Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Cinderella

Cinderella

03-06-2019 om 00:38

Dochter voor haar gevoel op de verkeerde school

Hallo allemaal, ik plaats dit op de hoop dat jullie mee willen denken of misschien weten welke opties er zijn.

Bijna 9 jaar geleden is mijn man overleden, tevens de vader van mijn dochters.

Mijn oudste dochter (toen 6) werd het eerste schooljaar na het overlijden overal van weggehouden.
De leerkracht wist niet goed hoe te handelen, en wilde haar niet teveel laten doen blijkbaar.

Na dat schooljaar kon ze niet doorstromen naar de volgende klas, want ze zat niet meer op dat niveau.

Toen werd het speciaal onderwijs, want dan zou ze zo weet op haar niveau zitten.
Dat was helemaal niet waar. Ze werd klein gehouden en ging met hele kleine stukjes vooruit.

Nu zit ze op pro onderwijs, maar helemaal niet
Op der plek.
Ze zit inmiddels in de derde.
Ze zou heel graag naar normaal (zo noemt ze het zelf) onderwijs willen.

Ze sluit totaal niet aan bij de kinderen op haar school, de leerkrachten doen alsof je gek bent. Ze kan zo zichzelf ook niet ontwikkelen of ontplooien.

Mijn dochter is elke zondagavond zo verdrietig omdat ze dan weer bijna naar school moet.

Het grootste probleem is een grote achterstand met rekenen.

Ik weet bijna zeker dat als ze op het vmbo basis zou
Mogen dat ze zich veel beter kan ontplooien

Hoe oud is ze?

Wat een droevig verhaal. Maar het hoeft niet droevig te eindigen.
Hoe oud is je dochter? Ze zal toch minstens 15 a 16 jaar zijn.
Dan is nu alsnog naar vmbo b gaan niet zo zinnig.
Zou ze naar MBO Entree-opleiding kunnen misschien?
Kijk maar eens hier https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/middelbaar-beroepsonderwijs/opleidingen-niveaus-en-leerwegen-in-het-mbo

Het MBO is vaak wat flexibeler als het om doorstromen gaat. Dus als ze het op de Entreeopleiding veel beter doet dan verwacht, dan kan ze misschien eerder door naar MBO-2.

Fransien

Fransien

03-06-2019 om 14:30

Als ze uitvalt op rekenen

Als rekenen haar zwakke punt is en de rest gaat wel kun je natuurlijk proberen om dat rekenen met haar aan te pakken. Gewoon beginnen bij de basisschoolstof dan weet je zeker dat ze de basis goed heeft en daarna met de middelbare school stof.
Voor de basisschoolstof is het basisboek rekenen - oefenboek van scala leuker leren een goeie, voor de middelbare school kun je denk ik het beste met de middelbare overleggen en desnoods (als je er het geld voor hebt) een LOI opleiding doen.

Tango

Tango

04-06-2019 om 11:31

Overstap

Ik heb begrepen dat de overstap van PRO naar VMBO-Basis behoorlijk lastig is en niet vaak voorkomt. Toevallig begeleid ik een meisje dat in de dezelfde situatie zit. Zij gaat ook naar de derde en zou als ze naar basis gaat weer in de tweede klas moeten beginnen. Dit heeft te maken met dat je in de derde al met het examen start.
Bij haar hebben we er dus voor gekozen om hierna nog 1 jaar PRO te volgen en daarna naar MBO door te stromen.
Als bij jouw dochter alleen rekenen het probleem is begrijp ik eerlijk gezegd niet dat ze op PRO terecht is gekomen. Daar had al veel eerder ingegrepen moeten worden.
Ik zou met school in gesprek gaan over wat er mogelijk is om versneld naar MBO door te stromen en evt. ook alvast VMBO-scholen benaderen hoe zij tegenover een overstap staan. Maar houd er dus wel rekening mee met dat ze tussen jongere kinderen terecht komt. Hangt uiteraard even af van hoe oud ze nu is.

Tango

Tango

04-06-2019 om 11:33

Derde

Ik las niet goed. Ik zie dat je dochter al in de derde zit. Dan zou ik een overstap naar basis niet meer overwegen. Dat is echt een te grote stap terug. Ik zou dan inzetten op zo snel mogelijk naar MBO en daar doorstromen. Als ze een richting kiest waarvoor niet veel rekenen nodig is moet dat zeker lukken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.