Pollewop
05-11-2008 om 12:23
Dochter heeft lwoo beschikking, school doet er niets mee. wat nu?
Vorig jaar in de 1ste is dochter getest en zoals wij wel verwacht hadden heeft ze een LWOO beschikking gekregen voor wiskunde. Omdat er heel veel LWOO-ers in die klas zaten is men in maart begonnen met bijlessen. Voor dochter heel erg goed, ging over met een magere 6.
Nu in de 2de heeft ze nog geen bijles gehad. Als ze het niet snapt moet ze het de leraar vragen, die meestal kwaad wordt omdat ze het nog steeds niet snapt. Zo langzamerhand durft zij, en de rest van de klas, niets meer te vragen. Op dinsdagmiddag is er een bijlesuurtje maar daar kunnen ze niet altijd terecht omdat wiskunde leraar meerdere klassen heeft en bijna elke dinsdag alle plekken bezet zijn.
Gisteravond, tijdens een studiekeuzebegleidingsavond(leuk scrabblewoord) heb ik haar mentor gevraagd hoe het nu zit. Hij gaf als antwoord dat als de situatie nog slechter wordt met wiskunde hij de klas zelf wel gaat bijspijkeren. Maar dat lijkt mij ook niet de bedoeling want dan is er geen mentorles meer.
Wie kan mij iets meer vertellen over de LWOO en onze rechten daarin? We willen met deze klacht naar de afdelingsdirecteur maar willen wel goed beslagen ten ijs komen.

M Lavell
05-11-2008 om 12:41
Gewoon doen
Pollewop, grofweg heb je niet zoveel in de melk te brokkelen. Die LWOO subsidie verschaft de school recht op extra geld. Nu is dat formeel wel bedoeld om de leerlingen te helpen, maar dat levert die leerlingen geen opeisbaar recht op individuele hulp op.
Omgekeerd: Als een school het er aanwijsbaar bij laat zitten waardoor kinderen achterstanden oplopen, dan kun je zelf bijles organiseren en de rekening daarvan bij de school claimen. Dat kan trouwens ook als er geen LWOO beschikking is voor het kind. De bewijslast ligt wel bij jou.
Nu is dat laatste een stuk makkelijker als je niet alleen staat met je klacht. Alle ouders vinden dat er te weinig wordt gedaan. Het lijkt me zinning om die primaire verontwaardiging met zijn allen vast te houden en inderdaad met zijn allen de afdeleningsdirecteur aan te spreken: Onze kinderen hebben een LWOO beschikking en daarmee hebben ze recht op onderwijs met extra ondersteuning. De school vangt de subsidie en is verplicht om die ondersteuning te geven. Laat die directeur daar maar duidelijkheid over verschaffen.
Overigens, ook weer grofweg, een LWOO school word je niet zomaar. Daarvoor moet je van alles doen en bewijzen aan het ministerie. Dat impliceert dat je die erkenning ook weer kwijt kunt raken en dus dat klagen bij de Inspectie over een school die niks doet, de school wel degelijk in het nauw zou kunnen brengen.
Ook in dit traject is het weer belangrijk om samen te werken met de andere ouders. De Inspectie is geneigd om individuele klachten af te wijzen, maar als jullie samen klagen, samen de brief ondertekenen, dan wordt dat anders.
Groet,
Miriam Lavell

Pollewop
05-11-2008 om 13:42
Tsja, samen, daar zeg je wat
Denk dat wij weer eens de enigsten zijn die de mond open durven te trekken. Het is immers veel makkelijker om een ander de kastanjes uit het vuur te laten halen. Wellicht zouden we nog 1 ouder paar erbij kunnen halen maar de rest zal niets doen vrees ik.
Bedankt voor je info, we gaan het gesprek wel aan denk ik maar dan niet aanvallend, gewoon informeren over het hoe en wat en onze mening hierover vertellen. Hopelijk wordt er dan wat mee gedaan.

MoederVan3
05-11-2008 om 20:02
Lwoo-beschikking
Hoi Pollewop,
Mijn jongste heeft ook een LWOO-beschikking. Die is overigens in groep 8 aangevraagd. Volgens mij gaat dat meestal zo. Wij zijn toen naar verschillende scholen gaan kijken die LWOO-onderwijs bieden. Wij kwamen inderdaad tot de ontdekking dat elke school het anders invult. Wij zijn ook op een school wezen kijken waar ze geen eigen LWOO-klassen hadden, maar waar alle leerlingen uit klas 1 + 2 extra lessen kregen van dat LWOO-geld. Aan de ene kant trok dat wel, te meer daar jongste aan LWOO-bovengrens zit qua capaciteiten, maar uiteindelijk hebben we toch voor een school gekozen met aparte LWOO-klassen, omdat wij hoopten dat de extra aandacht daar meer structureel was. Ik ben tot op heden erg tevreden over die keuze. Zoon heeft het naar zijn zin en gaat vooruit (raar genoeg zie je dit het meest met taal (Nederlands), rekenen (wiskunde) en informatieverwerking dus basisschoolvakken). Als je in een regio met veel LWOO-scholen woont, kan je een overstap overwegen. Ik weet alleen niet of dat halverwege een schooljaar gaat werken. Overigens zijn er na de tweede opnieuw verschillen. De school van mijn zoontje heeft nu zelfs een derde klas kader-LWOO, maar ze hebben al gezegd dat dat volgend jaar niet opnieuw gaat gebeuren: te weinig leerlingen. Veel scholen bieden in de derde en vierde alleen LWOO-onderwijs aan leerlingen die niet in staat zijn om een diploma te halen zonder LWOO. LWOO-leerlingen die daar net boven zitten krijgen dan geen extra hulp meer.
Zoals Miriam al zei, moet een school uiteraard het LWOO-geld wel ergens aan besteden. Het minimale lijkt me dat als er geen LWOO-klassen zijn, er standaard extra lessen worden gegeven of een aantal lessen in kleinere groepen, zodat er meer aandacht kan worden gegeven aan de leerlingen.
Ik zou in ieder geval nog eens met de school gaan praten. Laat ze maar vertellen hoe ze dat LWOO invullen. Jammer dat er geen andere ouders zijn die je denkt te kunnen mobiliseren. Ik herken het wel een beetje aan de klas van mijn zoontje. Een deel van de ouders zie je nooit, maar van de rest heb ik het idee dat ze oprecht geinteresseerd zijn en ook willen dat hun zoon of dochter uiteindelijk een diploma haalt. Misschien een briefje sturen naar de andere ouders waar je in simpele bewoordingen uitlegt wat je zorgen zijn.

reina
06-11-2008 om 07:13
Zeker!
Zeker achteraan gaan! En wat Miriam voorstelt, met meerdere ouders, is natuurlijk het beste! Maar de school móet iets doen met LWOO-leerlingen!