Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Boekenplank

Boekenplank

13-12-2010 om 17:05

Dochter heeft het moeilijk met de werklast in 2 gym

Even onder een andere nick: dochter van net 13 zit in 2 gym. Het eerste jaar ging prima, goede cijfers, zevens, achten en een enkele negen.
Nu zit ze in de tweede en ze bezwijkt bijna onder de berg toetsen. Vorige week hadden ze toetsweek, de week ervoor was ze ziek. Toetsweek is redelijk gegaan. Ze heeft inmiddels bijles Frans en Duits op school, omdat ze daar slechte cijfers voor haalt. Niet altijd, maar als het dan een slecht cijfer is, is het meteen een 2 of een 3. Vandaag had ze een proefwerk Grieks, dat doorgeschoven was uit de toetsweek. Ze kwam net in tranen thuis, het was heel slecht gegaan.
We hebben het idee dat ze niet goed kan 'leren' (dus wel slim is, maar het proces van het leren niet onder de knie gekregen heeft). Daarbij is ze ook behoorlijk eigenwijs dus suggesties van haar ouders worden niet altijd met gejuich ontvangen Ze heeft een waardeloze mentor, dus daar moet ze het ook niet van hebben.
Wat nu? Als ze zou blijven zitten dan is het niet anders, maar dat wil ze zelf absoluut niet. De cijfers moeten omhoog en - nog belangrijker - het zou fijn zijn als ze weer plezier kreeg in leren. Dat had ze wel, maar op dit moment is het ver te zoeken.
Ik hoop op tips!
Boekenplank

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Annet

Annet

13-12-2010 om 21:17

Studieles en/of bijles

Ik zou iemand zoeken om dochter te begeleiden in het leren. Hier ook een dochter in 2 Gym die hard moet werken voor de talen, andere vakken gaan goed. Zij accepteert wel begeleiding van ons en ze haalt net aan voldoendes voor de talen.
Jij zult dan iemand moeten zoeken die begeleiding kan geven. (of dochter de keus geven: jij als ouder zoekt iemand voor de begeleiding of je laat je door ons helpen). Wij hebben redelijk effect met planningen van huiswerk en toetsen, overhoorprogramma's voor de talen, en de verplichting om vakken waarvoor ze onvoldoende staat elke dag te laten oefenen. Voor Frans leest ze nu boekjes om de taal te leren begrijpen of ze bekijkt een website met gesproken verhaaltjes (met tekst erbij) of ze speelt een ds spel in het Frans. Grieks oefent ze nu ook van Nederlans naar Grieks. Dat is niet nodig voor het vak zelf maar we hopen dat ze het zo beter onthoudt.
Duits gaat tot nu toe goed, vooral omdat ze deze taal in de zomervakantie aardig heeft leren begrijpen. Dus ze kan nu (nog) veel vanuit gevoel doen.

Voor de vakken zelf zou ik een klasgenoot zoeken die goed is in die vakken. Mijn dochter helpt geregeld kinderen uit haar klas met wiskunde en daar is ze echt goed in. Ze weet welke stof ze krijgen, welk type vragen en ze vind het leuk te achterhalen wat klasgenoot niet snapt en hoe ze dat begrijpelijk kan uitleggen.

Nog wat minder concreet

..het is idd een klassieker dat slimme kinderen onderuit gaan in 2VWO... vaak ook nog onder het horen van "zie je wel" of vervelender commentaar van leraren.

Het is simpel: het NL schoolsysteem voorziet niet in het aanleren van studievaardigheden voor deze groep kinderen. Ik sprak een lerares aan de PABO die de behoeften van slimme kinderen totaal wegmoffelde. Ze zei dat ze lekker lui konden zijn in de basisschool, gewoon meelopen, en dat ze dan in 2VWO met wat studielesjes wel weer meekwamen.
Zo neerbuigend vond ik dat, er klonk ook een tikje jaloezie in door. Bah.

Misschien zit ik er helemaal naast, maar mocht dit spelen dan zou ik dus zoeken naar begeleiding (van buiten is een stuk makkelijker bij een puber) bij dit soort zaken. En ik zou proberen het aan je dochter voor te stellen als het bijspijkeren van iets waar ze meer van nodig heeft.. hoef je de basisschool niet echt de schuld van te geven maar ook zeker haar zelf niet.

Ze mist wat vaardigheden.

Bikkel

Bikkel

14-12-2010 om 10:23

Klopt

Hier ook een dochter in gym 2. Ze heeft er inderdaad heel wat vakken bij gekregen dit jaar. Tijdens de voorlichtingsavond door de mentor begin dit schooljaar werd ook bevestigd dat de werkdruk in gym 2 hoog ligt. En dat de kinderen waarschijnlijk wel eens in de stress zouden schieten en dat dus relativering en efficientie dit jaar erg belangrijk zijn, zowel voor de ouders als voor de kinderen.
Wat heel belangrijk is voor onze dochter is dat ze overzicht blijft houden. Dat ze kan overzien wat er die week allemaal moet gebeuren. Dochter is wat chaotisch maar ook perfectionistisch. In het begin van het schooljaar is ze flink in de stress geschoten omdat ze alles even goed wilde doen. We zijn toen iedere zondag samen aan tafel gaan zitten en zijn gaan kijken wat er die week erg belangrijk is en wat wat minder kan. Dat helpt haar, de belangrijke dingen doet ze eerst en in de tijd die over is, doet ze zoveel mogelijk, in ieder geval het maakwerk. Ook heeft ze zich een andere leermethode aangeleerd: aanzienlijk minder dingen met de pc (nauwelijks wrts, tussendoor werd er dan ook nog gehyved, gemsn't etc) en meer dingen op de ouderwetse manier met boeken, papier en kaartjes. Uiteraard ging dit allemaal niet zonder slag of stoot. We hebben heel wat ruzies gehad. Maar ze is er wel meer over na gaan denken en heeft meegenomen wat haar goed lijkt.
Voor haar werkt dit heel goed, ze heeft een paar weken hulp nodig gehad, nu doet ze het zelf. En doordat ze eigenlijk efficienter is gaan leren, krijgt ze steeds meer tijd voor de rest. En deze proefwerkweek heb ik haar veel minder over stress gehoord dan de tijdens de proefwerkweken in de brugklas want ze had de basis veel beter onder de knie. Wel klaagde ze natuurlijk af en toe dat ze er geen zin in had en dat mag natuurlijk ook gewoon. Want Grieks was uit de proefwerkweek gehaald en naar voren gehaald. Verder had ze een volledige week en een dag. Best pittig en lang. En nu ligt ze nog te slapen en gaat ze straks met een paar vriendinnen naar een wat grotere stad in de buurt. Feest dus.
De pech van jouw dochter, boekenplank, is natuurlijk dat ze een week voor de proefwerkweek ziek is geweest. dan mis je toch herhaling of juist de laatste stof versneld of nog wat extra tips. Misschien kun je dit alles wat relativeren voor haar?
Dochter hier heeft de mazzel dat ze een goed taalgevoel heeft. Natuurkunde en economie gaan ook prima, alleen wiskunde niet.
En Rodebeuk, inderdaad, de meeste tijd is gaan zitten in het begeleiden van het leerproces van onze slimme dochter, zowel in de brugklas als in 2 gym. Maar, even afkloppen, het lijkt nu goed te gaan en ik hoor dochter steeds minder klagen over werkdruk etc. Hier en daar een misser in de proefwerkweek maar dat hoort er ook gewoon bij.

Boekenplank

Boekenplank

14-12-2010 om 10:42

Even snel...

Allemaal heel erg bedankt voor jullie reacties, ik heb er veel aan. Ik zal er straks uitgebreid op ingaan maar ik moet nu even een deadline halen...
Boekenplank

freline

freline

14-12-2010 om 10:58

Goed boek om je kind te begeleiden

ik heb het boek 'onderpresteren' gelezen, en dat pas ik ook toe. Laat je niet afleiden door de titel. Het geeft je fantastisch houvast hoe je je kind hierin kunt begeleiden.
Lees er over op www.onderpresteren.nl
Dit gaat niet alleen over hoogbegaafde kinderen (daarbij is deze term favoriet), maar is toepasbaar op alle kinderen die in het 'leren leren' wel wat hulp kunnen gebruiken.

freline.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

14-12-2010 om 22:37

Hier ook dipje gehad

Hier een zoon in de 2e van het gymnasium. Eerst klas ging prima en hij is zonder tekortpunten over gegaan. Begin dit jaar regende het echter onvoldoendes. Hij stak er echt wel tijd in, maar ergens ging het toch mis. Onze inschatting was dat het echt in de studievaardigheden zat. Vorig jaar 'kwam hij er nog mee weg' maar nu loopt hij er toch echt tegenaan. Eind oktober stond hij ruim 8 tekortpunten.
Huiswerkinstituut zag hij niet zitten, dus we zijn zelf met hem aan de slag gegaan. Aan het einde van de week een studieschema maken voor de week erna, toetsen nabespreken, helpen met samenvattingen maken, extra uitleg geven en overhoren. En er bovenop zitten, iedere dag weer. En het heeft resultaat: hij staat nu nog 2 tekortpunten en is dus uit de gevarenzone. Hij is daar zelf uiteraard ook blij mee. Hij merkt ook dat hij de hulp en aansporing goed kan gebruiken.
Laatst had ik een 'klankbord-avond' met een groepje ouders van andere tweedeklassers. Je zag echt een tweedeling: de ene helft gaf aan dat hun kinderen nu heel zelfstandig zijn en het allemaal zo makkelijk gaat, de andere helft merkte juist dat hun kind nu echt moet gaan leren plannen en studeren.

Sawo

Sawo

14-12-2010 om 23:04

Purple monkey

Hoi Boekenplank

Zelf heb ik veel gehad aan een cursus van purple monkey. Ze geven ook studiedagen voor scholieren. Zij leggen bv heel duidelijk uit hoe je dingen leert en onthoudt en hoe je daar je leerstrategie op kunt aanpassen. Ze zitten in Vleuten.

Ook heb ik veel gehad aan een huiswerkcursus op school. Ze legden daar uit hoe de verschillende leermethodes in elkaar zitten. Ook kennis die bij veel huiswerkinstituten aanwezig is. Maar als je het zelf wil doen kan dit vaak ook makkelijk. Vaak een gesprek aan met de leraar van het vak, bestudeer de lesboeken van te voren en vraag naar een geschikte methode om de stof te leren. Veel leraren zijn best bereid daarin mee te denken en uitleg te geven over hoe de methode in elkaar steekt. Klinkt simpel maar helpt echt.

succes

Saar

Boekenplank

Boekenplank

15-12-2010 om 11:40

Wat veel reacties (lang)!

Naar aanleiding van het slecht gemaakte proefwerk Grieks heb ik met mijn dochter gepraat over hoe we het moeten aanpakken. Ik heb misschien de indruk gegeven dat ze niets van ons aanneemt, zo is het nou ook weer niet, het is een heel makkelijk en lief kind met een goed gevoel voor humor en een stevig karakter. Slordig is ze ook (vergeet rustig een half hoofstuk te leren en hop, weer een onvoldoende).
We hebben afgesproken dat ze elke dag na school even haar agenda laat zien, voor toetsen maakt ze een planning en we kijken samen welke stof ze moet leren.
Ik zal op elk van jullie reacties proberen te antwoorden.
Annet: een klasgenoot vragen is misschien wel een idee, ze heeft een vriendin die eigenlijk overal goed in is en die haar ook best wil helpen.
Rodebeuk: ze is niet hoogbegaafd, maar het ging haar op de basisschool inderdaad gemakkelijk af. Dus het 'leren leren' moet eigenlijk nu gebeuren.
Sini: een bijlesinstituut zullen we als dat nodig is zeker overwegen, voorlopig denken we dat de bijlessen op school en de extra hulp van ons voldoende is.
Bikkel: grappig dat je dat zegt van wrts, daar was dochter ook erg mee bezig maar dan voert de pc toch de boventoon eigenlijk. We zijn gisteren voor de topografie ouderwets met briefjes gaan werken. Het was grappig, ik had alle plaatsnamen, rivieren e.d. op losse briefjes geschreven om ze als een soort tombola te kunnen overhoren, en zij legde ze in de juiste vorm van het te overhoren werelddeel.
Freline: dank voor je link, ik heb de test gedaan en dochter is geen onderpresteerder. Misschien is ze gewoon toe aan Kerstvakantie
Ijsvogeltje: jullie hebben dus hetzelfde met jullie zoon. Fijn om te lezen dat het weer beter gaat!
Sawo: goede tip, we wilden toch gesprekken hebben met een paar leraren en zullen dit in ons achterhoofd houden.
Nogmaals bedankt allemaal, ik zal binnenkort nog wel even laten horen hoe het gaat met onze vermoeide tweedeklasser.
Boekenplank

dc

dc

15-12-2010 om 15:10

Hoe zit ze in elkaar?

Je kunt heel veel tijd winnen door te weten hoe je in elkaar steekt. Hoe leer je? Is ze visueel of niet.

http://www.lichaamstaal.nl/nlp.html

Als je dit eenmaal weet, kun je gerichter gaan leren. Ik ben kinestethisch en moet om woordjes te leren ze opschrijven. En voor langere dingen uitreksels maken (die zijn echt heel summier bij me, echt enkel de hoofdzaken). Iemand die auditief is ingesteld zal veel meer hebben aan het vaak horen. De meeste werkmethodes zijn gericht op visuele mensen trouwens.

Het griekse alfabet erin stampen heeft me wel even gekost. In het begin zijn de woorden ook moeilijk te onthouden omdat ze nergens op lijken. Wat kan helpen is bij een aantal woorden woorden te zoeken die ervan afgeleid zijn in het nederlands (of engels), om ze wat minder "vreemd" te maken. En wat mij ook hielp was briefjes in de wc ophangen van een paar moeilijk te onthouden woorden (max 5) en die elke keer even bekijken bij het naar de wc gaan.

En ik ben in 1 gymnasium als een baksteen blijven zitten, omdat ik niet kon leren. Toen ik het eenmaal doorhad ben ik de rest van het gymnasium doorgefloten! Zeg dus maar dat ze zich nog niet te veel zorgen moet maken hoor!

Boekenplank

.. ik gebruikte ook niet het woord "hoogbegaafd".. bewust niet,(nog even afgezien van mijn afkeer van het etiket) want het gaat om een veel grotere groep kinderen die op de NL scholen zit te wachten tot de bel weer gaat.

Moeilijkheden in 2VWO zijn dan ook geen uitzondering, zo had ik begrepen van mensen in het onderwijs.

Astrid

Astrid

15-12-2010 om 23:29

Hier in 2 vwo ook, alleen de mijne niet

Ik herken het probleem wel. Zoon zit in en 2 talige vwo klas. Zowel in zijn klas als in de paralel klas regent het onvoldoendes. En dit zijn kinderen die desijds een cito score hadden van 545-550. Echt de helft heeft op dit rapport 3 te korten. Terwijl deze 2 klassen vorig jaar nog allemaal extreem goed scoorde. Ik stond echt verbaasd. Ook zijn, naar mijn mening zeer slimme hardwerkende vrienden, staan er niet zo goed voor. Toch zijn het allemaal kinderen die er nog weinig naast school doen bv. sporten en muziek. Allemaal van die braverikken. Volgens de mentors gaat het elk jaar zo, toch trekken ze wel aan de bel omdat je zo niet over gaat.

Mijn zoon staat als 1 van de weinige er nog steeds super goed voor. Over 14 vakken staat hij gemiddeld een ruime 8. Hij heeft nog geen 1 onvoldoende gehaald. Vorig jaar stond hij gemiddeld een ruime 8,5. Je ziet wel dat ook zijn cijfers wat lager worden. Maar dat is meer omdat de stof hem totaal geen uitdaging biedt. Hij vindt het saai op school.

Eigenlijk verbaas ik me er over dat zoon dus goed blijft scoren. Ik heb ook het idee dat hij dit jaar steeds minder voor school doet. Sommige vakken zijn binnen 5 min. klaar. Hij kijkt een taal 5 min. in en doet het dan op WRTS, vaak 2x en dan is het klaar en kijkt het niet meer over. Zelfs voor Grieks. Alles wat er bij hem ingaat blijft hangen. Ik moest het vroeger de volgende dag nog overkijken, nou dat vindt hij wel zo belachelijk.

Hij heeft in de brugklas thuis een jaar begeleiding gehad voor plannen en dat is denk ik ook zeer goed geweest. Begeleiding is nu over, maar hij houdt zich er nog keurig aan. Hij hakt nog steeds elke repetitie in 3 stukken. Dus 3 leermomenten. Blijkbaar heeft dat effect.

Maakwerk voor wiskunde kost nog wel steeds zeer veel tijd. Net als spreekbeurten, speeches, boekverslagen etc. Dat kan hij dan weer zeer slecht. Maar daar krijgt hij nu op school extra begeleiding in. Dat gaat gewoon onder eenles gebeuren, want dat kan hij best missen.

Ik denk zelf dat de stof vrij makkelijk is voor zoon omdat hij veel vooruit leest. Hij leest volwassen boeken over de nederlandse spelling en hij heeft van die Wolters examenbundeltjes voor elk vak en die heeft hij per vak helemaal uit gelezen. Gewoon van A tot Z. Alles komt hem dus al min of meer bekend voor.

Tihama

Tihama

16-12-2010 om 13:43

Hier op school ook

Echt een slachting vind ik het. Zoon vertelde dat 2/3 van de kinderen te horen heeft gekregen dat ze moeten afstromen naar TL. Dit is 2 H/V (van een 3-jarige brugperiode). Slechts 3 kinderen hebben VWO-advies gekregen. Zoon vertelde dat er heel veel kinderen zwaar overstuur waren. Ik heb vorig jaar flink geinvesteerd om hem een leerstrategie aanleren. Dat lijkt zich nu uit te betalen, want zijn cijfers zijn prima. De klasgenoten hebben nu tot Pasen om zich alsnog te bewijzen en indien niet: dan wordt het afstromen. Ik begrijp niet dat zoiets kan gebeuren. Wat Rodebeuk vertelt: ik heb het zo aangepakt bij zoon omdat zowel manlief als ik exact dit patroon gevolgd hebben. Hoe moet een kind dat op de basisschool nooit geleerd heeft om te werken, nu zelf ontdekken dat je het nu wel moet doen en hoe je het moet doen?
Het zijn pubers.

Tihama

Tihama

"Ik begrijp niet dat zoiets kan gebeuren."

Maar je begrijpt het toch juist wel, daarom heb je hem toch vorig jaar "leren leren"?

Waar ligt trouwens volgens jou de oplossing. Basisschool, ouders, VO, of nog andere opties? Gewoon even benieuwd.

Ik heb het zelf ook gehad trouwens, alleen kwam ik niet in de gevarenzone. Wel een flinke dip.

Tihama

Tihama

16-12-2010 om 16:59

Oorzaak

Rodebeuk:
"Maar je begrijpt het toch juist wel, daarom heb je hem toch vorig jaar "leren leren"? "

Nou, wat ik niet begrijp:
We krijgen elke 6 weken een uitgebreid verslag van school. Per vak alle cijfers, met een opmerking van elke docent erbij. We zijn dus niet aangewezen op een enkel rapport.
Als ouder zie je elke 6 weken de ontwikkelingen. De leerlingen ook. Hoe kan dit dan zo'n totale verrassing zijn? Waarom heeft de school niet gereageerd? Waarom zijn de leerlingen verrast als ze zoveel onvoldoendes hebben staan? Dat weet je toch? Waarom hebben de ouders niet gereageerd?

Dat begrijp ik allemaal niet.

"Waar ligt trouwens volgens jou de oplossing. Basisschool, ouders, VO, of nog andere opties? Gewoon even benieuwd. "

Ik vind eigenlijk dat de VO-school dit zou moeten doen. Omdat het namelijk niet eerlijk is dat kinderen van ouders die dit niet kunnen/weten/willen geen gelijke kans hebben. Massi haalde dit in een ander draadje aan: de oneerlijke tweedeling. Het is oneerlijk. Ik kan en wil mijn kind helpen, maar dit probleem is klassiek, zoals jij al aangaf. Ik vind dat je als school gewoon moet beseffen dat die H/V-klantjes nooit gewend zijn geweest om te werken en dat je evenmin moet verwachten dat ze opeens hun best gaan doen in hun puberjaren. Dan kun je zeggen 'net goed', maar daarmee gooi je talent weg.

Tihama

cqcq

cqcq

16-12-2010 om 18:18

En niks afstromen

De scholen zouden veel zwaarder moeten worden afgerekend op het afstromen. Een kind met overduidelijk VWO capaciteiten zou gewoon moeten blijven zitten (i.p.v. afstromen) bij tegenvallende resultaten. Nu gebeurd dat vaak niet, ik vind dat een hele slechte keuze.

freline

freline

17-12-2010 om 20:55

Boek

Hoi Boekenplank, ik zei niet voor niets: laat je niet afleiden door de titel. Geef het boek het voordeel van de twijfel. Volgens mij geeft het voor elke ouder eyeopeners en handvatten, zeker in dergelijke situaties.

freline
(nee, ik heb geen aandelen)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.