Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Isa

Isa

16-03-2019 om 20:52

Discussie met school over maandverbandemmers

Mijn dochter van bijna 10 is een aantal weken geleden voor het eerst ongesteld geworden en deze week voor de tweede keer ongesteld geworden. In haar klas zit nog minstens een meisje dat ook al ongesteld is. Het ziet er naar uit dat nu de zomervakantie nog een tijd op zich laat wachten ze vaker ongesteld zal worden dit schooljaar. De school heeft op de toiletten geen maandverbandemmers dus wil dochter zich niet verschonen op school. Immers, ze kan eigenlijk al niet discreet iets pakken maar al helemaal niet het gebruikte maandverband discreet weg doen. Ik heb de school hierop aangesproken en aangegeven dat ik graag wil dat mijn dochter zich kan op verschonen op school. Ook heb ik aangegeven dat het voor een meisje op die leeftijd al lastig is om nu als een van de weinigen al ongesteld te worden en dat door geen mogelijkheid te bieden tot verschonen ze zich nog veel meer een uitzondering zal voelen.
De school geeft hier geen gehoor aan. Het toilet voor de leraren gebruiken mag niet want die is aan het andere einde van de gang met lokalen. (Dat heeft te maken met toezicht en veiligheid)
Er is geen sprake van een toiletgroep met afvalemmers mede doordat de groepen 7 & 8 op een locatie aan de andere kant van de wijk zitten.
Met de moeder van het klasgenootje in hetzelfde schuitje heb ik gepraat en die geeft aan dat haar dochter al maanden met meerdere maandverbanden in haar onderbroek naar school gaat.

Kan een basisschool uberhaupt afvalemmers op toiletten weigeren?

Angela67

Angela67

16-03-2019 om 21:02

creatief

zet 'm zelf neer, die emmer, met een rol zakjes erbij
Kan me niet voorstellen dat ze 'm weggaan doen, toch?
Of leer je dochter het in een ondoorzichtig plastic zakje te doen en dat in de prullebak buiten de toilethokjes te deponeren (bij de wastafel zeg maar, neem aan dat dat daar wel een prullebak is).
En ja een school mag alles echt helemaal zelf beslissen.
Alles, dus ook dit. Dus ga niet in discussie maar wees creatief...
gr Angela

Isa

Isa

16-03-2019 om 21:33

Neerzetten

Zelf een neerzetten lijkt me eigenlijk een goed idee.
De school zegt nu dat kinderen er alleen maar troep van maken en het hen teveel zou kosten om het te onderhouden.
Ik denk dat ze de prullenbak niet weg zullen halen als die er eenmaal toch staat.

Er is geen prullebak naast de wastafel. Anders was dat ook goed want meestal is er maar een kind naar de wc.

Tijgeroog

Tijgeroog

16-03-2019 om 21:54

School vertellen wat het alternatief is?

Kun je nie top school aangeven wat de alternatieven voor je dochter zijn? Namelijk het maandverband op de grond bij de wc achter laten. Of in de prullenbak in de klas gooien.

En natuurlijk wil je dochter dat niet, en gaat ze dat niet doen. Maar dan levert het voor de school ook ongewenste situaties op, misschien dat ze daar gevoeliger voor zijn dan voor "dan durft ze zich op school niet te verschonen".

Isa

Isa

16-03-2019 om 22:01

Op de grond

Haha, ik moest er wel op lachen. Ik heb dochter al eens verteld dat ze desnoods maar het oude maandverband opgerold op de grond achterlaat. Maar dat durft ze niet. Ze zei dat ze dat niet wil.

Ik denk dat ik morgen maar even een mailtje ga sturen maar ik moet nog even bedenken wat ik precies ga schrijven.

Milcham

Milcham

16-03-2019 om 22:35

Hygiënerichtlijn basisonderwijs 2009

School is verplicht bij zowel de leerkrachten als in de toiletten van de meisjes van groep 7 en 8 een afvalemmer te plaatsen.
Niet creatief doen, ze er op wijzen en anders de GGD inschakelen.

Tijgeroog

Tijgeroog

16-03-2019 om 22:43

Op de grond

Ze hoeft het daar ook niet werkelijk achter te laten. Maar als je school uitlegt dat dat nu een van de weinige opties is moeten ze toch wel inzien dat dat niet de bedoeling kan zijn.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

17-03-2019 om 09:34

Meenemen

Kan ze het niet in zo’n speciaal zakje doen en in haar tas doen en thuis weggooien? Of gewoon in de klas?
Over een paar maanden zit ze in groep 7, het schooljaar is zo om nu. Als het goed is staan daar wel prullebakken daarvoor.
En ze zal nog wel vaker om een prullenbak verlegen zitten. Zo leert ze zich misschien al een beetje redden hiermee.

Bosbes

Bosbes

17-03-2019 om 09:38

Door dit soort dingen

Door dit soort dingen vind ik basisscholen vaak weer zo uiterst onprofessioneel overkomen.
Ongelooflijk eigenlijk dat ze daarover moeilijk doen.
Maar onderzoek even wat Milcham zegt (zoek op waar dat staat) en stuur dat mee in je mail!

koffie

koffie

17-03-2019 om 09:39

Richtlijn RIVM

In aanvulling op het bericht van Milcham, dit is een link naar de richtlijn:
https://www.rivm.nl/hygienerichtlijn-voor-basisscholen

Bij 6.2 staat dat er speciale containers voor maandverband moeten staan. Dus niet een gewoon prullenbakje dat inderdaad makkelijk omgestoten kan worden.

Als school blijft weigeren aan deze regels te voldoen, kun je ook een melding bij de GGD maken.

Ursula

Ursula

17-03-2019 om 09:41

door het toilet spoelen, is ook een fijn alternatief .

email

Isa, je wil nog een email sturen. Ik zou even nadenken over de toon.
Je toon zit gekleurd in dit stukje: ' Ik heb de school hierop aangesproken en aangegeven dat ik graag wil dat mijn dochter zich kan op verschonen op school. Ook heb ik aangegeven dat het voor een meisje op die leeftijd al lastig is om nu als een van de weinigen al ongesteld te worden en dat door geen mogelijkheid te bieden tot verschonen ze zich nog veel meer een uitzondering zal voelen.' en: 'Kan een basisschool uberhaupt afvalemmers op toiletten weigeren?'
Zo, op naar conflict in de juridische strijd: eisen en rechten.

Aanspraken op' is een nare manier van communiceren, het is vijandig. Aangeven wat jij graag wil is dominant. En vervolgens aangeven hoe erg het voor je dochter is maakt het verhaal emotioneel eisend, chanterend.

Ik zou via twee wegen oplossingen zoeken.

In de communicatie met school: mijn ervaring is dat het beter werkt als je het probleem communiceert en mensen meeneemt in het probleem. als mensen beseffen dat jouw probleem ook hun probleem is zullen ze ook meedenken over de oplossing. Maar als ze een oplossing door de strot geduwd krijgen voor iets, waarvan ze in eerste instantie denken dat het jouw probleem is, dan gaan ze de hakken in het zand zetten: school reageert niet.... (of niet snel genoeg?).

Het probleem is iets groter dan je dochter: meisjes worden steeds vroeger ongesteld, dus de kans dat 10-jarige meisjes ongesteld worden wordt steeds groter. De basisschool heeft daar niet direct rekening mee gehouden, dus vraag eerst aan ze of ze het probleem herkennen.

De tweede lijn: je geeft wel aan wat school moet doen, maar geeft zelf nergens blijk van enig oplossend vermogen. Heb je zelf nooit in je leven in een situatie gezeten, waarin je je wilde verschonen, maar er geen hygiënische voorzieningen voor handen waren? Wat heb je toen gedaan? Nee, ideaal is het niet, maar ook je dochter zal meemaken dat de wereld niet ideaal naar haar wensen gevormd is en dat je soms minder ideale oplossingen moet vinden. Blijk geven van de wil om zelf een oplossing te zoeken zal voor bij de school positief overkomen. Jij hebt een oplossing voor jouw dochter, de school zal een oplossing moeten vinden voor het grotere probleem, namelijk dat 10-jarige meisjes al ongesteld worden.

Ik weet niet of je het nog redt om in je volgende email je toon te matigen, minder richting conflict, meer richting signaleren van probleem, aangeven wat jouw oplossing is, maar ook aangeven wat voor de school nog mogelijk het probleem is. Ik hoop het.

Tsjor

Flavia

Flavia

17-03-2019 om 09:52

onderbouw / bovenbouw

In de richtlijn staat dat er in de toiletten van de bovenbouw speciale containers geplaatst moeten worden.
Daar houdt de school zich aan, alleen zitten die op een andere locatie.

Maar het is natuurlijk van de zotten dat een kind in de middenbouw dan geen gebruik mag maken van de docenten toiletten in dit geval of een container in de meisjestoiletten geplaatst wordt. Maar dat laatste zal een centen kwestie zijn want die moeten dan ook weer opgehaald worden door een speciale inzamelaar en dat gaat per container.

Peppa Big

Peppa Big

17-03-2019 om 19:45

Zelfde hier gehad

Mijn oudste dochter werd helaas al met 8 jaar ongesteld. De oudere groepen zaten ook hier op een andere locatie.
Vanuit de school was er geen begrip en medeleven. Eerst werd er gezegd dat het niet waar is omdat meisjes van 8 jaar nog niet ongesteld kunnen worden. Vervolgens moest ik mijn dochter een keer ophalen omdat ze is doorgelekt op de stoel en vieze kleren had.
Ik heb mijn dochter dat jaar van die school gehaald, al hing dat meer samen met andere onenigheden.
Inmiddels zit de eerste school al een tijd met alle klassen in een nieuw gebouw, en werkt er niemand meer uit “onze” tijd, maar nog steeds merk ik wat het niet op tijd kunnen verschonen tijdens schooltijd voor schade heeft aangericht.
Ook op de nieuwe school durfde mijn dochter zich drie jaar lang niet te verschonen.

Van de kinderarts begreep ik dat 10% van de 10-jarigen al menstrueert, en van de 11-jarigen 40%. Hetgeen met mijn dochter speelde zich in 2002 af.
In groep 5/6 zijn de meisjes geen kleuters meer en kunnen ze ongesteld worden. Naar om te lezen dat er nog steeds scholen zijn die daar niet aan (willen) denken.

40er

40er

05-04-2019 om 22:44

Tijgeroog

Ik heb net dezelfde link gekopieerd en dit stukje opgezocht, je was me dus net voor!!

NL

NL

07-04-2019 om 21:10

Wat smerig!

En dat is het eerste wat door mij heen schiet bij het lezen van de OP.
Van wat ik mij van vroeger kan herinneren werden de meeste meisjes al in groep 8 ongesteld, een aantal op de middelbare school.
Dat was in mijn tijd vooral veel stiekem doen.
Prullebakken waren er pas in groep 8 maar die gebruikte niemand, omdat de wc's van boven en onder open waren en het lastig is om maandverband of tampons mee te "smokkelen" zonder dat het opvalt en er kinderachtige grappen over gemaakt gaan worden.
Wat is eigenlijk het probleem met dat een meisje 5 minuten geen "toezicht" heeft omdat ze naar een lerarentoilet gaat waar dus continue leraren naar toe gaan? Dan heeft ze toch juist meer toezicht dan kinderen die naar een kindertoilet gaan?

In dat NOS artikel staat dat maar 1 op de 10 meisjes al op de basisschool ongesteld wordt, maar dat lijkt mij stug.
Ik zie dat het artikel afgelopen vrijdag is geplaatst, het is dus echt nog steeds een actueel probleem op de basisscholen.

Die van mij is nog veel te jong maar het is wel goed dat er aandacht voor is en hopelijk verandert er nu wat. Ook met aandacht in de zin van wat is ongesteld worden en hoe ga je ermee om. Bij mij werd vroeger in groep 6 door meisjes(!) aan de juf gevraagd wat ongesteld en menstruatie betekent omdat ze er nog nooit van hebben gehoord.

Geen nieuws

Dit was 15 jaar geleden al een probleem op basisscholen. Of het gebouw van groep 7/8 van die school die Isa noemt het wel goed geregeld heeft kan je eigenlijk niet zeker weten. Grote kans dat het eerder niet dan wel het geval is. De NOS bevestigt dat eigenlijk ook, slechts een klein aantal scholen doet het wel goed (ondanks richtlijnen van het RIVM).
Kinderen kunnen ook met andere zaken te maken hebben dan menstruatie waardoor een prullebakje nodig is.

Er heerst helaas nog steeds een opvatting dat meisjes pas op de middelbare school voor het eerst ongesteld worden, wat je o.a. terugziet in series als "Brugklas".
Ik heb ook twijfels aan de gemiddelde leeftijd van 13 jaar en dat maar 10% van de meisjes al op de basisschool ongesteld wordt. O.a. op fora als Girlscene, maar ook Ouders.nl, zie je dat meisjes toch vooral met (10/)11/12 jaar al ongesteld worden en dus vooral op de basisschool.

Het is zoals iemand het in dit topic noemt uiterst onprofessioneel hoe scholen ermee om gaan. Wat gek is, want de kans is groot dat de juffen zelf ook op de basisschool ongesteld zijn geworden.
En er is waarschijnlijk geen enkel kind dat in de klas het maandverband in de prullebak zal gooien.

Aatje

Aatje

09-04-2019 om 22:59

Richtlijn RIVM

"Plaats speciale containers voor maandverband in de toiletten voor de beroepskrachten
en in de toiletten waar de meisjes van de bovenbouw gebruik van maken."
--> pagina 15 https://www.rivm.nl/sites/default/files/2018-11/Hygiene%20richtlijn%20voor%20basisscholen%20-%20mei%202016.pdf

Bovenbouw basisschool
Hier staat laatste 4 jaren, dus groep 5 t/m 8 https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/schooltijden-en-onderwijstijd/vraag-en-antwoord/hoe-regelen-basisscholen-de-schooltijden-en-lesuren
Op websites van willekeurige basisscholen lijkt het meer op dat groep 5 wordt gezien als middenbouw en groep 6 altijd de bovenbouw

In geval van Isa gaat het om een meisje van 10 dus ik neem aan groep 6 en dus de bovenbouw. De school had die containers allang geplaatst moeten hebben.

Misschien is het bij een aanhoudende "discussie" met de school om anders contact op te nemen met de GGD of het RIVM? Wellicht kunnen zij in gesprek gaan met de school?

Panda

Panda

12-04-2019 om 10:14

Triest...

Dat hier uberhaupt discussie over is. Ongelooflijk...

Sally MacLennane

Sally MacLennane

12-04-2019 om 15:02

Tja...

Men wil tot in detail bepalen wat er aan eten en drinken in de schooltas van je kind zit, maar meisjes die vroeg ongesteld zijn, ach, who cares...

Niet uniek

Een vriendin van me werkt als leerkracht in een bovenbouwklas, waar ouders weleens kwamen melden dat hun dochter voor het eerst ongesteld is geworden.
Zij wist niet zo goed wat ze met deze mededeling moest. Totdat op een dag een van de leerlingen haar meldde dat ze een "probleempje" heeft omdat er geen prullebakken op de wc's zijn!

Mijn vriendin heeft er meteen werk van gemaakt maar wist niet dat er geen prullebakken op de wc's zijn.
De school had moeten zorgen dat deze er wel zijn.

Ze mag blij wezen dat er een meisje is die het wilde vertellen. Vroeger, op mijn basisschool, wisselden we in de kleedkamer tips uit over hoe je zo maandverband in je onderbroek plakt dat je het niet op school hoeft te verwisselen. (Meerdere maandverbanden gebruiken + onderbroeken tegelijk dragen)
Er was niemand die de school durfde te vragen of er containers op de toiletten kunnen worden geplaatst.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

13-04-2019 om 21:19

Vroeger

Ik kan me echt niet meer herinneren hoe dat vroeger ging. Volgens mij stond er wel een afvalbak, we hadden ook papieren handdoekjes die je weg moest gooien (denk ik). Hier op de basisschool van de kinderen mochten meisjes die dagen naar het lerarentoilet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.