Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Dochter (15) steeds geweigerd op nieuwe school door pestgedrag


SuzyQFive schreef op 03-06-2022 om 00:12:

[..]

Klopt niet wat je zegt.
Ik werk naast op een vmbo-school voor een organisatie die onderwijs op afstand verzorgt voor leerlingen die in het VSO zitten en ik heb mijn havo en vwo leerlingen door het hele land zitten.

En er zijn ook nog wel meer scholen. Ik ken een VSO in Ermelo die HAVO biedt.

Speciaal onderwijs is voor kinderen met bijzondere onderwijsbehoeften die een reguliere school niet kan bieden. Dat moet aangetoond worden door o.a. een diagnose.
Het lijkt me niet de plek voor dit meisje. Ze zitten daar ook niet te wachten op pestkoppen.

Ik vind het advies om haar de gevolgen van haar gedrag te laten aanvaarden wel goed. Dan ziet ze letterlijk de gevolgen. Tuurlijk wil je niet dat ze thuis komt te zitten. Ze heeft nu nog een laatste kans om tot inkeer te komen. Opvoedondersteuning is ook een goed idee. Weet zij echt wat ze met anderen doet? Gedrag spiegelen kan soms ook wel helpen.
Daarnaast is ze blijkbaar nogal meeloperig. Ik zou ook werken aan haar zelfvertrouwen want blijkbaar durft ze niet te vertrouwen op haar eigen keuzes maar vaart blind op die van anderen. Er zijn al veel momenten geweest dat ze had kunnen denken dat haar gedrag schadelijk was maar dat heeft ze niet gedaan.

Wat vindt de school van je zoektocht? Wat maakt dat jij zelf druk aan het zoeken bent en de school dreigementen uit terwijl je tegelijkertijd aangeeft samen van alles geprobeerd te hebben? 

je hebt te maken met zorgplicht (met rechten en plichten voor scholen en ouders) wat landelijk geldt en je hebt te maken met voorzieningen die per regio kunnen verschillen. Dit komt dat elke regio op zijn eigen manier het geld mag verdelen. In sommige regio's gaat veel geld naar de reguliere scholen en moeten ze het binnen de school oplossen. In andere regio's gaat er veel geld naar de speciale scholen en er zijn regio's waar het meer gemixt is. Je hebt de school (en het samenwerkingsverband) nodig om hier meer inzicht in te krijgen. Er zijn speciale voortgezet onderwijs scholen die ingericht zijn om jongeren met allerlei soorten uitdagingen de mogelijkheid te geven toch onderwijs te volgen. Dat kan internaliserend en externaliserend zijn, maar ook omdat ze ziek zijn of lichamelijk beperkt zijn.  Alle niveaus worden aangeboden, hoewel vmbo en havo het meeste worden aangeboden en vwo (zeker bovenbouw) maar heel sporadisch. Ook zijn er scholen voor zeer moeilijk lerende kinderen. Daarnaast zijn er tussenvoorzieningen/OPDC waar leerlingen voor een korte periode naar toe gaan. Dit is niet overal mogelijk.

Zo op papier is niet te zeggen wat de oorzaak is van het pesten en kan ook niet gezegd worden wat het beste is voor je dochter. Duidelijk is dat er ergens iets niet goed gaat en het belangrijk is dat er meer hulp wordt ingezet. Het pestgedrag is een signaal wat ze afgeeft. Ik zou zeggen: ga in gesprek met school en hulpverlening. Dit kan je als ouder niet alleen.  

MamaE schreef op 03-06-2022 om 08:58:

Speciaal onderwijs is voor kinderen met bijzondere onderwijsbehoeften die een reguliere school niet kan bieden. Dat moet aangetoond worden door o.a. een diagnose.
Het lijkt me niet de plek voor dit meisje. Ze zitten daar ook niet te wachten op pestkoppen.

Ik vind het advies om haar de gevolgen van haar gedrag te laten aanvaarden wel goed. Dan ziet ze letterlijk de gevolgen. Tuurlijk wil je niet dat ze thuis komt te zitten. Ze heeft nu nog een laatste kans om tot inkeer te komen. Opvoedondersteuning is ook een goed idee. Weet zij echt wat ze met anderen doet? Gedrag spiegelen kan soms ook wel helpen.
Daarnaast is ze blijkbaar nogal meeloperig. Ik zou ook werken aan haar zelfvertrouwen want blijkbaar durft ze niet te vertrouwen op haar eigen keuzes maar vaart blind op die van anderen. Er zijn al veel momenten geweest dat ze had kunnen denken dat haar gedrag schadelijk was maar dat heeft ze niet gedaan.

Onzin, een meeloper pest niet zelf. Laten we daar eens mee ophouden. In het vorige draadje zei de pestende dochter ook al dat de rest het deed. Ja dat zegt de rest ook. Als je iets doét ben je een pester en als ouder zou ik willen dat de ouders van de gepeste kinderen mij direct bellen als mijn kind weer wat heeft geflikt (of anoniem via school) waarna de gevolgen steeds groter worden. Met natuurlijk meteen beloningsacties als het wel goed gaat. Zo moeilijk is het niet als school en ouders elkaarhelpen. Een andere school gaat mijn kind en de gepeste kinderen niet helpen. Keihard samen aanpakken wel.

Kerstin75 schreef op 03-06-2022 om 10:50:

[..]

Onzin, een meeloper pest niet zelf. Laten we daar eens mee ophouden. In het vorige draadje zei de pestende dochter ook al dat de rest het deed. Ja dat zegt de rest ook. Als je iets doét ben je een pester en als ouder zou ik willen dat de ouders van de gepeste kinderen mij direct bellen als mijn kind weer wat heeft geflikt (of anoniem via school) waarna de gevolgen steeds groter worden. Met natuurlijk meteen beloningsacties als het wel goed gaat. Zo moeilijk is het niet als school en ouders elkaarhelpen. Een andere school gaat mijn kind en de gepeste kinderen niet helpen. Keihard samen aanpakken wel.

TS schrijf zelf dat haar dochter nogal meeloopt. Ze doet blijkbaar mee met pesten omdat anderen het ook doen. Hoe dan ook heeft ze blijkbaar te weinig zelfvertrouwen om haar eigen keuzes te maken en anderen aan te spreken op gedrag dat niet oké is. Dat is dus een punt om aan te werken. Daarnaast uiteraard hard aanpakken. Maak de gevolgen zichtbaar. Die voor haar en die voor de kinderen die zij pest. Vorm één blok met school en andere ouders van pesters. Want zachte heelmeesters maken stinkende wonden.

Dat meelopers niet zelf pesten ben ik niet met je eens. Ze nemen misschien niet het initiatief, maar pesten wel mee en zijn daarmee net zo fout. De mensen die zelf niet pesten maar het wel faciliteren door het min of meer stilzwijgend toe te staan omschrijf jij misschien als meelopers. Maar dan krijg je weer een discussie over definities.

Ze stuurt mailtjes etc over niet gebeurde situaties met de gepeste kinderen. Dat doet een meeloper niet. Ik zou dat meeloopgemiep niet pikken van een pester. Maakt niet uit hoe je het noent: je pest en daarmee verziek je iemands leven! Genoeg gepeste kinderen die zelfmoord hebben gepleegd. Dat ga je niet bagatelliseren met 'meelopen'.
Zie wikipedia: een meeloper is passief! Niet actief. https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Meeloper

Kerstin75 schreef op 03-06-2022 om 11:14:

Ze stuurt mailtjes etc over niet gebeurde situaties met de gepeste kinderen. Dat doet een meeloper niet. Ik zou dat meeloopgemiep niet pikken van een pester. Maakt niet uit hoe je het noent: je pest en daarmee verziek je iemands leven! Genoeg gepeste kinderen die zelfmoord hebben gepleegd. Dat ga je niet bagatelliseren met 'meelopen'.
Zie wikipedia: een meeloper is passief! Niet actief. https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Meeloper

Uiteraard is het gedrag ontzettend fout en mogen we dat nooit pikken.
Uitgaande van deze definitie is de dochter in kwestie ook zeker geen meeloper.
Ik heb echt nergens iets goed willen praten of bagatelliseren.

Waarom laat je dit 2 jaar aanslepen? Zoek meer hulp op speciaal onderwijs!
Wist je dat er gepeste kinderen zijn doe zelfmoord plegen of depressief worden,?
Ik ben ook gepest, mijn schoolleven  was een hel. Verdiep je eens in die kinderen.

Miepjecody schreef op 03-06-2022 om 12:42:

Waarom laat je dit 2 jaar aanslepen? Zoek meer hulp op speciaal onderwijs!
Wist je dat er gepeste kinderen zijn doe zelfmoord plegen of depressief worden,?
Ik ben ook gepest, mijn schoolleven was een hel. Verdiep je eens in die kinderen.

En met die kinderen is vaak iets goed mis! Dus die horen wel degelijk op een andere dan normale school. 

Zonne2017 schreef op 02-06-2022 om 19:35:

Het speciaal onderwijs ? Waarom ? Heeft de dochter van TO speciale onderwijsbehoeften dan ? Daar zitten ze ook niet op pestkoppen te wachten. Het is geen dumpplek, kom op hoor ! Bovendien is het speciaal onderwijs gelukkig niet zomaar toegankelijk. Daar gaan heel wat onderzoeken en diagnoses aan vooraf.

Er zijn scholen voor kinderen met gedragsproblemen hoor.

De pest is vooral dat pestgedrag ergens vandaan komt. Dus eerst achterhalen wat de oorzaak is voordat je interventies kan plegen die anders zijn dan het in de kiem smoren. 
Ik zou wel volledige controle op haar apparaten toepassen trouwens. 

Stop met een nieuwe school te zoeken. Je dochter is  niet verwijderd en hoeft dus niet weg!

Miepjecody schreef op 03-06-2022 om 12:51:

[..]

Er zijn scholen voor kinderen met gedragsproblemen hoor.

Ik heb kort op een SBO-school (voornamelijk zwakbegaafden) gewerkt die naast een "school voor kinderen met externaliserende- en internaliserende problematiek" is. Die kinderen waren nog geen 10 en zaten mijn leerlingen uit te schelden voor k*h*r, k*h*m* en te bekogelen met stenen! Sommige collega's van mijn school zeiden tegen lastige leerlingen dat als ze zo doorgaan ze naar de school hiernaast moeten waar ze wel van schrokken. Of dit helpt bij een 15-jarige weet ik niet.


Ik heb zelf ook niet de indruk dat (mee)pestende leerlingen op zo'n "school voor kinderen met externaliserende- en internaliserende problematiek" terecht kunnen, zeker niet als ze nog maar 2 jaar naar het VO hoeven en er nog geen arrangement is aangevraagd. Of ken jij namen van scholen waar ze wel terecht kunnen?

Sarah1997 schreef op 02-06-2022 om 19:20:

[..]

OPDC is toch voor LWOO-leerlingen? Ik had in het derde jaar klasgenootjes die daar vandaan kwamen (een moest daarna weer terug naar het OPDC)


Rebound bestaat in mijn stad niet meer maar was echt iets anders

Nee OPDC is een rebound voor leerlingen die door gedragsproblemen tijdelijk niet deel kunnen nemen aan het reguliere onderwijs. Dit is een tijdelijke voorziening, meestal zitten leerlingen er een jaar, kan ook korter of langer. Het kan zijn dat een leerling een proefplaatsing krijgt op het regulier om te kijken hoe het gaat en als het niet gaat weer terug gaat naar het OPDC vanwaar uit gekeken wordt naar een andere oplossing. Uitgangspunt is de leerling weer schoolrijp te maken en terug te laten keren naar regulier of soms speciaal onderwijs. Staat helemaal los van LWOO. En er zitten leerlingen van alle niveaus van vmbo basis tot gymnasium

https://oudersenonderwijs.nl/kennisbank/passend-onderwijs/als-onderwijs-niet-lukt/orthopedagogisch-didactisch-centrum-opdc/

.hier staat wat uitleg erover.

Miepjecody schreef op 03-06-2022 om 12:42:

Waarom laat je dit 2 jaar aanslepen? Zoek meer hulp op speciaal onderwijs!
Wist je dat er gepeste kinderen zijn doe zelfmoord plegen of depressief worden,?
Ik ben ook gepest, mijn schoolleven was een hel. Verdiep je eens in die kinderen.

Ik kan me vergissen, maar op de een of andere manier heb ik de indruk dat de hel waar gepeste kinderen doorgaan, de zelfmoord(pogingen) en de levenslange schade, de pestkoppen volledig koud laat. Dat ze zelfs als iemand geen uitweg meer ziet nog zullen zeggen wat een mietje is dat etc etc. 
confrontatie met de gevolgen helpt volgens mij helemaal niets. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.