Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Doubleren groep 4

wie o wie haalt mijn twijfels weg. 
Mijn dochter van 8 moet waarschijnlijk groep 4 overdoen. Eerst hadden we daar vrede mee maar nu beginnen de twijfels. 
Ze heeft in groep 3 een intelligentie test gedaan en daar kwam uit dat ze gemiddeld intelligent is. Score van 92. 
In dat gesprek kwam ook naar voren dat het kwartje niet/tot nooit gaat vallen. Met die reden hebben we haar over laten gaan naar groep 3. Ze kon alle letters en cijfers dus wat ging ze doen nog een jaar groep 3. 
In groep 4 heeft ze haar eigen leerlijn gekregen met rekenen. Ze vind het lastig en het automatiseren lukt ook niet. 
Met lezen heeft ze wel sprongen gemaakt en doet ze gewoon mee in de klas. Wel gaan we kijken of ze geen dyslexie heeft. 
Nu is er toch naar voren gekomen dat het beter is als ze blijft zitten. En daar zijn de twijfels. 
sociaal emotioneel is ze heel sterk. Heeft veel vriendinnen en ook 2 beste vriendinnen in de klas en gaat met plezier naar school . 
lezen gaat met sprongen vooruit alleen heeft ze dus een eigen leerlijn met rekenen. Nu krijgen wij steeds meer wat heeft het voor zin dat ze blijft zitten als ze toch al haar eigen leerlijn heeft met rekenen.
Ik denk dat ze misschien het eerste half jaar mee gaat in de klas maar als het kwartje niet gaat vallen dat haar klas haar weer voorbij gaat.
 Beetje warrig verhaal maar hopelijk heeft iemand tips, ervaringen etc 
Groetjes rianne 


Welke reden geeft school dat kind niet overkan naar groep 5 met een eigen leerlijn?
Waarom niet wél gewoon over en eventueel wachten op testen volgend jaar?

Hoe gaan ze het wel aantrekkelijk houden? Want nog eens hetzelfde leren lezen of dezelfde aardrijkskunde lijkt mij behoorlijk saai voor een 8-jarige.
En dan zit ze misschien weer apart te werken, maar dan "om uitgedaagd te worden".

Ze is gemiddeld intelligent. Daarmee valt ze qua intelligentie in de grootste groep. Dat is waar alle methodes op zijn ingericht. Wat gaat er dan mis waardoor ze niet mee zou kunnen komen? Aan haar intelligentie kan het eigenlijk niet liggen.

Gaat het alleen om rekenen?

Is er wel een goed plan voor wat ze de tweede keer groep 4 gaan doen, of moet ze gewoon alles nog een keer? Dat is een recept voor een gedemotiveerd kind.

alleen problemen met rekenen?

Past de rekenmethode wel bij haar?

En misschien dyscalculie? 

Nu is er toch naar voren gekomen dat het beter is als ze blijft zitten.

Wat was de onderbouwing van de school hiervoor? We kunnen jouw twijfels niet duiden als we dat niet weten. 


Als ik het nou goed begrijp, heeft ze groep 3 2x gedaan en moet ze in groep 4 alweer blijven zitten?  Er zijn ook scholen waar kinderen een jaar naar toegaan, om een goede diagnose te stellen. Waarna ze soms met een rugzakje ( extra geld voor begeleiding) terug kunnen naar een gewone school. Of waarbij kan blijken dat speciaal onderwijs een noodzaak is.
Met 2x blijven zitten, krijg je nogal een leeftijdsverschil.

Zeespiegel schreef op 23-05-2024 om 23:59:


Als ik het nou goed begrijp, heeft ze groep 3 2x gedaan en moet ze in groep 4 alweer blijven zitten? Er zijn ook scholen waar kinderen een jaar naar toegaan, om een goede diagnose te stellen. Waarna ze soms met een rugzakje ( extra geld voor begeleiding) terug kunnen naar een gewone school. Of waarbij kan blijken dat speciaal onderwijs een noodzaak is.
Met 2x blijven zitten, krijg je nogal een leeftijdsverschil.

Nee, ze heeft groep 3 maar 1x gedaan. Ze mocht over omdat uit de testen bleek dat 'het kwartje nooit gaat vallen'. 

Kun je dat uitleggen? Of misschien begrijpen anderen het wel? Wat bedoel je met dat het kwartje nooit gaat vallen? Ze leert het toch nooit, laat maar gewoon overgaan? En waarom zou ze niks kunnen leren dan? Wat is er uit dat onderzoek gekomen waardoor men concludeerde dat 'het kwartje nooit zal vallen'? Een gemiddeld iq is namelijk geen reden om niks te kunnen leren. 

Hoe zit het met de rest van de vakken? Is rekenen het enige vak waar ze achter ligt? Of lezen het enige vak waar ze sprongen maakt? Waarom wil school haar laten zitten?

Ik vind dit een heel vreemd verhaal. In groep 3 al stellen dat het kwartje nooit gaat vallen? Dan ben je bezig met de basis. 3 + 4. En gezien haar IQ zou ze dat wel moeten kunnen leren. Heeft je dochter RT gehad voordat ze haar eigen leerlijn kreeg? En krijgt ze begeleiding op haar eigen leerlijn?

Riann87

Riann87

24-05-2024 om 13:01 Topicstarter

Om een beetje een beeld te krijgen. Dit was conclusie van intelligentie onderzoek groep 3   
Conclusie en advies groep 3: 
De zwakke schoolresultaten passen niet bij de gemiddelde intellectuele capaciteiten van S. Zij zou op hoger niveau moeten kunnen presteren, uitgaande van haar capaciteiten.
De school geeft aan dat het automatiseren niet vlot gaat; het werkgeheugen toont geen directe problematiek, toch wordt de lesstof niet goed opgeslagen in het lange termijn geheugen; deze veronderstelling komt ook tot uiting bij de woordenschat. S zou er mogelijk bij gebaat zijn om veel ondersteuning te bieden met visueel materiaal (plaatjes, spiekkaarten, filmpjes, etc.). Mogelijk ook leert ze beter vanuit de praktijk.
S heeft moeite met automatiseren, zoals school aangeeft; zou er mogelijk sprake kunnen zijn van dyslexie? Alle basislesstof (bij lezen, spellen en rekenen bestaat uit informatie en bewerkingen die uit het hoofd geleerd moeten worden en opgeslagen in het lange termijngeheugen; dit lijkt bij S onvoldoende op gang te komen. Het zou aan te bevelen zijn deze leerstof aan te bieden via zoveel mogelijk kanalen (auditief, visueel, via tastzin, creatief, fysiek, etc.) om zoveel mogelijk ‘haakjes’ te creëren waarmee S de kennis zal kunnen oproepen uit haar geheugen.
Om dyslexie te kunnen onderzoeken moet er langere tijd gericht extra geoefend worden met lezen, onderzoek zou op zijn vroegst in de tweede helft van het volgende schooljaar plaats kunnen vinden.
Verlengde leertijd zou een optie kunnen zijn om zich de basisleerstof goed eigen te maken.  en S wat weerbaar maken. 
 

En later in dit gesprek gaf ik aan Miss moet het kwartje nog vallen. Zij gaf toen aan dat gaat niet gebeuren. Waarop ik toen aangaf wat heeft blijven zitten dat voor zin. Ze weet alle letters en cijfers alleen het haar eigen maken vind ze lastig  
Wij hebben besloten samen met juf dat ze over gaat naar groep 4 

Nu in groep 4 heeft ze haar eigen leerlijn in rekenen. Automatiseren nog steeds moeilijk en geeft ook aan dat ze het allemaal lastig vindt. 
met lezen sprongen gemaakt maar de spelling kan altijd beter. Maar daar geen eigen leerlijn voor. 
 
Nu geeft juf aan dat het verstandig is om groep 4 over te doen want ze is bang voor grotere achterstand. 

Nu we er even over nagedacht hebben. Zal het zinvol en het haar iets oplevere.  Ze heeft al haar eigen leerlijn waarom kan ze daar niet mee verder in groep 5. Ik ben bang dat als ze blijft zitten ze misschien in het begin succes ervaringen heeft maar dat de kinderen haar op een moment weer voorbij gaan. 

Ze krijgt nu extra begeleiding met rekenen en gaan naar Logepedie. En ze gaan kijken of ze dyslexie heeft.. 
we hebben opnieuw een gesprek aangevraagd om toch nog even wat meer informatie te krijgen. We zijn de vorige keer een beetje overrompeld en thuis zijn we pas gaan nadenken 😬 

Maar wat heeft school concreet gedaan om haar te helpen?
Ik lees dat ze de stof op verschillende manieren aangeboden moet krijgen. Ik lees nu dat ze hulp krijgt. Hoe vaak is dit, en wanneer zijn ze hier mee begonnen?
Ik vind groep 4 ook echt heel vroeg om een leerling op een eigen leerlijn te zetten. Want er is nu ook een achterstand gecreëerd. 

Een gemiddeld IQ zegt niks over hoe ze gescoord heeft op de verschillende onderdelen. Misschien heeft ze een heel hoog verbaal begrip en een hele lage verwerkingssnelheid. Dan kom je op een gemiddeld IQ uit, maar dan is automatiseren wel lastiger dan bij een gemiddelde verwerkingssnelheid. Dus dat zou ik goed uit laten leggen door degene die de test heeft afgenomen.

Maar nog belangrijker: ‘Sociaal emotioneel is ze heel sterk. Heeft veel vriendinnen en ook 2 beste vriendinnen in de klas en gaat met plezier naar school’.
Dat zou voor mij de doorslag geven om haar mee te laten gaan naar groep 5.

Ik vind groep 4 ook erg vroeg voor een eigen leerlijn, zeker vanaf het begin. Dat komt toch een beetje over alsof school het na een jaar al heeft opgegeven.
Ook de opmerking dat het kwartje toch nooit gaat vallen vind ik erg pijnlijk en niet getuigen van veel vertrouwen in je dochter.

Ik zou inzetten op overgaan naar groep 5 en werken aan gerichte ondersteuning bij rekenen. Zodat de basis stabieler wordt. Zo nodig kan ze dan wel groep 5 overdoen.

MamaE schreef op 24-05-2024 om 14:28:

Ik vind groep 4 ook erg vroeg voor een eigen leerlijn, zeker vanaf het begin. Dat komt toch een beetje over alsof school het na een jaar al heeft opgegeven.
Ook de opmerking dat het kwartje toch nooit gaat vallen vind ik erg pijnlijk en niet getuigen van veel vertrouwen in je dochter.

Ik zou inzetten op overgaan naar groep 5 en werken aan gerichte ondersteuning bij rekenen. Zodat de basis stabieler wordt. Zo nodig kan ze dan wel groep 5 overdoen.

Mwa, ik lees meer dat het niet een kwestie is van rekenen lukt niet want 'het kwartje is nog niet gevallen'. Maar het is een kwestie van veel moeite met automatiseren en daarom de lesstof op een andere manier aangeboden moeten krijgen en meer tijd nodig hebben. Niet omdat ze geen geloof hebben in dochter en haar groeimogelijkheden, maar omdat de problemen zich niet bevinden op het niveau van een kwartje dat even moet vallen en dan komt alles vanzelf wel goed. 

Misschien is er ook sprake van bijvoorbeeld ADD?
Is ze te druk "in haar hoofd" om iets af te maken en de lesstof te overzien?

is er wel eens gekeken naar DCD hierbij is juist het automatiseren ook een echte uitdaging.

als eigenlijk al 2 jaar achter elkaar wordt aanbevolen haar te laten zitten, snap ik niet waarom je daar nog langer mee wilt wachten? De hele tijd op je tenen moeten lopen, om de rest bij te benen, kan veel spanning opleveren. Ik ben ook in groep 4 blijven zitten. Heb uiteindelijk gewoon HBO gedaan. Een jaartje extra om de basis te leren, kan heel goed zijn.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.