Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
river

river

01-12-2019 om 22:13

Dochter groep 7

Mijn dochter van 11 (juli 2008) zit in groep 7. Ze heeft groep 1 twee keer gedaan omdat juf destijds dacht dat ze cognigtief nog niet toe was aan groep 2. Wij hadden zoiets van als juf dat aankondigd dan zal dat ook wel zo zijn.... Dus wij zijn daar toen mee akkoord gegaan. Na een aantal jaren doorgemodderd te hebben we besloten om haar naar een andere school te doen. Zij had op de andere school weinig aansluiten met de kinderen. De kinderen bij haar in de klas waren bijna een jaar jonger tot anderhalf jaar (was kleine school).

Op de nieuwe school ging het heel goed tot de herfstvakantie ongeveer. Dochter is ongesteld, vindt iedereen in haar klas kinderachtig, ze verveeld zich en heeft weinig tot geen aansluiting meer. Ze wil ook niet meer spelen. Het liefst gaat ze de hele dag hangen. Op school wordt ze wel flink uitgedaagd met spelling en rekenen (rekentijgers). Ook moet ze heel lang wachten tot iedereen klaar is met zijn of haar opdracht.

Op school zegt ze weinig en speelt haast niet meer op het schoolplein. Kortom ze doet wat ze moet doen en is een rustige zelfstandig meid. Zodra ze thuiskomt van school is het een en al ellende. Ze heeft woede uitbarstingen, niks en alles deugd niet, school is saai en vaak is ze boos en loopt ze huilend naar haar slaapkamer.

Heb deze week een gesprek met juf gepland. Wat mag ik kan en ik van haar verwachten? Het liefst heb ik dat ze weer lekker in haar vel komt te zitten.

Nou dat

Dat ze lekker in haar vel zit. Dat moet je uitgangspunt zijn. Ze krijgt al pluswerk, maar dat is misschien niet voldoende of sluit niet aan op wat ze nodig heeft omdat het te veel van hetzelfde is. Misschien is verrijking beter dat als ze klaar is, ze zelfstandig een project kan doen. Het programma Acadin is daar heel mooi voor. Hier begeleidt de IB'r dat.

Vraag anders eens of zij en jullie de screening voor (hoog) begaafdheid willen invullen. Veel scholen werken met DHH. Daar komt géén diagnose uit maar het invullen en bewust naar het kind kijken, geeft wel inzicht in waar de zorgen zitten bij school en ouders. Waardoor je wat gerichter naar oplossingen kunt zoeken.

Mee naar VO?

Is ze cognitief klaar met gr7 en 8?
Misschien kan ze overstappen naar gr8 zodat ze volgend jaar naar het VO kan?

De woedeuitbarstingen komen puur door school of is ze heftig aan het puberen, hormonenkwestie? Doet ze ook nog iets naast school? Hobby, sport of andere ontspanning?

Floria

Floria

02-12-2019 om 10:02

goh

Ik heb dit gisteren ook al gelezen op een ander forum. De meeste mensen daar leek het gewoon puberen te zijn, maar dat antwoord voldeed niet of zo?

Bennikki

Bennikki

02-12-2019 om 10:13

Bij zoon

In de klas is zijn vriend van groep 7 direct naar de havo/vwo brugklas gegaan. Hij zit nu in vwo 4 en het gaat heel erg goed. Lijkt me een optie voor dochter van River.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

02-12-2019 om 11:19

Of teveel?

Toevallig ben ik afgelopen week even op school geweest, samen met zoon (ook groep 7).
Hij is getest hb en er wordt veel voor hem uit de kast gehaald. Eèn en al uitdaging voor hem, hij plust wat af. En veel van dit pluswerk gebeurt buiten de groep. En daardoor mist hij ook veel leuks of hij kan maar half meedoen.
Groep 7 is hier een druk jaar met nu oa de kerstmusical, maar verder ook allerlei gezellige projecten.

Zoon was niet meer zo gelukkig met zijn overvolle agenda. En hij gaat nu met de juf kijken wat er geskipt kan worden en wat wel belangrijk is. Gewoon gezellig met zijn klas is nl ook belangrijk.

Misschien speelt dit bij jullie ook?

Maar het kan ook gewoon de pubertijd zijn. Meisjes in groep 7 en 8 kunnen bijzonder dramatisch doen is mijn ervaring.

Kolina

Kolina

17-02-2020 om 00:39

Basisschool ontgroeid?

Je dochter is wellicht de basisschool ontgroeid? Zeker nu ze behalve een (lichamelijk) leeftijdsverschil ook voorloopt met de lesstof?

Kijken naar of groep 8 overslaan een optie is vind ik dus zeker niet gek.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.