Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Doorstromen of doorkleuteren?

Mijn dochter is op 27 december geboren en is nu 5 jaar. Ze heeft circa 5 maanden in groep 1 gezeten en is daarna gelijk door gegaan naar groep 2. In januari heb ik mijn zorgen geuit bij school omdat ik het gevoel had dat mijn dochter niet toe is aan de volgende stap (groep 3). De leerkracht bevestigde dat, maar gaf ook aan dat ze nog grote stappen kon maken tot aan de zomervakantie. We spraken af dat mijn dochter goed gevolgd zou worden en dat school nauw contact met mij zou houden over haar ontwikkeling. Na 3 maanden "radiostilte" kreeg ik vorige week in een 10-minutengesprek te horen dat school denkt dat ze inmiddels groep 3 wel aankan. De uitslag van de cito-toets was net voldoende en haar werkhouding was verbeterd. Wilde ze eerst helemaal geen werkjes doen, nu heeft ze geaccepteerd dat het erbij hoort en doet ze ze zonder te mokken. Ze stroomt dus door naar groep 3; was de melding vanuit school.

Ik zie dit echter helemaal niet zitten. Mijn dochter is nog zeer speels, heeft weinig tot geen interesse in cijfers en/of letters. Ze vindt de werkjes op school erg moeilijk en niet leuk. Haar concentratie is nog minimaal. Het is een "mans" meisje die alles graag zelf wil doen en die het niet graag toegeeft als ze iets moeilijk vindt of het niet kan. Ze doet zich veel stoerder voor dan ze daadwerkelijk is. Ze doet echt vreselijk haar best op school, maar is thuis helemaal afgedraaid. Op school haalt ze waarschijnlijk net aan de cognitieve criteria (cito), maar vraag niet hoe. Kapot komt ze thuis, soms zelfs huilend.

School geeft aan dat zowel de leerkracht als de intern begeleider denken dat ze het aankan, maar zij zien niet wat voor een meisje ik thuis krijg na school.

De school hanteert de leeftijdgrens van 1 januari en dus moet ze volgens school doorstromen. Ik weet dat er ook scholen zijn die nog steeds 1 oktober hanteren. Ik ben ervan overtuigd dat groep 3 voor mijn dochter echt veel te vroeg is en pleit voor doorkleuteren in haar geval. School lijkt zich echter uitsluitend te richten op de toets-uitslagen en de werkhouding op school, maar laat de ervaring van mijn dochter geheel buiten beschouwing. Mijn dochter doet / kan niets tot weinig na school en ligt direct na het avondeten al in haar bed (als ze niet al 's middags op de bank in slaap is gevallen). En nu zit ze nog niet eens in groep 3!

Ik ben op zoek naar adviezen: zijn er organisaties waar ik terecht kan voor advies en/of ondersteuning? Welke criteria zijn nu echt minimaal benodigd om doorstromen naar groep 3 succesvol te maken? Welke scores moet een kind bij de cito-toets minimaal behalen? Aan welke sociaal-emotionele voorwaarden moet worden voldaan? En hoe zit het nu met die leeftijdgrens? Binnen Nederland hanteren scholen blijkbaar verschillende regelingen (mijn nichtje is exact even oud als mijn dochter en zit nu in groep 1 en gaat straks naar groep 2).

Ook ben ik op zoek naar informatie over de rechten van ouders in dit proces. Welke inspraak heb je als ouders? En waar kun je terecht als je er samen (school en ouders) niet uit komt?

Alle suggesties & tips & ervaringen zijn welkom!!

Vast heel erg bedankt voor de reactie(s)!


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Nog 2 opties

Wel doorstromen naar groep 3 en daar indien nodig doubleren. Of in overleg met school door naar groep 3 en eventueel terugplaatsen naar groep 2 na de kerstvakantie.

Je dochter klinkt wel erg vermoeid. En dat niet alleen op extra drukke dagen maar altijd begrijp ik. Weet je zeker dat dit alleen door school komt? Krijgt ze voldoende nachtrust, is er tussen de middag en na schooltijd tijd om te rusten?

Polleke77

Polleke77

27-05-2013 om 21:44 Topicstarter

Doubleren groep 3 of proefperiode

Beste Wil40,
Bedankt voor de reactie!

Mijn dochter is verder een kerngezond meisje. Ze ligt iedere dag om 18.30 in haar bed en valt dan direct in slaap en slaapt ook de hele nacht lekker door.

Na school zitten we rustig samen met haar grotere broer aan de limonade en een koekje. Daarna speelt ze rustig in haar kamertje met de barbies ofzo. 1x per week zwemt ze (diploma-zwemmen)en 1x per week sport ze. Kortom, geen propvol programma of late avonden ofzo.

Doubleren in groep 3 zie ik als een scenario die ik voorspel al ze nu doorstroomt. Doubleren in groep 3 is denk ik heftiger voor het kind, dan nu kiezen voor doorkleuteren. Zeker in haar geval; gezien de behoefte aan spelen en het gebrek aan nieuwsgierigheid naar lezen of schrijven. Een proefperiode tot de kerstvakantie zou een optie kunnen zijn, maar zou ik ook liever voorkomen. Je moet dan toch een kind gedurende het jaar uit een vertrouwde omgeving halen en "terugzetten". Dat voelt denk ik als falen, terwijl nu doorkleuteren dit effect niet heeft. Mijn dochter heeft geen idee dat ze na de zomervakantie naar groep 2 of 3 gaat, dus heeft er dan geen erg in.

Bedankt i.i.g. voor de suggesties!

Mater

Mater

28-05-2013 om 01:46

Iets anders aan de hand?

Het lijkt mij dat het gedrag van je dochter niet te wijten is aan die paar maanden die het verschil zouden kunnen uitmaken met wel/niet aan groep drie toe zijn. Toen mijn zoon vier was, vertoonde hij dit gedrag niet, en ook niet vier maanden geleden, toen hij zo oud was als jouw dochter nu. Wat denk je zelf, als je dochter een half jaar ouder was geweest, zou het dan nu veel beter gaan in groep 2?

Mij lijkt de vermoeidheid die je beschrijft, tamelijk extreem voor een vijfjarige in de kleuterbouw, of het nou om groep 1 of 2, of het begin of het eind van het vijfde jaar gaat...

Groep 1 en 2 lijken vaak toch wel erg op elkaar, het verschil zit vooral in de werkjes. Bij ons kind ontwikkelde de belangstelling voor cijfers en letters geleidelijk, ook al in groep 1 (en zelfs al eerder).

Het lijkt mij dat je je blindstaart op de geboortedatum van je dochter, die toevallig net vlakbij de 1 ianuari-grens is. Ik zou toch eens verder kijken wat er aan de hand kan zijn.

Een keer per week "sport" vind ik trouwens niet normaal voor een vijfjarige. Zeker als je dochter veel moe is, zou ik dat schrappen, het zwemmen is dan al meer dan genoeg. Zwemles kun je ook schrappen als het teveel is, trouwens. Lang niet alle kinderen volgen al zwemles op deze leeftijd. En het is behoorlijk vermoeiend. Prima als het kind het leuk vindt en het goed gaat, maar in dit geval is het misschien een goed idee om er nog maar even mee te wachten?

Je zou ook eens naar het eten kunnen kijken. Vervang die "limonade en een koekje" (nutteloze suiker die eerder moe maakt) door een volkoren boterham, een glas melk, fruit, tomaat/komkommer/wortel, water, o.i.d., d.w.z., voedsel waar nuttige voedingswaarde in zit. En kijk eens naar de maaltijden, of je die waardevoller kunt maken.

Hoe laat wordt ze 's ochtends wakker, trouwens?

Of misschien is er iets anders aan de hand? Zit ze verder wel goed in haar vel? Vind ze school wel leuk? Gaat de ontwikkeling verder goed? Hoe ging het voordat ze naar school ging? Kijk eens verder...

Hoe kan het trouwens dat je dochter geen idee of heeft of ze na de vakantie naar groep 2 of 3 gaat? Bij ons op school zijn ze daar toch wel mee bezig.

Mater

Mater

28-05-2013 om 02:51

Of meer geestelijk stimuleren?

Als activiteiten van je dochter noem je sport, zwemles, en met barbies spelen. En ze gaat erg vroeg naar bed.

Maar hoe zit het met voorlezen, zingen, knutselen, met lego spelen, met vriend(innet)jes spelen, buiten spelen, leren fietsen, muziekles, naar (kinder-)theatervoorstellingen en concerten gaan, musea bezoeken, naar de bibliotheek gaan, uitstapjes maken, de natuur in gaan, mee gaan naar vrienden, feestjes en andere activiteiten van de volwassenen, etc. etc.?

Stimuleren julie je kind thuis spelenderwijs, tussendoor, door te spelen met klanken, woorden, letters, cijfers, aantallen, hoeveelheden, etc.?

Waar praten jullie over met haar, waar praat zij over met jullie, wat interesseert haar, wat doe je met haar interesses? Hoe reageer je op haar vragen? Wat voor vragen stelt ze?

Misschien is het een idee om thuis te proberen andere activiteiten aan te bieden? En wat te experimenteren daarmee?

Prakje

Prakje

28-05-2013 om 06:42

Of...

Is het de chaos van de kleuterklas die haar nekt? Onze jongste heeft de 2 kleuterjaren ook zo doorgebracht als jouw dochter. Puur omdat er teveel chaos en prikkels zijn in een kleuterklas. Het is de hele dag in rommelige groepjes werkjes doen, in de kring samen zijn, buiten spelen met elkaar. Voor onze jongste heel heftig, en hij knapte echt op in groep 3.

Meer rust en structuur, een gedoe met kiesborden, speelhoeken en meer van die kleuterfratsen. Gewoon een juf die uitleg geeft en daarna aan de slag

Contacten

Nog een vraag: met welke kinderen in de klas heeft ze aansluiting, met de jongste kleuters of met de oudere? Als ze op deze school doorkleutert is ze echt verreweg de oudste volgend jaar en dan moet ze ook nog een extra jaar die werkjes doen die haar nu al niet aanspreken. Ik denk ook dat de chaos in de kleuterklas haar misschien wel uitput. Het is natuurlijk niet zeker dat dat de reden is, maar mocht het wel zo zijn, dan is doorkleuteren olie op het vuur. Daar zal ze dan volgend jaar nog meer last van hebben omdat ze nog minder goed aansluiting vindt bij de kinderen, de werkjes en de structuur. Ik zou ook als het enigszins kan, zuinig zijn met schooljaren. Een doublure is eigenlijk een joker die je later in de schoolloopbaan best eens hard nodig zou kunnen hebben.

Niks zwakbegaafd dus door

Polleke, er is geen reden tot zittenblijven voor jouw kind. Zittenblijven in de basisschool is helemaal niet de bedoeling, en als het al wel gebeurt hooguit bestemd voor zwakbegaafden die na de basisschool geen diploma zullen halen.
Dat is sinds jaar en dag de meer bureaucratische bedoeling van de inrichting van het basisonderwijs.
De praktijk is lange tijd volkomen anders geweest en kwam veel meer overeen met wat jij schetst. Ik snap daarom best dat ke denkt dat jouw kind hoortbij de kleuterverlengers zoals jij ze kent.
Maar ik denk dat jij te maken hebt met een school, een schoolbestuur, een samenwerkingsverband wellicht, dat al klaar is met de invulling die het eigenlijk moet zijn en die ook nog eens extra ondersteund wordt door nieuwe wetgeving als de wet passend onderwijs.
Je hebt geen recht op zittenblijven of terug naar hoe het was. Het is zoals het is, wie kan stroomt door. Niet kunnen doorstromen gaat in het bo eigenlijk helemaal niet op, tenzij misschien voor zeer zwak begaafden.
Groet,
Miriam Lavell

Vermoeidheid

Ik vind het ook opvallend dat je kind zo vermoeid is. Nou had onze 3e zoon dat ook wel, dat zo'n kleutergroep hem eigenlijk veel te veel prikkels gaf. Vaak heb ik gedacht dat de 'schoolwereld' gewoon echt niet bij hem past (hij heeft ook nooit kunnen wennen op een kdv). Hij is juist versneld doorgegaan naar groep 3 (jarig eind februari) en is daar helemaal opgebloeid! De structuur, meer rust, duidelijkheid en interessanter werk maakten allemaal dat hij zich veel prettiger voelde.
Ik vraag me dan ook echt af of je dochter wel baat zal hebben bij langer kleuteren. Hoe zit het trouwens met aansluiting in de klas? Met welke kinderen trekt ze op, spreekt ze vaak wat af? Mijn zoon deed dit nooit in de kleutergroep. Die wilde alleen maar naar huis (ik hield hem ook regelmatig 's middags thuis trouwens), maar nu in groep 3 gaat dat wel heel goed en gaat hij vanaf het begin gewoon altijd hele dagen naar school. Het is een ander kind geworden.

Vermoeidheid 2

Vermoeidheid kan soms ook een hele banale lichamelijke oorzaak hebben, zoals bloedarmoede. Een bezoekje aan de huisarts is misschien ook een idee.

Groeten,

Temet

Vermoeidheid 3

Wij hadden ook een kleuter die erg snel moe was, elke schoolvakantie ziek en de juf maakte zich zorgen. Toch maar bloed laten testen en ze had een flink ijzertekort. Kregen zelfs staaltabletten (bij een kind van net 5, erg handig, raadt het niemand aan). En jaren later bleek ze ook nog eens slechthorend en draagt nu een hoortoestel. Kost ook flink wat energie (op school hebben ze nooit iets gemerkt).

Verder is jongste van januari en vond de juf dat ze na nog geen 1,5 jaar wel naar groep 3 kon. Had er stiekem wel een beetje buikpijn van maar de juf had gelijk, ze kon het prima aan

Mijn idee zou ook zeker zijn om door te stromen. Jongste zit nu in groep 4 en is nog steeds erg speels. Maar op school gaat het prima. Ze heeft alleen niet altijd op tijd d'r werkjes af maar dat had mijn oudste ook nooit (en die gaat nu naar het gymnasium). Ze hebben meestal niet zo'n haast

Polleke77

Polleke77

28-05-2013 om 22:26 Topicstarter

Reactie op reacties

Bedankt dat jullie allemaal de moeite hebben genomen om te reageren.

Ik wil wel graag even e.e.a. verduidelijken. Mijn dochter doet meer dan alleen met barbies spelen. Zij speelt ook buiten, heeft vriendinnetjes, gaat ook soms naar het theater of naar andere activiteiten. We hebben 2 oudere kinderen in het gezin en we spreken ook vaak met elkaar over van alles. We gaan regelmatig naar de bibliotheek en lezen ook voor. Etc etc.... Kortom, genoeg variatie. Wat ik heb geprobeerd aan te geven, is dat we wel een balans proberen te houden. Geen propvol programma. Niet te veel verplichtingen. 1x p/w 45 minuten zwemmen en 1x p/w vrijblijvend wat gymspelletjes doen met andere 4- tot 6-jarigen.

Het is verder een kerngezond meisje. Praktisch nooit ziek. En het koekje en de limonade na school is ook regelmatig thee en een appel. Ze krijgt circa 1 x per dag een koekje of snoepje, dus een suiker-boost zeker niet. Voldoende gezond & gevarieerd eten en fruit etc. Ik wilde slechts een idee geven van de dagindeling. De limonade en het koekje waren puur voorbeelden.

Ze gaat op zich ook met plezier naar school. Ze is alleen na school heel erg moe. Ze slaapt voldoende (niet te veel, niet te weinig). Ze geeft zelf aan dat ze moe wordt van school. Ze zegt de werkjes heel erg moeilijk te vinden. Het lijkt er gewoon op dat ze zich gedurende de schooldag 200% inzet om de werkjes goed te doen en dat de energie na de schooldag dan gewoon op is. Ze heeft aansluiting met enkele oudere kleuters en voornamelijk jongere kleuters.

Ik hou mezelf juist niet vast aan de leeftijd. Ik wil alleen dat mijn dochter individueel wordt beoordeeld. Ik heb nu het gevoel dat school alleen kijkt naar de leeftijd en de uitkomsten van de cito-toets. Ik mis de sociaal-emotionele criteria en ik vind het vreemd dat het niet wordt meegenomen hoe een kind school ervaart; hoe ze thuis komt na school.

Ik ga het gesprek met school (intern begeleider) aan en vraag inzage in het LVS-systeem. Het gaat uiteindelijk maar om 1 ding en dat is het belang van het kind. Ik wil gewoon dat ze op de juiste plek komt. Of dit nu groep 2 is of groep 3. Hopelijk kan school mij beter informeren over de criteria en waarom zij er zo van overtuigd zijn dat ze het beter is voor haar om door te stromen.

We gaan het zien. Nogmaals dank voor jullie input.

truusje

truusje

28-05-2013 om 22:43

Maar polleke

Die criteria heeft Miriam toch al uitgelegd?

Ik kende ze (nog) niet en ben er wel even van onder de indruk moet ik zeggen...

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Pollekes keuze

Polleke kent haar eigen kind het beste. Ik vind dat ouders best mogen meepraten over wel of niet langer kleuteren. Heel leuk die criteria, maar ik vind het sociale aspect in een kinderleven minstens zo belangrijk als het leren. Er gebeuren echt geen rampen als een kind dat eind december jarig is een jaar langer over groep 2 doet.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

28-05-2013 om 23:28

Andersom juist

"Hopelijk kan school mij beter informeren over de criteria en waarom zij er zo van overtuigd zijn dat ze het beter is voor haar om door te stromen."
Polleke, je moet precies andersom redeneren. Je kind hoort gewoon door te gaan, de school hoort een doorgaande lijn te bieden. Kind moet zich niet hoeven aan te passen aan de school, school moet zich aanpassen aan het kind. Ondanks scholen het nogal eens anders doen geloven, zijn er geen criteria om door te mogen naar groep 3. Ieder kind gaat namelijk naar groep 3, of het nu razend slim of moeilijk lerend is, sociaal emotioneel sterk of juist zwak. Pas als de school ervan overtuigd is dat jouw kind beter af is met een extra kleuterjaar, moet er iets worden aangetoond. Dan moet de school namelijk onderbouwen op welke wijze dat kleuterjaar gaat bijdragen aan een meer succesvolle schoolcarriere. Dus niet alleen 'ze is er niet aan toe' - want is het kind er over een jaar dan wél aan toe? Gaat de tijd de problemen (school is vermoeiend) oplossen? En wat ga je doen als ze over een jaar nog steeds liever speelt dan boekjes leest en ze nog steeds erg moe van school komt? Want die kans bestaat natuurlijk. Dan zal je kind toch naar groep 3 gaan, en daar misschien moeite hebben met het tempo. Maar omdat ze dan al de oudste van de groep is, is er geen ruimte meer om eventueel langer over het programma te doen.
En een ander punt: waarom denk je dat groep 3 zwaarder is dan groep 2? Volgens mij ervaren kinderen het vooral als 'anders' maar niet als 'zwaarder'.

Mater

Mater

29-05-2013 om 00:05

Eten na school

Wat kinderen meteen na school te eten krijgen, verschilt nogal, merk ik.

Op de BSO krijgen ze na een normale schooldag (incl. overblijven), 's middags na school boterhammen en limonade aangeboden (school gaat 15u15 uit). Zoon eet dan volgens eigen zeggen twee boterhammen.

Bij sommige vriendjes krijgen ze na school een snoepje, limonade of een appel aangeboden. Dit kan zoon niet bekoren. Andere vriendjes eten na school een paar boterhammen o.i.d.; zoveel eet zoon meestal ook weer niet.

Bij ons verschilt het nogal. Ik laat het van zoon afhangen. Soms hoeft hij niets. Andere keer eet hij een broodje, crackers, of iets dergelijks. Geheel afhankelijk van waar hij zin in heeft en hoe het uit komt.

"Een snoepje" geeft ik nooit zo los. Volgens mij krijgt een kind daar geen energie van, integendeel. Het is een hapje suiker zonder enige voedingswaarde, voedt niet maar verstoort wel de energiehuishouding en slecht voor de tanden. Snoep mag hier vooral na het avondeten, als toetje, met een glas melk of water, gegeten worden. Dat lijkt mij het gezondste moment. De suiker kan dan minder kwaad, of helpt dan juist de spijsvertering. Niet voor niets zijn toetjes vaak zoet. En of je nu een puddinkje eet of een snoepje met een glas melk, dat lijkt mij wel op hetzelfde neerkomen.

Polleke, als je dochter zo moe is na school, dan kun je toch eens proberen om wat anders aan te bieden? Heeft ze geen zin, prima, dan eet ze niets. Maar het zou toch kunnen dat ze honger heeft na school en behoefte aan goed voedzaam eten, zoals veel kinderen? Je kunt het proberen, wie weet... Van soep of rauwkost kan een mens ook enorm opkikkeren trouwens, experimenteer er eens mee. Of een boterham met pindakaas.

Ik snap niets van die "tussendoortjes / snoepjes cultuur". Of je kind heeft honger, en je geeft het iets substantieels te eten, of het heeft geen honger, en dan geef je niets, alleen drinken.

mari39

mari39

29-05-2013 om 09:17

Polleke

in grote lijnen herken ik hier wat van in onze kleuterzoon (wordt in aug 6) en dan met name het verhaal over werkhouding op school. Zoon heeft/had ook moeite met werkjes, met concentratie, met het cognitieve etc. leerkrachten wilden hem, juist vanwege het jong zijn, laten doorkleuteren (dus een volledig jaar extra in groep 2). Ik/wij zijn volledig tegen dat extra jaar. Totaal anders dus dan hoe jij het ziet. Redenen: een jaar extra in groep 2 levert niets op, soc. em rijping gaat ook in groep 3 door, als er een reden is waardoor een kind nu zo moe is en school zo ervaart (bijv. dyslexie, ADHD, ASS noem maar op) dan is 2 keer in groep 2 echt een verloren jaar. Ze kunnen dan beter een jaar extra in de onderbouw doen.
Onze zoon voelt er ook helemaal niets voor om een extra jaar in groep 2 te blijven: veel te druk en onrustig in de klas, veel te veel lawaai, huilende jonge kleuters etc. In groep 3 is dat echt anders. Wat vindt je dochter van nog een extra jaar in groep 2?

wij hebben vervolgens een gesprek aangevraagd met de IB-er, er is een HP opgesteld en zoon gaat nu met vertrouwen van de leerkrachten toch naar groep 3. Ook omdat hij qua persoonlijke groei enorme sprongen heeft gemaakt in een paar maanden tijd.Ben je al bij de IB-er geweest? Misschien kan zij jouw zorgen wegnemen?

Polleke77

Polleke77

29-05-2013 om 09:24 Topicstarter

Reactie op reacties 2

De geldende criteria zijn mij nu duidelijk (bedankt Miriam). In theorie zou ze dus automatisch doorgaan naar groep 3, want zwakbegaafd is ze niet (cognitief scoort ze voldoende). Dat kan de regelgeving zijn, maar dat betekent niet dat ik het daar mee eens hoef te zijn. Ik ben van mening dat met deze regelgeving voorbij wordt gegaan aan de sociale & emotionele ontwikkeling van een kind. Ik vind dat dit ook meegewogen dient te worden. Natuurlijk snap ik dat vermoeid uit school komen niet voldoende reden is om een kind niet door te laten stromen. Het zijn meerdere factoren bij elkaar (vermoeidheid, klagen over hoe moeilijk & zwaar ze het vindt, sociale klik met jongere kleuters, interesses etc). Ik ken inderdaad mijn eigen kind het best (bedankt Fay) en ik wil haar ook niet afremmen. Ik wil alleen het gesprek aangaan met school omdat ik betrokken wil zijn in dit belangrijke proces. Dit ook omdat school zelf tot circa 2 maanden geleden heeft aangegeven te twijfelen over het doorstromen. Toen gaven ze aan dat de kans groot was dat ze niet door kon stromen. En nu schijnt ze opeens grote sprongen te hebben gemaakt. Kort geleden waren school en ik het eens (ze was er zowel cognitief als op andere fronten niet aan toe). Nu heeft school haar mening herzien, terwijl ik zelf geen veranderingen zie t.o.v. enige tijd geleden. Dat wil ik graag opgehelderd zien.

Er zijn veel onderzoeken gedaan naar de consequenties van doorkleuteren versus doorstromen. Veel voorstanders en veel tegenstanders. Ik ben vooral voor een individuele benadering. Indien een kind een twijfelgeval is (en dan bedoel ik niet een twijfelgeval o.b.v. leeftijd, maar op basis van cognitieve & sociale & emotionele ontwikkeling), dan moet de beslissing extra zorgvuldig worden genomen en dat kan m.i. alleen als je het complete plaatje kent (dus ook de thuissituatie).

@ Mater: bedankt voor je reacties. Ik ben het ten dele met je eens, maar dit is denk ik wel een andere discussie. Mijn kind krijgt af en toe een tussendoortje; regelmatig gezond en af en toe een snoepje. Dat is een opvoedkundige beslissing waar iedere ouder anders mee omgaat. Ik denk echter niet dat dit een dermate effect heeft op mijn vraag die ik hier op het forum heb neergelegd.

Uitkering

Fay, onderwijs is gratiis. Dat heeft als nadeel dat je juist weinig te kiezen hebt. Je kunt niet zelf kiezen voor een jaar extra. Tot voor kort kon je wel kiezen voor een school. Maar zelfs die keuze is met de invoering van de wet passend onderwijs beperkt.
Dat kiezen voor een school is overigens de oorsprong van het gevoel dat leeft over het doorgaan naar groep 3. Tot midden jaren tachtig was groep 3 de eerste klas van een nieuwe school. Daar koos je voor.
Dat keuzemoment is er in bureaucratische zin in 1985 al uitgehaald. In sociaal emotioneel opzicht is dat moment gebleven, tussen de oren van veel volwassenen.
Zij wikken en wegen bij de overgang van 2 naar 3. Alleen daar. Niet eerder en niet later.
De overheid heeft met decennia duwen en trekken geprobeerd om scholen de bureaucratische bedoelingen te laten volgen. Ik denk dat dat nu lukt. 'oude' leerlingen laten zich door nieuw toezicht en nieuwe leerdoelen eerder zien als leerling met een achterstand. Alsof de school het werk niet goed doet.
Het is in het belang van de school om zuinig te zijn met zittenblijven.
En dat is overigens ook weer in het belang van de onderwijsbegroting.
Nee, dat laat geen ruimte voor individuele verschillen, zeker niet als het maar kleine nuances zijn ( lijkt nog zo jong)
Maar zo zit het onderwijs nu eenmaal in elkaar.
Groet,
Miriam Lavell

Polleke77

Polleke77

29-05-2013 om 09:28 Topicstarter

Ib-er

Hoi Mari39,
Bedankt voor je reactie.
Ik heb deze week een afspraak met de IB-er. Ik kan dan het LVS-systeem inzien en ze gaat mij toelichten hoe ze mijn dochter hebben "gevolgd" en beoordeeld. Wat is een HP?
Mvg, Pauline

Van de maan

Polleke, als eerste wil ik graag zeggen dat ik met je meeleef en dat ik je gevoel herken. Niet dat ik iets had met kleuteren, maar dat gevoel met een pennestreek aan de kant gezet te worden ( laat de school dat nou maar beslissen, breek er uw mooie hoofdje niet over) herken ik naadloos.
Daar zit mijn drive omuit te zoeken hoe dat nu allemaal toch zit op school. En met die achtergrond ( inmiddels 20 jaar later) is mijn boodschap niet zo vriendelijk. Het onderwijs is nu eenmaal niet vriendelijk naar ouders toe ingericht. Bijna vijandig van ze af juist.
Dat de school.van gedachte veranderd lijkt is goed te verklaren: Nieuwe instructies van het samenwerkingsverband.
Ik kan me goed voorstellen dat het voor jou een stuk lastiger is om je eigen diepgevoelde motieven net zo makkelijk aan de kant te zetten. Maar het kan wel. Het vraagt van je dat je juist afstand neemt van je kind. Bekijk het van de maan.
Bedenk hoe je elk jaar weer, notabene in mei nog, zo'n 200.000 leerlingen individueel op doorstromen gaat zitten beoordelen.
Dat gaat niet lukken.
Groet,
Miriam Lavell

mari39

mari39

29-05-2013 om 09:49

is een handdelingsplan.

Eraan toe zijn en verdere ontwikkeling

Polleke, er schiet me nog wat te binnen. Ben je bang dat ze structureel te jong zal zijn voor de cohort leerlingen waarin ze dan de jaren daarna mee zal gaan? Bedenk dat de ontwikkeling van jonge kinderen schoksgewijs gaat, dat de verschillende ontwikkelingsaspecten van een kind onderling vaak uit de pas lopen. Dat is doodnormaal. Een van mijn kinderen (voorjaarskind) leek als driejarige (m.n. emotioneel) nog lang niet toe te zijn aan school. We overwogen al bijna om hem langer op het kdv te houden. Eenmaal in groep 1 veranderde hij binnen enkele weken in een kind dat jaren ouder leek dan voor zijn vierde verjaardag, hij was als een vis in het water in de nieuwe omgeving. Voor dat moment leek het beter om de volgende stap uit te stellen, maar zijn 'toestand' van dat moment gaf beslist geen blijvende positie aan ten opzichte van leeftijdsgenoten. Wanneer je een kind laat kleuterverlengen neem je een ingrijpende beslissing over het verdere verloop van diens hele schoolloopbaan. Het is niet 'op safe spelen'. Eerder het tegendeel.

Polleke77

Polleke77

29-05-2013 om 10:03 Topicstarter

Van de maan

Hoi Miriam,

Bedankt voor de tip. Ik denk dat ik al wel redelijk objectief naar mijn kind in deze situatie kijk, maar zal proberen hier nog meer afstand van te nemen.

Even nog een vraag over jouw opmerkingen over de eventuele "motieven" van de school. Jij gaf het volgende aan: "Maar ik denk dat jij te maken hebt met een school, een schoolbestuur, een samenwerkingsverband wellicht, dat al klaar is met de invulling die het eigenlijk moet zijn en die ook nog eens extra ondersteund wordt door nieuwe wetgeving als de wet passend onderwijs. Dat de school.van gedachte veranderd lijkt is goed te verklaren: Nieuwe instructies van het samenwerkingsverband."

Wat bedoel je daar precies mee?

Veranderde leerlingzorg

Met de invoering van de wet passend onderwijs verandert de structuur voor llerlingenzorg volledig. En daarmee ook de werkinstructies voor leerkrachten en de criteria voor doorstromen als een school die al zou hanteren.
Het is een structuur wijziging in de orde grootte van destijds de mammoetwet. Het totale basisonderwijs, inclusief het speciaalonderwijs, op de schop.
Jouw school is onderdeel van een scholenbestuurkoepel ( 5 tot 50 scholen, alles kan) en dat weer van een samenwerkingsverband ( enkele honderden scholen). Dat samenwerkingsverband is een soort mini overheid. Ze verdelen het geld en de criteria worden er vastgelegd. Het enige wat leerkrachten daar van meekrijgen is ee a4 tje met instructies, of een cursus.
Daar doelde ik op.
Ja, het is goed mogelijk dat een leerkracht eerst het een vurig beweert en enkele maanden later het bojna tegenovergestelde. Het gaat dan ook meestal niet om pedagogische gewichtigheid, maar om bureaucratisch gemak.
Groet,
Miriam Lavell
Ps als het goed is kun je in jouw schoolgids vinden van welk samenwerkingsverband jouw school is. Misschien kun je van dat samenwerkingsverbamd dan weer beleidsstukken vinden

Polleke77

Polleke77

29-05-2013 om 10:57 Topicstarter

Bedankt

Miriam, bedankt voor deze uitvoerige uitleg!
En alle anderen ook bedankt voor jullie ervaringen, meningen en tips & trucs. Ik stel het zeer op prijs!

Marije

Marije

30-05-2013 om 22:07

Oke dan!

Hier worden dus alle zittenblijvers weggezet als zwakzinnigen. Hmm, beetje kort door de bocht lijkt me.

cqcq

cqcq

30-05-2013 om 22:56

Tja, ik ben het wel met je eens, maar sommige discussies wil je niet aangaan.

Marije

"Hier worden dus alle zittenblijvers weggezet als zwakzinnigen."

Ik neem aan dat je op deze zin doelt: "Zittenblijven in de basisschool is helemaal niet de bedoeling, en als het al wel gebeurt hooguit bestemd voor zwakbegaafden die na de basisschool geen diploma zullen halen."

Alle honden zijn dieren maar niet alle dieren zijn honden.

skik

Niet alle gebruikers...

En om het nog duidelijker te maken nog maar een vergelijking: Invalideparkeerplaatsen zijn bestemd oor invaliden. Maar niet alle gebruikers zijn invalide.
Groet,
Miriam Lavell

Bezwaar mogelijk

Polleke, even terug naar jouw vraag: onderstaande informatie staat op de site van de Rijksoverheid (vraag en antwoord basisonderwijs):

Wie bepaalt of mijn kind blijft zitten of overgaat naar de volgende groep?

De basisschool bepaalt of uw kind naar een volgende groep overgaat. Als ouder kunt u wel uw wensen laten weten, maar de school neemt uiteindelijk de beslissing.

Bezwaar maken

Als u het niet eens bent met de beslissing om uw kind wel of niet over te laten gaan, kunt u bezwaar maken via de klachtenprocedure van de school.

Zitten blijven op de basisschool

De basisschool moet zorgen dat uw kind zich blijft ontwikkelen. Ook houdt de school rekening met de voortgang van zijn prestaties. Uw kind blijft alleen zitten als zijn leerresultaten en ontwikkeling opvallend achterblijven bij die van de meeste klasgenoten. Als de school hier geen oplossing voor heeft gevonden blijft uw kind zitten.

1-oktober regeling

De 1-oktober regeling gold tot 1986. De regeling hield in dat kinderen alleen van de kleuterschool naar de lagere school gingen als zij voor 1 oktober 6 jaar waren geworden. Sommige scholen gebruiken deze datum nog steeds om te bepalen of een kind overgaat van groep 2 naar groep 3. Maar de meeste scholen kijken naar de ontwikkeling van het kind.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.