Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Dochter (15) steeds geweigerd op nieuwe school door pestgedrag

Ik heb een dochter van 15 in 3 havo die al twee jaar bezig is het leven van andere meisjes op school zuur te maken. Onder meer door het maken van foto's en die op sociale media te zetten, opmerkingen te maken binnen de schoolmuren, mails te sturen naar de mentor en aantal leraren over verzonnen voorvallen met de gepeste leerlingen, spullen te verstoppen na de gymles etc.
Hier is echt al heel veel inspanning geweest vanuit mijn kant en die van de school om het gedrag te stoppen maar zonder soelaas.

Mijn dochter heeft inmiddels al een "laatste waarschuwing" gehad waarna mogelijk verwijdering van de school volgt. Ik wil dit niet afwachten en mijn dochter op een andere school zetten (liefst ook wat verder weg waar ze geen bekenden heeft)

Ik krijg alleen maar afwijzingen binnen waar opvallend genoeg geen enkele school vol zegt te zijn. Sterker nog, eerst gaven ze allen aan dat ze zeker plaatsen  hebben met het gekozen profiel
- School 1 zegt dat dochter niet geplaatst kan worden wegens de veiligheid van andere leerlingen. Sindsdien heb ik bij de aanmeldingen op andere scholen NIET zelf aangegeven waarom dochter precies naar een andere school "wil" en is er door betreffende scholen zelf gebeld naar de huidige.
- School 2 en 3 gooit het op de zorgvraag
- School 4 zegt pesters niet aan te nemen. In het schoolondersteuningsprofiel staat dat gepeste leerlingen trouwens ook niet aangenomen worden wegens de zorgvraag en veiligheid van andere leerlingen. Deze school kan beter sowieso links worden gelegd?

Een vriendin van dochter is al enkele weken geleden verwijderd en sindsdien thuiszitter. Ik wil dat niet! Vandaar dat ik liever zelf dochter ergens anders zet voordat zij verwijderd wordt. De ouders van dat vriendinnetje geven aan radeloos te zijn omdat de scholen voet bij stuk houden

Heeft het zin om bezwaar aan te tekenen tegen de afwijzingen en hoe doe ik dat het beste?


PriceyRook54

PriceyRook54

02-06-2022 om 13:43

Dit helpt jou niet, maar ik vind het eigenlijk wel fijn te lezen dat scholen actief zeggen geen pesters te willen.

Jelisa_

Jelisa_

02-06-2022 om 13:49 Topicstarter

Ainne schreef op 02-06-2022 om 13:43:

Dit helpt jou niet, maar ik vind het eigenlijk wel fijn te lezen dat scholen actief zeggen geen pesters te willen.

Ik heb zelf als moeder van een pestende dochter ook liever geen nieuwe leerlingen in de klas met een pestkopverleden. Maar het lijkt me ook niet de bedoeling dat mijn dochter straks thuis zit en op straat gaan hangen. Die verwijderde vriendin van haar komt ook regelmatig bij de nu "oude" school op het schoolplein staan dus maar thuiszitten lost het pestprobleem niet op.

Leene

Leene

02-06-2022 om 13:50

School 4 zou ik laten zitten.. buitengewoon vreemd dat je ook gepeste kinderen niet wil aannemen ivm veiligheid voor andere kinderen. Is dat omdat ze denken dat voorheen gepeste kinderen zelf kunnen pesten? 
Kun je iets met een leerplicht ambtenaar?? ik weet het niet hoor heb er zelf niet mee te maken maar in ieder geval iemand die jou kan helpen. 
Helpen met zoeken naar een andere school maar ook helpen zoeken naar andere hulp voor haar. 
Ik moet zeggen dat mijn hart altijd ineenkrimpt als ik dit lees. Ik ben moeder van een kind wat zo getreiterd is dat hij EMDR nodig had en van school is gewisseld. Ik kan om die reden vaak niet zo veel sympathie opbrengen voor pesters.
Dat gezegd hebbende vind ik het wel goed dat je het zelf inziet. Er zijn genoeg ouders die zeggen "dat doet mijn kind niet of het gepeste kind moet ook niet zo... zielig doen, raar gekleed gaan, vraagt er natuurlijk zelf om.. vul maar in.
Bij een van de pesters van mijn zoon was wel duidelijk een thuisprobleem en dat jochie zag ik laatst nog een keer. Ik werd er niet vrolijk van want je zag aan zijn ogen dat hij het zelf ook  heel moeilijk heeft... een doodongelukkig kind ( maar neemt niet weg dat er ook heel veel meelopers waren.. afijn laat ik het daar maar bij houden.)
Ik zou wel proberen extra hulp te krijgen voor je dochter want ook kinderen die blijven pesten lopen risico op veel problemen later. Welke reden geeft je dochter eigenlijk aan, ziet ze zelf het probleem, is er hulp ingeschakeld??

Jelisa_

Jelisa_

02-06-2022 om 13:56 Topicstarter

Leene schreef op 02-06-2022 om 13:50:

School 4 zou ik laten zitten.. buitengewoon vreemd dat je ook gepeste kinderen niet wil aannemen ivm veiligheid voor andere kinderen. Is dat omdat ze denken dat voorheen gepeste kinderen zelf kunnen pesten?
Kun je iets met een leerplicht ambtenaar?? ik weet het niet hoor heb er zelf niet mee te maken maar in ieder geval iemand die jou kan helpen.
Helpen met zoeken naar een andere school maar ook helpen zoeken naar andere hulp voor haar.
Ik moet zeggen dat mijn hart altijd ineenkrimpt als ik dit lees. Ik ben moeder van een kind wat zo getreiterd is dat hij EMDR nodig had en van school is gewisseld. Ik kan om die reden vaak niet zo veel sympathie opbrengen voor pesters.
Dat gezegd hebbende vind ik het wel goed dat je het zelf inziet. Er zijn genoeg ouders die zeggen "dat doet mijn kind niet of het gepeste kind moet ook niet zo... zielig doen, raar gekleed gaan, vraagt er natuurlijk zelf om.. vul maar in.
Bij een van de pesters van mijn zoon was wel duidelijk een thuisprobleem en dat jochie zag ik laatst nog een keer. Ik werd er niet vrolijk van want je zag aan zijn ogen dat hij het zelf ook heel moeilijk heeft... een doodongelukkig kind ( maar neemt niet weg dat er ook heel veel meelopers waren.. afijn laat ik het daar maar bij houden.)
Ik zou wel proberen extra hulp te krijgen voor je dochter want ook kinderen die blijven pesten lopen risico op veel problemen later. Welke reden geeft je dochter eigenlijk aan, ziet ze zelf het probleem, is er hulp ingeschakeld??

Van school 4 vermoedde ik juist dat zij denken dat gepeste kinderen daar ook gepest worden en dat onveilig is voor omstanders. Maar van die school heb ik sowieso wat de indruk dat ze vooral een homogene groep leerlingen willen. Ze hebben reclames die een beeld geven van een sociale (ook heel erg witte/lichtelijk OSM) school met een leuke groep leerlingen waar iedereen goed met elkaar omgaat. Maar als de leerlingen al goed met elkaar omgaan vermoed ik dat dit nogal kunstmatig is.


Met de leerplicht ambtenaar is contact en mede door haar hebben we adressen gekregen van scholen die zeggen plek te hebben. Die vervolgens dus mijn kind niet willen plaatsen. De reden begrijp ik maar het is niet in het belang van mijn kind.


Ikzelf en ook de school zien zeker de ernst van de situatie in. Dochter doet dit gedrag ook zeker niet alleen. Ze heeft een uitgesproken mening over de gepeste leerlingen en is nogal een meeloperig type.

Leene

Leene

02-06-2022 om 14:04

ja maar is er iemand die bij je dochter kan doordringen? Dit gaat wel heel ver... niet meer naar school kunnen. Daar kan ze stoer over doen maar dit leidt tot heel veel problemen. Ik zou zeggen; aanpassen, normaal gedragen of psychologische hulp zoeken. Dat laatste heeft ze sowieso nodig lijkt mij. Hopelijk valt het kwartje dat ze geen normaal gedrag vertoont. Zeg haar desnoods dat ze zich vreselijk  laf gedraagt. Een uitgesproken mening over populaire mensen hebben of opkomen voor de gepeste dat is pas stoer... 
Een moeder zijn van een gepest kind is erg maar dit lijkt mij ook een ramp eerlijk gezegd

Ik zou denk ik toch verder inzetten op gedrag van kind veranderen. Wat hebben jullie al geprobeerd?

Scholen mogen leerlingen weigeren die tussentijds van school willen wisselen om elke reden die ze willen. Je kunt daar niets tegen doen en je kunt niet in beroep. 
Daar staat weer tegenover dat de school waar je dochter nu zit haar niet van school mag sturen zonder dat er een andere onderwijsplek voor haar is. De huidige school heeft zorgplicht en zal met het samenwerkingsverband in de regio in gesprek moeten waar er plaats is voor je dochter. Laat je in die zin dus niet afschepen.
In de tussentijd zocht ik via de huisarts hulp voor je dochter want dit is echt heel extreem gedrag. Valt buiten het normale en dus reden om eens goed te kijken wat er achter kan zitten. 

dus je dochter krijgt een laatste waarschuwing en ipv haar telefoon in jouw bezit, nul privacy en heel veel consequenties zoek je naar een nwe school?

Nou ik zou echt furieus zijn en net zo veel films series en docus kijken over de gevolgen van pesten en haar volledig op de huid zitten tot ze volledig breekt en nooit meer pest.  Echt zet in op gedragsverandering. Haal er professionels bij.  

Ik denk dat je dochter zich toch moet leren beheersen, anders is het op een andere school ook binnen de kortste keren gedoe. Ze mag best een mening hebben over gepeste leerlingen, als ze die maar voor zich houdt en niet te pas en vooral te onpas ventileert. Mijn dochter is vroeger gepest en die verbaasde zich erover dat pesters haar niet gewoon met rust konden laten. Ze wilde echt geen vrienden met ze worden, dus waarom niet gewoon naast elkaar bestaan en elkaar met rust laten? Dat eeuwige bemoeien met haar kleding, hobby's, cijfers, schoolspullen, kaftpapier... Rot gewoon op!
Ik zou eens gaan kijken naar een streng internaat en vragen aan je dochter of ze liever daar naartoe wil of gewoon op school blijven en andere leerlingen met rust laten. Andere scholen willen haar niet, blijkbaar is het belang van de groep doorslaggevender dan het belang van jouw pestende dochter. En thuiszitten is geen optie. Dus kies maar, je gedraagt je normaal of een internaat neemt de opvoeding verder over. En dat is niet leuk, maar blijkbaar wel nodig, want ondanks wat jij (moeder) en school doen houdt ze niet op. Weet je hoe schadelijk dat is voor de gepeste kinderen?
Trouwens, voor je dochters toekomst is het ook niet best als ze als pester bekend staat. Ik werk voor een stichting en daar kwam één van mijn dochters pesters een keer solliciteren voor een zomerbaantje. Ik heb haar verbaal alle hoeken van de kamer laten zien en gezegd dat wij geen pesters aannemen. Pester begon te janken, dat was een mooie genoegdoening voor alle keren dat mijn dochter huilend is thuisgekomen. En het baantje ging aan haar neus voorbij.
Sorry (nou ja, eigenlijk helemaal niet sorry), ik denk dat er tot nu toe toch iets te soft is opgetreden tegen je dochter. Praten en foei zeggen is niet genoeg blijkbaar, de consequenties moeten afschrikwekkender zijn dan ze nu zijn.

Ik zou haar op dezelfde school houden en daar een gedragswijziging willen doorvoeren. Onder begeleiding van een psycholoog/pedagoog moet de oorzaak worden gevonden van dit gedrag. Ze moet dan excuses aanbieden aan de gepesten.

Als een school een leerling wil verwijderen is de school verplicht om een andere school te zoeken. Wel kan de school stellen dat je dochter omwille van de veiligheid niet in de klas mag komen. 
Ze gaat wel duidelijk vrij ver; school zegt als jij nog één keer pest, dan kun je hier van school. Dat is heel duidelijk. Ze kan er ook voor kiezen om zich gewoon normaal te gaan gedragen en in te zien dat ze anderen pijn doet en kwetst met haar gedrag. Ze heeft nu het stempel van pester. Als ze haar leven gaat beteren, dan moet ze dat eerst maar eens bewijzen. 
Dat scholen geen pesters aannemen is enerzijds begrijpelijk, maar ik vind het wel gek dat scholen zomaar leerlingen mogen weigeren. Stel je gaat verhuizen, dan heb je toch ook tussentijds een schoolwissel. 
Wat is precies de zorgvraag voor je dochter waardoor scholen denken dat niet aan te kunnen?

School heeft een zorgplicht, ze moeten zorgen dat jouw dochter ergens terecht kan. 
Andere scholen hebben het recht om op de huidige school informatie in te winnen en dan een afweging te maken. Dit is om het rondshoppen door ouders tegen te gaan. 
Als school jouw dochter wegstuurt zonder alternatief zou je naar de leerplicht kunnen gaan. 
Het is ernstig wat jouw dochter doet. Stuur samen met school en de leerplicht aan op hulp, dat is de enige positieve insteek.

Best raar dat je het zo ver hebt laten komen, waarom heb je haar niet van sociale media afgehaald en wat strenger aangepakt? Wanneer je wil dat de veiligheid ook voor anderen is gewaarborgd, dan zal je moeten laten zien wat jullie hebben veranderd. 

Als ouder heb je ontzettend veel macht. Je kan haar heel makkelijk drie toontjes lager laten zingen als je dat wil.

Ik ben zelf gepest op de middelbare school. En had gewild dat scholen leerlingen die al op de basisschool pesten niet aannemen.

Een klasgenoot van de middelbare school is na de tweede klas naar speciaal onderwijs gegaan. Die was een gevaar voor de klas door onder meer met deoderant in medeleerlingen hun ogen te spuiten. Wel was het een lonewolf.

Ik vraag me oprecht af of een meisje van 15 dat leraren mails stuurt om medeleerlingen belachelijk te maken niet daar thuis hoort.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.