Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Dochter 10 meerbegaafd, testen of maar zien wat er gebeurt?

Hoi ik ben nieuw hier. Moeder van zoon 13 (2e klas gym) en dochter 10. Mijn vraag gaat over de laatste. Ze zit in groep 7, kleine dorpsschool. Vindt school voornamelijk heel erg saai en de meester gaaap. Haar punten zijn wel aardig maar niet top, ik heb de indruk dat ze er niet alles uithaalt, soort nonchalance en desinteresse. Juf in groep 6 kreeg totaal geen hoogte van haar. Zei "Ik kan iedereen in de klas 'vangen' in twee zinnen, maar bij P heb ik geen idee. Ze verrast me alle kanten op. Dingen waarvan ik denk, die doet ze met twee vingers in 'r neus, loopt ze op vast, dingen waarvan ik denk dat het lastig kan worden doet ze zonder enig probleem." Omdat ze een D scoorde op begrijpend lezen Cito moesten we een gesprek. Vanwege bovenstaande viel toen ook de term "meerbegaafd". En werd er gesuggereerd naar een andere school te kijken. En haar na de entreetoets dit jaar (als uitslag 'vreemd' is) eventueel IQ te laten testen. Meester dit jaar lijkt het allemaal niet zo afwijkend te vinden. Wel wat ongrijpbaar, maar niet dat er actie ondernomen moet worden. Voor het beeld: hij maakt zijn laatste jaar dit jaar en vindt het naar mijn idee allemaal wel best. Ik ben aan het twijfelen. Vind dochter namelijk ook wel atypisch (in haar belangstelling, waarneming, oplossingsgerichtheid, 'volwassen wijsheid') maar meer- of hoogbegaafd in de zin van extreme belangstelling voor zeg maar zaken als dino's en heelal heeft ze totaal niet. Wat is wijsheid? Toch een keer laten testen, of maar zien waar het allemaal toeleidt? Wil haar niet te kort doen. Stel je voor dat we het nu al jaren aan het verprutsen zijn en een onderpresteerder en 'schoolhater' van haar hebben gemaakt? We kunnen haar vast beter helpen als we haar beter begrijpen. Maar ben ook niet een enorme voorstander van al dat getest. Dilemma. Wat zouden jullie zeggen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
+ Brunette +

+ Brunette +

15-02-2012 om 11:58

Wel laten testen.

Ben zelf het slachtoffer van een nonchalante houding, hoewel er in de jaren 60 natuurlijk niet zo uitgebreid getest en gediagnosticeerd werd als nu. Op de lagere school werd ik absoluut niet gestimuleerd, men vond het wel makkelijk, een leerling aan wie men niets hoefde uit te leggen. Opleiding en maatschappelijke carrière zijn daardoor totaal mislukt. Men had meer uit mij kunnen halen. Niet dat ik zielig wil doen en anderen de schuld wil geven, hoor. Ik ben best tevreden met mijn leven, ik ben niet materialistisch dus het deert me niet zo dat ik minder verdien dan gekund zou hebben en heb in zekere zin toch een soort carrière gemaakt door te gaan wonen in een land met mooi weer.

Evanlyn

Evanlyn

15-02-2012 om 12:00

Tsja,

Wat ga je doen met zo'n testresultaat? Daar worden de CITO's niet beter van. Ik heb ook zo'n exemplaar, die heeft nu een HAVO advies gekregen. Dat gaat echt puur op de CITO's, niet op intelligentie plus verveling. Of denk je aan een Leonardo school? Dan heeft het wel zin.

Maylise

Maylise

15-02-2012 om 12:25

En dan?

Ok, je laat haar testen. En dan? In hoeverre kan de school dan beter op haar behoeften inspringen?
De school kan nu ook actie ondernemen zonder haar te testen. Je kan bijvoorbeeld in eerste instantie denken aan doortoetsen om te zien wat haar werkelijke niveau is.
Verder ongeacht wat haar IQ is cito toetsen moeten toch op een bepaalde manier worden gemaakt. Die manier van toetsen oefenen ze meer zoden aan de dijk dan een IQ test bijvoorbeeld.

Je kan thuis ook met haar aan de slag gaan om te kijken of ze echt een D voor begrijpelijk lezen zou moeten scoren.Je kan haar teksten laten lezen en vervolgens daarover praten. Je kan zelf haar niveau dan ook wat inschatten. Wijkt dit nu enorm af in allerlei opzichten dan kan je op school gaan praten over doortoetsen.

Het feit dat ze school saai vindt zou voor mij niet een hele belangrijke indicatie zijn. Veel kinderen vinden school saai, misschien wel de meeste kinderen. Ik vroeger in elk geval wel en mijn kinderen ook. Dat is niet gelijk een indicatie dat er iets mis is.

De basisschool is nou eenmaal gewoon niet heel spannend en ook niet altijd heel leerzaam.

Pien10

Pien10

17-02-2012 om 09:24 Topicstarter

Beter helpen

Bedankt voor jullie reacties. Waarom eventueel wel doen: om haar beter te kunnen helpen in haar lerende leven. Betere keuzes te kunnen maken voor de vervolgopleiding. Van een hater een liefhebber maken. Ik verwacht geen betere Cito-scores. Ze benadert die dingen zoals ze dat doet, ik denk niet dat dat erg anders gaat worden. Een bepaalde manier van oppervlakkig lezen, wat ik wel eens hoor dat voor begrijpend lezen nodig zou zijn, krijgt ze niet meer onder de knie en dat hoeft van mij ook niet. Liever niet . Wel jammer natuurlijk dat ze daarmee haar kansen mogelijk blokkeert. Juf vorig jaar zei dat sommige middelbare scholen kinderen weigeren voor de havo als ze ergens in hun schoolloopbaan een D hebben gescoord. En dat begrijpend lezen wordt gezien als een indicator voor intelligentie. Oei. Zij en haar huidige school hebben niet erg een match. Het zou natuurlijk wel fijn zijn als dat voor haar vervolgopleiding wel gaat gelden.

Eugenie

Eugenie

17-02-2012 om 12:15

Het moet niet gekker worden...

Een kind weigeren omdat ze ooit een D voor een cito hebben gehaald. Het lijkt mij een ontzettend l*l verhaal, maar ik vind het dieptreurig dat een juf notabene op een dergelijke manier ouders over de rooie jaagt. Maar misschien woon je wel in een stad in het westen en daar zijn goede scholen schaars en geldt een andere logica. In dat geval zou ik verhuizen naar meer relaxte streken

Ik weet niet wat je verwacht van een IQ test, een bevestiging dat ze meer kan als haar scores? Zoals je zelf al zegt betekent dit niet dat die scores dan ook beter worden. Er uit halen wat erin zit is moeilijk op een basisschool, waar het aanbod is gericht op de groep en het niveau onder het gemiddelde van de groep ligt, zodat er zoveel mogelijk kinderen kunnen meekomen. En voor je dochter is het ook niet leuk als haar resultaten steeds worden gezien met de bril "ze kan beter".
Heb je al eens met je dochter gepraat? Wat vind zij van school en de dingen die zij daar leert, de manier waarop ze het leert en wat zijn de dingen die zij graag wil leren. Ik zou daarmee thuis met haar aan de slag gaan. Misschien is ze best slim, maar draait een strakke structuur alle interesse de nek om en wil ze creatiever aan de slag of juist zelfstandiger en wil ze meer invloed op wat ze leert en hoe ze leert.
Verveling op de basisschool (en middelbare school) is het lot van hele volksstammen, maar om nu het mislukken van je maatschappelijke carrière aan op te hangen is wel heel kort door de bocht. Kunnen omgaan met verveling en jezelf kunnen vermaken (en uitdagen) zijn ook de rest van je leven waardevolle vaardigheden. Misschien gaat haar begrijpend lezen wel met sprongen vooruit als ze leest over iets dat haar enorm interesseert.

Verveling op de middelbare school..

Ik las in Elsevier een interview met een wiskund promovenda, die zich ook verveeld had op de Middelbare school.. dan bleef ze gewoon af en toe een dagje ziek thuis en las een boek, en is zo door school gerold.. Vind het wel een aardige oplossing eigenlijk..

Talent is dus kennelijk een probleem

Talent is dus kennelijk een probleem want er is ook een 'oplossing'.

En die oplossing is een soort bezigheidstherapie in de fase van je leven waarin je je eigenlijk zou mogen ontwikkelen. Zonde.

Zoveel kinderen zouden zoveel meer kunnen leren..als ze van kwart over negen tot tien voor drie gewoon les op eigen niveau zouden krijgen. En als de bel gaat net zoveel tijd voor voetbal, gamen, vriendjes als ze nu hebben.

Ik ben geen fan van Aziatische tijgerpraktijken, maar ik vind dat ook een slim kind het verdient om zijn talenten volledig te mogen ontwikkelen (en wat ie er mee doet mag ie dan zelf weten)

Mea Proefrok

Mea Proefrok

24-02-2012 om 21:11

Henk82

Henk: "Zoveel kinderen zouden zoveel meer kunnen leren..als ze van kwart over negen tot tien voor drie gewoon les op eigen niveau zouden krijgen."
Waarheid als een koe. En hoe zou je dat willen organiseren? Qua logistiek en financiering?
Talent is geen probleem. Talent op zich is trouwens ook geen garantie voor succes. Staar je niet blind op IQ. Dat zegt veel minder dan veel ouders denken. Doorzettingsvermogen, toewijding, bepaalde people skills - er zijn nog vele andere gaven die nodig of handig zijn om je doel te bereiken.

een mama

een mama

28-02-2012 om 19:52

Mea, je hebt gelijk

Mea, ik vind dat je gelijk hebt. Mijn zoon 11/ groep 8 (klas versneld) is laatst havo/vwo getest. Hij heeft totaal geen intresse in school, doet het met 2 vingers in zijn neus, heeft "het komt wel" mentaliteit enz. Ik maak me zorgen over volgend jaar.... Wat je zegt, het zit erin, maar het komt er niet uit... Een hoog IQ is niet genoeg, inzet enz is veel belangrijker.
Pien, ga eens lezen op de site van HB kinderen, vraag eventueel eens rond. Veel suc6 met het maken van je keuze.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.