Atalanta
02-10-2012 om 09:49
Dochter wordt gepest, wat nu
mijn dochter (groep 7) blijkt al sinds het begin van het schooljaar gepest te worden door 2 meisjes uit groep 8. Een meisje is de aanstichter, haar vriendinnetje meer een meeloper. Het gebeurt tijdens de overblijf.
Ik heb vandaag de leerkracht van mijn dochter ingeseind, op verzoek van mijn dochter. Hij was niet eens verbaasd, het meisje (de pester dus) blijkt al jaren een pestkop te zijn. Dat geeft mij niet veel vertrouwen in de aanpak van de school ...
Ik ga er vanuit dat de school nu het pestprotocol toepast, dus de leerkracht van de pestkop inschakelen, het meisje een waarschuwing geven, en zo verder. Ik zal daar zelf natuurlijk op letten. Maar omdat het meisje al jaren bekend blijkt te staan als pestkop en er tot nu toe niet veel aan gedaan is, wil ik graag weten wat ik zelf nog meer kan doen om te zorgen dat mijn dochter zich veilig(er) voelt op school. Mijn dochter loopt al weg bij het pesten, maar het meisje loopt haar dan achterna. En het vertellen tegen de overblijfjuf lijkt niets uit te maken, die zegt gewoon dat mijn dochter dan maar ergens anders moet gaan spelen.
Iemand tips?

Yura
02-10-2012 om 10:01
Niet meer overblijven
Aangezien het meisje dus niet bij haar in de klas zit en het voornamelijk bij de overblijf gebeurt, lijkt me de oplossing eenvoudig. Niet meer laten overblijven. Bij ons op de basisschool was de overblijf ook een zootje en daar gingen veel kinderen vanaf groep 6 al zelf naar huis om te eten. Ik heb ook jarenlang 1x per week een vriendje van zoon thuis gehad om over te blijven. Als het te ver is ofzo, is dat misschien een oplossing.

Wilma
02-10-2012 om 11:33
Even hiervoor inloggen
Ga er niet vanuit dat de overblijf hier vanaf weet. Hier wordt ook bij veel gewone akkefietjes gezegd "ga maar even ergens anders spelen". Maar als je weet dat iemand echt pest of steeds maar doorgaat met iemand vervelen, dan kan er iets aan worden gedaan, dan let je extra op. Ik vind dat een kind zich veilig moet voelen op school, ook tijdens de overblijf.
Als je weet wie er bij haar de overblijfkracht is (zijn), kun je die er best even over inlichten, niks geks aan.
Succes!

koentje
02-10-2012 om 11:42
Ga terug
naar de leerkracht en vertel hem dat je dit zo niet kan accepteren. Vraag hem wat je het best kan doen. Is dat onbevredigend, dan zou ik contact opnemen met de overblijfcoordinator voor zover aanwezig en uiteindelijk een gesprek aanvragen bij de directeur. Dit kan toch niet geaccepteerd worden, zijn ze nu helemaal betoeterd!

Caitlynn
02-10-2012 om 13:54
Directie
Als je twijfels hebt bij de aanpak van de leerkrachten, dan zou ik de directie even inseinen.

kees
02-10-2012 om 14:27
Pestkop
Inderdaad eerst naar de overblijfjuf,moeder of hoe die ook heet, leerkracht inseinen en de directie. Helpt dat niet, van school eisen dat die haar ouders op school laat komen voor een stevig gesprek met de directie. Is dat kind helemaal van de P..@!^&%$$ gerukt zeg!!

Guinevere
02-10-2012 om 14:54
School
Ik vind dat de overblijf onder de verantwoordelijkheid van de school valt. Bij klachten wend je je dus tot de school. Dus de directeur of de leerkracht.
Bij ons op school is ook een overblijfreglement waar de kinderen zich aan moeten houden.

Ginny Twijfelvuur
02-10-2012 om 19:58
En wat wordt daar dan mee gedaan?
Met dat brilincidentje? Volgens mij is een al dan niet accurate aanpak minstens even bepalend als het al dan niet in een achterstands wijk liggen van de school.

Tirza G.
03-10-2012 om 20:13
Korte lijntjes
Oei. Dat kan vele malen beter, Atalanta. Het zou niet zo moeten zijn dat jij zelfs als dénkt dat je jouw kind moet thuishouden van het overblijven om het pesten te vermijden. Nee, de péster mag thuisblijven, toedeledokie.
En 'overblijver': ik herken je verhaal. Bij ons op school is afgesproken dat de kinderen die niet overblijven maar toch op het plein zijn gewoon naar de overblijfkrachten moeten luisteren. En trouwens, in een gezagsrelatie zoals er op school nou eenmaal is, moeten ze eigenlijk naar elke volwassene luisteren. Luisteren ze niet of geven ze een grote mond: dan mogen ze meteen door naar binnen, naar de ruimte waar het personeel zit. Ga daar maar lekker klieren. Is het zó klaar
Tirza

Genista
04-10-2012 om 10:55
Niet-overblijvers
De niet-overblijvers mogen hier bij ons het plein helemaal niet op, tot er weer een gewone pleinwacht is. Hekken blijven gewoon dicht. Het moet voor die overblijfouders wel overzichtelijk blijven.

Tirza G.
04-10-2012 om 17:05
Hek dicht
Kan bij ons op school wel, maar is niet handig. Dat hek dichtdoen is niet zo'n punt. Zorgen dat het dicht blíjft, wel. Het is best een groot plein met drie toegangen, dan moet je dus bij elk hek een overblijfkracht neerzetten om het dichtblijven te handhaven Op slot draaien mag niet op last van de brandweer (het zijn hoge hekken, dus in geval van nood stap je er niet effetjes overheen).
Tirza