Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
overengels

overengels

25-06-2012 om 13:02

Docent engels aanwezig?

Mijn dochter heeft zich dit brugjaar (H/V) door engels heen geworsteld. Duits en Frans geeft geen enkel probleem. Ik kan er geen vinger op leggen waar het 'm in zit. De basis voor het tweede jaar is dus niet zo stevig en ik wil kijken hoe ik in de vakantie nog dunnetjes wat kan spijkeren door te werken uit een andere methode.
Welke methode zou daarvoor geschikt zijn? Dochter gebruikt nu stepping stones (editie ???? uit 2002). Van de leerkracht is niet veel te verwachten. Een afspraak voor extra uitleg werd helemaal vergeten en extra oefeningen moest ze maar op digischool/ googlen zoeken. Graag een methode met veel oefeningen.
overengels

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

25-06-2012 om 13:15

Stepping stones

Je hebt er niet veel aan, maar het ligt gewoon aan het boek. Mijn dochter heeft er in het begin van het jaar ook mee lopen worstelen, en zelfs samen kwamen we er niet uit wat ze nu precies bedoelden met sommige vragen.
Met welke onderdelen heeft jouw dochter moeite?

overengels

overengels

25-06-2012 om 13:43

Nou,

ik kan beter zeggen waar ze geen moeite mee heeft...
Dat is het leren van zinnetjes en woordenlijsten. Waar ze bij de duits en frans zo de vervoegingen , naamvallen ed oppikt...lijkt engels abacadabra. Ik heb me ook al voorgenomen om komend jaar het huiswerk ook te begeleiden. Als het in de klas nagekeken wordt, worden de fouten verbeterd, maar volgens mij leert ze daar ook niets van. Het enige voorbeeld dat ik nu kan noemen in een toets.....Does she have a plastic bag ? opdracht..maak dit ontkennend...Doesn't she have a plastic bag? Terwijl verwacht wordt..She doesn't have a plastic bag. Is het trouwens normaal dat je met 9 hoofdstukken in een boek bij 5,5 hoofdstuk klaar bent? Wordt de rest volgend jaar opgepikt, want het boek moet wel ingeleverd worden.
overengels

Vic

Vic

25-06-2012 om 13:57

Dat bedoel ik

"Does she have a plastic bag ? opdracht..maak dit ontkennend...Doesn't she have a plastic bag? Terwijl verwacht wordt..She doesn't have a plastic bag."
Dat is dan toch ook een onduidelijke opgave? Zo stonden er wel meer in het boek, ook waar je woorden moet gebruiken om zinnen te maken maar het dan niet duidelijk is of je alle woorden moet gebruiken, of dat je er zelf iets bij mag verzinnen.
Ik heb net trouwens even gevraagd, maar ze hebben wel het hele boek doorgewerkt dit jaar.

overengels

overengels

25-06-2012 om 14:59

Mooi is dat

Als ik het boek doorkijk lijkt me niet dat je het laatste deel over kan slaan..., Ik heb geïnformeerd bij een leerlinge van een andere school en die zijn ook tot halverwege H6 gekomen . Mijn dochter moest van H6 nog even de vergrotende en overtreffende trap er bij doen. Deze opdrachten heb ik samen met haar in het werkboek bekeken. Nou, daar kwam ik niet uit want daar moet je dan ook bigger THAN en THE biggest aan toe voegen in zinnen, anders is het toch krom.... Wij zeggen toch ook liever DAN en DE liefste. Teruggebladerd en jawel ! Uitleg. Dochter keurig zo gemaakt, maar bij het nakijken bleek dat het zo niet hoefde, want dat hadden ze nog niet gehad ( Jawel , maar overgeslagen). Kan ik niet zo goed tegen.
overengels

bibi63

bibi63

25-06-2012 om 15:28

Idem

Hier ook stepping stones in brugklas en drama voor dochter. Probleem bij haar speelt ook dat ze op bs slecht/weinig engels heeft gehad en haar instapniveau te laag. Verder vond ik het boek ook niks. Woordjes leren: dan krijg je een hele rij engelse zinnen waarvan één woord in het rood waar de NL vertaling achter staat. Tja, in DIE zin klopt het wel, maar dat zou zeker niet altijd mijn algemene vertaling voor dat woord zijn. Daarbij is het een brei van woorden (dus het ene woord een zelfs.nw, het andere een bijwoord, weer het andere een (vervoeging!!) van een werkwoord. Geen chocola van te maken. Helaas.
Verder is het wel zo dat engels een erg moeilijk en onregelmatig en niet logische taal is. Frans is wat dat betreft veel en veel makkelijker en consequenter. Daarbij starten ze met Frans natuurlijk bij 0 i.p.v. dat ervan wordt uitgegaan dat je al een behoorlijke basis kennis hebt.
Mijn tip: In de vakantie veel naar engelstalige series, films enz. laten kijken. En dat dan als extra nog afwisselen met BBC programma's waarbij je via teletekst de ondertiteling aanzet (die is dan dus ook in het Engels).
Gr. Bibi

overengels

overengels

25-06-2012 om 15:40

Film ed

dat heb ik ook geprobeerd...., maar de lol is er snel af als je er geen touw aan vast kunt knopen. Daarnaast zijn programma's die haar aan kunnen spreken, buiten de vakanties, op tijden dat ze niet kan kijken. Ik ben er ook achter dat bbc opnemen met ondertiteling ook niet werkt......Ik heb zelfs een periode met haar lijsters gelezen. Ik lezen en vertalen en zij meelezen. Je moet wat.....
Nu nog een goede methode ..... Wellicht een andere manier van oefenen en uitleggen van de grammatica.
overengels

Ise

Ise

25-06-2012 om 16:11

Hier ook

zoon, brugklas VWO, stepping stones. Ook wij kregen te horen dat zijn instapniveau te laag is. Niet vreemd, want op de basisschool werd nauwelijks engels gegeven. Probleem is dat hij wel minimaal een 6 voor engels moest hebben om over te mogen naar 2VWO. Uiteindelijk hebben we er maar een aantal lessen bijles aan gespendeerd. Hij staat nu een 6.4. En inderdaad, woordjes en stones zijn niet het probleem. Wél de luistertoetsen en de proefwerken waarbij woordjes ingevuld moesten worden in voor hem onbekende zinnen.
Gelukkig kreeg zoon van de docent wel goede ondersteuning. Ze zijn trouwens tot en met hoofdstuk 7 gekomen.

Vera*

Vera*

25-06-2012 om 16:15

Films

Als je films wilt kijken kun je een dvd nemen en deze in Engelse taal plus Engelse ondertiteling kijken. Het gemakkelijkst is te beginnen met films die je dochter al kent.
In een draadje hierboven staan ook veel tips genoemd, speciaal voor luistervaardigheden.
Het is het draadje van brugmam van 2 dagen geleden.
Een ander idee is om je dochter op taalkamp te sturen.

Ise

Ise

25-06-2012 om 16:21

Linkje

Ik kwam laatst trouwens deze site tegen. Je kunt hier op verschillende niveau's oefenen.
http://1hv.xchange.epn.nl/sites/xchange/1hv/LMS/learningMethod.htm

dc

dc

25-06-2012 om 17:38

Echt drama dat boek

Ik heb een stuk samen met mijn nichtje gedaan uit dat boek. Ik vind het onduidelijk en chaotisch.

De beste manier om een taal te leren is toch echt het veel te zien en te lezen. Dat kost in het begin veel moeite, maar daar leer je de taal beter mee dan enkel regeltjes leren. Die moet je leren als ondersteuning vind ik.

Ik zou dus proberen wat engelse boeken te vinden die haar aanspreken, daar leer je echt heel veel van. En dan niet elk woord opzoeken, maar alleen als je het echt niet meer begrijpt. En dan kun je ervan uitgaan dat je van het eerste boek weinig snapt, maar daar moet je je niet druk over maken. Gewoon na het 10e boek nog eens lezen. (Heb ik met frans gedaan, en toen had ik opeens door waar het boek over ging).

Mijn zoon van 6 is Beastquest van Adam Blade aan het lezen. Hij is multitalig, maar het is bedoeld voor beginnende lezers, dus veel herhaling van woorden en een vrij simpel (maar leuk) verhaal. Kan ik je echt aanraden. De eerste 2 hebben we samen gelezen, en nu is hij zelf doorgegaan en zit op nummer 20.

Annet

Annet

25-06-2012 om 19:23

Heb je een ds?

Er zijn best nuttige spellen om engels te leren. Lijkt me ideaal tijdens de vakantie. Het gaat dan niet alleen om woordjs (met uitspraak) maar ook om zinnen maken, werkwoorden vervoegen, etc.
Luisterboeken van boeken die ze al kent lijken me ook prettig om te doen. Meer gevoel krijgen voor de taal lijkt me het belangrijkste.
Met oudste heb ik bij Frans en Duits samen het leerboek doorgenomen, welke vragen zijn er, waar kun je het vinden. Gewoon het hoofdstuk waar ze waren, bij voorkeur net vooruitlopend op de klas. Met Frans was dit ongeveer 6 weken nodig, met Duits maar 2.

Mea Proefrok

Mea Proefrok

25-06-2012 om 20:41

Preteaching

De tip van Annet is een hele goede. Preteaching, dus samen de stof doornemen VOORDAT die in de klas behandeld wordt. Ik vind Stepping Stones een methode waar nogal wat aan mankeert (geef zelf Engels en heb met die methode gewerkt), maar ze hebben wel een redelijke website met veel extra oefeningen. Even informeren of dochter op die site kan en dan in de vakantie samen de stof van leerjaar 1 nog eens doornemen.
De Engelse spelling en grammatica zijn behoorlijk onregelmatig en bovendien vol valse vrienden ("I have lived in Amsterdam for years" betekent niet dat je er ooit jaren gewoond hebt, maar dat je er nu al jaren woont, en zo zijn er nog tig voorbeelden).
Woorden en zinnen uit je hoofd leren is leuk, maar ze binnen een context kunnen herkennen en plaatsen is uiteindelijk veel belangrijker. Vandaar dat lezen, hoe simpel de tekst ook is en hoe lang je er ook over doet, echt cruciaal is. Luisteren ook, in iets mindere mate.
Ik weet niet waar je woont, maar als je toevallig in of dichtbij de keistad zit, mag je dochter best een paar keer bij mij langskomen in de vakantie voor bijspijkeren.

overengels

overengels

25-06-2012 om 21:19

Mea

lief aangeboden. Ik woon inderdaad dicht bij de Keistad, maar niet de jouwe ( maar bij die van het corso).
De onlineoefeningen werkt ze al door. Preteaching is inderdaad een goeie. Bij een ander vak deed ze dat ook, omdat het tempo daar erg hoog lag en erg nauwelijks tijd was om nog ergens op terug te komen in de volgende les. Ik zocht zelf ook al online oefeningen om extra te oefenen. Wat vind je als ervaringsdeskundige dan wel een geschikte methode?
overengels

Marjolein

Marjolein

26-06-2012 om 23:26

Ise dankje!

Ik vind het een heel leuk linkje, nu de mannen nog...
Kunnen ze mooi mee oefenen in de vakantie. Ergens in die negen weken moet toch een gaatje zijn te vinden?! :0

Vera*

Vera*

30-06-2012 om 22:10

Nog iets gevonden

http://elt.oup.com/student/headway/?cc=nl&selLanguage=nl

Ik kwam deze site tegen toen ik op zoek was naar de methode voor dochter komende brugklas.
Je kunt bijvoorbeeld grammatica maar ook luistervaardigheid oefenen.

Mea Proefrok

Mea Proefrok

01-07-2012 om 08:41

Methode

Ik vind All Right een leuke methode. Ik zou geen andere methode aanschaffen om te oefenen. Het belangrijkste is 1) goede uitleg van iemand die er verstand van heeft en 2) aanbieden in context en dat zo vaak mogelijk. Toch films kijken met Engelse ondertiteling dus, en boekjes lezen (Easy Readers - in elke bibliotheek - beginnen werkelijk doodeenvoudig met een woordenschat van 200 woorden, daar kun je je geen buil aan vallen na een jaar brugklas) en favoriete songteksten samen vertalen, dat soort dingen. Ik leer mijn leerlingen ook eenvoudige Engelse kinderliedjes. Je leert van ermee bezig zijn.

overengels

overengels

01-07-2012 om 12:34

Mea

De bieb heeft hier helaas zeer weinig te bieden...Ik heb een aantal early blackbirds aangeschaft. Dit lees ik nu samen met haar en moet zeggen dat ik de uitspraak heel behoorlijk vind. Begrijpen is een ander verhaal. Ik ben zoekende hoe ik dit goed kan begeleiden zonder irritant te worden. Ik corrigeer nu de verkeerde uitspraak (valt mee) en vraag aan het eind van de bladzijde wat ze van de verhaallijn opgepikt heeft en vul dit in of aan. Om de tekst te kunnen begrijpen moet je voldoende woorden kennen. Kan ik deze tijdens het lezen vertalen of aan het eind van een bladzijde terug halen.
overengels

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.