Astrid
19-06-2011 om 12:14
Dochter (10) daalt in niveau door haar gedrag
Dochter van 10 was in de onderbouw altijd 1 van de beste leerlingen. Omdat ze in groep 4 zich dood verveelde werd ze in groep 5 gezet. Wilde ze zelf ook graag. In groep 6 had ze nog steeds super cijfers Alleen negens en tienen), maar in groep 7 was het opeens over.
Vanaf begin groep 7, ze was toen nog 9, besloot ze dat ze geen zin meer had in huiswerk. Nou is hier op school het huiswerk minimaal, slechts topo/aardrijkskunde, geschiedenis en dictee zijn huiswerk. De juf had gezegd dat als je in de klas oplet je het niet mee hoeft te nemen. Daarnaast wilde ze geen 10 meer halen voor dit soort dingen. Een 7 of 8 was ook goed genoeg. Viel ze ook niet zo op.
Het enige waar ze wel mee bezig is is met kleding, make-up (stiekem), pubertijdschriften (Hitkrant, Cosmo girl etc ook stiekem.) en vriendinnen. Daarnaast vertoont ze (al jaren) een soort pubergedrag. Tot 11.00 in haar bed liggen, kamer waar een bom ontploft is, brutaal, krijsem, grote mond, liegen, niet op tijd thuis komen etc. Straffen lijkt niks te helpen.
Nu net bij de juffen een gesprek gehad over de voorlopige prognose. Ze geven haar nu HAVO advies mede om haar instelling. Daarnaast had ze de entreetoets slecht gemaakt en waren haar laatste cijfers slecht. Nou, het boeit haar totaal niet. VMBO advies was ook goed geweest.
School vindt dat het ergens een typisch VWO meisje is, maar de intresses die ze had zijn nu totaal weg. Dit zie je natuurlijk vaak bij 15 jarige, maar om dit nu al bij een 10 jarige te zien vinden ze het vreemd.
Als ze in groep 8 weer de oude wordt met de daar bijbehorende cijfers (eind cito doen ze niet aan), dan kan het als nog VWO worden, maar dan zal ze echt moeten veranderen.
Mijn man was boos op haar. Hij verdenkt haar er zelfs van dat ze de entreetoets expres slecht gemaakt heeft. Vind ik wel erg ver gaan. Hij heeft haar nu een eigen Laptop beloofd voor het VO als ze over een jaar VWO advies krijgt en haar instelling veranderd. Ik zie het nog niet gebeuren.
Iemand misschien enige herkenning?

leerling
19-06-2011 om 12:32
Bewust slecht maken
Ik ben ontzettend gepest op de middelbare school. Op een gegeven moment ben ik toetsen express slecht gaan maken om van mijn klasgenoten af te komen door te blijven zitten. Het kan dus wel.....
Sterkte ermee.

jans
19-06-2011 om 16:00
Misschien
Ik heb geen herkenning maar kan het niet een vorm van aandacht trekken zijn al dan niet opzettelijk, gezien jullie gezinssituatie?

Zus
19-06-2011 om 17:40
Wat ik nou raar vind...
Toch vreemd dat de school, die wel zien dat je dochter slim is, overweegt om havo advies te gaan geven op basis van haar houding. Ze is het waarschijnlijk gewoon zat en verveelt zich de blubber. Lijkt mij dat als er zo weinig mogelijk aandacht aan besteed wordt, het weer gewoon overwaait. Een havo advies lijkt mij olie op het vuur voor je dochter.

dihanne
19-06-2011 om 18:24
Geen herkenning maar ...
Beste Astrid,
nee, geen herkenning, maar een paar dingen vielen me wel op. Die schrijf ik hieronder, misschien sla ik de plank totaal mis, maar dat lees ik dan wel.
Ik merkte dat ik bleef hangen bij het stukje dat je man haar een laptop beloofd heeft. Het lijkt net of dat zonder overleg met jou gegaan is, klopt dat? Als het zonder overleg is, zou ik dat wel vreemd vinden. En als jullie over dit soort zaken niet overleggen, voelt je dochter dat misschien? en pakt ze de ruimte die er voor haar is, ook in andere situaties???
Verder schrijf je dat je dochter al jaren probleemgedrag vertoont (liegen, grote mond, brutaal, krijsen enz). En dat het jullie nog niet gelukt is om dat gedrag om te buigen. Jullie hebben dingen geprobeerd ('straffen lijkt niks te helpen', schrijf je) maar nog geen effectieve aanpak gevonden.
Op school is ze ongemotiveerd. En ze lijkt doelbewust onder haar niveau te presteren.
Dit alles bij elkaar geeft mij een beeld van een kind dat ongelukkig is, om wat voor reden dan ook. Kan dat kloppen?
Het lijkt alsof ze alsmaar signalen afgeeft om te laten merken dat ze zich niet fijn voelt.
Zou je erachter kunnen komen wat er speelt bij je dochter, waarom zit ze zichzelf (en jullie!) zo in de weg?
Mijn eerste reactie is: kom in actie, en ga proberen ervoor te zorgen dat je dochter zich prettig gaat voelen. Dat is toch de basis voor kinderen om zich te kunnen ontwikkelen.
Misschien zit ik er helemaal naast, maar dit roept jouw berichtje in mij op.
groetjes,
Dihanne