannen ervoor zijn al in 2004 gesmeed.
Deze bezuiniging gaat in zijn geheel over een voorziening die volledig uit de hand loopt: steeds meer leerlingen worden 'zorgleerling' genoemd. De verandering van financiering heeft tot doel om de groei van het percentage zorgleerlingen een halt toe te roepen.
Het heeft helemaal niks met bezuinigen voor de crisis te maken.
Tegelijkertijd is het ook crisis op scholen, in gemeentes en bij provincies. Daar komen bezuinigingen in het onderwijs van die veel groter en drastischer zijn dan die die samenhangen met passend onderwijs.
Elke gemeente, elke provincie en elk schoolbestuur, doet dat op zijn eigen manier.
Groet,
Miriam Lavell

Erik Van de  vries

Erik Van de vries

04-03-2012 om 17:17

Helemaal niet gek

"bovendien is 300 miljoen euro een schijntje op het begrotingstekort."

Maar vele schijntjes maken samen een groot tekort.

"2/3 gaat via herinvesteringen zo het onderwijs weer in. Het is vooral herplaatsen van geld".

Onderwijs zie ik ook als een van de dingen die een investering is. Dus geld weghalen bij zorgleerligen en dat weer in het onderwijs aan de rest steken lijkt mij een verstandig idee. Geen 'juist' of 'eerlijk' idee, maar wel een verstandig idee.

"De verandering van financiering heeft tot doel om de groei van het percentage zorgleerlingen een halt toe te roepen"

Mosschien heb je wel gelijk, je zit duidelijk meer in de onderwijsmaterie dan ik.

Hoe dan ook, als het aantal zorgleerlingen uit de klauwen loopt, lopen de kosten die daarmee gemoeid zijn ook uit de klauwen. Dus helemaal niet gek als daar eens kritisch naar gekeken wordt.

Om over na te denken

"Dus geld weghalen bij zorgleerligen en dat weer in het onderwijs aan de rest steken lijkt mij een verstandig idee"
Dat is niet eens het geval. De herinvestering gaat vooral naar bijscholing van leerkrachten, zodat ze hun werk beter kunnen doen, ook voor zorgleerlingen.
"Hoe dan ook, als het aantal zorgleerlingen uit de klauwen loopt, lopen de kosten die daarmee gemoeid zijn ook uit de klauwen. Dus helemaal niet gek als daar eens kritisch naar gekeken wordt. "
Dat is helemaal waar, maar met de schuldencrisis heeft het niks te maken.
Om over na te denken: Nederland geeft 200 uur onderwijs meer per jaar dan gemiddeld in Europa. Dat is 20% van de lestijd. 30% van de uit belastinggeld betaalde lestijd, mogen scholen naar eigen inzicht en zonder toezicht besteden.
Dat gaat over godsdienst, drama, dorpsactiviteiten, etc.
Bekort het schooljaar met 100 uur. Dan is het nog 100 uur meer dan gemiddeld, maar het bespaart wel 10% op de onderwijsbegroting.
Heb je in een klap de miljarden die je moet hebben.
Groet,
Miriam Lavell

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.