Moppeke
29-01-2010 om 18:44
Dochter wil naar een andere school
Pfffff, we hebben een nieuwe ontwikkeling in onze strijd met/op school.
Wat vooraf ging: nadat wij jaren achtereen op school de kwaliteit van spelling bij onze dochter en het rekenen hebben aangekaart (nee hoor, helemaal geen zorgen maken, gaat prima), en geen enkele begeleiding kreeg heeft de leerkracht uiteindelijk in groep 7 gezien dat mijn dochter wel degelijk een achterstand heeft. Halleluja. Dat heeft wat voeten in de aarde gehad (we zijn heel boos geworden en hebben gestaan op adequate actie en een behandelplan via/met de IB-er). Inmiddels is dat nu van start, een voortgangsgesprek is half februari.
Ze zit niet in de makkelijkste klas. Een aantal rugzak-kids die de nodige aandacht behoeven, maar ook drukke kids. Om haar wat meer te begeleiden (ze werd gepest) en haar wat steviger in haar schoenen te laten staan heeft ze een poos begeleiding gehad bij de orthopedagoog. Dat was voor haar een ontzettend goede beslissing en heeft haar veel goed gedaan. Ze is enorm gegroeid. De klas is echter niet met haar meegegroeid en zien haar nog steeds als de 'oude', zo ook de leerkracht, die ook geen enkele stimulans geeft op dat gebied (terwijl die wel op de hoogte is).
Ondertussen zijn we zelf al enorm afgeknapt op deze school en proberen er nog het beste van te maken. Ze zit tenslotte in groep 7. Eigenlijk hadden we beter in groep 5 kunnen besluiten van school te veranderen. Maar de ontwikkelingen hebben zich in de loop der jaren wat opgehoopt zullen we maar zeggen.
Mijn dochter voelt zich niet fijn in haar klas en heeft ook geen vertrouwen in de leerkracht. Ze voelt zich niet begrepen, niet gebackupt en niet met rust gelaten.
Ik kan me er alles bij voorstellen, op een gegeven moment is het genoeg. Ze heeft nu heel erg duidelijk aangegeven dat zij heel graag van school zou willen veranderen. Dat vinden wij eigenlijk geen optie. We zijn bang dat dit een slecht idee is, aanpassen in een nieuwe omgeving, nieuwe methoden enz. Ze moet nog een kleine anderhalf jaar.
Aan de andere kant zou ik eigenlijk morgen een andere school regelen, want wij zijn deze school ook zat en hebben veel bewondering voor haar hoe ze zich staande houdt en we doen er alles aan om haar hierin bij te staan. Maar ja, we kunnen er moeilijk naast gaan zitten overdag en ze moet dingen ook zelf handelen.
Daarom even hier mijn posting, op zoek naar reacties. Misschien ervaringen en andere wijsheden.
Wat vinden jullie?

Moppeke
09-02-2010 om 21:57
Morgen!
Morgen hebben we een gesprek. Spannend.
Ik zal morgen proberen een berichtje te posten hoe het verlopen is.
Dank voor je meeleven! Groet, Moppeke

Moppeke
10-02-2010 om 16:02
Hoera! hoe het afloopt:
Goed gesprek gehad op andere school met als resultaat dat we hebben besloten dat onze dochter na de voorjaarsvakantie daar gaat beginnen.
Ze hebben er andere werkwijzen in de klas, hoe er les gegeven wordt en qua begeleiding. Eea komt op ons een stuk socialer over en we denken dat onze dochter er veel beter uit de verf zal komen. En ook belangrijk: gelukkiger zal zijn.
Dochter is enorm blij met dit nieuws en is blij dat ze afscheid kan nemen van huidige school.
Ik ben blij dat we tot actie zijn over gegaan, want als ik alleen het effect ervan al bij mijn dochter zie..... dan was het hoog tijd!
Groet, Moppeke

rodebeuk
10-02-2010 om 16:17
Goed gedaan moppeke!
blij dat onze verhalen in zulke vruchtbare aarde zijn gevallen.
helemaal goed.
PS kun je evenzo nog ff besmetten met het schoolwisselvirus?

Moppeke
10-02-2010 om 16:55
Re: rode beuk
Nou, daar gaat ie;
Wat het oplevert:
-nieuwe inzichten,
-een kind dat helemaal opfleurt en met veel enthousiasme deze nieuwe uitdaging heeft ontvangen,
-nieuwe kansen
-goed gevoel
-het slechte achter je laten en het positieve binnenhalen
-andere werkwijzen waardoor kind beter uit de verf zal komen
Do I need to say more?
Ik ben erg blij dat we deze stap genomen hebben, we worden er allemaal beter van: zowel kind als wij.
Het geeft ons allemaal een enorme boost.
En de termijn van wissel is kort. Dat is voor iedereen ook het beste. We laten het achter ons, hetgeen waar we niet blij mee zijn en zitten goed op koers voor de toekomst.
Iedereen ontzettend bedankt voor de input, was erg welkom en zeker zeer nuttig!

Pennetje
10-02-2010 om 17:24
Hoera!
Wat een goed nieuws! Fijn voor je dochter, fijn voor jullie! Lekker hoor, anderhalf jaar is voor een kind enorm lang, fijn dat ze die tijd nog op een andere school kan doorbrengen.
Nu nog even de regie over het afscheid in handen houden! Jouw dochter is de baas daarover, NIET de leerkracht.
Mijn dochter heeft uiteindelijk op snoepsleutels getrakteerd, waarbij ze helemaal zelf een toespraak heeft bedacht en gehouden waarin ze de sleutel niet alleen symbool maakte voor haar nieuwe toekomst, maar ook hoopte dat de pesters de sleutel zouden gebruiken om in hun hart te kijken of er misschien nog wat verdraagzaamheid in zou zitten. Dat zat er natuurlijk niet, de pesters vraten de sleutels boerend op. Nou, dan weet je dat ook weer. Dochter was in ieder geval kwijt wat ze wilde zeggen.

Moppeke
10-02-2010 om 20:10
Re:
Nou, hahahahahahaha, dat afscheid
Dochter bedacht een paar dingen (waarbij ze volledig aan de leerkrachten voorbij ging, zegt genoeg):
Chips over de datum, een dropveter in de vorm van een galgje of gewoon een rolletje pepermunt en dan krijgt iedereen een pepermuntje....
Ik vond het genoeg zeggen eigenlijk.
Ik laat de regie verder ook bij haar, ze denkt er nog verder over na. Ze heeft nog even de tijd. Ik denk dat het ook verstandig is dat de leerkracht zich daar verder niet mee bemoeit, dat communiceer ik zeker nog wel. Een eventueel vriendenboekje van de klas wordt ritueel verbrand in de tuin, lijkt dochter een prima afscheid.
We zijn ontzettend blij dat de kogel door de kerk is, dat alles ook nu geregeld is. Klaar.
En zo fijn om dit even te delen hier, het was erg prettig om ervaringsverhalen te lezen.

Pennetje
10-02-2010 om 22:15
Als je wilt....
.... kunnen we je dochter nog wel aan een paar ideetjes helpen hoor!
Nee hoor, ze is heel goed in staat het zelf te bedenken. Nog eventjes en ze is er vanaf!

Moppeke
11-02-2010 om 12:38
Dank!
Dank voor jullie steun!
Eea is lekker op korte termijn, dat is mooi. Voor iedereen.
Ook gesprekje gehad met de directeur huidige school, alles gezegd wat ik wilde zeggen en hij snapt onze keuze. Vind het jammer, voelde het als een soort falen en wil nog wel graag aan de slag met een paar punten.
Dat het een goed gesprek was is voor mij genoeg, de rest is ons ding verder niet meer. We gaan voor de toekomst.
Het is klaar, we gaan ons focussen op iets nieuws.
Moeilijk ding zal nog wel zijn wanneer het bekend wordt in de klas. We hebben afgesproken dat ze dit maandag samen met de leerkracht in het kringgesprek bekend maakt. Mijn dochter wil er niet al teveel over kwijt in de klas, dus ik vermoed dat dit best nog een moeilijke dag is voor haar. Want klasgenootjes gaan toch vragen stellen. Ach, klein hobbeltje, en dan is de voorjaarsvakantie in zicht.
Eerlijk: ik ben doodmoe dan dit alles....
Groet, Moppeke

Tijgeroog
11-02-2010 om 13:47
Moppeke
Fijn zeg, dat jullie zo'n goed gevoel hebben bij de nieuwe school!
Over het vertellen aan de klas: waarom zou ze dat morgen niet al doen? Dan hoeft ze er niet het hele weekend tegen op te zien, maar heeft ze het vast achter de rug. En ook hoeft ze de dagen na het vertellen niet naar school, dus even haar klasgenoten niet zien.

Moppeke
11-02-2010 om 14:49
Re:
dat is eigenlijk een heel goed argument. Ik ga dat zeker nog even met haar bespreken vanmiddag.
Dank voor de tip (je merkt: alles gaat zo in een stroomversnelling dat je in je kop geen ruimte meer hebt om dit soort dingen te bedenken).
Dan is morgen gelijk de druk van de ketel en zit mooi het weekend ertussen.
Soms moet je even op goede gedachten worden gebracht
Heerlijk toch, dit forum.

Pennetje
11-02-2010 om 17:40
Hier
Mijn dochter was bang dat de pestkoppen haar de laatste week nog even zouden inwrijven dat het fijn was dat ze weg ging. Eigenlijk wilde ze het liefst niks vertellen en de laatste dag vertellen dat ze niet meer terug zou komen. Maar de juf flapte het er natuurlijk gewoon uit in de klas, een week van tevoren. Er gebeurde eigenlijk niks, er werden wel vragen gesteld maar niet meer gepest. Het was blijkbaar voor sommige pesters een enorme eye opener dat een gepest kind ook een mening heeft over de gang van zaken. En dat het ervoor kiest om uit die situatie te stappen. Dat hadden ze echt niet verwacht.
Dat jij nu doodmoe bent, Moppeke, is heel normaal. Alle spanning vloeit nu weg. Ik heb de hele meivakantie vorig jaar liggen slapen als een os. Dochter trouwens ook. Kijk ook niet vreemd op als je dochter nog een flinke huilbui krijgt na de laatste dag. Mijn dochter scheurde haar jurk. Brúllen werkelijk. Ging natuurlijk helemaal niet om die jurk, ze moest gewoon de spanning even kwijt. Lekker vasthouden en laten brullen. Gooi het er maar uit!

Moppeke
11-02-2010 om 19:19
Afgesproken
We hebben het aan dochter voorgelegd en ze is er helemaal voor om het voor het weekend te vertellen in de klas.
Dus morgenochtend loop ik met haar mee de klas in en zal het even kenbaar maken aan de leerkracht. Dat de plannen wat gewijzigd zijn.
Goed idee, Tijgeroog, dank voor je suggestie.
Dochter is momenteel nogal jumpy, heel blij, nukkig, het vliegt alle kanten op. Puur een reactie op alle gebeurtenissen afgelopen week. En ik verwacht dat dit nog wel even door gaat.....
Moeders zakt nu even onderuit, ik ben ook klaar voor het weekend, hahahahaa!
Groet, Moppeke

Tijgeroog
12-02-2010 om 15:07
Moppeke
Graag gedaan hoor. Laat je nog even weten hoe het gegaan is, ik hoop dat het meegevallen is.

Moppeke
12-02-2010 om 19:38
Meegevallen
Geloof ik. Dochter zegt er niet zoveel over. Het is weekend zegt ze
Maar ze heeft het verteld en daarmee is het voor haar klaar. Een paar klasgenootjes (de draken) kwamen wel naar haar toe dat ze het jammer vonden dat ze ging.
Daar had dochterlief geen boodschap aan. Maar het is al eerder in dit draadje gezegd geloof ik; men was er ook wel een beetje stil van omdat dochter blijkbaar ineens met een keuze/besluit op de proppen komt dat ook weer respect afdwingt bij haar klasgenoten.
Anyway, het is klaar. En we zijn nu even toe aan een rustig weekend....
Groet, Moppeke

Pennetje
14-02-2010 om 14:30
Pfff
Zo, nog één weekje. Wat kan alles ineens snel gaan, he? Laat je ons over twee weken even weten hoe je dochter is ontvangen? Kan ze misschien komende week alvast een middagje meedraaien?

Moppeke
14-02-2010 om 16:10
Meedraaien
Ja hoor, dat hebben we afgesproken. Ze gaat van de week een dag meedraaien in haar nieuwe klas. Daar hebben we zeker aan gedacht en ze kijkt er enorm naar uit. Meer nog dan haar afscheid van haar huidige groep....
Momenteel plakken we haar even het liefst achter behang Alle frustraties en spanning lijkt er een beetje uit te komen en er is geen land met haar te bezeilen..... pfffffffffff.
Begrijpelijk, maar erg vermoeiend. Hopelijk gaat dat snel beter, een weekje vakantie zal haar ook goed doen.
Groet, Moppeke

Moppeke
17-02-2010 om 13:58
Meegedraaid
Dochter straalt als een sterretje. Helemaal blij kwam ze uit school.
Die glimlach van haar tussen haar nieuwe klasgenoten vanmorgen op het schoolplein was goud waard!
Dus de overstap is hiermee een feit. Nog even afscheid nemen van huidige school en dan na de vakantie definitief beginnen op nieuwe school.
Zucht. Ook voor moeders voelt dit erg goed....

Pennetje
17-02-2010 om 15:41
Wat heerlijk!
Wat fijn zeg! Ik zat er net vanmorgen aan te denken! Mijn dochter ging op haar wendag meteen met de klas op de klassenfoto, ze hadden het zo gepland dat ze erbij kon zijn. Die foto kan ik nog steeds niet bekijken zonder tranen in mijn ogen. Wat een ontvangst, wat een fantastisch idee om te zorgen dat ze er meteen bij hoorde.
Wat voelt dat geweldig he, Moppeke, om je kind weer te zien stralen. Op deze school zijn vast ook dingen minder leuk, maar omdat het overwegend wél geweldig is, kan je dochter ze zonder problemen aan.
Geniet van de vakantie met je dochter en probeer de oude ellende los te laten (vind ik nog steeds heel moeilijk).

martine
17-02-2010 om 16:30
Fijn!
Fijn moppeke, dat ze zo vol goede moed aan de nieuwe school begint. Er valt voor haar véél te winnen !!!

Moppeke
18-02-2010 om 18:46
Dank
voor jullie reacties! Lief dat jullie zo meeleven
Nadeel was vanmorgen wel dat het moeilijk was om voor 2 dagen nog terug te keren naar de huidige situatie.
Ze is er echt vierkant klaar mee. We begrijpen het maar al te goed, wij zijn er ook klaar mee.
Maar zoals veel dingen in het leven, het is nu eenmaal zo.
We hebben afgesproken dat wanneer ze als afscheidskado een vriendenboekje krijgt (woehaaa!), we dit ritueel zullen verbranden in de tuin. Deal.
We gaan heerlijk genieten van een weekje vakantie, even tot rust komen.
Groet, Moppeke

Tijgeroog
22-02-2010 om 11:42
Moppeke
Wat leuk dat ze zoveel zin heeft in de nieuwe school!
Hoe ging het afscheid op de oude school? Zijn er nog dingen verbrand?

Moppeke
22-02-2010 om 21:08
Re tijgeroog
Hahahahahaha, ja hoor, er heeft nog een rituele verbranding in de tuin plaatsgevonden
Afscheid had niet veel om het lijf (wilde dochter zelf ook niet). Het lijkt er ook op dat het afscheid niet echt heeft geleefd in de klas. Want ik ben door bar weinig ouders van klasgenoten aangesproken hierover. Says it all, lijkt me.
Ze kreeg een box mee met wat losse briefjes van klasgenoten. Die hebben we tot prop vermaakt en mijn dochter heeft het geheel met zeer groot genoegen tot as verbrand. Ze keek er heel plechtig bij en met zeer grote pretogen.
Overigens kwam de leerkracht nog even het schoolplein op om man, mij en kind officieel gedag te zeggen. Leerkracht moest het echter wel doen met een ferme hand en een formeel 'dag'. Want een bedankje... nee. Dat kon er bij ons niet vanaf. Je zegt het bij een afscheid eigenlijk best snel, iets van tot ziens en/of bedankt. Maar beiden wilden wij niet zeggen
Ach, het is klaar. Niet alleen voor dochter maar ook voor ons. Klaar voor de toekomst en de rest van de basisschool. We gaan er wat moois van maken!

Pennetje
23-02-2010 om 11:30
Heerlijk
Ik kan me de ogen van je dochter voorstellen, bij die verbranding! Heerlijk zeg!
Bij ons stonden de directeur, de juf en de meester waarom het drama bij ons ging, achter een gordijn in de directeurskamer naar ons op het plein te gluren. Niks dagzeggen of zo, hoepel maar lekker op. Hoewel alle ouders het wisten (ik had een scherpe mail gestuurd naar alle ouders) sprak bijna niemand me aan. De directeur was nogal een dictator en iedereen was bang uit de gratie te raken. Wat een toestand daar.
Ik ben heel blij voor Moppeke-dochter dat het leven een zonnige wending gaat nemen. Geniet van de vakantie!

Moppeke
23-02-2010 om 14:44
Re stoepkrijt
Wat een heisa zeg, dat ze met zijn allen achter het gordijn stonden te gluren. Dan weet je zeker dat je een juiste beslissing hebt genomen om je kind daar weg te halen. Je zou toch verwachten dat een leerkracht of directeur wel netjes een hand komt schudden. Zo hoort het en toont van respect. Wij hebben ook netjes handen geschud maar wat zeg je dan Mijn man en ik zeiden beiden letterlijk 'dag'. Want uit automatisme zou je zomaar bedankt of tot ziens zeggen. Hahahahah, nou, dat kwam echt niet uit onze strot hoor. Prutsers.
Gek genoeg (alhoewel, hoe gek is het eigenlijk) zijn wij door heel weinig ouders aangesproken. Ik ontving gisteren een verbaasde email van een ouder omdat zoonlief het toevallig zei thuis. Daaraan meet ik dat het in de klas van mijn dochter helemaal niet leefde, dat ze vertrok. Toen ik enige tijd geleden de desinteresse van medeleerlingen in de klas en het ontbreken van een hechte groep besprak met de leerkracht, wuifde die dat weg. Maar ja, dat deed ze met wel meer dingen
Uiteindelijk zie ik dan toch dat wat ik denk en voel niet zomaar uit de lucht is komen vallen. Dat ik dingen kon onderbouwen en dat bepaalde zaken beslist geen eendagsvliegen waren. Dat kinderen niet over het vertrek van een klasgenootje thuis praten; het maakt weinig indruk. Maar de indruk die ik van de klas heb en de positie van mijn dochter daarin, die zagen wij haarscherp.
De terugslag van de spannende week vorige week komt eigenlijk nu pas. Dochter is moe, wil eigenlijk alleen maar lekker knutselen, kleuren of met haar playmobil spelen. Gisteren een filmpje gepakt, maar echt een dagje uit naar een museum of iets dat wil ze niet. Ze is moe, zegt ze. En we zien dat ook aan haar. Het heeft allemaal wel een hoop impact gehad. Lekker bijkomen dus!
Ikzelf heb ouders ook verder niet benaderd, wij waren zelf ook zo klaar met die school. De enkele reacties die wij hebben gekregen waren nou precies van die ouders waarvan we het hadden verwacht/op prijs stelden.
We maken er lekker een slome week van, even afkicken. En we hebben allemaal zin in de nieuwe school: nieuwe ronde, nieuwe kansen.
Groet, Moppeke

martine
23-02-2010 om 19:57
Lekker bijkomen
Geweldig die rituele verbranding. Had ik ook moeten doen met het "leuke" tekeningenboek dat oudste hier ten afscheid kreeg met pagina´s vol met enkel gekras (eind groep 5, dus meer dan gekras zou er uit moeten kunnen komen als het je iets kon schelen).
Laat haar maar lekker bijkomen deze week, en volgende week vol goede moed een leukere periode tegemoet !
martine

Pennetje
24-02-2010 om 14:07
Ach ja
Ik heb nog even gezwaaid naar het flapperende gordijn naar de dames en heren
Hier zei in de supermarkt laatst nog een moeder van een kind dat op dochters oude school zat (niet in haar klas): "jij had toch zo'n grote bek dat je je kind van school zou halen? Nou? Wat is daarvan terecht gekomen?" Waarop dochter zelf fijntjes zei dat ze al bijna een jaar met heel veel plezier op een andere school zat.
Ik krijg nog elke dag de bevestiging dat het een uitstekende keuze is geweest!

Nasha 1st
24-02-2010 om 16:00
Stoepkrijt
>>Waarop dochter zelf fijntjes zei dat ze al bijna een jaar met heel veel plezier op een andere school zat. < <
En wat was de reactie van die moeder daarop??? .... wat een k....wijf zeg, waar bemoeit ze zich mee!