Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Doorstromen van havo naar vwo

Mijn zoon is afgelopen schooljaar voor zijn havo diploma geslaagd, en hij gaat aankomend schooljaar vwo doen op de vavo. Hij wilde het graag op de vavo doen, omdat hij zijn middelbare school wel gezien had. Hij gaf aan dat hij uit de school was gegroeid, vandaar de keuze om naar de vavo te gaan. Hebben jullie ervaring met de vavo, en hoe was dat bevallen? Hij gaat het in twee jaar doen, dus 4 vakken per schooljaar + het profielwerkstuk.

Ik vroeg me af, of er ouders zijn met kinderen die het doorstroomtraject hebben meegemaakt. Vonden ze de overstap naar vwo moeilijk? Waar zit het verschil in tussen beide niveaus? Mijn zoon had een gemiddelde van 7,5 voor zijn diploma. Hij zei tegen mij, dat hij het spannend vond om vwo te gaan doen. Hij weet wel waarvoor hij het doet; hij wil namelijk geneeskunde studeren. 


Bijtje82

Bijtje82

30-07-2023 om 17:22

Geen ervaring nog. 
Maar het feit dat je zoon zelf een doel nastreeft is al goede motivatie op zich. Misschien dat hij er de komende twee jaar iets harder aan moet trekken, maar als hij daarmee zijn doel bereikt dan heeft hij dat ervoor over. Het is iig een goed begin. 

Ook nog geen ervaring. Wel weet ik van zoon en zijn vrienden uit de onderbouw dat op het VWO de vakken net wat compacter worden gegeven dan op de Havo. En er wordt meer van de leerlingen verwacht. Maar als je zoon een concreet doel voor ogen heeft is natuurlijk prima.

Hou er wel rekening mee dat de studie Geneeskunde erg populair is, en dat er geloot wordt.

Mijn dochter gaat komend schooljaar ook naar de vavo, ze gaat het ook in 2 jaar doen, ze komt van VWO 5.

Wel heeft ze een uitbestedingsformulier door haar vorige school laten invullen.
Hierdoor hoeft ze geen schoolgeld of boeken te betalen. Ze krijgt nl geen studiefinanciering.

Hebben jullie dat ook uitgezocht To?

Zilver_gray schreef op 30-07-2023 om 18:53:

Mijn dochter gaat komend schooljaar ook naar de vavo, ze gaat het ook in 2 jaar doen, ze komt van VWO 5.

Wel heeft ze een uitbestedingsformulier door haar vorige school laten invullen.
Hierdoor hoeft ze geen schoolgeld of boeken te betalen. Ze krijgt nl geen studiefinanciering.

Hebben jullie dat ook uitgezocht To?

Nog geen 18 waarschijnlijk? Dan kan dat voordelig zijn, moet school je wel willen uitbesteden (Rutte-regeling). Volgens mij is dat bij de overstap van havo naar vwo niet gebruikelijk. Kind heeft dan al een startkwalificatie, dus school heeft geen reden voor de uitbesteding.

Daglichtlamp schreef op 30-07-2023 om 19:50:

[..]

Nog geen 18 waarschijnlijk? Dan kan dat voordelig zijn, moet school je wel willen uitbesteden (Rutte-regeling). Volgens mij is dat bij de overstap van havo naar vwo niet gebruikelijk. Kind heeft dan al een startkwalificatie, dus school heeft geen reden voor de uitbesteding.

Dochter is in februari 18 geworden.

“Volgens mij is dat bij de overstap van havo naar vwo niet gebruikelijk. Kind heeft dan al een startkwalificatie, dus school heeft geen reden voor de uitbesteding”

Klinkt logisch inderdaad.

Wonderland_73

Wonderland_73

30-07-2023 om 20:54 Topicstarter

Zilver_gray schreef op 30-07-2023 om 18:53:

Mijn dochter gaat komend schooljaar ook naar de vavo, ze gaat het ook in 2 jaar doen, ze komt van VWO 5.

Wel heeft ze een uitbestedingsformulier door haar vorige school laten invullen.
Hierdoor hoeft ze geen schoolgeld of boeken te betalen. Ze krijgt nl geen studiefinanciering.

Hebben jullie dat ook uitgezocht To?

Hij kon niet worden uitbesteed. Wat Daglichtlamp zei, was ook het geval: de school besteedt geen scholieren uit die al een startkwalificatie hebben. De middelbare school waar hij opzat, besteedt alleen scholieren uit die gezakt zijn en nog een paar vakken moeten halen om een diploma te kunnen bemachtigen.

Zilver_gray schreef op 30-07-2023 om 20:00:

[..]

Dochter is in februari 18 geworden.

“Volgens mij is dat bij de overstap van havo naar vwo niet gebruikelijk. Kind heeft dan al een startkwalificatie, dus school heeft geen reden voor de uitbesteding”

Klinkt logisch inderdaad.

Als ze 18 is heeft ze wel recht op tegemoetkoming scholieren als ze op de VaVo zit.

Wonderland_73 schreef op 30-07-2023 om 20:54:

[..]

Hij kon niet worden uitbesteed. Wat Daglichtlamp zei, was ook het geval: de school besteedt geen scholieren uit die al een startkwalificatie hebben. De middelbare school waar hij opzat, besteedt alleen scholieren uit die gezakt zijn en nog een paar vakken moeten halen om een diploma te kunnen bemachtigen.

Ah ok duidelijk!

Daglichtlamp schreef op 30-07-2023 om 21:04:

[..]

Als ze 18 is heeft ze wel recht op tegemoetkoming scholieren als ze op de VaVo zit.

Ja dat las ik, maar volgens mij is het een stuk minder dan stufi..?

Wonderland_73

Wonderland_73

30-07-2023 om 21:09 Topicstarter

Kiki91 schreef op 30-07-2023 om 17:47:

Ook nog geen ervaring. Wel weet ik van zoon en zijn vrienden uit de onderbouw dat op het VWO de vakken net wat compacter worden gegeven dan op de Havo. En er wordt meer van de leerlingen verwacht. Maar als je zoon een concreet doel voor ogen heeft is natuurlijk prima.

Hou er wel rekening mee dat de studie Geneeskunde erg populair is, en dat er geloot wordt.

Sinds 2017 moeten scholieren die een numerus fixus opleiding kiezen, een decentrale selectie doen. Ik had aan het begin van dit jaar gelezen dat de loting zou terugkomen. Wordt de decentrale selectie dan afgeschaft, en blijft er alleen nog loting over? Ik vond dat vrij onduidelijk. Hij weet dat Geneeskunde een populaire studie is, maar hij heeft alle vertrouwen dat hij in de studie weet te raken. Misschien niet de eerste keer, maar wellicht de keer daarop, en zo niet, dan is België ook nog een optie. Hoewel hij liever in Nederland studeert, zien we dat dan wel verder.

Zilver_gray schreef op 30-07-2023 om 21:09:

[..]

Ja dat las ik, maar volgens mij is het een stuk minder dan stufi..?

maar wel volledig een gift. Het hangt er ook van af of je tegemoetkoming deeltijders krijgt, of volledige tegemoetkoming scholieren, afhankelijk van hoeveel lestijd je hebt.

Wonderland_73 schreef op 30-07-2023 om 21:09:

[..]

Sinds 2017 moeten scholieren die een numerus fixus opleiding kiezen, een decentrale selectie doen. Ik had aan het begin van dit jaar gelezen dat de loting zou terugkomen. Wordt de decentrale selectie dan afgeschaft, en blijft er alleen nog loting over? Ik vond dat vrij onduidelijk. Hij weet dat Geneeskunde een populaire studie is, maar hij heeft alle vertrouwen dat hij in de studie weet te raken. Misschien niet de eerste keer, maar wellicht de keer daarop, en zo niet, dan is België ook nog een optie. Hoewel hij liever in Nederland studeert, zien we dat dan wel verder.

https://www.medischcontact.nl/nieuws/laatste-nieuws/nieuwsartikel/tweede-kamer-wil-toelating-tot-geneeskundestudie-aanpassen

https://www.advalvas.vu.nl/nieuws/opleidingen-mogen-straks-weer-loten

Volgens mij zijn ze er nog mee bezig... De linkjes zijn van eind januari dit jaar. Hopelijk wordt er snel meer bekend. 

Bijtje82

Bijtje82

30-07-2023 om 21:24

Wel krom eigenlijk, maar goed dit blijft een typisch landje zo af en toe.. 
De opleiding is dus blijkbaar te populair, dus moet er worden geloot.
Maar aan de andere kant is er nog geen half jaar terug een nieuwsitems geweest dat er een tekort aan artsen is. 

Bijtje82 schreef op 30-07-2023 om 21:24:

Wel krom eigenlijk, maar goed dit blijft een typisch landje zo af en toe..
De opleiding is dus blijkbaar te populair, dus moet er worden geloot.
Maar aan de andere kant is er nog geen half jaar terug een nieuwsitems geweest dat er een tekort aan artsen is.

NB: op dit moment wordt er dus niet geloot, maar geselecteerd. Dat is hele andere procedure.

Bijtje82

Bijtje82

30-07-2023 om 21:31

Daglichtlamp schreef op 30-07-2023 om 21:27:

[..]

NB: op dit moment wordt er dus niet geloot, maar geselecteerd. Dat is hele andere procedure.

Ja dat had ik gezien idd. 

Maar het blijft een kromme situatie toch?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.