Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Alvoco

Alvoco

24-03-2010 om 09:36

Doorstart/rebound en advocaat

Dag allemaal,
Al eerder postte ik hier over de troubles van zoon op zijn middelbare school. Inmiddels is hij alweer een maand of twee geleden inderdaad naar de Doorstart alhier geplaatst.
Voor degenen die dat niet weten: de Doorstart is een gezamenlijke onderneming van een aantal scholen. Leerlingen die om wat voor reden dan ook op school niet kunnen worden gehandhaafd, worden daar geplaatst, meestal voor de tijd van 6 weken en dat wordt vrijwel altijd met nog eens 6 weken verlengd. Na die 12 weken volgt iets dat ze zelf een "bindend advies" noemen over het vervolg. Er wordt beweerd dat het nadrukkelijk de bedoeling is dat de leerling terug gaat naar de school van herkomst.
Zoon hier is vorig jaar op 1 punt blijven zitten. Dat heeft hem dit jaar dusdanig de kont tegen de krib doen gooien, dat hij niets meer uitvoerde en op school conflict na conflict had. En nu dus naar de Doorstart. Er is een inspectierapport over dit soort voorzieningen waaruit blijkt dat de leerlingen daar qua gedrag vaak wel erg verbeteren. Dat zien we hier ook. Ze zijn daar vriendelijk en handig met opstandigen en hij is veel rustiger en is hard aan het werk gegaan. Maar zijn harde werken gaat niets uithalen. Want uit datzelfde inspectierapport blijkt dat rebounds/doorstarts als onderwijsvoorziening ernstig tekort schieten. Eén van de redenen daarvoor, is dat de scholen van herkomst ontzaglijk laks zijn met het doorgeven van welk schoolwerk gedaan moet worden. Dat gebeurt ons nu ook. Eerst heeft zoon 5 weken op school in een kamertje vertoefd. Daar kwam 1 tot hooguit 2 maal per dag een leraar instructies geven wat hij die dag geacht werd te doen. Verder zat hij daar alleen met zijn boeken en kreeg geen onderwijs. Na 4 weken zou hij eindelijk naar de Doorstart gaan, maar toen bleek dat school verzuimd had de envelop met schoolwerk op te sturen. Doorstart zei: geen schoolwerk, dan beginnen we niet. En dus zat hij weer een week op school in dat kamertje.
Nu is hij op de Doorstart en wordt nog steeds, zoals de inspectie al rapporteert, het schoolwerk niet of nauwelijks doorgegeven door school. Deze week heeft de school toetsweek, het is al woensdag en de Doorstart heeft geen spullen gekregen, hij kan dus zijn toetsen niet maken.
Hij kan dit jaar overgaan, als hij in de gelegenheid wordt gesteld om het schoolwerk te doen (wij hebben uitgerekend dat overal een 6 voor halen al voldoende is en hij haalt als hij werkt meestal minimaal een 7 en meestal een 8). En hij is nu eindelijk gemotiveerd. Het zal dodelijk zijn als straks blijkt dat hij zich wel inspant, maar dat hij dermate pootje wordt gehaakt, dat hij toch zal "mislukken". Weer niet overgaan betekent van school af en naar het ROC of iets dergelijks. Maar voor school is het fijn als hij weer doubleert. Want dan zijn ze van hem (en ons) af.
Wij kunnen wel janken. Hebben wij hem eindelijk op de rails, gaat school het voor hem verpesten. Toen hij die extra week op school in het kamertje moest zitten omdat ze geen werk hadden opgestuurd, hebben wij de leerplichtambtenaar al gebeld. Die heeft erachter aan gebeld en kreeg verhaaltjes over "logistieke problemen". Wij staan echter op het standpunt dat wij aan de logistieke problemen van school geen boodschap hoeven te hebben. Ze moeten gewoon leveren wat ze afspreken en hoe ze dat doen zal ons worst wezen. Wij zijn het zat en overwegen een advocaat in te schakelen. Mijn man is op dit moment een brief aan het componeren voor onze rechtsbijstandverzekering. Weet iemand een advocaat in het midden des lands met ervaring met dit soort zaken? Onze zoon is vermoedelijk niet geholpen want ik zie niet hoe we school op korte termijn zover krijgen dat ze het fatsoen hebben om te doen wat ze afspreken. Maar wij hebben inmiddels zin in schadevergoedingen en zo, want het ziet er naar uit dat wij particulier onderwijs zullen moeten gaan regelen. Direct doorsluizen naar particulier onderwijs is geen optie, ik zou niet weten waar ik het geld vandaan moest halen. De verhouding met school goed houden is nauwelijks een optie. Ze sturen het werk toch niet bijtijds op, al vragen we het nog zo vriendelijk en wachten we nog zo lang. Waarschijnlijk hadden we de boel al eerder op scherp moeten zetten toen hij die vijf weken zat te zitten.
Dank voor de aandacht

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Massi Nissa

Massi Nissa

24-03-2010 om 09:52

Schandalig, maar herkenbaar

Ja hoor, dit is HET grote probleem met rebound. De school stuurt geen werk op, of stuurt in het begin 1 keer een envelopje en daarna mag iedereen het verder zelf uitzoeken. Het is helaas een maar al te bekend verhaal, ik hoor het heel vaak van reboundmedewerkers. Ik had er al over geschreven in je vorige draadje.
De school is hierin gewoon verwijtbaar. Elke docent behoort een studiewijzer voor zijn/haar vak te maken voor tenminste zes weken, en behoort daarnaast ervoor te zorgen dat de leerlingen toetsen kan maken (en dat die worden nagekeken). Je schreef dat de mentor (als ik me goed herinner) nog wel een redelijk persoon was, maar juist de mentor is de aangewezen persoon om dit soort logistieke taken op zich te nemen. Die laat hier enorme steken vallen.
Echt superlullig voor je zoon dat hij nu enorm zijn best doet en niet meer de kans krijgt om zich te bewijzen. Ik begrijp de frustratie helemaal.
Sterkte ermee, ik hoop dat er mensen zijn die mee willen denken.
Groetjes
Massi

Alvoco

Alvoco

24-03-2010 om 10:13

Massi

De mentor is kalt gestellt door school. Die mag zich hier niet mee bemoeien. De spullen moeten worden verzameld en opgestuurd door de teamleidster. Die is ziek en is half time "op therapeutische basis" werkzaam. Hoe akelig ik het ook voor haar vind, ik wou zo graag dat iemand anders (b.v. de mentor die zeer concientieus is) de taak van het doorgeven van schoolwerk over zou nemen. Bovendien is die teamleidster, ziek of niet, een vleermuis van een vrouw. Kennen we de huishoudster uit de film "Rebecca"? Ze lijkt er sprekend op, zowel uiterlijk als qua gedrag. Een griezel. Als wij haar aanspreken op het feit dat dingen niet worden opgestuurd c.q. geregeld, is ze steevast de vermoorde onschuld. Nu ook weer: zojuist hebben we haar te pakken gekregen. Ze beweert dat er de eerste keer voor 4 weken werk is gestuurd, inclusief toetsen. Daar hebben we nu de Doorstart weer achteraan gestuurd: "ga dat zoeken en bel ons terug of het gevonden is". En ik heb een email van enkele weken geleden uitgedraaid van de vleermuis, waarin ze aankondigt dat er elke week werk "in een envelop" naar de Doorstart gestuurd zal worden. En nu beweert ze dus weer dat het per maand gaat. Er is geen touw aan vast te knopen. Inmiddels denk ik dat we, hoe dit ook afloopt, in gebreke moeten gaan stellen. We hebben ook geen enkel zicht op zijn cijfers (die horen op internet te verschijnen op de website van school en doen dat niet) en het is één grote ellende. Wij proberen hier thuis te werken, maar alweer gaat al onze tijd op aan het achter de vodden zitten van school.

Advocaat

Advocaat Erik de Groot uit Baarn is onderwijsadvocaat en heeft vaker met dit bijltje gehakt.
Mail me even op [email protected], dan geef ik je zijn gegevens door.

Cindy

Cindy

24-03-2010 om 14:38

De andere kant

Vooropgesteld: het is heel naar als het zo moeizaam loopt tussen kind, ouders en school. Maar het is natuurlijk niet zo zwart-wit als het hier staat.

Als docent stuur ik ook wel werk door naar Doorstart, maar mijn ervaring is dat daar aan de andere kant vaak niets mee gebeurd. Bijvoorbeeld: ik stuur een opdracht voor mijn vak door, met de opmerking dat hij altijd per mail vragen kan stellen als hij er niet uitkomt. Wekenlang hoor ik niets tot er uiteindelijk een blaadje retour komt. Leerling heeft er de antwoorden "weet ik veel" , " boeit niet" en een aantal "fuck"'s opgeschreven. Als docent voel ik er weinig voor werk op te sturen en na te kijken als er op zo'n manier naar gekeken wordt. De bijgeleverde toets heb ik overigens nooit meer teruggezien.

Als mentor moet ik aan de andere kant ook wel toegeven dat er genoeg collega's zijn die geen planner hebben en die nooit reageren als er om werk voor deze leerlingen wordt gevraagd. En dat vind ook ik behoorlijk onprofessioneel. Maar heel eerlijk gezegd heb ik ook wel meer te doen dan alleen verzamelen van werk. Het nalopen van collega's kost me heel veel tijd (ik heb 1 uur per week voor zaken rond mijn mentorklas; dit soort begeleiding kost per kind rustig een uur per week; de rest is dus een soort vrijwilligerswerk) en er zitten nu eenmaal meer kinderen in mijn klas. En die hebben ook (!) recht op aandacht. Er worden veel zaken maar bij de mentor neergelegd (vaak ook logisch hoor), maar ook mijn tijd is niet oneindig...

Maar dat maakt de situatie er natuurlijk niet beter op. In ieder geval wil ik jullie wel veel sterkte wensen. Ik hoop dat jullie er uit gaan komen.

Alvoco

Alvoco

24-03-2010 om 15:16

Stoepkrijt en cindy

Stoepkrijt you've got mail. En hartelijk dank voor de tip!!
Cindy met jouw antwoord kan ik helemaal niets. Jouw problemen als mentor laten onverlet dat mijn kind, Doorstart of niet, ingeschreven staat bij de school van herkomst. HOE de school van herkomst het regelt, dat het werk wordt doorgegeven, is ons probleem niet. En al helemaal niet dat van mijn kind. Of dat via de mentor, de teamleider, de concierge, de duivel, de burgemeester of wie dan ook wordt geregeld doet niet ter zake. Een rechter zal echt niet gevoelig zijn voor jouw rouwklacht "dat je als mentor wel wat anders te doen hebt". School heeft het zo geregeld, die wenst per se deze leerling via de Doorstart les te geven. Dan moet school zorgen dat ze het onderwijs aanbieden dat ze pretenderen aan te bieden. WIE dat precies doet op school, moet de directie zelf regelen. Wat ons betreft zijn ze gewoon aansprakelijk en hebben ze maar te zorgen dat het gebeurt.
En mijn zoon schrijft geen fuck en andere krachttermen op zijn blaadjes. Dat dat bij jou wel eens is gebeurd bij een leerling vind ik heel vreselijk voor je, maar kan ik ook alweer niks mee. En ik verwacht ook hier dat geen rechter onder de indruk zal zijn van zo'n argument. Het gaat nu over DEZE leerling, niet over gevallen uit het verleden, de toekomst, van andere scholen, enz. enz.
Inmiddels hebben onze dreigende telefoontjes van vanmorgen ervoor gezorgd dat het werk als bij toverslag alsnog is opgedoken. Wij zie geen andere weg dan er bovenop blijven zitten en het standby houden van de advocaat van Stoepkrijt. Want uit zichzelf komt school de afspraken niet na, en de Doorstart is inderdaad al heel weinig pro-actief.

Wolkje

Wolkje

24-03-2010 om 18:25

Alvoco

Ik wil je alleen maar sterkte wensen, verder kan ik niet zoveel voor je doen, maar ik leef met je mee. Het is toch verschrikkelijk, de school laat het zo afweten. Dan moet je toch als ouder aan de bak. Zo krom, zo zwaar, maar het is niet anders. Als scholen niet pro-actief zijn, zullen de ouders dat moeten zijn.
Jouw zoon heeft de tijd niet om te wachten tot de verschillende mensen eens in actie zijn gekomen. Wat goed van hem dat hij werkt. Wat goed van hem dat hij laat zien dat hij verstandiger is dan de school waar hij op zit. Hij doet in ieder geval wat hij doen moet!
Kun je nog iets doen met de leidinggevende van de falende teamleider? Is er iemand op de school die deze functie van haar kan overnemen? Op de school van mijn dochter is er een zorgcoordinator.
Ik verwacht dat de reactie van Cindy explarisch is. Veel leerkrachten zullen zo liefdeloos denken over leerlingen met gedragsproblemen. Deze kinderen vallen vervolgens uit, weer een probleem minder voor de leerkracht. Triest. En dan op grond van zo een voorbeeld gelijk hele negatieve vooroordelen over alle kinderen die in Rebound zitten ontwikkelen. Iedereen begrijpt toch dat die kinderen daar niet voor niets zitten, dat ze niet zoveel vaardigheden om aangepast gedrag te vertonen.
Als ik lees dat een kind alleen maar negatieve dingen op een toets schrijft, dan denk ik: 'Arm joch (?), wat zit jij vast.'
Maar goed, jij zit er nu middenin. Ik hoop dat het jullie lukt om te blijven vechten. Ik hoop dat je zoon dit jaar overgaat, dat de school hem een eerlijke kans geeft. Hij heeft daar recht op. Ik hoop dat je daar bij de school om blijft vragen, zeuren en emailen. Laat je weten hoe het verder gaat?

Helen

Helen

24-03-2010 om 19:01

Kortzichtig..

Ik kan me de frustratie van Alvoco heel goed voorstellen. Wat ben je machteloos als het je kind aangaat, als je hem net de draad o goed op ziet pakken en als de zaken erom heen dan roet in het eten gooien...

Ik vind het wel een beetje kortzichtig en flauw om Cindy zo af te vallen. Zij belicht de andere kant. Zij neemt de moeite om dat open en eerlijk te doen. daar sprak voor mij niet echt liefdeloosheid uit of zo.. Ja ik kan me voorstellen dat je in je strijd, boosheid en onmacht niet 123 zit te wachten op een verhaal van de andere kant. Maar... die andere kant is er wel. En door daar voor open te staan, en te kijken naar het gezamenlijk belang (ipv een leerkracht af te kammen) zul je sneller tot iets komen dan wanneer je dat afwijst of veroordeelt.

Maar dat is mijn mening.. Succes in ieder geval met je zoon en alle toestanden!!

Wolkje

Wolkje

24-03-2010 om 20:14

Helen

Je spreekt over gezamelijk belang. Dat deed de school van mijn zoon ook, toen het zo slecht met hem ging.
Maar dat gezamelijk belang is zo mager.
Het belang van een individueel kind telt voor een school niet zo mee. Het gaat altijd om het belang van de school als geheel. Het individuele kind (mijn kind)is daar maar een klein, te missen onderdeel van.
Daarom worden kinderen uitgespuugd door scholen. Omdat scholen geen zin, tijd, geld of kennis genoeg hebben om deze kinderen te helpen. En dat vind ik liefdeloos.
Sommige van deze kinderen hebben het geluk dat ze ouders hebben die bereid zijn voor hen te vechten, voor hun rechten op te komen. Maar dat is vreselijk moeilijk, frustrerend en soms zinloos. Sommige van deze kinderen hebben het geluk dat ze een school treffen, die hun belang wel centraal stelt. Sommige kinderen hebben het geluk dat ze leerkrachten treffen die verder kijken dan het gedrag, die de intentie en het probleem dat achter het gedrag zit, zoeken. Maar dat is nog behoorlijk zeldzaam. Ik begrijp heel goed dat er zoveel kinderen hun startkwalificatie niet halen. Ik begrijp heel goed dat er basisschool kinderen zijn, die thuis zitten.
Wij hebben de andere kant van de basisschool van onze zoon gezien en die ziet er niet zo mooi uit.

Massi Nissa

Massi Nissa

24-03-2010 om 21:20

Cindy

Als jouw verhaal klopt, is er op jouw school een probleem. Er *moeten* studiewijzers en lesplannen aanwezig zijn van elk vak voor elk niveau en leerjaar en voor elke methode. Docenten die zo'n studiewijzer niet kunnen ophoesten (d.w.z. in drie minuten aanpassen aan de periode dat de leerling op de rebound zit en vervolgens uitprinten of doormailen) blijven in gebreke. Hun vakgroepen ook. De schoolleiding hoort daar achteraan te gaan, niet jij. Het probleem ligt niet bij het beperkte aantal uren dat jij voor je mentoraat krijgt; jij moet in die beperkte uren andermans werk gaan doen (of hen daartoe aansporen). Dat is jouw taak niet.
Natuurlijk zitten er leerlingen op de rebound die niets uitvoeren. Die leerlingen zitten vziw overal wel. Mijn ervaring is dat veel leerlingen de rebound aangrijpen als een nieuwe kans. Ligt ook enorm aan wie er op de rebound voor de groep staat, dat spreekt vanzelf. En dat de rebound er niet enorm achteraan zit, kan ik me indenken. Het is hun taak gewoon niet. Er liggen doorgaans contracten waaruit duidelijk blijkt dat de aanleverende school ook voor het werk moet zorgen.
Groetjes
Massi

Cindy

Cindy

24-03-2010 om 22:11

Massi , alvoco en wolkje

Massi: Je hebt helemaal gelijk... Helaas zijn er nogal wat hele hardleerse docenten. De schoolleiding is er ook mee bezig, maar dat schiet niet echt voldoende op!

Alvoco: ook jij hebt gelijk; je hebt niets aan mijn reactie. Dat was ook niet mijn doel. Ik ken jouw school en jouw situatie niet voldoende en al kende ik die wel: ik kan er niets aan veranderen. Mijn enige doel was aangeven dat er echt wel een hoop wordt gedaan, maar dat er grenzen zijn aan wat je als individu op school kunt bereiken.

Wolkje: Wat een fantastische conclusie dat ik liefdeloos zou zijn naar mijn leerlingen. Heb je enig idee hoeveel tijd en energie ik in mijn leerlingen steek? Ik heb in mijn klas (1 havo/vwo) 5 "probleem"-leerlingen en met allemaal heb ik een prima band. Met hun ouders net zo, ook al gaat niet altijd alles zoals het in de perfecte wereld zou moeten. Ook met de 25 gewone leerlingen kan ik het prima vinden overigens, hoewel ik voor hen vaak tijd te kort kom. Op vrijwel al mijn werkdagen schieten de pauzes erbij in, ben ik na schooltijd nog zeker een uur op school bezig en ook 's avonds vaak nog telefonisch of per mail aan het werk voor mijn klas. En dat doe ik overigens met alle liefde. Mij betichten van liefdeloosheid is kwetsend!

Wolkje

Wolkje

24-03-2010 om 23:09

Cindy

Ik bied je mijn excuses aan. Ik deed hetzelfde wat ik de leerkrachten van onze school nu juist zo kwalijk neem. Op grond van een voorbeeld trek ik verregaande conclusies.
Dat is niet verstandig van mij. Ik werd getriggerd door jouw voorbeeld van die toets met boze opmerkingen van die ene leerling. Mijn zoon (nog op de basisschool) heeft ook eens zoiets gedaan en ik kan je vertellen, het was voor hem een noodkreet. De boze, liefdeloze reactie van zíjn leerkracht toen, was het beginpunt van een zwarte periode uit het leven van mijn zoon.
Maar goed, ik was kwetsend en dat is verkeerd.
Het is alleen, die kinderen die zo dwars, brutaal en beledigend zijn, dat zijn juist de kinderen die begripvolle en liefde volle leerkrachten nodig hebben. Dat zijn juist de kinderen die niets leren van straf, uitsluiting, schorsing en van school getrapt worden. Die kinderen hebben mensen nodig die hen helpen, met leren wat ze niet kunnen. Ze missen vaardigheden. Net zoals een dyslectisch kind hulp nodig heeft met lezen, hebben deze kinderen hulp nodig bij ... wat het ook is wat ze niet goed kunnen. (mijn zoon heeft bijvoorbeeld hulp nodig bij het scheiden van feit en emotie)
Maar goed, laten we het maar weer over Alvoco haar zoon hebben. (Alvoco, sorry voor de draadvervuiling!)

Cindy

Cindy

25-03-2010 om 07:48

Wolkje (en dan weer terug!)

Hoi Wolkje,

Wat je zegt herken ik ook wel hoor. Boos gedrag komt ook altijd ergens vandaan. En dat realiseer ik me ook altijd wel. Ik kan er alleen niet altijd ook voldoende mee doen...

Het is ook erg moeilijk om als ouder te zien hoe moeilijk je kind het heeft en dan ook nog te moeten aanzien dat de leerkrachten op school het maar niet willen zien!

Alvoco

Alvoco

25-03-2010 om 09:21

Stand van zaken

Wolkje, ik had het nog niet opgevat als draadvervuiling hoor .
Stand van zaken hier: het werk is gisteren dus opgedoken. Het ziet ernaar uit dat er inderdaad voor een maand werk was gestuurd, maar dat is zoek geraakt op de Doorstart. Als zoon niet eergisteren aan tafel had gemeld "dat er geen werk was gestuurd deze week" waren wij er niet achteraan gegaan en had hij deze week dus zonder gezeten.
Het blijft verontrustend. Als wij er niet bovenop zitten, versloft zijn schoolwerk dus daar op die Doorstart, want ik zei al, deze week is het toetsweek. Ik weet nu niet goed wat te doen. Vanmiddag is er bijvoorbeeld overleg tussen de teamleidster van de school en zijn docent op de Doorstart en daar mogen wij natuurlijk niet bij zijn. Tegenover ons blijven ze direct naar elkaar wijzen als er vragen zijn. Wat dat betreft was de posting van Cindy een goeie: die illustreert precies hoe er wordt gereageerd. Handen in de lucht en naar de andere partij (de Doorstart) wijzen. Als dat niet gaat, wijzen naar de collega-docenten en school als geheel. Op die manier is niemand verantwoordelijk c.q. aanspreekbaar. Zoals ook nu gebeurde: bij navraag roept Doorstart "het is deze week niet gestuurd". En school: "het is wel gestuurd". Het kost ons een halve dag van najagen van allerlei lieden om duidelijk te krijgen waar de spullen zijn gebleven. Zoon moet nog een aantal toetsen overdoen. Er is afgesproken dat dat kan. Maar bij de Doorstart lijkt studeren de allerlaagste prioriteit te hebben, dus hoe gaan we ze aan het verstand peuteren dat ze:
-Zijn voortgang moeten monitoren (zoals gezegd kunnen wij niet bij zijn cijfers)
-Zijn werk/taaklijsten netjes moeten beheren zodat hij door kan.
-In de gaten moeten houden en moeten plannen wanneer hij die toetsen over gaat doen.
pfffff
Ik ga maar weer in de telefoon klimmen, denk ik.
Wat het afkammen van de teamleidster betreft: ik heb echt mijn buik vol. Er zijn een aantal nare incidenten geweest. Voorbeeld: ons op vrijdagmiddag een email sturen met de beschuldiging dat zoon op datum x op uren y gespijbeld had en toets a en toets b dus niet had gemaakt. Gelukkig hebben we zoon die mail voorgelegd. Die ontkende in alle toonaarden en wist namen te noemen van docenten die konden bevestigen dat hij er was geweest en de toetsen wel had ingeleverd. Navraag op maandag leverde op dat zoon gelijk had. Vanwege dit soort dingen (afgaan op indrukken, informatie niet op een rijtje hebben, verzaken) ben ik erg afkammerig geworden.
En jullie snappen, we krijgen er zo geen grip op.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.