Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
frank

frank

11-03-2009 om 14:09

Discussie over schoolkeuze

Hallo,

We staan voor de schoolkeuze van voortgezet onderwijs.
Probleem is dat onze zoon perse naar een andere school wil dan wij in gedachten hebben. Voornaamste reden is dar zijn schoolkameraden van groep 8 ook naar die school gaan. Wij zien hem graag naar een school waar de sfeer wat relaxter is.

Wie heeft dit ook meegemaakt, en hoe gaan we hier mee om? Onze zin doordrukken, met het risico van een ongemotiveerde zoon, of zijn keuze, met het risico dat het toch de verkeerde school blijkt te zijn.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ijsvogeltje

ijsvogeltje

11-03-2009 om 14:31

Frank

Hier leek het erop dat dit ook zou gaan gebeuren, maar uiteindelijk bleek zoon toch heel bevattelijk voor onze argumenten. Wij hebben hem uitgelegd waarom school x volgens ons beter bij hem past. Dat de school veel kleiner is (aan het begin van de zoektocht had hij zelf aangegeven dat hij dat graag een wat kleinere school wilde) en zo hadden we nog een aantal punten. En toen bleek dat twee leuke klasgenoten ook voor deze school zouden kiezen, was hij 'om'. Gelukkig maar, want ik denk toch dat het echt zijn keuze moet zijn.

Zien jullie de schoolkeuze van jullie zoon helemaal niet zitten? Of is het verschil maar klein? In het laatste geval zou ik de voorkeur van zoon volgen.

Brianna F

Brianna F

11-03-2009 om 16:57

Bedenk wel

Toch moet je het effect van vrienden die naar de school van zijn keuze gaan niet onderschatten. Het kan heel eenzaam zijn in een brugklas zonder bekenden om je heen en met kinderen die wel allemaal oud klasgenootjes om zich heen hebben.
Wij hebben de kinderen zelf laten kiezen en stuk voor stuk kozen ze de school waar het merendeel van hun vriendinnen naar toe gingen. Eentje heeft nog getwijfeld over tweetalig onderwijs op een andere school, waar ze ongetwijfeld heel erg op haar plaats was, maar het feit dat niemand van haar klas er naar toe ging gaf de doorslag om toch voor de andere school te kiezen.

Frank

Frank

11-03-2009 om 17:15

Sfeer

De voornaamste reden waarom wij onze zoon naar ''onze keuze'' willen hebben, is dat wij hem juist een nieuwe start willen laten maken; zonder de invloed van zijn schoolkameraden; bovendien naar een school waarvan we het idee hebben dat ze hem beter begeleiden.
Hij laat zich nogal beinvloeden, en we denken dat het beter is voor zijn ontwikkeling en schoolprestaties op de school van onze keuze.
Ten diepste speelt natuurlijk ook in hoeverre een kind zelf mag beslissen naar welke school het gaat, en niet de ouders. Wij vinden dat hij dat niet volledig kan inschatten, en alleen kiest voor zijn vrienden.
Het liefst willen we natuurlijk dat we er een in een goed gesprek uitkomen, en telt zijn voorkeur ook echt mee. Maar hoe ga je er dus mee om als we daar niet uitkomen?

Keuze kind

Keuze kind in dit geval denk ik. Ik begrijp uit je verhaal nl. dat het jullie niet zo zeer gaat om het feit dat de school van zijn keuze slecht is maar meer dat jullie graag zouden zien dat hij een "nieuwe" start maakt op het vo. Blijkbaar ziet zoon die nieuwe start niet zo zitten en gaat veel liever met zijn vrienden mee. Maar wat is dan precies het probleem met die kinderen?? Je zou er inderdaad voor kunnen kiezen om hem te dwingen naar de andere school te gaan maar wat als hij daar een zelfde soort vrienden treft als die hij nu heeft, en die jullie blijkbaar niet zo zien zitten voor hem. Het lijkt me verstandiger om hem te begeleiden in zijn eigen keuze en te proberen hem iets minder snel beinvloedbaar (dus weerbaarder) te laten worden. Dit laatste is makkelijker geschreven dan gedaan, dat weet ik uit ervaring. Sterkte met jullie discussie en uiteindelijke keuze.

Lynna

Lynna

11-03-2009 om 19:44

Keertje meelopen

Het lijkt me wel heel moeilijk hoor, om je zoon tegen zijn zin naar een andere school te laten gaan.
Die van mij wilde in eerste instantie ook naar een andere school dan ik wilde (ik wilde hem niet op mijn eigen school hebben....) maar ik heb hem alle voordelen verteld van die andere school, veel nadruk gelegd op allerlei leuke uitstapjes en toen was hij om. Het ging op zich best makkelijk omdat zijn vrienden daar ook heen gingen.

Maar als een goed gesprek niet helpt, zou ik vragen of hij een keertje mag meelopen op de school van jullie keuze. Wie weet wordt hij daar helemaal enthousiast door.

Succes met de beslissing!

Kind kiest

wij hebben hetzelfde probleem gehad met oudste dochter,
Na veel praten en uitleg hebben we uiteindelijk haar de keus gelaten,met de gedachte; zij moet vier jaar lang naar deze school,als zij denkt dat dit de enige juiste school voor haar is,moet ze het doen,dat heeft goed uitgepakt.

Hanny61

Hanny61

12-03-2009 om 10:13

Andere mening

Toevallig hebben wij er gisteren met onze zoon over gehad, die nu in groep 7 zit. Wij hebben tegen hem gezegd, dat we zijn mening heel belangrijk vinden, maar dat wij als ouders verantwoordelijk zijn, meer ervaring hebben en dus meer weten, en dat wij uiteindelijk de keuze maken. Ik vind de redenen waarom Frank voor een andere school wil kiezen dan zijn zoon heel legitiem. Zijn zoon kijkt niet verder dan zijn vrienden, maar er spelen ook andere zaken mee, die zoon niet kan overzien.
In een brugklas komen er allemaal 'nieuwe' kinderen in een klas en daar wordt door school ook rekening mee gehouden door introductieprogramma's e.d. Ik zou dus in eerste instantie proberen zoon te overtuigen, maar ik zou hem ook duidelijk maken dat ouders de eindverantwoordelijkheid hebben.

Samen

Hier hebben de kinderen een grote stem gehad in de schoolkeuze, maar we hebben vanaf het begin duidelijk gemaakt dat de schoolkeuze van hun vriendjes geen reden kon zijn om voor een bepaalde school te kiezen. Dat hebben we ook uitgebreid uitgelegd en werd geaccepteerd. Je vriendjes om je heen hebben is fijn in de eerste week, daarna leren ze de rest van de klas kennen en gebeurt het vaak dat ze allemaal hun eigen weg gaat en andere vrienden vinden. Als je dan je schoolkeuze af hebt laten hangen van je vrienden is dat behoorlijk zonde.
Het scheelt dat hier ruim keus is in middelbare scholen en dat eigenlijk alle scholen goed zijn, ze hebben allemaal hun sterke en zwakke punten, maar er is geen enkele school waarvan ik liever niet zou willen dat mijn kinderen er naartoe zouden gaan.
Ik zou proberen je zoon duidelijk te maken dat vrienden geen reden zouden moeten zijn om voor een bepaalde school te kiezen en proberen hem dat zelf ook in te laten zien.

Annet

Annet

12-03-2009 om 21:30

Zelfde als hanny

We overleggen samen maar als ouder maken wij de uiteindelijke keus.
Dochter leek daar wel opgelucht over. Dat deze beslissing niet alleen van haar afhing.
De conclusie was dat zowel dochter als wij voor dezelfde school kozen. Hier kwamen geen vriendinnetjes aan te pas, alleen maar het bespreken van de verschillen tussen de scholen en wat het beste bij haar zou passen.

reina

reina

13-03-2009 om 09:26

Vriendjes

Voor mij zouden vriendjes geen doorslaggevende reden zijn als mijn kind een andere scholkeuze heeft dan ik, maar wel het gevoel wat mijn kind erover heeft. Als hij/zij echt geen zin zou hebben in een school, zou ik daar niet voor kiezen, want dan is de start al fout. Mijn dochter zei destijds bij een goed-bekend-staande school, nadat we op de open dag waren, dat ze het er niet prettig vond, de hele sfeer stond haar tegen. Gelukkig was ik het met haar eens, maar ook als ik het wel okee gevonden had, had haar stem, die heel duidelijk was, de doorslag gegeven.

Suzanne

Suzanne

13-03-2009 om 10:25

Uiteindelijke keuze lag bij ons

Onze oudste was nogal een meeloper, had vooral één 'idool' waar wij nou juist niet blij mee waren. We hebben ook met hem besproken, dat wij hem liever niet naar dezelfde school zagen gaan als dat bewuste vriendje. Dat was een feit wat hij te accepteren had. Gelukkig koos vriendje voor de grotere school en wilde zoon liever naar de kleinere, dus probleem loste zich in die zin vanzelf op, maar anders hadden wij de knoop doorgehakt. Op een nieuwe school maken ze ook wel weer nieuwe vrienden.

Kind overtuigen

Onze oudste heeft zelf een school gekozen. Achteraf is dit geen goede keus geweest, maar dat is vooral met de kennis die ik nu heb.
Mijn tweede kind wilde naar dezelfde school en het heeft wel wat praten en argumenteren nodig gehad, maar zij is naar de school van onze keus (en uiteindelijk ook haar keus) gegaan.
Ik mocht zelf ook niet naar de school van mijn keus en ik ben mijn ouders nog steeds dankbaar hiervoor. Ouders hebben een ruimer perspectief dan kinderen en als je echt goede redenen hebt om voor een bepaalde school te kiezen, moet je je kind zien te overtuigen dat het zijn/haar eigen keus is
J.

Ouders vrienden checken

Toen wij er over dachten om voor mijn oudste voor een andere vervolgschool te kiezen dan de rest van de klas, hebben we een aantal ouders van vriendinnen van haar gecheckt of die daar toevallig ook niet voor voelden. Velen baseren toch de schoolkeuze voornamelijk op, 'maar de rest gaat daar ook heen'. Op het moment dat er nog meer ouders zijn die ook met dezelfde twijfel zit tussen scholen, dan kan de geschiktere school voor de kinderen wel een optie worden als ze weten dat er tenminste één of twee klasgenoten ook heen gaan.
Dochterlief en een vriendin van haar konden zich er hier tenminste prima in vinden met het idee dat ze niet helemaal alleen in een klas terecht zouden komen waar andere groepjes kinderen elkaar al wel zouden kennen. Uiteindelijk zijn we vervolgens de andere kant op verhuisd, waardoor onze uiteindelijke schoolkeuze een andere is geworden vanwege vervoersproblemen.
Groetjes Jessica

Emmawee

Emmawee

14-03-2009 om 22:03

Overzicht

Dag Frank,
Ik zou je zoon duidelijk maken dat jullie de keuze maken, maar dat jullie dat doen op grond van de juiste informatie, zijn wensen, zijn mening en jullie eigen ideeën. Ik ken een paar manieren om het maken van zo'n keuze te vereenvoudigen.
1. Overtuig elkaar van het tegengestelde. Dit is een spel. Jij moet je zoon overtuigen waarom hij naar de school van zijn keuze moet gaan en hij moet jou overtuigen waarom hij naar die andere school zou moeten. Erg grappig om te doen en zo kun jij laten merken dat je zijn standpunt best begrijpt en hij wordt 'gedwongen' er eens op een andere manier naar te kijken.
2. Maak samen met je zoon een overzicht van de plussen en minnen per school. Vervolgens geef je gewicht aan de verschillende punten. (Een top 3 van meest belangrijke punten). Kijk eens waar je op uitkomt.
3. Waar ben je het meest bang voor bij de keuze voor school A. Waar is je zoon het meest bang voor bij de keuze voor school B. Wat van deze 2 is het ergst?
4. Zijn er brugklassers van nu die jullie kennen? Van een sportvereniging of buren ofzo? Kunnen die vertellen hoe het is gegaan met vrienden van de basisschool. Was het goed om samen te gaan, of juist niet? Kunnen die er iets over vertellen aan je zoon?
Veel succes! Maw.

Frank

Frank

15-03-2009 om 09:41

Nog 2 weken

Bedankt allen voor jullie reacties. Erg bruikbaar en het helpt ons erg.

We hebben nog 2 weken om onze zoon op te geven. Vorige week gesprek gehad met juf; zij suggereerde ook om zoon op beide scholen eens een dagje een proefles te laten volgen.

Genoeg ideeën dus, maar helaas blijft zoon niet open staan voor een andere school. Hij heeft het in zijn hoofd en dat verandert niet meer. Dus we hebben niet het idee dat we een vorm vinden om met hem in een goed gesprek komen over schoolkeuze.

Blijft dus over: drukken we onze keuze door of niet?

Mijn vrouw is inmiddels zo ver om zoon's keuze te volgen (het is ook geen slechte school); ik pruttel nog wat tegen omdat ik nog steeds denk dat een nieuwe start op een andere school veel beter is voor zijn ontwikkeling, .. maar zeker weten doe ik het natuurlijk niet...

Kortom, het lijkt er op dat we pragmatisch moeten zijn ipv principieel, namelijk dat hij gemotiveerder zal zijn op de school van zijn keuze.

We zullen moeten wennen aan het idee dat onze zoon deze belangrijke keuze heeft gemaakt en niet wij. Eigenlijk schept dat verplichtingen voor hem (goede werkhouding laten zien), maar tegelijkertijd moeten wij ook positief zijn en hem ondersteunen. Valkuil is dat we het hem voor de voeten gaan werpen als zijn prestaties tegenvallen.
Maar ja, dat zou in het andere geval ook gebeurt zijn..

Wat mij betreft gaan we nog 1 poging wagen, de suggesties van Emmawee lijken me goed om uit te proberen, en gooien we daarna de handdoek in de ring.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.