Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
zeepbakje

zeepbakje

09-02-2012 om 12:25

Dochter niet meer happy

Mijn dochter is heel sociaal, lief en behulpzaam maar heeft niets met haar klasgenoten (ook nooit gehad). Alle volwassenen lopen met haar weg (liever had ik het andersom).
Nu kost dat spontane sociale enthousiasme haar veel moeite (ik had allang de handdoek in de ring gegooid) en nu hadden ze ook nog een project om positiever naar elkaar (klasgenoten) te kijken, naar ons idee heeft dat voor dochter verkeerd uitgepakt. Haar envelop met complimentjes bevatte vier briefjes: sportief, rustig 2x en kletskous, en dit in een klas van 33 kinderen (vrije keuze klas om complimentjes te geven)
Nu wij dit op school gehoord hebben, met veel moeite iets uit dochter te hebben getrokken (die zal nóóit iets negatiefs over iemand zeggen) en alles bij elkaar te hebben opgeteld, viel bij ons het kwartje.
Het is sociaal óp in deze klas en dat drukt ook de resultaten op haar rapport.
De juffen zien alleen de buitenkant, een blije meid (die niet meer zo blij is) en verder niets en/of willen het niet zien.
Nu is ze al een aantal weken niet lekker zonder dat je er de vinger op kan leggen en nu ze thuis is was ze de eerste dag al zooo opgeknapt dat ze weer volop praatjes heeft.
Hoe gaan we hiermee om tot het einde van het jaar? Heeft iemand tips? Aan de juffen en ook de directeur hebben we niets helaas. Daar hebben we al genoeg gezeten .

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
guera

guera

09-02-2012 om 13:24

Beetje herkenbaar

Hoe oud is je dochter?
Hier een jongen van bijna 9. Hij is wel sociaal en ligt goed in de groep maar het kost hem bakken energie en het betaalt zich niet uit in diepere vriendschappen. Ook omdat hij 'op' is na een dag school. Juist omdat hij zijn sociale gezicht opzet en grapjes maakt maar juffen zien niet wat erachter zit en waarom hij het nodig heeft om grapjes te maken en zichzelf daarmee eigenlijk overschreeuwt.
Is je dochter hoogsensitief?
Wat ik doe met zoon (want op school snappen ze er soms geen biet van dus thuis aan het 'werk'), is met zoon praten. Hoe werkt het met sociale interacties. Hoe kun je soms strategischer zijn? hoe kun je sociaal zijn zonder dat het je een bak energie kost. Hoe kun je slimmer omgaan met 'kritiek'. Dat soort dingen maar dan op kindernivo. Dat werkt bij hem wel omdat hij zich erg gezien en erkent voelt door mij/ons en dat geeft hem zelfvertrouwen. Ik heb zelf een training 'ik ben oke' gevolgd om hem te helpen hiermee. Dit gaat over: voel je je weleens o jee? ik ben oke. In een notedopje
Dus ik zou zeggen. Thuis ermee aan de slag op een manier die past. Bijv masseren (aarden in haar lijf), praten, visualisaties etc.
Zoiets.
Sterkte.

Evanlyn

Evanlyn

09-02-2012 om 13:56

Wegwezen?

WIj hadden precies hetzelfde. En de juf snapte dochter helemaal niet. Juf dacht dat dochter het allemaal wel best vond omdat ze altijd sociaal wenselijk gedrag vertoont. Maar dochter verlangde naar echte vriendschap. En naar een juf die haar niet voor schut zet omdat ze even niet oplet in de oersaaie les. Nu zit ze op de Vrije School en gaat het fantastisch. Geen slechte plek voor een gevoelig kindje.

zeepbakje

zeepbakje

10-02-2012 om 10:53

Aftellen

Ik ben aan het aftellen, nog 20 weken school en dan naar een andere.
Het meest lastige is dat de resultaten gekelderd zijn en dat is niet echt iets waar ik thuis wat aan kan doen (vooral concentratie en aandacht). Het stuk hoe ze zélf in het leven staat/ervaart kan wel iets aan gedaan worden en dat gebeurt dan ook.

Nu weggaan

Zeepbakje,
Ik zou niet wachten tot het eind van het schooljaar, maar zsm je kind van school laten wisselen.
Ik verwacht dat het tot de zomervakantie nog veel erger kan worden en je kind nog veel ongelukkiger.
Dat risico wil je niet lopen.

Sterkte! Wiske

Fransien

Fransien

10-02-2012 om 13:24

Het is zometeen vakantie

Over een week of twee is het voorjaarsvakantie, een prima moment om over te stappen, kan ze alvast aan haar nieuwe school wennen. Ik zou er als kind ook niet vrolijk van worden om hier tot het einde van het jaar te moeten blijven terwijl er daarna een schoolwissel is. Tenzij je dochter nu in groep 8 zit, dan zit er waarschijnlijk weinig anders op...

Fiorucci

Fiorucci

10-02-2012 om 13:40

Jeetje

Kan ze niet alvast niet naar de andere school toe?

Evanlyn

Evanlyn

10-02-2012 om 15:58

Die van mij

Die van mij is na de kerstvakantie overgegaan. Geen centje pijn, hoor! het had voor haar ook niet veel langer moeten duren op die rotschool.

Polly Shearman

Polly Shearman

11-02-2012 om 21:26

Groep 8

zoals ik het begrijp gaat het over een groep 8 leerling.
en dan is het natuurlijk niet handig om nu nog naar een andere school te gaan.
ok mijn advies, hoewel ik zoiets nog nooit aan de hand heb gehad...
leermoment, er komen altijd situaties waar je in zit waarin niet iedereen je "leuk" vind.
wat doe je dan?
Je zoekt situaties op waar je je wel fijn voelt, leuk gevonden word, en thuis hoort. Maar je hopt ook niet van de ene baan naar de andere.
Op je werk zorg je ook dat je iig gewoon kan samenwerken. Vriendinnen hoef je met je collega;s niet te zijn. Je zoekt buiten je baan, je vriendschappen.
Dus leer je dochter, Buiten haar klas haar vrienden en sociale leven te vinden. School is iets wat moet... daar doe je niks tegen...Gelukkig zijn is iets wat je ook kan opzoeken. Zoek met je kind een hobby, een clubje.. waar ze gelijkgezinte vind!
probeer oplossingen en mogelijkheden mogelijk te maken, ik vind weglopen nooit zo;n optie... want, naar een andere school... ja en dan? als het weer niet klikt.. je kan niet heel de tijd van school/baan te blijven wisselen.
Beter leren omgaan met wat je doet als het niet klikt in het team....

groet, pol

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.