Rookmoeder
05-06-2012 om 22:59
Door roken beter focussen op je tentamen?
Zoon is 18, diagnose add is vorige week gesteld.
Hij heeft moeite met concentreren, maar er hangt veel van de komende toetsweken af (hij zit op hbo). Daarom had hij bedacht om te gaan roken voor een tentamen, om zich beter te kunnen focussen. Prompt haalde hij voor dat tentamen een voldoende;-( Dus leek het hem nog een beter idee.
Hij snapt dat roken op de lange termijn niet verstandig is, is tot voor kort ook altijd heel erg anti geweest.
Maar hebben jullie aub tips om je beter te kunnen concentreren op je tentamens????? Zonder te roken?

dc
05-06-2012 om 23:28
Nicotine kauwgum?
Lijkt me handiger dan roken. Maar ik zou eerder valeriaan of iets anders rustgevends proberen.

Inge M
06-06-2012 om 09:03
Kauwgom helpt
http://www.nu.nl/wetenschap/2391992/kauwgom-stimuleert-schoolcijfers.html
Ik zou er geen nicotine bijstoppen.

Karmijn
06-06-2012 om 09:07
Prikkeling
Mensen met adhd kunnen zich beter concentreren, als ze zichzelf prikkelen. Dat kun je doen met muziek, met bewegingen of met bijvoorbeeld caffeine.
Ik denk dat het roken voor jouw zoon ook zo kan werken.
Het gaat vaak om dingen die een ritueel karakter hebben, die je onwillekeurig kan doen.
Als ik je zoon was, zou ik gaan zoeken naar andere dingen. Mijn man is met dit soort dingen altijd iemand van de koffie en van de beweging. (hij zit altijd ritmisch met zijn voeten te bewegen)
Je zou je vraag op het forum van adhd-xtra kunnen stellen? Dat is voor en door volwassenen met AD(H)D en staat bol van ervaringsverhalen. Ik heb veel aan dat forum gehad om adhd te gaan snappen.

Loes3
06-06-2012 om 13:11
Pit nodig
ik begrijp heel goed dat hij beter werkt op zelf educatie, maar ja, het is wel medicatie met een bijwerking, namelijk een enorme verslavingskans. Als hij echt denkt dat hij alleen op deze manier kan slagen zou ik een nicotinepilletje nemen (betere kick dan kauwgum of pleister), dan is hooguit de nicotine verslavend. Of flink wat cafeïne. Wanneer krijgt hij medicatie?
Loes

Zorra
09-06-2012 om 09:56
Gewoon verslaafd
Ik heb meer dan twintig jaar gerookt (ben nu zo'n 2 jaar gestopt) dus ik weet wel wat van roken af. Roken is verslavend. Een verslaafde heeft ,naast zijn middel, altijd nog iets nodig: een reden om het te gebruiken, ofwel de verslavings-smoes. Jouw zoon is gewoon verslaafd en heeft zichzelf (en jou) wijsgemaakt dat het roken zijn concentratie ten goede komt.
Ik kan je vertellen dat dat onzin is. Dat is makkelijk te testen. Zet hem 3 uur op de bank zonder sigaretten en vraag hem een rijtje woordjes te leren. Dat lukt niet, dat lukt niet omdat hij dan al ontwenningsverschijnselen heeft die hem dermate zullen afleiden dat het hem niet meer lukt om ontspannen te leren.
Verslaving, roken is een fuik. Trap er niet in want het enige wat je ermee bereikt is een beroerde gezondheid.

Philou
10-06-2012 om 18:46
Makes sense
Nicotine heeft voor een add-er dezelfde werking als Ritalin-achtigen. Buiten dat nicotine via een sigaret wel schadelijk voor je longen is en een zeer kort durend effect heeft, pept het je wel snel op. Als ritalin-achtigen bij sommigen niet werkt, wordt ook wel uitgeweken naar medicatie met nicotine-achtig stof.

Philou
11-06-2012 om 07:46
En,
bedacht ik me later, roken doet nog iets. Zuigen door een rietje of sigaret verlaagt de hartslag en maakt meer rustig en alert: lijfelijk. Met weerslag op je brein. En de nicotine geeft je brein de nodige kick. En dat is waar veel ad(h)d-ers mee bezig zijn en de onrust verklaart: je bent steeds bezig je hoofd op te peppen of rustig(er) te maken om in de juiste concentratiebandbreedte te komen en te blijven. De onrust van je lijf helpt niet mee als die niet synchroon loopt. En dat is zo ontzettend moeilijk, om die afgestemd te krijgen en te laten blijven.
Je kan ook met een dik rietje wat yoghurt op zuigen. Maar een snel alternatief voor de pep van de nicotine (behalve medicatie) weet ik niet.

Zorra
14-06-2012 om 07:24
Verslaafd dus
Laat me raden Judith-t, je rookt zelf ook?
Je zegt dat roken je hartslag verlaagt en je zodoende rustiger maakt. Dat klopt niet. Als je een sigaret rookt daalt je hartslag, maar dit effect duurt maar 20 minuten, dan al begint je lichaam onrustiger te worden, vanwege de ontwenningsverschijnselen. Rokers zijn al met al niet rustiger maar juist onrustiger, ze zijn een groot gedeelte van de dag kwijt aan het onderdrukken van de ontwenningsverschijnselen.

Philou
14-06-2012 om 08:02
Zorra
Ik rook niet . Hoezo?
Zuigen op iets (duim, rietje) verlaagt de hartslag.
Nicotine pept je brein op. Dat is wat een add-er nodig heeft. Ik zeg inderdaad dat het van korte duur is. Wat dat betreft is de bekende medicatie die goed is afgesteld veel effectiever en niet verslavend.
Het is bekend dat AD(H)D-ers ook wel zelf-medicatie toepassen: in roken, in koffie of (soft)drugs. Op zoek naar de balans van een rustig lijf en een alert brein. Kan je nagaan hoe onrustig het zou zijn als je niet zou roken. Je hebt in elk geval 20 minuten durend helder moment waarop alles prettiger werkt dan zonder. In 'ruil' daarvoor heb je met allerlei ontwenningsverschijnselen te maken. Dat is inderdaad heel vervelend, niet goed voor je gezondheid en onwenselijk.

Zorra
15-06-2012 om 06:51
Geen voordelen
"In \'ruil\' daarvoor heb je met allerlei ontwenningsverschijnselen te maken"> In ruil daarvoor gooi je je gezondheid ten grabbel.
Sorry, maar dat ergens op zuigen je hartslag verlaagt is voor zover ik weet onzin (heb je een bron?)
Als dat waar zou zijn dan zouden ADHD-ers gewoon een speen kunnen gebruiken ipv ritalin.
En dat je brein een oppepper krijgt van nicotine is ook flauwekul. Het enige duidelijke effect dat roken heeft op het brein (naast een ingewikkeld dopamine verhaal) is dat de doorbloeding verslechterd.
Roken heeft geen voordelen, echt niet.
Ik hoop dat het je zoon ooit lukt om succesvol te stoppen.

Philou
15-06-2012 om 08:36
Zorra
Ongeborenen weten inderdaad al dat zuigen op je duim, rust brengt. Dat is algemene kennis. Maar kennelijk niet algemeen genoeg, lees ik uit jouw reactie.
Een verslaving heeft altijd een reden: die kan een fysieke en-of een emotionele component hebben. Ik leg hier, gezien de ADD, de fysieke kant uit. Hoewel je gezondheid ook niet meteen is na een maand of half jaar of jaar roken voor eeuwig naar z'n grootje is, he. Of heb jij hier bewijs voor? Of beroep jij je op algemene kennis over roken, verslaving ervan en gezondheid, die ik ook heb, onderken, en daarvan blijk geef in mijn reactie. Of ga jij nu een wetenschappelijk onderzoek zoeken waarbij iemand schade heeft overgehouden van een maand, half jaar roken? Laten we even realistisch zijn over roken.
Is het dan iet-wat te moeilijk voor je om een gewone vraag te stellen zonder je te begeven in een ridiculiseren? Weet je Zorra, je maakt het een beetje belachelijk en daar heeft de oorspronkelijke poster en diegene die informatie uit willen wisselen, geen baat bij. En dat is mijn grens.
Ik geef een verklaring voor het roken en geen vrijbrief om je gezondheid te vernaggelen of om heerlijk verslaafd te zijn. Kwestie van begrijpend lezen, niets meer, niets minder: het staat er gewoon.
Je kan gewoon met google zoeken op het effect van duimzuigen en uitpluizen welk wetenschappelijke verklaring voor jou goed genoeg is. Meer resultaten dan je lief is: aan jou de keuze welke je wilt lezen.
Als ik de sfeer van je tekst verkeerd geïnterpreteerd heb, sorry. Beschouw dit dan maar als ongeschreven.

skik
15-06-2012 om 09:41
Nicotine
Nicotine is inderdaad stimulerend voor het brein. Of het nou echt concentratieverbetering oplevert, daar zijn de deskundigen het niet over eens. Ik kan net zoveel onderzoeken vinden die beweren dat je je beter kan concentreren als je rookt als het tegenovergestelde.
Nicotine an sich is wel stimulerend, maar na twee uur zwoegen op je examen en nog een half uur voor de boeg kan je ook al weer afgeleid zijn door je ontwenningsverschijnselen. En hoe dan ook, het is niet verstandig om te gaan roken in de hoop op betere examenresultaten. Zoek dan je heil in kauwgom, rustgevende pilletjes, genoeg slaap, superfoods, meditatie of wat dan ook. Ik denk ook dat het een smoes van een reeds rokende zoon is die zo een excuus voor zijn (beginnende) verslaving zoekt. "Mam, door te roken haal ik betere cijfers op mijn examen". Ijzersterk, vanuit puber- of verslaafdenlogica, daar kan moeder toch niet op tegen zijn. "En na het examen stop ik meteen weer. Echt."
skik

Fiorucci
15-06-2012 om 12:06
Skik
Smoes? Die jongen kan toch de ervaring hebben dat het voor hem werkt? Waarom is het dan gelijk een smoes?
Hij kiest niet de gezondste optie uit, absoluut, maar voor een jongen met ADD kan het een weldaad zijn te merken dat iets je helpt.