Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
anna van noniemen

anna van noniemen

09-01-2010 om 15:20

Dle-leeftijd

hoe zit dat ook alweer. Als je in groep 7 zit hoeveel DLE heb je dan?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

10 punten per leermaand.

10 Punten per leermaand.Er zijn 10 leermaanden per schooljaar. Vanaf groep 3. Dus groep 3 t/m 6 zijn er 40. We hebben er in groep 7 ook alweer wat leermaanden opzitten. Dus je zoon zal nu ongeveer op een Dle zitten van 44/45.
Eind groep 8 zit je dus op Dle 60.

anna van noniemen

anna van noniemen

09-01-2010 om 16:14

En hoe verhoudt zich dat dan

met een drempeltoets? Zoon zit nu in groep 7 als we de lijn zouden volgen, dat betekent dan 43 maanden onderwijs. Op zijn drempeltoets stond 53. Maakt dat dan verschil voor de uitkomst?

An

An

09-01-2010 om 17:18

Ik weet niet welke drempeltoets je bedoeld maar een dle van 53 betekent dat hij presteert op niveau november groep 8.

Groetjes, An

anna van noniemen

anna van noniemen

09-01-2010 om 17:45

Hoe bedoel je an?

ik snap het even niet goed...

Zus

Zus

09-01-2010 om 22:24

Ik denk

Als ik zo vrij mag zijn: ik denk dat An bedoelt dat als hij nu 43 leermaanden achter de rug heeft, maar er 53 bij zijn naam staat, hij op het niveau zit van een kind dat 53 leermaanden achter de rug heeft. Met andere woorden dat hij een jaar voor loopt. Zou dat kunnen?

anna van noniemen

anna van noniemen

09-01-2010 om 22:34

Eigenlijk niet

want zijn score was niet zo hoog als (ik had) verwacht bij de drempeltoets en dat komt omdat hij een leerachterstand heeft vanwege zijn ADHD....Kijkend naar zijn geboortejaar zou hij nu in groep 8 moeten zitten, maar omdat hij van oktober is heeft hij langer moeten kleuteren van de school waar hij toen zat. En zit hij dus eigenlijk nu in groep 7. Ik begrijp er nu helemaal niks meer van....

anna van noniemen

anna van noniemen

09-01-2010 om 22:52

Zou het

dan eigenlijk niet zo moeten zijn dat school van 43 maanden had moeten uitgaan en dat de score daardoor hoger zou uitvallen? Ik snap helemaal niks van dat DLE gedoe....

Pippin

Pippin

09-01-2010 om 22:59

Anna

Ik zou dit toch zeker even uit laten zoeken. Als ik het zo lees, wordt je zoon beoordeeld alsof hij is blijven zitten. En misschien klopt dan het middelbare school advies wel helemaal niet? Als de juf het verkeerd heeft ingevuld, kan cito het natuurlijk niet goed beoordelen.
In onderstaande link staat het een en ander over dle's, maar ik heb het maar vluchtig doorgekeken hoor. Misschien heb je er iets aan?
http://www.cito.nl/po/lovs/lvs/Cito_Flyer_DLE.pdf
Succes ermee.

anna van noniemen

anna van noniemen

09-01-2010 om 23:22

Pippin

dat vraag ik me nu dus ook af. Terugdenkend aan het gesprek zei juf, hij was natuurlijk al met een behoorlijk achterstand bij ons binnengekomen....en dat is helemaal niet zo....hij zat gewoon keurig op de lijn, maar wel gerekend vanaf groep 3 en niet vanaf zijn geboortejaar....zo zie je maar, dat langer kleuteren levert nog steeds problemen op. We gaan maar even een mailtje aan juf maken....

Pippin

Pippin

09-01-2010 om 23:47

Precies anna

Ik begreep het al niet zo goed. Je zoon heeft de entreetoets gemaakt begrijp ik en viel op woordenschat behoorlijk uit. Waarom dan niet nog een jaartje basisschool, zodat hij daar aan kan werken? Dan pikt hij zo meteen op de middelbare alle lesstof veel beter op.
Onze zoon is uit november, heeft ook bijna drie jaar gekleuterd (dat was standaard op deze school, hielden de 1 oktobergrens nog helemaal aan), dus volgens mij is hij een maand jonger dan jouw zoon. Net zoals de helft van zoon zijn klas, er zijn heel veel kinderen tussen september en december jarig, die zijn allemaal elf en zitten allemaal in groep 7. In alle aanvragen en rapporten van onze zoon staat dat hij niet is blijven zitten.
Ik denk dat de juf zich vergist. Waarschijnlijk denken ze op de school van jouw zoon, dat hij in groep 3 is blijven zitten.

An

An

10-01-2010 om 12:53

Dl/dle

Hoi,

Er is de Didactische Leeftijd, dat is het aantal maanden gevolgd onderwijs. In jouw geval dus 45. Dan is er de Didactische LeeftijdsEquivalent en dat is, volgens mij, het niveau waarop het kind functioneert.
Dus een kind met een DL van 15 en een score(DLE) van 25 heeft een jaar voorsprong. Zo heb ik het ooit geleerd en als er niet zoveel veranderd is lijkt mij dit nog heel logisch.
Ik zou maar eens de juf om uitleg gaan vragen. Overigens levert googelen op DLE veel leuke en interessante informatie op.

Groet, An

Anna van noniemen

Het langer kleuteren doet er niet toe. De leermaanden tellen vanaf groep 3. Als juf zegt dat je zoon met een "behoorlijke achterstand"op school is gekomen moet ze je gewoon even het leerlingenvolgsysteem ( grafiek) laten zien. Dus eind groep 3 had jou zoon dan geen 10 punten staan en zit de grafiek onder het gemiddelde?
En dan worden DLE punten ook nog eens gegeven per vak. Dus je zoon kan bijvoorbeeld met rekenen voorliggen en met spelling achter.
Ik zou dus ook graag willen weten als ik jou was wààr de achterstand precies zit en of die met speciale hulp nog wat in te lopen is. Een "achterstand"in enkele maanden is soms binnen een maand weer te corrigeren.
Misschien zie je op de grafiek een schommelend beeld of een rechte constante lijn. Kinderen leren niet altijd even netjes constant volgens de DLE scores.
Hup, naar de juf en vragen om verduidelijking. Hoe de scores in verhouding staan met de drempeltoets weet ik niet. Ook daar dus uitleg over vragen.

anna van noniemen

anna van noniemen

10-01-2010 om 17:24

Pippin

nog een jaar op deze school is denk ik geen optie. Alles is al ingezet op VO, ook zoon wil dat zelf heel graag. Woordenschat zat vooral in woordbetekenis, hij neemt waarschijnlijk woorden te letterlijk....

zoon is van 1998. De school waar hij toen zat ging ook uit van geboortedatum tenzij....en aangezien hij van oktober is, je raadt het al

anna van noniemen

anna van noniemen

10-01-2010 om 17:25

ik heb inderdaad gegoogled, maar ik kan er nog niet echt goed uitkomen....

anna van noniemen

anna van noniemen

10-01-2010 om 17:27

Wil40

het langer kleuteren zal er wel toe doen als school rekent met zijn geboortedatum en hem daarom dus berekent alsof hij in groep 8 zou moeten zitten. Ik weet dat het tellen inderdaad vanaf groep 3 begint en daarom begreep ik die 53 al niet....

Het klopt ook dat er een behoorlijk verschil zit in zijn scores, van heel hoog tot heel laag....

Ik ga inderdaad wel even de juffen vragen hoe het nou zit en of er nog wat veranderd als je het aanpast....

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.