Gaia*
14-12-2011 om 10:47
Dochter haakt af
Wij hebben steeds gedacht dat dochter het leren makkelijk ging vinden. Ze leerde zelf al wat lezen in groep 2 en ook rekenen deed ze al. Plus en min ging haar makkelijk af. Belangrijkst was dat ze er zo'n plezier in had.
Nu in groep 3. Ze ging er lekker tegen aan. Ze was trots dat ze een zgn raketwerkje mocht doen. Maar toen kwam het. Klagen over buikpijn. Het werkje kwam niet af. Om de druk weg te halen terug naar een maanwerkje (dat is zonder de extra opdrachtjes). Dat gaf haar wat lucht. De werkjes doet ze uitmuntend. Ze is perfectionistisch.
Ze is weer blij dat haar werkje nu wel af is.
Maar nu lijkt ook dat fijne gevoel weg te zijn. Er is plots weer buikpijn en een misselijk gevoel. Als we navragen is dat er tijdens het rekenen en lezen. Niet bij het tekenen en kleuren. Gisteren had ze op haar rekenblad bij de niet-gemaakte-sommen een verdrietig gezichtje getekend. de sommen kon ze eigenlijk wel. Gelijke sommen maakte ze al toen ze in groep 2 zat (heb ik even opgezocht in haar oude spelletjes boek).
Hier lijkt iets aan de hand te zijn. Maar ik weet niet wat. Dochter vertelt steeds iets anders (bijv. de juf kwam niet om te helpen, ik kan me niet concentreren etc). We zien dus dat ze het heel goed kan. Eist ze zo veel van zichzelf? Hoe kan het dat ze het niet kan, terwijl ze het al lang deed voordat ze naar groep 3 gaat.
Wat we ook merken is dat ze geen afspraakjes meer maakt met vriendjes. Deed ze voorheen wel. Maar op school speelt ze wel met de kinderen. Soms alleen, schommelen. Ze geeft dan aan dat ze met grotere kinderen leuker vindt. "eigen leeftijd is vaak zo bazig"
We willen dit wel met juf bespreken. Maar hoop hier al wat ervaring en suggesties te vinden.

Picasso
14-12-2011 om 11:33
Herkenbaar
Dochter (5) in groep 3 had in het begin ook 'buikpijn'. Kwam er maar niet achter wat het was. Gevraagd aan de juf om eens te kijken wanneer het precies opspeelt en bij haar was dat duidelijk bij rekenen. De juf die ze die dag dat ik het vroeg is IB-er en is er mee aan de slag gegaan. Dochter kan namelijk prima rekenen maar het kostte wat meer moeite. En omdat ze een vlotte lezer is was mevrouw niet gewend moeite te moeten doen voor iets.
We hebben er thuis over gepraat, juf heeft aanpak in de klas aangepakt (even wat minder sommen zodat de druk minder werd) en binnen no-time was de buikpijn verdwenen.
Oudste dochter heeft ook jaren buikpijn gehad, niet happy op school enz. Dit ging bij haar pas over toen ze naar een andere school ging.
Geen idee of je wat aan mijn verhaal hebt. Maar het is dus herkenbaar en zeker een gesprekje met de juf waard. Het is soms best lastig om boven water te krijgen waar het probleem precies zit. Succes!

Rafelkap
14-12-2011 om 12:06
Raket?
Beetje o.t. wellicht, maar raketwerkje is toch voor de kinderen die meer instructie nodig hebben? Bedoel je niet een zonwerkje? (of snap ik het nog steeds niet? Hier is alleen zon en maan bij lezen)

Gaia*
14-12-2011 om 12:32
Maan zon etc
Rafelkap, dit heb ik online kunnen vinden:
De vier verschillende aanpakken kunnen als volgt worden omschreven:
Maan: De kinderen met deze aanpak volgen de methode volgens de gebruikelijke manier. Deze groep is vaak het grootste!
Ster: De kinderen met deze aanpak hebben iets extra’s nodig om tot voldoende prestaties te komen.
Raket: De kinderen met deze aanpak hebben naast de gebruikelijke materialen extra uitdaging nodig omdat ze op eigen kracht de leesontwikkeling kunnen versnellen.
Zon: De kinderen met deze aanpak kunnen al lezen. Ze hebben een zelfstandige werkhouding en een goede concentratie waardoor ze in staat zijn om op eigen kracht, zelfontdekkend te leren.

Gaia*
14-12-2011 om 12:34
Picasso
Bedankt voor je verhaal. Wij dachten ook dat dochter wel weer lekker zat door haar minder druk te geven. Maar ze lijkt nu dus weer te veel druk te voelen. Er is dus iets meer nodig. Ik hoop dat de juf haar kan helpen.

Inge M
14-12-2011 om 19:16
Onderpresteren en faalangst
Ik moest vooral aan onderpresteren en faalangst denken toen ik dit las.
Je kunt hier meer lezen over deze onderwerpen:
http://www.eduratio.be/dweck.html