Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Dochter van streek in de brugklas

Ik zit echt even met een knoop in mijn maag. Onze dochter is vorige week begonnen in de brugklas VWO. Wat introductie en ook een aantal lesuren gevolgd. Echter werd ik afgelopen vrijdag door de teamleider brugklas gebeld dat onze dochter zich niet lekker voelde in de klas. Ze had dit gemeld bij de docent. Het lokaal was erg warm en ze kreeg hoofdpijn. Opzich te verklaren want de ramen waren dicht ivm bouwwerkzaamheden rondom de school. Ik heb toen even met dochter gesproken en ze besloot op school te blijven. Vrijdagmiddag kwamen de tranen toen ze thuiskwam. Ze voelt zich niet fijn op school maar kan niet goed aangeven waarom. Het afgelopen weekend was ze erg emotioneel en verdrietig, veel huilen en ook steeds aangeven zich niet fijn te voelen. Veel gepraat etc en afgesproken er maandag weer voor te gaan. Vanmorgen een rustige start van de dag. Ze hoefde pas half 11 te beginnen. Echter voordat ze wegging weer in tranen, opgepept en ze is naar school gegaan. Om half 12 werd ik alweer gebeld door school. Ze was weer in tranen. Ik heb haar gesproken en afgesproken om toch even door te zetten, dit ook in overleg met de teamleider. Nog even wat appjes over en weer en nu zit ze tot het negende uur.
Ik zal ook even wat achtergrondinformatie geven.
De keuze voor deze school is mede door ons als ouders zeer aangemoedigd, teveel vrees ik nu maar met de beste intenties. De school staat goed aangeschreven, ligt buiten onze dorpskern, sporten en vrienden heeft ze allemaal al in ons dorp en daarom zagen wij haar liever op een school buiten ons dorp zodat ze de wereld een beetje kan verkennen. Ook speelde mee dat een vriendin van groep 8 ook naar deze school ging en omdat zij de enige twee meiden waren met hetzelfde schooladvies zag ik het als groot voordeel omdat ze dan samen in een klas zouden komen en samen kunnen fietsen. We hadden ook nog een school bekeken hier in onze regio en daar was dochter erg van gecharmeerd, veel bekende mensen en allemaal nieuw etc
Ik was er iets minder weg van, vroeger beginnen en drie kwartier fietsen en nu maar 20 minuten maar wat heb ik een spijt dat ik niet meer naar mijn kind heb geluisterd. Ze heeft letterlijk uitgesproken dat ze de keuze voor haar huidige school heeft laten beïnvloeden door ons, natuurlijk vond ze het wel een leuke school maar ze durfde niet voor de andere school te kiezen omdat ze wist dat wij er niet van overtuigd waren. Heel de zomervakantie heeft ze getwijfeld en ze ging er met goede zin naartoe maar het valt haar zo enorm tegen. Ze heeft wel haar vriendin in de klas maar verder nog geen nieuwe contacten. Ze mist de vriendinnengroep van de basisschool en het gevoel ergens bij te horen. Zij en haar vriendin zijn allebei redelijk verlegen en zullen niet snel brutaal ergens op afstappen maar volgens dochter is dat nog geeneens het echte probleem, ze voelt zich niet fijn op deze school en ze is verdrietig. Ik denk dus dat we een enorme fout hebben gemaakt door haar naar deze school te laten gaan, het ligt niet aan de school maar ik denk niet de juiste school voor haar. Mijn handen kriebelen om te bellen naar die andere school om te vragen of ze daar terecht kan maar jeetje ze zit er pas 1 week. Ik denk zelf niet dat dit goed gaat komen. Ze is zo verdrietig en zo ken ik haar helemaal niet. Mijn man wil het nog even aanzien en wachten hoe het de komende dagen zal gaan maar ik heb er niet al teveel moed op. Mocht ze naar die andere school gaan dan komt ze mogelijk ook in een onbekende klas maar er zitten wel veel bekende kinderen op deze school. Meiden van de basisschool zitten er ook maar dan in de H/ V klas.
Ik heb echt even wat handvaten nodig. Afwachten of nu doorpakken en zorgen dat ze op die andere school kan worden geplaatst? Sorry voor het lange verhaal. Bedankt voor het lezen.
Dit is overigens mijn tweede kind die naar het VO gaat maar bij de oudste is het allemaal vlekkeloos verlopen.

Flavia

Flavia

03-09-2018 om 16:37

Plek

Wat vervelend voor je dochter maar ook voor jullie.
Voor je haar blij maakt met een dode mus, is er uberhaubt plek op de alternatieve school?

Tamar

Tamar

03-09-2018 om 16:41

Zijn er misschien dingen die ze niet vertelt, zoals pesten? Soms durven kinderen dat niet te doen omdat ze bang zijn dat de ouders het nog erger gaan maken. Wat ik zou doen: eerst even bellen naar de andere school of er plaats is voor het geval dat. En dan het gesprek aangaan met je dochter. ls je haar een alternatief kunt bieden, durft ze misschien wel te praten.

Natuurlijk moet ze wennen, maar dag na dag in tranen terwijl je haar zo helemaal niet kent klinkt niet goed.

Jolante

Jolante

03-09-2018 om 17:00

Lastig

Wat ik niet zo goed snap, is dat je haar op deze school hebt gedaan omdat hij buiten de dorpskern en dus buiten haar vertrouwde wereldje is, maar dat die andere school verder weg is. Maar goed, eigenlijk doet dat er niet zo toe.
Ik denk dat het niet ongewoon is dat ze nog geen nieuwe contacten heeft na een week. Ik betwijfel of dit op de andere school anders zou zijn. Misschien nog wel erger, omdat de vriendinnen van de basisschool zich op hun eigen klas zullen richten, waardoor zij zich wellicht buiten gesloten voelt, maar misschien is ze op de school van haar keuze meer geneigd te proberen er iets van te maken en samen fietsen lukt mogelijk wel. Het voordeel dat haar huidige school dichterbij is, blijft natuurlijk, maar verder zie ik in jouw verhaal geen grote voordelen van die school. Wat vind jij van de andere school? Staat die ook goed aangeschreven? Je zou het kunnen proberen. Wel eerst vragen of er echt plek is, inderdaad.

Tango

Tango

03-09-2018 om 22:21

Aankijken

Ik zou het toch nog even aankijken hoor. Ze is echt nog maar net begonnen en het is logisch dat ze niet meteen nieuwe contacten maakt. Sein wel de mentor even in over wat er speelt, zodat die extra op kan letten op pesten etc. En spreek er regelmatig over met je dochter, wat is het dat ze niet prettig vindt, hoe ligt ze in de groep, wordt ze gepest etc.?
Gaat het tot een paar weken voor de herfstvakantie nog niet beter, dan zou ik inderdaad naar die andere school gaan kijken, of misschien toch een school in jullie dorpskern, als daar ook bekenden van haar zitten.
Ik vind het argument van buiten de dorpskern overigens echt een bijzonder argument om je kind daar naar school te doen, om de wereld te vergroten. Je kind vergroot de wereld toch al als het naar het VO gaat.
Wat me verder nog verbaast is dat ze in de brugklas tot het 9e uur les heeft. Bedoel je hiermee t/m het 8e of echt 9e? Want dat laatste vind ik wel bijzonder.

Flavia

Flavia

04-09-2018 om 09:01

Tango

Waarom vind je het bijzonder dat ze tot het 9e les hebben.
Dat hebben ze hier ook maar dan beginnen ze die dag meestal pas het 3e of 4e.

Jolante

Jolante

04-09-2018 om 09:22

Hier

kent de school geen negende uur. Brugklassers hebben hier niet het achtste uur les. Daarom vond ook ik het veel om een brugklasser in de tweede week al tot en met het negende uur les te geven.

Overzichtelijk maken.

Je dochter zit nu niet lekker in haar vel, het is nieuw en allemaal spannend.
Ik zou tegen haar zeggen:"geef het een kans om te wennen, blijven je gevoelens hetzelfde gaan we kijken of een switch mogelijk is".

Misschien haalt dat al wat druk van de ketel af. Jullie zijn er niet op tegen als ze over een tijdje toch naar die andere school wil.

Wilde ze wel graag naar het VWO of had ze dan ook in die gemengde brugklas H/V gewild? Begrijpt ze dat ook dan de oude schoolvriendinnen later in verschillende klassen geplaatst worden?

Het is ook een grote verandering voor onze kinderen. Van de veilige basisschool waar je iedereen kent, ook de ouders, naar een grote onbekende school. Wennen aan huiswerk, verschillende docenten, verder weg en een nieuwe dynamiek met leeftijdsgenoren.
Ik zou het ook nog even aanzien. Fijn als school begrip toont.

lieverdje

lieverdje

04-09-2018 om 09:57

wíl ze naar de andere school?

Oef, ik denk dat je gelijk hebt. Uit je woorden begrijp ik dat je denkt dat ze van streek is omdat ze eigenlijk echt niet op deze school wil zitten. Ik ben zelf een enorme twijfelaar en ik kan me er heel veel bij voorstellen, gevoel van spijt. Ik heb mij in mijn leven ook teveel laten beïnvloeden in mijn keuzes door wat mijn ouders goed voor mij vonden, tot op de dag van vandaag heb ik daar last van. Ik heb een zeer eenzame middelbare schooltijd gehad, een studiekeuze gedaan die niet bij me paste, bijna 10 jaar over de studie gedaan (omdat ik het toch wilde afmaken) en vervolgens niets meer met die studie gedaan. En nu ben ik diep in de 30 en moet ik via een omweg alsnog proberen te bereiken wat ik wel zou willen.

Ik zou die andere school bellen, vragen of je dochter daar nog een plek kan krijgen.
Zoja, zou ik je dochter vragen of ze liever naar de andere school wil en dan zo snel mogelijk overstappen. Even aankijken kan ook, maar zo te lezen heb je een meegaand kind (schat ik zo in op basis van het verhaal), dat nu écht stampij maakt, dus dan is er echt wel wat aan de hand, toch? Je hebt kans dat ze zich er na een tijdje erbij neerlegt -want meegaand kind - en dan heeft ze 6 jaar lang spijt.

Raffie

Raffie

04-09-2018 om 10:17

kan het zijn

dat er even een knop om moet? Dat, zolang ze denkt dat ze ook nog wel naar die andere school kan (en het daar veel leuker is, wat nog maar de vraag is natuurlijk), ze het moeilijk vindt deze school de kans te geven?

Dat kan bij mijn dochter nog wel eens het geval zijn, dat zolang er een sprankje hoop is op iets anders, ze zich daar helemaal in vastbijt, en het andere onbewust geen kans geeft. En op het moment dat duidelijk is dat de andere mogelijkheid toch echt onmogelijk is, kan ze weer verder en het beste maken van de "mindere optie"

Je zou de andere school kunnen bellen en vragen naar de mogelijkheden. Misschien is daar helemaal geen plek of zeggen ze dat ze zo in het begin al switchen sowieso niet doen. Dan is dat maar duidelijk voor je dochter...

Sterkte ermee in ieder geval! (hier ook een brug-dochter, nog erg onzeker, maar tot nu toe gaat het goed, maar desondanks merk ik de stress, zal voor jou 10 keer zo erg zijn!)

juf Ank

juf Ank

04-09-2018 om 10:28

ik zou

Sowieso die andere school even bellen en vragen of er mogelijkheden zijn.
Ik snap je argumenten om voor die andere school te gaan ook niet zo goed, maar inderdaad zij moet er dagelijks heen, dus ik zou haar zo mogelijk aanbieden om bijv over een of 2 maanden herfstvakantie? te besluiten wat ze dan doet. tenzij er geen plek is dan is dat geen optie.

Niki73

Niki73

04-09-2018 om 14:39

Gevoelig kind?

Is je dochter erg gevoelig? Gevoelige kinderen hebben meer moeite met veranderingen dan andere. Dit is natuurlijk een hele grote verandering die misschien wat meer tijd nodig heeft.

Dat gezegd hebbende, zou ik ook gaan informeren of er nog plaats is op de andere school. Als dat zo is, kun je eens vragen of je dochter daar liever heen zou gaan en waarom. Ook daar wordt het wennen, en daar heeft ze zelfs de introductie al gemist. Het is verder fietsen, dus minder vrije tijd. Er zullen aan beide scholen voor- en nadelen zitten.

Je kunt ook altijd nog na de brugklas kijken of ze naar die andere school kan overstappen, en of ze het dan ook nog steeds wil.

Voor Ingrid12

Ik begrijp je argumenten om voor die school te kiezen. Maar je dochter is degene die het moet doen.
Als ze al twijfelde en nu al zo overstuur is zal het niet snel beter worden. Ik herken het want ik heb het zelf meegemaakt; ik ben ook een jaar verdrietig geweest omdat ik me niet thuisvoelde op de door mijn ouders gekozen school. Ik zou zeker informeren of die andere school nog plek heeft misschien lukt snel overstappen.

Mia9

Mia9

05-09-2018 om 10:36

Ingrid 12

Hoe was het met je dochter toen ze maandag thuis kwam, en hoe ging het gisteren?
Heel erg sneu voor haar dat ze zo een moeilijke start heeft en moeilijk voor jou om je dochter zo te zien.
Ik zou zelf ook bellen naar de andere school om te weten of er plek is. Uit je berichtje maak ik op dat het meer is dan alleen wennen aan een nieuwe omgeving/brugklas...
Sterkte voor jullie, en laat je nog even weten hoe het nu gaat?

Ingrid12

Ingrid12

17-09-2018 om 23:59 Topicstarter

Update

Allereerst iedereen bedankt voor alle reacties. We zijn nu twee weken verder en onze dochter gaat morgen op een andere school beginnen, het is allemaal in sneltreinvaart gegaan en we gaan voor een nieuwe en frisse start die we positief tegemoet gaan.
Groetjes!

Jolante

Jolante

18-09-2018 om 06:19

Een?

Is het nog weer een andere school geworden, dan de school die in de openingspost aan bod kwam? Ik hoop in ieder geval dat ik uit de sneltreinvaart niet af moet leiden dat je dochter een ellendige tijd heeft gehad en wens haar een hele mooie tijd op haar nieuwee school toe! Laat je nog eens weten hoe het gaat?

Heel veel succes!

Heel veel succes en plezier toegewenst voor je dochter Ingrid!

Ingrid12

Ingrid12

18-09-2018 om 21:16 Topicstarter

Ja die school

Ze is inderdaad op die andere school begonnen, vandaag voor het eerst geweest.
Natuurlijk spannend maar op de juiste manier, ze zit nog even te wachten op haar boeken en wschl einde deze week zo goed als compleet, hopelijk zal het allemaal goed uitpakken maar ik heb er een heel goed gevoel over en zij ook.Morgen vroeg beginnen

Ingrid12

Ingrid12

18-09-2018 om 21:17 Topicstarter

Gingergirl

Dankje!

Dirkje 1311

Dirkje 1311

13-09-2019 om 20:37

Hoe gaat het nu

Ik was benieuwd hoe de overstap van je dochter uitpakte. Mijn dochter zit in dezelfde situatie behalve dan dat ze op de school naar keuze zit en nu aanvoelt dat het niet de juiste keuze was en de wat kleinere school wellicht wel. Deze kleinere school had ook in gedachte mijn voorkeur maar we hebben jaar zelf laten kiezen. Volgende week hebben we en gesprek op de kleine school

Wendelmoed

Wendelmoed

16-09-2019 om 20:21

Gelukkig Ingrid12

Ik begon de draad bovenaan te lezen en mijn handen jeukten om te tikken dat je haar zo snel mogelijk naar die andere school zou moeten laten verhuizen.
Als zo'n meegaand kind piept, dan is er echt wat en dan moet je niet gaan doordrukken van "kijk het nog even aan" want dan hoor je haar weliswaar er niet meer over (want mijn ouders luisteren toch niet naar me) maar gaan de problemen gewoon ondergronds.
Heel goed dat je besloten hebt om snel te handelen, en nu kan ze na een heel korte valse start gewoon beginnen.
Er zal heus nog wel eens wat tegenvallen maar je moet in dit soort zaken echt je gevoel volgen.

Ingrid12

Ingrid12

21-09-2019 om 10:26 Topicstarter

Dirkje 1311

Hoi Dirkje, ik zie je reactie nu pas.
Hebben jullie het gesprek al gehad?
Met mijn dochter gaar het heel goed, zit inmiddels in VWO 2.
Vanaf dag 1 na de overstap was het direct al duidelijk dat dit de juiste stap was.
Ze heeft het enorm naar haar zin op school, zit helemaal op haar plaats, leuke klas, leuke vriendinnen etc etc
Wij zijn enorm blij dat we de overstap hebben gemaakt.
Ik hoop dat het voor jou dochter ook zo goed zal uitpakken,

Groetjes!

Dirkje 1311

Dirkje 1311

22-09-2019 om 11:48

Overstap

Hoi,
Vorige week gesprek gehad en ze mag deze week 3 dagen mee draaien. Was een heel goed gesprek. Ze begrijpen goed wat er speelt en denken met ons mee. Ze mag mee draaien in de mentor klas van de teamleider waar we het gesprek mee hadden en komt dan ook in een klas met een vriendin van vorig jaar. Er zitten ook wat vriendjes op deze school en die hopen dat ze overstapt want dan kunnen deze met elkaar fietsen en ze zien elkaar dan veel op school . Al met al staan alle seinen op groen, alleen wel eerst proefdraaien om te kijken of dit echt de juiste keuze is

Ingrid12

Ingrid12

25-09-2019 om 08:21 Topicstarter

Dirkje 1311

Hoi, wat een goede berichten.
Hoe gaat het nu met haar?
Zal best wel even spannend worden maar je zal zien hoe snel ze ineens in zo’n klas op haar plek zit en weer met plezier naar school gaat.
Ik zou het leuk vinden om te horen hoe het gaat.

Groetjes!

Dirkje 1311

Dirkje 1311

26-09-2019 om 15:29

Ingrid 12

Hoi,

dag 2 proefdraaien zit er op, gisteren kwam ze al laaiend enthousiast terug. Gelijk leuke klik met andere kinderen, die al appen of ze het leuk vond die dag, of ze al weet of ze overstapt etc. Daar lunchen ze ook samen, iedereen hoort er bij. Een klas waar ook gewoon normaal gewerkt wordt en je niet als raar bestempeld wordt als je je huiswerk alvast maakt in de les. Een totaal andere sfeer in de klas en op de school zelf. Dus we gaan morgen bespreken hoe nu verder. Als het aan mijn dochter ligt gaat ze dus maandag al direct naar de nieuwe school. We zijn super blij dat het zo veel beter aanvoelt daar!

Ingrid12

Ingrid12

26-09-2019 om 21:34 Topicstarter

Dirkje 1311

Nou dit klinkt echt heel positief.
Fijn dat het zo goed is uitgepakt.
Heel veel succes voor je dochter en jullie kunnen weer lekker slapen.

Dirkje 1311

Dirkje 1311

29-09-2019 om 18:33

Ingrid12

Morgen hebben we een laatste gesprek en gaan we alles officieel regelen. Ze wil zelf dinsdag dan nog een paar uur naar haar oude school om alles af te ronden. Dat vind ik heel goed van haar. Ook al heeft ze geen klik met de klas ze wil het toch zelf vertellen en afronden.

We zijn super blij dat het allemaal zo snel gaat en de nieuwe school goed mee werkt

Ingrid12

Ingrid12

01-10-2019 om 18:56 Topicstarter

Dirkje 1311

Super dat het allemaal gelukt is en inderdaad zo lekker snel.
Bij ons ging het ook zo snel en dat had ik toen ook niet verwacht.
Toch wel heel fijn dat er dan mensen zijn die begrip en empathie hebben met de situatie.
Heel veel succes voor je dochter en op naar een nieuwe start.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.