Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Dochter doet niets voor school


Zonnebloem1985

Zonnebloem1985

28-01-2023 om 15:18 Topicstarter

Bij haar op school maakt ze het huiswerk op school en het leerwerk thuis. Vindt het echt heel fijn voor haar dat ze op het gemak deze cijfers haalt. Ben ook zeker trots op haar. Vindt het alleen erg jammer dat ze het leerwerk niet thuis oefent. Al met leerkracht in gesprek geweest. Zij ziet ook wel dat dochter beter kan dan wat ze laat zien. Voor opstromen naar kader heeft ze weer te lage cijfers. Dan moet ze gemiddeld 7,5 staan. 

Zonnebloem1985 schreef op 28-01-2023 om 15:18:

Bij haar op school maakt ze het huiswerk op school en het leerwerk thuis. Vindt het echt heel fijn voor haar dat ze op het gemak deze cijfers haalt. Ben ook zeker trots op haar. Vindt het alleen erg jammer dat ze het leerwerk niet thuis oefent. Al met leerkracht in gesprek geweest. Zij ziet ook wel dat dochter beter kan dan wat ze laat zien. Voor opstromen naar kader heeft ze weer te lage cijfers. Dan moet ze gemiddeld 7,5 staan.

Als je dochter dat weet en het zelf graag wil, dan zou ze ervoor kunnen kiezen om iets meer thuis te gaan doen. Dat zou ik wel met haar bespreken/voorleggen. Dan heeft ze zelf duidelijk een keuze en kan ze het niet later gooien op 'wist ik niet'. 

Ik zou met haar gaan praten over vervolgopleidingen en dan vergelijken wat je met basis kunt en wat met kader. 

Die 7,5 gemiddeld lijkt me haalbaar als ik je zo lees. De school weet natuurlijk ook van de groepsdynamiek waarin hoge cijfers halen niet stoer is dus wellicht dat ze met iets minder dan 7,5 toch naar 2 kader mag 

Als een kind naar vmbo basis gaat, dan heeft het al heel lang op de tenen moeten lopen op de basisschool. Dat ze nu zo makkelijk prima cijfers haalt geeft haar zelfvertrouwen en dat kan ze goed gebruiken na acht jaar basisschool, schat ik zo in. Dus ik zou positief zijn over haar resultaten en niet laten merken dat je het niet goed genoeg vindt. Als het zo goed blijft gaan, dan kun je er wel vanuit gaan dat ze omhoog zal klimmen ergens op het vmbo of anders op het mbo. Door nu te hanteren op dat het niet goed genoeg is maak je haar eerder onzeker dan dat je haar stimuleert. 

Titiv schreef op 28-01-2023 om 10:55:

[..]

Wie zegt hier iets over dreigen? Wrm zou ik mn eigen kind bedreigen, ik zit naast haar om te helpen en ja ik snap de stof , ik help waar ik kan, wat ben jij een boerin zeg!

Wat is er mis met een boerin? 

En wat al eerder wordt gezegd: op basis hoef je meestal thuis niet te leren. Vrienden van mijn kinderen die basis deden lieten ook altijd de boeken op school. Ze kregen elke les even tijd om de toets te leren en oefenden ook veel klassikaal. Als ze een toets hadden, begon die altijd pas na een kwartier, dan kon iedereen nog even leren. 

Sinilind schreef op 28-01-2023 om 12:30:

Mijn ervaring als docente op VMBO niveau is dat de sfeer in de klas werkelijk allesbepalend is. Als ze in een klas zit waar het”bon ton” is om af te reageren op huiswerk, leraren en nerds dan wil ze zich ook profileren. Verder ben ik het met een paar andere mensen eens: als ze zo makkelijk goed scoort dan zit ze hoogstwaarschijnlijk te laag qua niveau; hopelijk pikken de docenten het eruit en mag ze volgend jaar naar VMBO-t of misschien zelfs een verlengde brugklas 2 vmbo-havo.
Laat het inderdaad bij haat als het goed gaat,
Sini

Hoe lang heb je in het vmbo gewerkt? 
Met die cijfers is ze gewoon een prima basis-leerling. Doorstromen naar TL vanaf basis wordt hem niet hoor, niet in een keer in ieder geval, en havo lijkt me echt een ver van haar bed show. 

Pief schreef op 29-01-2023 om 09:12:

Als een kind naar vmbo basis gaat, dan heeft het al heel lang op de tenen moeten lopen op de basisschool. Dat ze nu zo makkelijk prima cijfers haalt geeft haar zelfvertrouwen en dat kan ze goed gebruiken na acht jaar basisschool, schat ik zo in. Dus ik zou positief zijn over haar resultaten en niet laten merken dat je het niet goed genoeg vindt. Als het zo goed blijft gaan, dan kun je er wel vanuit gaan dat ze omhoog zal klimmen ergens op het vmbo of anders op het mbo. Door nu te hanteren op dat het niet goed genoeg is maak je haar eerder onzeker dan dat je haar stimuleert.

Dit is zo waar! En ze zit pas in de brugklas hè, het wordt de komende jaren alleen maar moeilijker. In de komende jaren komt ze er waarschijnlijk niet meer mee weg zonder te leren. Waarschijnlijk zit ze prima op basisniveau. En als haar docenten vermoeden dat ze naar kader kan wordt dit echt wel aangeboden. Bij mijn zoon in de klas zitten ook kinderen die een paar vakken op kader doen. 

Even samenvatten:
Kind doet het prima op school, ouders in paniek.

Eh, waarom precies? Als jij elke dag om vijf uur stopt met werken, trek je dan de conclusie dat je er wel een baan bij kan nemen? Als jij voldoende verdient, trek je dan de conclusie dat het dus te weinig is? Als je man fluitend thuis komt, denk je dan dat zijn leven te rustig is en dat er dringend stress bij moet?
Het kan ook gewoon goed genoeg zijn he. Het leven hoeft niet alleen maar lijden, zwoegen en stress te zijn.

Even samenvatten:
Kind doet het prima op school, ouders in paniek.

Eh, waarom precies? Als jij elke dag om vijf uur stopt met werken, trek je dan de conclusie dat je er wel een baan bij kan nemen? Als jij voldoende verdient, trek je dan de conclusie dat het dus te weinig is? Als je man fluitend thuis komt, denk je dan dat zijn leven te rustig is en dat er dringend stress bij moet?
Het kan ook gewoon goed genoeg zijn he. Het leven hoeft niet alleen maar lijden, zwoegen en stress te zijn.
(Ja, ik was ook zo’n moeder die bij een 6,5 zei dat het best een 8 had kunnen zijn. Mijn kinderen hebben me dat uiteindelijk afgeleerd gelukkig).

Wat wil zij zelf? 

Als ze wat ouder is en weet wat ze wil heb je grote kans dat ze vanzelf wel door klimt naar haar eigen nivo. Het is toch niet zo erg als ze niet op de top van haar kunnen zit? Je haalt je zelf een hoop gedoe en ruzie op de hals als zij perse niet dat stapje harder wil lopen. Het is haar keus. Je kunt het afdwingen maar dat zou ik niet doen als ze perse niet wil.
Hebben jullie niet regelmatig gesprekken met de mentor? Kun je dat daar bespreken?

Er zijn ook leerlingen die best een stapje hoger kunnen maar er bewust voor kiezen dit niet te doen omdat het ten koste kan gaan van hun vrije tijd. Misschien is dat bij de dochter van TO ook wel zo?

Kan ze verder wel goed haar huiswerk en taken plannen? Schat ze daarbij de benodigde tijd in (ookal gaat dat wel eens mis)? kan ze putten uit diverse leerstrategieën? 
Dat is wel iets om alert op te zijn.  Als je alles fluitend met twee vingers  in je neus afgaat, dan is er geen noodzaak om dat soort dingen te leren tot het opeens niet meer zo makkelijk gaat. En dan kan je heel snel komen klem te zitten. Dan moet je in een hele korte tijd al die gaven ontwikkelen. Als daar eigenlijk geen tijd voor is, blijven kinderen soms zitten. 
Kortom, herken je hier iets in?

SuzyQFive schreef op 29-01-2023 om 09:46:

[..]

Hoe lang heb je in het vmbo gewerkt?
Met die cijfers is ze gewoon een prima basis-leerling. Doorstromen naar TL vanaf basis wordt hem niet hoor, niet in een keer in ieder geval, en havo lijkt me echt een ver van haar bed show.

Nou inderdaad.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.