yoghurtdrank
11-05-2012 om 15:54
Doubleren atheneum 3?
Zoon is lui en gemakzuchtig en nu ik een aantal maanden geleden 'mijn handen van hem aftrok' heeft hij geloof ik het licht gezien. Na een dipje haalt hij nu goede cijfers maar mag hij niet naar 4vwo. Hij mag/moet met deze cijfers naar 4 havo maar zelf wil hij het liefst blijven zitten. Hij kan daar ook een aantal, mijn inziens, goede redenen voor opnoemen. Dat mag echter niet. Doubleren in 3 atheneum zou niet mogen en moet hij naar havo 3.
Wat kunnen wij aan onze motivatie toevoegen om zoon WEL te laten doubleren?

Mach
11-05-2012 om 16:35
Persoonlijk
Zou ik hem naar havo 4 sturen. Diploma halen en dan weer naar vwo. Gaat net zo snel en heb je tenminste een diploma.
Als je eenmaal op vwo zit en je haalt het door luiheid of andere reden niet dan heb je niets.

yoghurtdrank
11-05-2012 om 16:40
Als hij naar de havo gaat neemt hij geen moderne tweede taal en dan kun je niet naar het vwo erna.

Petuut
11-05-2012 om 18:34
Even o.t.
Wat is dat tegenwoordig toch een gezeur met niet mogen blijven zitten, maar meteen af moeten stromen. Als een kind gemotiveerd aan een doublurejaar wil beginnen, laat hem/haar dan op zijn minst de kans krijgen om te bewijzen dat hij/zij het wel in zijn mars heeft, zeker als het na een 'lambaljaar' komt...

Fiorucci
11-05-2012 om 18:49
Eens met petuut
Mijn zoon mocht hier een brugjaar overdoen en nu, bijna na de tweede mag hij misschien zelfs opstromen. Je zoon haalt nu zelfs goeie cijfers, hij laat duidelijk zien dat hij het wel kan!

Mach
11-05-2012 om 21:51
Maar yogurtdrank
Dan neemt hij toch gewoon wel een tweede vreemde taal? Ik vind dat een raar argument. Je kan je pakkt toch gewoon zo kiezen dat je weer naar vwo kan?
Helaas zie ik geregeld kinderen stranden in vwo 5 of zakken in vwo 6 die hierdoor 1 of meer jaren verliezen op het vwo. Je kan dan net zo snel of nog sneller via de havo gaan. Ook is het zo dat je persee een diploma moet hebben om naar hwt hbo te gaan. Vroeger kon een in vwo 5 gestrande leerling naar het hbo. Dat is er niet meer bij.
Als het er toch al naar uit ziet dat hij minmaal 7 jaar gaat doen over het vwo en hij zit nu nog in de onderbouw dan zou ik hem inderdaad naar havo 5 sturen. Heeft hij over 2 jaar in elk geval zijn diploma. En hij kan ook nog via de hbo propedeuse door naar de universiteit als hij dat wil.

Mach
11-05-2012 om 21:53
Havo 4 uiteraard
Ik bedoel natuurlijk in mijn een na laatste regel dat ik hem naar havo 4 zou sturen. Havo 5 kan natuurlijk niet, ipadtypfoutje

Knutselkei
12-05-2012 om 15:19
Hier mag dat wel
in klas van mijn dochter heeft nml 1 meisje vorige week advies doubleren gekregen ipv afstromen. Maar waarom het hier wel mag?

M Lavell
13-05-2012 om 12:16
Niet verboden
Doubleren is niet verboden. De wet schrijft voor dat de onderbouw van havo/vwo niet langer dan 4 jaar mag duren (1 x doubleren mag dus). Voor de bovenbouw is er geen voorschrift (je mag wel tig keer zakken).
Maar: scholen mogen hun eigen regels hebben. Die moeten wel duidelijk en niet mis te verstaan zijn en ze moeten redelijk zijn (het belang van de leerling meenemen).
Maar dan, zittenblijven in vwo 3. Dat klinkt geweldig en het is goed mogelijk dat kind inmiddels gemotiveerd is, maar dat zou kind dan nog 3 jaar moeten zijn. Die 3 jaar worden dan bovendien ook nog ingeleid door het dubbeljaar waarin nauwelijks inspanning nodig is. Elke opgedane discipline smelt daarmee zomaar als sneeuw voor de zon. De confrontatie met het 4e jaar (nieuwe stof, waarvan een deel al meetelt voor het eindcijfer) is dan een extra harde.
Ik geloof er niet zo in. Uit de cijfers blijkt dat ook: zittenblijven leidt zelden tot betere slagingskansen, vaker tot nog eens zittenblijven.
Juist daarom zijn vo scholen er voorzichtig mee.
De oplossing zou zijn om een zomertaak mee te geven of zelfs om over te gaan op die vakken die wel goed staan en de andere in te lopen. Maar dat vinden scholen te ingewikkeld.
Onder het aanbod dat er is, zou ik kiezen voor doorgaan naar havo 4, met die extra vreemde taal. Gedisciplineerd hard werken aan het examen havo en als dat dan lukt, alsnog vwo examen doen.
Hoewel het waarschijnlijker is dat kind het dan wel gehad heeft met die middelbare school en liever via het hbo naar het wo stroomt.
Groet,
Miriam Lavell

yoghurtdrank
13-05-2012 om 12:21
Vwo
Vwo na havo zal er niet in komen te zitten. Hij mag geen tweede vreemde taal op de havo en op het vwo is dat juist verplicht. Doorstromen kan dan niet.

skik
13-05-2012 om 12:27
Tweede vreemde taal
Je schrijft dat je zoon geen tweede vreemde taal mag op de havo. Maar in het profiel Cultuur en Maatschappij is een tweede vreemde taal verplicht, naast het Engels dat in alle profielen een verplicht vak is. http://www.digischool.nl/llbeg/decaan/2fase/2fasevo.htm#inrichthav. Dan klopt het toch niet wat de school zegt?
skik

M Lavell
13-05-2012 om 12:33
Waar staat dat?
Wat een ingewikkelde school is dit. Zittenblijven mag niet (terwijl dat van de wet wel mag) een extra vreemde taal kiezen in havo mag niet (terwijl dat wel van de wet mag).
Hoe zit dat nou? Staat dat ergens geschreven (in de schoolgids?) of heb je het van horen zeggen?
Zoek de regels van de school erbij.
Groet,
Miriam Lavell

M Lavell
13-05-2012 om 12:55
In combinatie
Als het waar is dat de school in het havo geen extra vreemde taal aanbiedt (waardoor doorstromen naar vwo onmogelijk wordt), dan is het onredelijk dat zittenblijven in vwo 3 niet kan. De twee maatregelen samen betekenen dat de leerling helemaal van vwo af moet zien, terwijl de wetgever zittenblijven wel toestaat (én die extra vreemde taal waardoor doorstroom naar vwo mogelijk is).
Maar ik hou een slag om de arm. Ik vermoed dat de geschreven regels van de school toch wat genuanceerder liggen dan een hard verbod.
Groet,
Miriam Lavell

Mach
13-05-2012 om 13:37
Tweede vreemde taal?
Daar snap ik dan ook echt niets van. Hoezo je mag geen tweede vreemde taal op de havo. Dat zou betekenen dat er nooit iemand meer havo-examen duits of frans doet op jullie school???

cqcq
13-05-2012 om 14:13
Zelfs vijf jaar
Volgens de wet op het voortgezet onderwijs mag je zelfs vijf jaar doen over de eerste drie jaar van de Havo of het Vwo.
Je schrijft dat je zoon geen extra taal mag doen op de Havo. Ik neem aan omdat daar zijn knelpunt zit? Dan is het handig om te weten dat er een uitzondering mogelijk is op de twee verplichte talen in de bovenbouw van het Vwo.
Het gaat dan om een artikel uit het inrichtingsbesluit WVO:
"Het bevoegd gezag van een atheneum kan een leerling ontheffing verlenen van het volgen van onderwijs in de taal genoemd in artikel 26b, eerste lid, onder c, in de volgende gevallen:
a. de leerling heeft een stoornis die specifiek betrekking heeft op taal of een zintuiglijke stoornis die effect heeft op taal;
b. de leerling heeft een andere moedertaal dan de Nederlandse taal of de Friese taal;
c. de leerling volgt onderwijs in het profiel natuur en techniek of het profiel natuur en gezondheid en het onderwijs in de taal verhindert naar verwachting een succesvolle afronding van de opleiding."

Anne
13-05-2012 om 19:50
Slim mach!
Hele slimme opmerking inderdaad. Er werken daar dus geen leerkrachten frans en duits in de bovenbouw van het HAVO!

skik
13-05-2012 om 22:06
Anne
En op die Havo kunnen de leerlingen dus geen profiel C&M kiezen, en bij E&M kan ook niet voor een tweede vreemde taal gekozen worden, wat één van de (verplichte) keuzevakken is.
Bij mijn dochter op school worden trouwens de profielen N&T en N&G niet aangeboden, er zijn dus geen docenten biologie, natuurkunde en scheikunde in de bovenbouw. Maar dit geldt zowel voor de havo als voor het vwo, doorstromen wordt er niet door belemmerd. Ik had begrepen dat dit een uitzondering is omdat het de bedoeling is dat op elke school alle profielen aangeboden worden.
skik

Mach
13-05-2012 om 22:45
Goh skik
Ik ben echt heel verbaasd! Hoe kan je nu een middelbare school runnen zonder NT en NG profielen? Dat vind ik echt niet kunnen!
Als je je kind daar in de brugklas aanmeldt moet je dus al weten welk profiel bij het kind past. Of je moet switchen van school bij de bovenbouw.
Komt dit echt meer voor in nederland? Ik heb het mooit eerder gehoord en vind het ook heel slecht. Of zijn er voor die leerlingem dan andere mogelijkheden op andere lokaties ofzo?

skik
13-05-2012 om 23:12
Mach
Ik denk dat als de school die profielen wel zou aanbieden er bijzonder weinig leerlingen die richting zouden kiezen gezien de aard en de populatie van de school (theaterschool met 90% meisjes, grotendeels havo). Maargoed, je weet in elk geval van te voren waar je aan begint (dus al kunnen inschatten of je kind een alfa of beta is, of kiezen om eventueel t.z.t. over te stappen) en je kan van havo naar vwo doorstromen. Er zitten in de buurt van die school nog tig scholen waar je wel alle profielen kan volgen.
Ik deel trouwens je verbazing over het feit dat er scholen zijn die niet alle profielen aanbieden. Ik dacht dat deze school een uitzondering was, zo niet de enige school is met maar 2 richtingen. Een scholengemeenschap die een tweede taal op de havo verbiedt wil zeker geen doorstromers of overstappers naar het vwo. Of biedt hele intensieve zomercurssesen aan om twee jaar gemist Duits of Frans bij te spijkeren (vast niet).
skik

M Lavell
14-05-2012 om 09:29
Kernvraag
Maar dat is dan ook de kernvraag: Mogen scholen hun publieke functie op die manier beperken tot een nauwe doelgroep?
Die vraag is actueel, zie ook het draadje over de keuzeprocedure in Utrecht.
De beperking leidt namelijk tot meer dan alleen beperkte keuzevrijheid van denominatie, maar ook tot het beperken van het aantal onderwijsplaatsen naar niveau.
Havo of vwo (en misschien in andere plaatsen ook wel vmbo-niveaus) wordt meer onbereikbaar, niet omdat er consensus bestaat over de vraag of leerlingen niveau nu wel of niet aankunnen, maar omdat de schoolbesturen om productietechnische redenen voor een vorm kiezen die die toegankelijkheid beperkt.
Voor jou geen kans op een vwo-diploma, doorstroom na je eindexamen, exact profiel of extra vreemde taal. Je kan het wel, maar het is er niet. Had je maar ergens anders moeten wonen.
Groet,
Miriam Lavell

Angela67
14-05-2012 om 10:12
Lijstje
weer eentje voor het lijstje rare dingen in onderwijs land. Biedt iemand nog meer . . ?
Wij verzamelen ze!Liefst uit Utrecht, maar andere bizarre constructies (waarvan niemand eigenlijk denkt: wat raar) die horen we graag.
Groet,
Angela

Tirza G.
14-05-2012 om 14:16
Mriam, zéker vmbo!
Juist het VMBO heeft het beletsel van 'niet alles kunnen kiezen'. Als ik naar de (grote) VMBOschool hier om de hoek kijk, kun je bijv. de consumptieve richting volgen (bakker, kok, horeca); houtbouw; metaaltechniek en zorg&welzijn (van kapper tot verzorgende). Autotechniek is hier niet mogelijk, mode/kleding en dat soort dingen niet, dingen met groenvoorziening/landbouw niet, dingen met dieren niet. Om nog maar te zwijgen van de 'lollige' richtingen zoals dans, theater en sport. No way Jose, dan zul je van het eiland af moeten.
Tirza

M Lavell
14-05-2012 om 15:08
Gaat nog verder
Ja, voor beroepskeuze ben je al afhankelijk van het aanbod. En ja dat vind ik gek, zeker in die gevallen dat lln door een reboundvoorziening of uitkeringsinstantie gedwongen worden en diploma te halen: Niet zomaar een, maar juist die ene die toevallig in de buurt is: je moest maar koekenbakker worden.
Toch bedoel ik dat niet.
Op vmbo-niveau is het vooorstelbaar dat een school kiest voor het alleen maar geven van vmbo-b/k onderwijs. Dat scheelt onderwijspersoneel op de theoretische vakken en gezeur van mensen die willen doorstromen naar havo, want dat kan dan gewoon niet. Iedereen (alle scholen) blij.
Groet,
Miriam Lavell

Evanlyn
15-05-2012 om 11:06
Dat gebeurt hier ook
TL zit bij de HAVO/VWO scholen, de rest zit apart. Er is dus niets veranderd sinds de oude MAVO.
O.t.: Tirza, "van het eiland af"...zeker Zeeland? Ik weet nog dat ik de goedbedoelde raad kreeg dat ik beter geen weekendje weg kon gaan vanaf de 8e maand zwangerschap, want dan mocht je niet meer van het eiland af. Ik heb maar niet uitgelegd dat er elders ook ziekenhuizen bestaan...