Moppeke
29-01-2010 om 18:44
Dochter wil naar een andere school
Pfffff, we hebben een nieuwe ontwikkeling in onze strijd met/op school.
Wat vooraf ging: nadat wij jaren achtereen op school de kwaliteit van spelling bij onze dochter en het rekenen hebben aangekaart (nee hoor, helemaal geen zorgen maken, gaat prima), en geen enkele begeleiding kreeg heeft de leerkracht uiteindelijk in groep 7 gezien dat mijn dochter wel degelijk een achterstand heeft. Halleluja. Dat heeft wat voeten in de aarde gehad (we zijn heel boos geworden en hebben gestaan op adequate actie en een behandelplan via/met de IB-er). Inmiddels is dat nu van start, een voortgangsgesprek is half februari.
Ze zit niet in de makkelijkste klas. Een aantal rugzak-kids die de nodige aandacht behoeven, maar ook drukke kids. Om haar wat meer te begeleiden (ze werd gepest) en haar wat steviger in haar schoenen te laten staan heeft ze een poos begeleiding gehad bij de orthopedagoog. Dat was voor haar een ontzettend goede beslissing en heeft haar veel goed gedaan. Ze is enorm gegroeid. De klas is echter niet met haar meegegroeid en zien haar nog steeds als de 'oude', zo ook de leerkracht, die ook geen enkele stimulans geeft op dat gebied (terwijl die wel op de hoogte is).
Ondertussen zijn we zelf al enorm afgeknapt op deze school en proberen er nog het beste van te maken. Ze zit tenslotte in groep 7. Eigenlijk hadden we beter in groep 5 kunnen besluiten van school te veranderen. Maar de ontwikkelingen hebben zich in de loop der jaren wat opgehoopt zullen we maar zeggen.
Mijn dochter voelt zich niet fijn in haar klas en heeft ook geen vertrouwen in de leerkracht. Ze voelt zich niet begrepen, niet gebackupt en niet met rust gelaten.
Ik kan me er alles bij voorstellen, op een gegeven moment is het genoeg. Ze heeft nu heel erg duidelijk aangegeven dat zij heel graag van school zou willen veranderen. Dat vinden wij eigenlijk geen optie. We zijn bang dat dit een slecht idee is, aanpassen in een nieuwe omgeving, nieuwe methoden enz. Ze moet nog een kleine anderhalf jaar.
Aan de andere kant zou ik eigenlijk morgen een andere school regelen, want wij zijn deze school ook zat en hebben veel bewondering voor haar hoe ze zich staande houdt en we doen er alles aan om haar hierin bij te staan. Maar ja, we kunnen er moeilijk naast gaan zitten overdag en ze moet dingen ook zelf handelen.
Daarom even hier mijn posting, op zoek naar reacties. Misschien ervaringen en andere wijsheden.
Wat vinden jullie?

Bastet
29-01-2010 om 19:01
Nou....
Je dochter wil zelf heel graag(!!),en is ook oud genoeg om de consequenties te overzien van een overstap.En aangezien je het zelf ook wel hebt gehad met de school,zou een overstap een mooi nieuw begin kunnen zijn voor haar.Dus ik zou het zeker overwegen.Ik heb het met mijn zoon nooit gedaan,hij is gebleven,en eenmaal op het VO zo opgebloeid!Dus bij hem zou het best een goed idee zijn geweest,achteraf hij had dan misschien leukere laatste jaren op de basischool gehad.
Groetjes,Bastet

Moppeke
29-01-2010 om 19:08
Re: bastet
Dank voor je reactie.
Ik snap mijn dochter helemaal hoor. Maar mijn zorg is ook dat een overstap nu, terwijl ze nog een restje 7 en een jaar groep 8 moet doen, niet handig is.
Maar dat is meer een gevoel, ik kan het eigenlijk niet goed onderbouwen.
Het VO is eigenlijk bijna in zicht. Maar aan de andere kant ben ik heel erg geneigd om er in mee te gaan, en haar dat laatste jaar een ander jaar te geven. Je hebt gelijk, ze is oud genoeg om dit te overzien en zeker ook oud genoeg dat ze ons dit heel duidelijk zegt. Ze is er klaar mee. En dat terwijl ze graag leert.

rodebeuk
29-01-2010 om 19:22
Gaan
Gogogogogo.
Ik ben zelf voor minder overgegaan. Na de citotoets nog, dus reken maar uit. Voor vier maanden.
Was alleszins de moeite waard.
Maar goed, da's maar één geval.
Ik lees in je verhaal alleen maar argumenten voor een wissel. Wat je te berde brengt dat ertegen zou pleiten zijn overwegingen die een stuk minder steekhoudend zijn.
Bekijk het eens zo: jullie hebben alles gedaan wat in je macht lag om het hier op te lossen. Prima toch? Lijkt mij een goed en rustig uitgangspunt voor een overstap.
Overigens herken ik heel goed jouw terughoudendheid. Al vanaf kleutertijd ben je als ouder vaak dingen aan het goedpraten omdat je kind over drempels heenmoet. Mijn jongste van 4 wil ook soms niet naar school, en oudste van 8 opperde laatst dat hij het fijn zou vinden als het nu grote vakantie zou zijn.... sja, dat gaan we niet redden natuurlijk en dan moedig je je kind aan om gewoon verder te gaan.
Dat instinct moet je in dit geval laten varen en als je, zoals al geconcludeerd, alles hebt geprobeerd wat in je macht lag, vind ik het een perfect moment daarvoor.

Linda99
29-01-2010 om 22:25
Verschil
Ik heb nu zelf aan den lijve ondervonden hoe een kind kan opknappen van een overstap naar een betere, leukere en fijnere school. Dus ook al is het maar voor iets meer dan een jaar, ik zou die kans niet laten schieten. Zeker als je dochter dan met meer zelfvertrouwen en plezier het VO in stapt daarna.
Ook hier vooraf veel twijfel maar oh wat ben ik blij dat we de knoop hebben doorgehakt.

Moppeke
29-01-2010 om 23:15
Re:
Wat fijn jullie reacties!
En eigenlijk is the bottom line: al is het maar voor korte tijd (Rode Beuk,4 maanden! wow, wat een beslissing!), je geeft je kind adem en een nieuwe kans.
Mijn dochter zei het zo ontzettend uit de grond van haar hart vanmiddag, dat ze gewoon naar een andere school wil. En ik snap haar zo goed. Daarom willen we haar verzoek ook niet wegwuiven, maar er serieus naar kijken. Maar ik vind het een moeilijke beslissing.
Een andere school, praktisch gezien. Welke school is dan beter dan deze? Elke, zou mijn man zeggen Maar dat is ook een volgende belangrijke vraag.
Hopelijk volgen er nog wat reacties, en zullen we dit weekend eens alles rustig op een rijtje zetten.
En buiten het gevoel van mijn dochter: ook wij willen nu rust. Geen gezeur meer met/over school, niet overal als een haai bovenop te moeten zitten omdat zaken anders verslonsen en continue die discussies over een kind dat thuis zichzelf is maar op school een heel ander kind.

Wiske
30-01-2010 om 11:25
Zelfde probleem
Ik zit met dezelfde twijfels. Het kind in kwestie zit in groep 7. Het gaat nu redelijk goed. Vorig jaar stonden we echt op het punt om naar een andere school te gaan. Maar de leraar van dit jaar heeft de klas en de sfeer gered. Maar sinds de kerstvakantie was de vaste meester er een paar weken niet door omstandigheden. En dan zie je mijn dochter, of eigenlijk de klas, achteruit gaan. Ze zit in een heel nare klas. Maar ja, voor die "korte" periode een andere school zoeken vind ik een hele stap. Bovendien zijn we al middelbare scholen aan het bezoeken. En dat is natuurlijk ook intensief. Leuk intensief, begrijp me niet verkeerd!
Ik hou mijn hart dus vast voor de rest van de tijd in groep 7 en 8. Maar een nieuwe school en opvang en meer reistijd levert ook stress op. Wat is erger? Ik vind het erg moeilijk.

Inge M
30-01-2010 om 11:28
Luister naar je dochter
Door naar een andere school te gaan, heb je het gevoel risicio te lopen met de resultaten door andere methode, overgang, etc. Maar als ik het goed begrijp, presteert de huidige school daarin ook niet goed. Als je binnenkort overstapt, dan heeft ze echt voldoende tijd om te wennen. Vraag aan de nieuwe school hoe goed de methode aansluit en of je thuis wat kunt doen om de overgang makkelijker te maken.
Je dochter heeft heel veel te winnen door in een nieuwe omgeving terecht te komen. Dit verzoek doet ze niet zomaar. Bij haar is de grens bereikt. Geef haar die kans!

An
30-01-2010 om 11:29
Op zoek!
en gauw. Juist op dit moment, ze heeft nog meer dan een jaar te gaan. Andere methodes vind ik nauwelijks een argument. Alle methodes gaan ongeveer uit van het zelfde. Dat kan hooguit beter gaan, lijkt mij. Zoek wel naar een school die bij haar past, met een sociale groep 7 waar ze makkelijk in kan voegen. Dit ligt natuurlijk ook erg aan je dochter maar een groep die openstaat hiervoor is wel een pre. Ook moeten ze natuurlijk verder willen met de handelingsplannen. Als mijn dochter zo duidelijk was dan wist ik het wel.
Groetjes, An(ook juf groep 8)

Moppeke
30-01-2010 om 13:19
Sterk
Jullie reacties zijn erg duidelijk, waarvoor erg veel dank.
We zullen volgende week contact zoeken met een andere school in de buurt, voor een orienterend gesprek. Dat is voor ons een eerste stap om eens te kijken wat de mogelijkheden zijn.
We zullen eerst even zonder onze dochter informeren en orienteren wat de mogelijkheden zijn op korte termijn, en daarna met onze dochter. Want een eventuele overstap moet dan wel snel, om er voor haar zoveel mogelijk nog uit te halen.
An: om van tevoren te weten hoe de samenstelling van een nieuwe groep is, dat vind ik wel een lastige. Want vaak merk je dat pas in de praktijk. Ik ga wel bij een eventueel gesprek naar de samenstelling van de groep vragen en doorvragen wat voor een groep het is.
Spannend!
Groet, Moppeke

An
30-01-2010 om 13:39
Samenstelling
Hoi,
Je kunt het nooit helemaal goed te weten komen maar een aantal zaken kunnen wel duidelijkheid geven.
Allereerst vragen bij ouders van kinderen uit die klas, als je die kent. Ook de verhouding jongens/meisjes is belangrijk. Immers, meer meisjes betekent meer kans op aansluiting. En rechtstreeks vragen op school.
Succes! An

mirreke
30-01-2010 om 14:14
Juist goed om te wisselen!
Echt, juist in die laatste anderhalf jaar kan je kind zo opbloeien in een andere omgeving, zich losmaken van haar oude imago! Onderschat dat niet.
Enne, mijn zoon heeft de laaste drie maanden van het laatste jaar in een parallelklas gezeten, omdat het in zijn eigen klas geen goed klimaat was voor hem. Dat heeft hem bijzonder goed gedaan, ook al vonden wij het ook best een hele stap.
Goed overleg plegen, geef de andere school een goed beeld van de oude situatie. Geef aan dat jij, maar vooral je dochter, het vertrouwen in de oude school kwijt bent/is.
Vooral omdat je dochter zelf zo graag wil geloof ik echt dat het goed zal uitpakken! Succes! En wacht niet te lang! Als je geluk hebt kan zoiets binnen een week geregeld zijn.

Linda99
30-01-2010 om 15:32
Moppeke
Op wat voor soort school zit ze nu? Misschien dat het juist goed is om naar een andere soort onderwijsvorm te kijken. Wij zijn van regulier naar Dalton overgestapt. En niet alleen de sfeer, aandacht en het enthousiasme van de leerkrachten is hier veel beter, ook het onderwijssysteem past beter bij de kinderen.
Succes met komende periode!

Pennetje
31-01-2010 om 00:29
Ook gedaan
Hier is dochter in groep 7 na de meivakantie van school veranderd. Wat een opluchting. Ik heb haar op een Jenaplanschool gedaan, zodat zij ook eens de oudste is en niet altijd het ukje(ze is een vroege leerling). Mijn dochter had het ook niet fijn in de oude klas en we hadden al helemaal geen vertrouwen in de leerkracht die ze zou krijgen in groep 8, want die had ze in groep 6 ook gehad.
Dochter is enorm opgebloeid. Er zijn nog wel wat kleine dingetjes, want ook hier is ze de nerd met haar eeuwige goede cijfers, maar het is veel gemoedelijker en de juf is eenvoudigweg fantastisch.
Luister goed naar je kind, ik had de mijne al in groep 6 van school moeten halen. Dochter en ik hebben het er uitgebreid over gehad: als je verandert van school, kunnen we dat natuurlijk niet nog eens doen of het ongedaan maken. De overstap is dan tot het einde van je basisschooltijd. Maar als ik zie hoe dochter in het kerstspel vol overgave op het toneel staat (deed ze op de vorige school echt niet), dat ze naar feestjes gaat, dat kinderen vol enthousiasme hier komen, dan ben ik erg blij dat we de stap hebben genomen. Dochter voelt zich ook erg serieus genomen en dat is voor onze relatie ook heel goed.
Heeft je dochter zelf al een idee waar ze heen zou willen? Mijn dochter is nu bezig een middelbare school uit te zoeken en ik ga voor het grootste deel op haar eigen oordeel af, waar zij zich fijn voelt.

Moppeke
31-01-2010 om 11:06
Re: stoepkrijt
Eigenlijk bevestigen jullie het allemaal: doen.
Door jullie reacties krijgen we ook een beter beeld van ouders die het al gedaan hebben.
Stoepkrijt: onze dochter heeft ook al aangegeven waar ze naar toe zou willen. Haar keuze is gebaseerd op logistiek (het is een school dichtbij) en de uitstraling van de buitenkant. School ziet er vrolijk uit en spreekt zeker aan. We zullen deze school dan ook benaderen voor een overstap volgende week.
Een ander ding: ze zit nu op een christelijke school, de optie voor een switch is een openbare. Dat alleen al zal een hele verandering zijn.
Ook zijn we al gaan kijken bij open dagen van middelbare scholen, om een beeld te krijgen en sfeer te proeven. Dat wilde ze zelf heel graag. En daarover heeft ze ook al haar mening gevormd. Ze heeft een absolute favoriet, waar ze heen zou willen. Dat oordeel volgen wij ook, zeker!
Ik hoop van harte dat de school die ik morgen ga bellen ook daadwerkelijk plek heeft. Dat is natuurlijk nog een ander ding.
En ik hoop ook dat een eventuele switch dan ook snel zal zijn, ik mik op na de voorjaarsvakantie.
Groet, Moppeke

Pennetje
31-01-2010 om 12:37
Bereid je wel voor op...
Bereid je wel voor op absoluut onbegrip van de school waar je kind nu nog op zit. Bij ons heeft de directeur ons echt vogelvrij verklaard, er kwamen ouders naar me toe in de supermarkt die me de meest vreselijke dingen toewensten, waarvan "God zal je straffen" nog het mildst was
Dochter zat ook op een (protestants) christelijke school en is nu naar een Katholieke gegaan, maar eentje waar ze alleen met de feestdagen wat aan godsdienst doen. Dochter vertelde me dat ze vindt dat wij betere katholieken zouden zijn dan protestanten (ik kom van streng gereformeerde huize) omdat "die katholieken tenminste feest kunnen vieren". Maar op haar nieuwe school zitten ook moslimkinderen, joodse kinderen en protestanten. Een lekkere mix dus, eigenlijk beter vind ik dan alleen maar 'je eigen soort'.
Eerst maar even checken hoe de nieuwe school tegenover een overstap staat. Geef aan dat je dochter ongelukkig is op haar oude school, maar maak de meester of directeur niet zwart. En dan naar de oude directie. De meester heeft er nu niks meer mee te maken, die heeft zijn kans gehad.
Een paar tips als je in gesprek gaat over de switch: ga niet alleen. Ik heb mijn zus meegenomen (docent op het VO) en die heeft aantekeningen gemaakt. Haar versie van het gesprek stond haaks op de versie die we van de directeur kregen en die hij voor het gemak ook vast naar het bovenschools management had gestuurd. Verder: praat uit jezelf. Dus niet: jullie doen er niks aan, maar ik merk dat wij het vertrouwen kwijt zijn en dat we het niet kunnen terugvinden. Ga niet in op beledigingen aan het adres van je dochter, al is het nog zo moeilijk. Mijn dochter werd een weerloos, sloom schaapje genoemd. Ik haalde al adem om mijn kostbare kind te verdedigen. Gelukkig was mijn zus erbij, die scherp zei dat moddergooien de zaak echt geen goed zou doen en dat als haar nichtje dan bescherming nodig had omdat ze zo weerloos was, het aan de school te wijten was dat ze het niet had gekregen. En dan met de nadruk op die punt aan het einde
Luister verder goed naar je dochter. De juf op dochters oude school wilde de kinderen een vriendenboekje laten maken als afscheid. En VRIENDENboekje. Het enige wat dochter daarmee gedaan zou hebben, is ritueel verbranden. Jouw dochters meester heeft vast ook leuke ideetjes, om net te doen of jouw dochter gaat verhuizen of iets anders dat buiten zijn macht ligt, maar daar gaat het niet om. Jouw dochter moet zich goed voelen bij haar afscheid en als ze niks wil doen is het ook goed. En anders houd je haar gewoon ziek thuis de laatste dag.
Weet je ook waar de kinderen van de oude school straks naar de middelbare school gaan? Want anders komt je dochter ze daar weer tegen.
Ik ben heel benieuwd hoe het verder gaat bij jullie!

rodebeuk
31-01-2010 om 13:35
Inderdaad stoepkrijt
Hier heeft de directeur voor de klas mijn citoscore genoemd. "één meisjes had xxx punten voor haar toets, wie zou dat zijn?". Ik was onmiddellijk na het afnemen van school gewisseld.
Mijn moeder werd daar dus na de schoolwissel bij de bakker en op straat op aangesproken.
Ach, als het gebeurt neem je het maar voorlief maar nu, 30 jaar later denk ik weer hmm.... da's toch niet netjes. Ze willen kennelijk wraak nemen als je vertrekt.
Ik zou trouwens vooral proberen om het contact heeeeeel kort te houden. Geen tijd meer in stoppen, die oude school.

Moppeke
31-01-2010 om 14:55
Re:
Ach, eigenlijk boeit het me niet zo wat de huidige school zal zeggen als het eenmaal zover is. Ik ga toekomst gericht te werk, da's toch een belangrijker ding.
Natuurlijk zal de school het geen verstandige move vinden, dat ze dat zullen zeggen kan ik wel raden. Maar ja, daar kan ik niets mee. Ik verwacht geen uitschieters van ouders in de supermarkt of andere rare uitspattingen van mensen die er een mening over hebben.
Maar natuurlijk heeft de directeur en de leerkracht dat wel. Ik ga er vanuit dat zij de keuze respecteren en dat er verder geen gedoe over is. Dat eea al een poos niet lekker loopt, daar kan de leerkracht niet onder uit. Of de directeur daar vanaf weet, dat weet ik eigenlijk niet. De directeur is een geschikte peer, ik verwacht daar verder geen ontwikkelingen in.
En indien wel, dan is dat erg jammer en een reden des te meer om te switchen. Nogmaals, de toekomst is belangrijk, soebatten op haar oude school; daar zijn we nu wel klaar mee.
Het verhaal over het vriendenboekje, dat vond ik een goeie. Ik denk dat wanneer de leerkracht een dergelijk idee zou ontplooien, we dit thuis gezamenlijk in de tuin ritueel zullen verbranden. Dat is eigenlijk de enige juiste optie om het verleden goed af te sluiten
Anyway, ik ga geen discussie aan op de huidige school. Ik ga toekomstgericht te werk.
Wordt ongetwijfeld vervolgd!

Pennetje
31-01-2010 om 21:32
Toekomst is het belangrijkst
Ik was ook klaar met de oude school en sloot met dochters laatste dag die periode af. Dacht ik. Ik kom nog steeds wel eens mensen tegen die een mening erover hebben. Ik werd zelfs in de AH nog klemgereden met een karretje door een juf van de oude school. Vandaar dus mijn waarschuwing, ik was er zelf helemaal door verrast. In de klas is aan de kinderen verteld dat ik de meester niet aardig vond. Dat diezelfde kinderen mijn dochter jarenlang hebben getreiterd werd maar even vergeten. Op de opmerking "je hebt mooi je zin doorgedrukt" die ik maanden in het dorp heb moeten aanhoren heb ik steeds stralend geantwoord: "inderdaad, en we zijn er heeeeel gelukkig mee."
Zet 'm op!

Nasha 1st
31-01-2010 om 21:46
Stoepkrijt
wat een walgelijke mensen eigenlijk, dat ze het je zo lang nog nagedragen hebben! Natuurlijk kies je voor je kind....bah....Ben blij dat het nu goed gaat met je dochter!

Pennetje
31-01-2010 om 21:53
Ach ja
Eigenlijk natuurlijk heel zielig, dat je zelf geen eigen leven hebt en dan maar op een ander gaat katten. Wat nog wel heel grappig was: ik had een kopie van dochters dossier opgevraagd en die domme secretaresse had alle slijmerige mails die ouders naar de directeur hadden gestuurd meegekopiëerd en aan mij gegeven. Ik weet dus precies welke ouders achter mijn rug allemaal lelijke dingen over mij hebben gemaild, met de bedoeling een wit voetje te halen bij de directie. Af en toe roep ik nog eens stralend tegen zo'n ouder: "heb ik je nou al eens bedankt voor je mail aan de directeur? Daardoor is de boel versneld en is mijn dochter nu veeeeeel gelukkiger dan toen ze nog bij jouw kind in de klas zat." Haha, net zo zielig en kinderachtig, maar soms gun ik mezelf die lol!

Moppeke
01-02-2010 om 10:41
Vervolg
Vanochtend spreek ik de leerkracht er over aan dat het al een paar weken niet goed gaat in de klas, dat er allerlei vervelende akkefietjes zijn onderling tussen kinderen. De leerkracht beaamde dat en heeft geprobeerd dit de kop in te drukken.
Een van de problemen in communicatie is dat ik altijd het initiatief neem tot die communicatie, vanuit school komt er zelden iets.
De leerkracht gaf aan graag op korte termijn een gesprek te willen, want 'zij weten het nu ook niet meer'. Vooral die laatste uitspraak, het was alsof er een lontje bij me werd aangestoken. Wij weten het ook niet meer.... wat te doen.
Zeg! Is het niet de taak van de school om een kind een veilige haven te bieden? Als zij het dan niet meer weten, is mijn kind dan aan de goden overgeleverd (leuke woordspeling overigens)?? Ik stond op ontploffen.
Anyway, ik heb me netjes gedragen en gezegd dat een gesprek op zeer korte termijn minimaal is. Dus deze week is er een gesprek op school, ouders + leerkracht.
Ondertussen heb ik net ook een afspraak gemaakt bij een andere school, voor een gesprek om een overstap te bewerkstelligen voor onze dochter. Dat gesprek is volgende week.
Ik denk dat ik tijdens het gesprek op de huidige school ook ga aangeven dat wij op zoek zijn naar een andere school, omdat dit niet zo langer kan.
Iemand nog tips voor dit gesprek, wat is wijsheid?
Voor mijn gevoel laten ze mijn kind echt in de kou staan. Als zij het niet meer weten, wie helpt mijn kind dan???
Grrrrr... ik ben zoooo ontzettend boos, ik moet even afkoelen. Het liefst ga ik naar school, pluk mijn kind uit de klas en laat haar lekker thuis.
Groet, van een zeer agressieve Moppeke

Pennetje
01-02-2010 om 12:01
Oja, die ken ik
Lekker is dat, ik ken die uitspraken. Ik heb in groep 6 al aangegeven dat het verstandig zou zijn om deze klas collectief een training te laten doen, kanjertraining, sovatraining, rots & water, klas in beweging, kan me niet schelen, er moest iets gebeuren. Folders aangedragen, maar er gebeurde natuurlijk niks. Te duur, andere prioriteiten, cursus vol, blablabla. En dan inderdaad in groep 7 zeggen dat ze het niet meer weten. Dûh.
Als je het kind op een dag zo van school plukt (heb ik zelf ook meerdere malen overwoge maar niet gedaan) vergeet dan niet de onderwijsinspectie in te lichten. Want anders doet de school het wel en dan bij jij ineens fout.
Naar aanleiding van dit draadje heb ik even mijn gespreksverslagen en mailtjes van vorig jaar teruggelezen en ik zat weer helemaal in dat agressieve gevoel van toen. Ik weet hoe je je voelt! Zorg dat iemand aantekeningen maakt van het gesprek. Als je wilt kan ik je wel het verslag van de directeur en het verslag van mijn zus mailen, dan kun je zien hoe je woorden worden verdraaid als je niet uitkijkt. Mail me dan ff op stoepkrijt@planet.nl.

Moppeke
01-02-2010 om 13:30
Re: stoepkrijt
Dank voor je reactie en je steun. Ik ben zo boos en teleugesteld, het is echt fijn om even een reactie te krijgen van iemand die ook ooit eens in hetzelfde schuitje heeft gezeten.
Weet je wat zo triest is: Rots en Water volgt de hele school al anderhalf jaar. Er zijn ook mediators in de klas aangesteld (diezelfde k-kinderen die ook gezellig meedoen met etteren en waar mijn kind dan terecht moet kunnen om het probleem op te lossen).
En nog een trieste overpeinzing: de leerkrachten van vorig jaar zijn dezelfde als dit jaar. Je zou dan toch denken dat ze inmiddels weten wat er in hun klas speelt, hoe ze het moeten oppakken enz. Ook zij hadden raad kunnen vragen bij hun begeleider in het Rots & Water project! Maar 'we weten het nu ook niet meer', bij mij slaan lichtelijk de stoppen door. Ik ben woest.
Want met die zin zetten ze mijn kind echt in de kou. Zelf hebben we al eerder actie ondernomen door prive bij een orthopedagoog aan te kloppen (superbeslissing) waar ze een soort van kanjertraining heeft gevolgd en een poosje indivuduele begeleiding heeft gehad.
Eigenlijk is dat toch erg, dat je zelf die actie onderneemt om je kind weerbaarder te maken? Kind is er overigens sterk van gegroeid hoor, en heeft een hele sprong gemaakt. Alleen is het zo jammer dat school daar helemaal niet op reageert, niet naar vraagt of er actief op inspeelt. En haar klasgenoten zeker niet. De leerkracht had een veel betere rol hierin kunnen spelen, gatver wat ben ik afgeknapt.
Ik heb een ontzettend lekkere, leuke en spontane meid waar niets mis mee is. Die levert eigenlijk elke dag een gevecht in haar klas. En daar bovenop zijn de luiken van de leerkrachten (op ons herhaaldelijk aandringen vanaf eind groep 4) ietwat open gegaan, ze zijn nu ook overtuigd dat spelling slecht is en de tafels. En nu (eindelijk!) zijn ze daarmee aan de slag.
Dus kind levert een dubbel gevecht. Ze wil heel graag bijspijkeren, dat is geen enkel probleem. Maar ze is nu door het bijeffect van die k-klas gewoon aan het overleven. Dat moet hel zijn en ik wil het op hele korte termijn omkeren in het positieve voor haar. Want dit gerommel, getreiter en waanzinnige slechte begeleiding in leren en omgeving door de leerkrachten mist zijn uitwerking niet. Ze wordt er enorm onzeker van, het effect is behoorlijk aanwezig.
Kolere, ik ben nog steeds pisnijdig.
dank voor je aanbod voor het verslag, maar ik heb mijn eigen bekkie behoorlijk bij me en was de laatste paar keren pittig scherp tijdens gesprekken met de leerkracht. En ik scherp alleen maar aan. Want ook ik ben er nu klaar mee en bescherm mijn kind nu als een haai. Want zij doen het niet.
Gelukkig heb ik nog even om af te koelen, voor het gesprek zover is. Want het lukt me vandaag erg slecht om af te koelen.
Als het aan manlief lag was dochter nu thuis, in afwachting van een nieuwe school. Die is verbaal minder sterk dan ik, vandaar dat ik van de week het vel over iemand zijn neus ga trekken. Ik ben op oorlogspad.
Grrrrrrroet, Moppeke

Moppeke
03-02-2010 om 17:17
Gesprek gehad op huidige school
En het verliep goed. We hebben alles rustig kunnen zeggen wat we wilden en duidelijk gemaakt waarom wij vinden dat deze school niet aan onze wensen voldoet. Dat ons vertrouwen al een poos kwijt is in deze school door het gebrek aan daadkracht mbt onderwijs. De achterstand die onze dochter heeft in bepaalde elementen hadden al veel eerder opgepakt moeten worden en onze kritiek is niet serieus genomen. Belangrijker nog: waarom dochter heeft geen plezier meer in deze school, ze is er niet happy. Dat zag de leerkracht ook.
We hebben kenbaar gemaakt dat we een andere oplossing zullen zoeken en binnenkort een gesprek hebben bij een andere school.
Die keuze leek hun ook het beste, ze hadden er weinig tegenin te brengen. Al was dat ook alleen al omdat wij die ruimte niet gegeven hebben.
We hebben duidelijk aangegeven dat wij verwachten dat zolang onze dochter nog op deze school zit, alle extra hulp en input gewoon doorgaan. Tenslotte is dat in het belang van onze dochter.
Het hoge woord op school is er dus uit, en de leerkracht bespreekt het met de schooldirecteur. Ik verwacht dat hij me binnenkort wel aanspreekt. We hebben een goede verstandhouding met elkaar dus ik zie dat gesprek met vertrouwen tegemoet.
Nu de volgende stap, binnenkort het gesprek op de andere school.
Voelt goed, ik ben mijn boosheid kwijt. Heb alles zeer netjes maar kritisch en scherp kunnen verwoorden. En ben voor het belang van mijn kind opgekomen.
Groet, Moppeke

Pennetje
03-02-2010 om 22:15
Klinkt goed
Fijn dat het goed is verlopen. Maar hoe goed de verstandhouding met de directeur ook is, hij zal het niet leuk vinden dat je je dochter van school wilt halen. Het is toch een beetje gezichtsverlies. Ga open het gesprek in, maar wees wel een beetje op je hoede. En houd ook die leerkracht nog even in de gaten. Een kat in het nauw maakt rare sprongen, heb ik gemerkt.

Moppeke
04-02-2010 om 12:56
Stoepkrijt:
dat had ik ook al voorzien. Tijdens het gesprek met vatte de ene leerkracht soms dingen wat te persoonlijk op. Daar was ik niet van gediend en heb dat ook direct teruggeplaatst in perspectief en het geen ruimte gegeven.
Ook vroeg deze leerkracht zich af of bepaalde afspraken nu nog moesten worden gehandhaafd. Dat vond ik een zeer vreemde vraag, want ik verwacht dat alle afspraken die gemaakt zijn voor de ondersteuning en extra input voor onze dochter gewoon worden nagekomen zolang ze op school zit. Daar zijn we heel erg duidelijk in geweest. Dat geldt voor ons, maar zeker ook voor school.
Ik kan niets met het gevoel van de leerkracht, het bevestigd mij alleen maar meer dat het eigen hacchie belangrijker is dan het op een hoger niveau willen tillen van mijn kind. En dat veel zaken aandacht krijgen maar dat aan de belangrijkste zaken voorbij wordt gegaan. Er is altijd wel een stom excuus wanneer men zich niet aan een afspraak houdt.
De directeur zal het inderdaad niet leuk vinden. Maar ik heb nog een paar ijzers in het vuur die ik hem ga melden, die ik verder niet met de leerkracht heb besproken. Zo was ik bv altijd enorm actief binnen de MR, maar heb die job aan de wilgen gehangen. Deels omdat ik het gewoonweg te druk heb, maar zeker ook omdat ik het met mezelf niet kon rijmen. Ik vertegenwoordig ouders en werk er hard aan terwijl ik zelf zeer ontevreden ben over het onderwijs en de manier waarop men met mijn dochter in de klas omgaat. Die reden heb ik nooit kenbaar gemaakt. Die gooi ik er nog wel even in.
Daarnaast zal ik hem melden, in het kader van kwaliteit van het onderwijs, dat onze dochter een intelligentietest heeft gedaan waaruit een prachtig profiel blijkt. Alleen matcht die voor geen meter met haar rapport. En dat klopt, want spelling en de tafels zjin bar slecht en nooit erin gestampt. Die twee zaken zorgen wel voor een rapport dat er heel anders uitziet. De orthopedagoog had ook een paar kritische noten te kraken over school, en samen konden we (er waren natuurlijk nog meer dingetjes) niet anders concluderen dat het aan de kwaliteit van het onderwijs ligt. Daar hebben we vele voorbeelden van.
Binnenkort hebben we, want dat is zo afgesproken, een korte evaluatie met de leerkrachten om te kijken of de extra input die geleverd is gewerkt heeft bij onze dochter, of er zichtbaar resultaat is. Dat vind ik wel een belangrijke graadmeter, want daar moeten we op een andere school ook mee aan de slag. Tijdens dat gesprek ga ik de uitslag van de intelligentietest noemen, dat was ik al van plan. Maar ik wordt een beetje ingehaald door alle ontwikkelingen
Groet, Moppeke

Pennetje
04-02-2010 om 15:48
Directeur
De directeur zal je ongetwijfeld vragen waarom je niet eerder naar hem bent toegekomen. Niet alleen over je dochter, maar ook naar aanleiding van de achterliggende reden van je vertrek uit de MR. Want, zo zal hij zeggen, nu heeft hij niet de kans gekregen er iets aan te doen.
Heb je hem wel signalen gegeven dat het niet goed ging?

Moppeke
04-02-2010 om 22:09
Re:
Tja, die vraag kan ik verwachten. Maar ik kan op veel waarom-vragen geen antwoord geven. Waarom ik mijn kind niet eerder van die school haalde bv... vind ik ook wel een goeie.
Ik heb hem verder nooit ingeschakeld omdat ik vond dat het een zaak tussen mijn dochter, de leerkracht en ons was. En zoiets is ook een continue-proces, het gaat met pieken en dalen, situaties veranderen en er zijn ook andere leerkrachten in het spel geweest.
Ik zie niet in hoe hij het tij had kunnen keren. Maar dat vind ik verder ook geen issue. Het is zoals het is en ik wil eigenlijk tijdens het gesprek duidelijk aangeven waar de schoen wringt qua onderwijs en ook het klimaat in de klas.
Ik ben natuurlijk ook een ouder wiens besluit al vaststaat en al een onomkeerbare vervolgstap heeft genomen in het belang van haar kind. Daar kun je veel tegenin brengen, maar zal niet echt meer aan komen.
Doel is in ieder geval onze ervaring te vertellen, als een soort van exitgesprek. Wat de directeur vervolgens doet met de input van deze ontevreden ouders, dat is aan hem.