basil
29-06-2012 om 16:16
Dispensatie leerplicht
Kan iemand mij vertellen of het mogelijk is om bij dispensatie van de leerplicht (50%) toch volledig naar school te gaan als blijkt dat het wel goed gaat? En is gedeeltelijke dispensatie bv ook voor een half jaar ipv een jaar aan te vragen?

Leen13
29-06-2012 om 17:03
Probeer het eens
http://www.rijksoverheid.nl/ministeries/ocw/nieuws/2012/06/26/voorlichting-leerplicht-voor-ouders-via-sociale-media.html
Maar degene die erover gaat is natuurlijk de leerplichtambtenaar van de school van je kind. Hier is het een 1-2tje van de schoolarts met de leerplichtambtenaar.

basil
29-06-2012 om 17:10
Ben ouderwets vrees ik
Ik heb geen sociale media
Maar ik ben vooralsnog eerst gewoon op zoek naar de mogelijkheden. Ik wil het niet buiten school om doen, maar wil voor het volgende gesprek wel gewoon even alle mogelijkheden weten zodat ik beter het gesprek in kan.

Leen13
29-06-2012 om 19:13
Mail of bel
Met de leerplichtambtenaar. Per slot gaat die erover. Je kunt ook nog eerst mailen met onderwijsconsulenten wat hun ervaringen zijn, zij kennen vaak ook de situaties in jou buurt.
Hier heb ik gewoon vooruitdenkend en niet afwachten een ontheffing aangevraagd en vrijstelling van schoolbezoek gekregen voor dochter.
Me dunkt dat je ook jou idee kunt mailen.

basil
29-06-2012 om 20:06
Wil school niet passeren
Natuurlijk kan dat, maar ik wil het liever in samenwerking met school doen. Tenslotte moet ik nog 13 jaar met school door ook tot hij 20 is. Samen met school ga ik er ook wel uitkomen, ik wil alleen weten of iets al dan niet mogelijk is. Het kan lastiger voor school zijn bv en dan kan ik tenminste zeggen dat het wel lastig is maar volgens de wet wel mag. Ik wil school hierin niet passeren door eerst kontakt op te nemen met de leerplichtambtenaar. Het kan niet anders of er is een wet hierover.

Leen13
29-06-2012 om 20:21
Belangen school
Mijn ervaring is dat de school eigen belangen heeft en een vertrouwensband met jou als ouder net zo hard negeert en opzegt als het een mogelijk nadeel kan opleveren.
Dus aan mij heb je hierbij niet veel.
Maar ik ben wel degene die naar de rechter mag of een boete mag betalen en daar heeft de school geen boodschap aan. dus ja, contacten met de leerplichtambtenaar onderhoudt ik hier zelf en als de school het af laat weten ben ik degene die hier scherp op is.

M Lavell
29-06-2012 om 20:51
Waarom heb je die en wie heeft die gegeven?
Halve dispensatie van de leerplicht bestaat niet. Maar ik begrijp dat je het wel hebt. Dat is dan een constructie waarvoor geen regels bestaan.
Waarom is die dispensatie aangevraagd?
Door wie is dat gebeurd?
Wie heeft 'm gegeven?
Leerplicht is in Nederland de enige waarborg voor het recht op onderwijs (er is geen andere wet die dat regelt). Dispensatie is daarom niet zomaar een zegening: je verliest een plicht, maar daarmee ook de waarborg (voorzover de leerplicht dat biedt) voor een recht.
Bij wie je nu moet zijn om je kind toch hele dagen naar school te kunnen laten gaan, hangt af van de vragen die ik boven stel.
Ik vermoed dat de school voorkeur heeft voor halve dagen onderwijs. Maar als het goed is weet jij dat beter dan ik.
Groet,
Miriam Lavell

basil
29-06-2012 om 21:02
Miriam
Fijn dat je reageert Miriam! Ik had op een heel ander forum de tip gekregen om via deze weg kontakt met je te zoeken.
Op dit moment gaat mijn zoontje 50% naar het speciaal onderwijs, maar alles niet officieel. Hij is dit jaar vrijwel niet volledig naar school gegaan en dat was afgelopen jaren ook het geval. Hij gaat alleen maar achteruit en om hem niet steeds in een dal te storten wil ik hem naar 50% hebben omdat hij toch ook alleen maar in de ochtend even leerbaar is. Ik denk dat hij het dan langer volhoudt. Volgens mij kan 50% (dat heeft school ook gezegd), maar school zei ook dat dat moeilijk terug te draaien is en gaat daarom toch twijfelen. Wat ik wil weten of je dan voor bv een half jaar kan aanvragen of dat er de mogelijkheid om na een half jaar bv toch hele dagen te laten gaan ook al is er dispensatie (wat ik overigens niet verwacht dat dat gaat gebeuren).
Ik heb overigens een prima relatie met school, maar ik wil het voor komend schooljaar goed geregeld hebben en niet elke keer ad hoc zoals afgelopen jaren. Alleen wat zijn nou precies de mogelijheden?

M Lavell
30-06-2012 om 11:08
Overleg met school
Basil:"Op dit moment gaat mijn zoontje 50% naar het speciaal onderwijs, maar alles niet officieel. "
Dat is de kwestie dus. Niet officiele dingen hebben geen officiele regels. Dus zijn er ook geen bekende stappen om het weer anders te doen.
Je moet in ieder geval niet bij de leerplichtambtenaar zijn. In het meest georganiseerde geval heeft de school vrijstelling voor lessen verleend en is daarvan toestemming van de Inspectie van het Onderwijs.
Maar je kunt als ouder niet bij de Inspectie terecht. Je moet echt bij de school zijn.
De school zegt dat een 50% programma lastig terug te draaien is. Ik kan me daar wat bij voorstellen als het om organisatie gaat: de school heeft de leerling ingepland in een groep en daarop ook de inzet van het personeel afgestemd.
Dat kan niet zomaar gewijzigd worden.
"maar ik wil het voor komend schooljaar goed geregeld hebben en niet elke keer ad hoc zoals afgelopen jaren. "
Ik snap die wens, maar dat wordt toch ingewikkeld. Je kunt uit overleg het beste voor nu halen, maar dat wil niet zeggen dat dat volgend jaar nog past. Scholen veranderen niet net zo snel als kinderen.
Er is een (kleine) groep leerlingen die volledig vrijgesteld is van leerplicht op grond van handicap/beperkingen. Die belanden niet op school, maar op dagopvang. Als jouw kind een grensgeval is van die groep dan is het mogelijk dat 50% onderwijs het beste is dat er te halen is. Dat er eerder een volledige vrijstelling in het verschiet ligt dan volledig onderwijs.
Ik weet daar te weinig van. Je hoeft ook niet verder in details te treden, dat zou te privacy-gevoelig zijn zo plompverloren op het internet.
Hoe dan ook: je moet bij school zijn. Overleg en vraag uitleg. Als het goed is heb je een handelingsplan ondertekend. Staat daar iets in over die 50%?
Handelingsplannen moeten wel herzien kunnen worden.
Groet,
Miriam Lavell

basil
30-06-2012 om 21:30
Dank!
Hartelijk dank voor je antwoord. In feite moet het dus zoals het nu ook gaat. Hij is inderdaad een grensgeval school/dagbehandeling. Dank, ik ga weer met school in overleg.