Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Dendy Pearson

Dendy Pearson

28-06-2011 om 22:04

Dochter en rekenen

Mijn dochter ( 8, groep 5) heeft gisteren haar rapport meegekregen. Dat was goed, voornamelijk achten en een negen voor spelling. Alleen voor rekenen had ze een 6,5. Haar cito-score was een A. Ze vind rekenen niet zo leuk, zegt dat ze het moeilijk vind. Maar wij vermoeden dat ze de hoeveelheid vervelend vind. En daarom wat aanklooit. Ze heeft vandaag ook haar laatje op school leeg moeten maken en ze nam een werkboek rekenen mee. Hiervan was zeker de helft niet gemaakt. En bij veel sommen had ze zelf geschreven "ik vind het te moeilijk". Onbegrijpelijk dat wij als ouders hier niets van hebben gehoord en dat ze hiermee weg heeft kunnen komen.
Ik kan met de juf van dit jaar dit moeilijk bespreken. Zij is niet echt te porren voor een gesprek hierover, ik denk zelfs dat ze het de moeite van een gesprek niet waard vind. Gelukkig gaat ze na de vakantie ergens anders werken en krijgt dochter een juf die erom bekend staat dat ze wel graag met ouders praat. Ik wacht hier dus maar op.
Ze beginnen trouwens volgend jaar ook met een nieuwe rekenmethode. Die is in 3 niveaus verdeelt heb ik begrepen. En ik ben bang dat dochter op grond van die 6,5 het makkelijkste niveau mag doen en dat is volgens ons niet nodig.
Wat ik graag wil weten is hoe het kan dat rapport en citoscore zo ver uit elkaar ligt. Ik vind een 6,5 en een A niet bij elkaar horen. Zie ik dit verkeerd? Herkent iemand dit? Moet ik hier iets mee en zo ja, wat dan?
grt Dendy

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Dendy Pearson

Dendy Pearson

28-06-2011 om 22:16

Oefenen

En als we in de vakantie op een leuke manier haar wat willen laten doen op rekengebied, welke software is dan geschikt?

grt Dendy

Vic

Vic

28-06-2011 om 22:22

Hmm

Ik denk niet dat ik er nu iets mee zou doen. Een 6,5 is niet heel dramatisch en die A geeft aan dat ze op voldoende niveau is. Als je na de vakantie nog steeds merkt dat je dochter er een beetje met de pet naar gooit, zou je het alsnog kunnen aankaarten tijdens het 10-minutengesprek.

Hier ook

Maar dan juist met spelling. Het gewone schoolwerk onvoldoendes en prima scores met de Cito. Dat kan. Ik vind een 6,5 overigens totaal niet verontrustend.
De rekengroepjes worden volgend jaar ingedeeld en na iedere toets wordt er gekeken of het kind nog in het juiste groepje zit.
Even aanzien volgend jaar hoe de nieuwe leerkracht ermee omgaat. Het is voor jullie school nieuw, werken op niveau`s. Een leerkracht stopt een kind niet in een lager groepje omdat ze wat aanklungelt, ze kijkt wat bij het kind past en let daarbij ook op de A voor Cito. Tijdens het schooljaar kan je dochter bijvoorbeeld een tijdje in een "lager" groepje zitten. Dat hoeft niet te betekenen dat haar rekenen slechter gaat, het kan zo zijn dat ze even wat meer uitleg en tijd nodig heeft.
De groepjes worden ingedeeld op niveau en het daarbij behorende instructieniveau.

Toets en methode

De cito-toets is methode onafhankelijk. Het is dus niet vreemd dat er een verschil zit tussen cito en methode meting.
Als de cito-toets veel lager is dan de methode toets, dan betekent dat dat de methode onvoldoende aanbiedt (aangenomen dat het niet aan de leerkracht ligt).
Is de cito-toets hoger, dan is de meest waarschijnlijke verklaring dat er nog een oude cito-toets gebruikt wordt. Maar goed: het verschil tussen 6,5 en A is niet dramatisch. Het kan wel, na het omschakelen op een nieuwe cito, ineens van A naar hoge C of B zakken. Wel voldoende dus.
Groet,
Miriam Lavell

ayla

ayla

29-06-2011 om 10:06

Hier juist andersom

prima punten voor de gewone toetsen maar een D voor de rekencito. Waardoor het komt, geen idee

Ayla

Cito meet het gemiddelde rekenniveau. Als je dochter altijd onvoldoendes (D) scoort op de rekencito is het aangeboden rekenwerk op school onvoldoende of ze beheerst de stof niet voldoende.
Ik zie dus bij Dendy`s kind geen probleem, een 6,5 en een A voor Cito is niet verontrustend.
De leerkracht van jou dochter kijkt de cito`s na en weet het gemiddelde van de klas. Zij hoort ook te weten waarom je dochter slecht presteert op de cito. Zij ziet de sommen waarin de fouten worden gemaakt.
Slechte resultaten bij de cito bij de beste rekenaars uit de klas moet voor de leerkracht een teken zijn dat er hiaten zijn tussen aangeboden schoolwerk en cito.

Wil

Of Ayladochter is gewoon niet zo'n citokind, dat kan ook nog. Rekenvaardigheid is net als intelligentie geen natuurkundige grootheid maar een psychologisch/didactisch construct, en als zodanig is het een illusie te veronderstellen dat het mogelijk is dit exact te meten. Al is het alleen maar omdat de manier van vragen stellen niet ieder kind even goed ligt en doordat de omstandigheden waaronder de toets wordt afgenomen niet altijd dezelfde zijn.

Kakelot

Sorry, ik ben het niet met je eens. De goede rekenaars uit mijn zoon`s klas, inclusief zoon zelf, scoren altijd goed op de Cito.
Als de 4/5 uitblinkers bij rekenen onvoldoende zouden scoren gaan er wel degelijk alarmbellen rinkelen bij de leerkracht. Er wordt in ieder gezocht naar "waarom" er slecht gescoord is. Ik heb nog nooit gedacht:"Geen idee waarom zoon slecht scoorde bij rekencito terwijl juf zegt dat hij een jaar voorligt..." Dat zou eenmaal kunnen maar niet chronsch. Voor mij zou het wel degelijk een teken zijn dat er slecht rekenonderwijs wordt geboden.
Of je kind heeft een enorme faalangst bij de Cito, natuurlijk kan dat. Of is geen cito kind. Maar ook dan hoort een leerkracht te weten dat dààr het probleem zit.
Ayla heeft : "geen idee", dat vind ik vreemd.

ayla

ayla

29-06-2011 om 16:48

Kan hoor

ten eerste hoor ik van meerdere kanten dat het vaker voorkomt dat slimme kinderen uitvallen bij de cito's, ze begrijpen de vraagstellng niet. Nog een reden zou kunnen zijn dat bij de cito's de sommen door elkaar staan terwijl bij methodetoetsen ze per onderwerp gegroepeerd zijn. Er kunnen in ieder geval meerdere redenen zijn. Dochter is uitgebreid rekenkundig getoetst en getest waaruit kwam dat ze ver bovengemiddeld scoort, ze werkt met routeboekjes en toetst vooraf. Ze is absoluut geen slechte rekenaar alleen komt het bij de cito nog niet naar buiten.

Wil

Ik heb nooit gezegd dat goede rekenaars per definitie geen goede resultaten behalen op de CITO's. Het enige wat ik zeg is dat CITO's niet zaligmakend zijn. Een significant verschil in methodetoetsen en CITO's (in het voordeel van de methodetoetsen) houdt niet automatisch in dat de methode dan wel niet zal kloppen, of dat de leerkracht dan wel slecht zal zijn. Wat je zelf al zegt: geen citokind, of faalangst, of gewoon niet zo lekker tijdens de toets kunnen de resultaten net zo sterk beinvloeden als de daadwerkelijk aanwezige rekenvaardigheden.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.