jet1963
24-06-2011 om 11:43
Doubleren groep 4?
Voor onze kanjer van 7 (oktober 2003) staan we voor de moeilijke keus van doorgaan naar groep 5 of groep 4 nog een jaartje overdoen. Het is een enorme dromer en mist daardoor nogal wat van de stof. Verder worden er nog fouten gemaakt in het naschrijven van woorden en bijvoorbeeld de ui en de iu worden nog omgedraaid. De cito`s zijn B, lage C en een D. Er gaan kinderen met lagere uitslagen door, maar we zijn bang dat de achterstand in groep 5 steeds verder op zal lopen. Wat is wijsheid? Door laten gaan en zien of en wanneer het schip strandt, of nog een jaar groep 4 en dan maar hopen dat deze beslissing ook op de lange duur effect heeft. Er gaat na de zomervakantie wel het e.e.a. aan testen in gang gezet worden om erachter te komen hoe er het beste begeleid kan worden.
Alvast bedankt voor jullie reactie. Groeten Jet.

M Lavell
24-06-2011 om 12:54
Zittenblijven helpt niet
Zittenblijven als instrument voor het verbeteren van leerprestaties is een lange gewoonte. De logica erachter wordt door velen zeer vanzelfsprekend gevonden. Zo vanzelfsprekend dat het onder woorden brengen van het middel en het doel nauwelijks tot stand komt. "Het is gewoon zo".
Ik weet niet waarom jij denkt dat zittenblijven zou helpen. Ik kan alleen maar gokken. Al gokkend maak ik een vergelijking met een blokkentoren. Kind moet 8 blokken (8 groepen basisonderwijs) op elkaar stapelen. Als blok 4 maar half is, komt de stapel niet af. Logica: doe blok 4 nog een keer, maar nu goed. Dan komt er wel een stapel van 8 hele blokken en zo een succesvol einde aan de basisschool.
De kwestie is dat (basis)onderwijs zo niet werkt. Leren gaat niet in blokken en helft van de leerlingen haalt sowieso niet het gemiddelde eindniveau van groep 8 (de helft blijft eronder, de andere helft erboven).
Lange tijd is dat onzichtbaar gebleven, maar met nieuwe toets/meet en rapportagemodellen, wordt dat allemaal juist extra duidelijk.
Zie het draadje van Pham http://iturl.nl/snZdd
Pham dacht ook dat zittenblijven een logisch instrument was. Totdat ze geconfronteerd werd met het 'alternatief rapport'. En dan zie je ineens dat zittenblijven helemaal geen zin heeft.
Het alternatief rapport is opgesteld door de PO raad (overkoepelend orgaan basisonderwijs). Het wordt vanzelf een landelijk instrument.
Lees dat draadje en vraag je af of je net zo over zittenblijven denkt.
Groet,
Miriam Lavell

Fransien
24-06-2011 om 12:56
Probleem en oplossing
Als ik het goed lees is het probleem van het kind dat het niet goed oplet en daardoor veel van de stof mist. De cito-scores zijn niet denderend, maar ook niet dusdanig dat het kind absoluut moet blijven zitten, maar door het gedroom is er wel een achterstand. Je angst is een oplopende achterstand, het probleem is het niet oppikken van de uitleg. Dat probleem ga je aanpakken door met testen te kijken wat er aan de hand is en hoe jouw kind het beste begeleid kan worden. Zittenblijven alleen is geen oplossing voor het probleem.
Is zittenblijven noodzakelijk voor je kind om geen te grote achterstand op te lopen? Kan je kind met goede begeleiding en wel opletten de achterstand in het komende jaar grotendeels inlopen? En wat wil je kind zelf?

jet1963
24-06-2011 om 14:05
Volgend jaar
Er komt volgend jaar een geduldige, lieve juf voor groep 5 te staan. Dat geeft wel een goed gevoel. Ons kind zelf wil het allerliefst mee naar groep 5, maar het zal ws. geen drama zijn als het groep 4 wordt. Wat wel belangrijk is, is dat ze nu happy is en dat willen we graag zo houden. Lukt dat als ze teveel achter gaat lopen? Aan de andere kant weet je ook niet wat een nieuwe klas met nieuwe kinderen en een hoop herhaling voor negatieve invloed kunnen hebben.
Ook hebben we het idee dat er bij ons kind makkelijker gedacht wordt aan doubleren, omdat ze haar leeftijd mee zou hebben. (ze is nog jong)
Het blijft moeilijk.
Groeten Jet.

jet1963
24-06-2011 om 18:50
Thuis
lezen we veel. Gaat trouwens best goed hoor. We zijn veel bezig met de tafels. Ze krijgt van tijd tot tijd wat rekenwerk mee naar huis, maar dan heeft ze net door hoe ze met hulpsommen bepaalde sommen moet uitrekenen en dan moet ze het weer met een of andere lijn berekenen (waar ik ook de handigheid niet van zie, terwijl ik toch echt goed kan rekenen) en dan als klap op de vuurpijl moet het allemaal nog weer anders. Dit om inzicht te krijgen in de getallen zeggen ze. Kan het niet weer gewoon op 1 manier? Zou voor mijn kind aanzienlijk duidelijker zijn.
Als je tips hebt van bepaalde programma's of boeken o.i.d dan heel graag.
Groeten Jet.

marie
24-06-2011 om 19:54
Cijferen vs getallenlijn
Hallo
Ten eerste - laat je door de leerkracht uitleggen hoe de sommen gemaakt moeten worden!
Want jij bent waarschijnlijk gewend om te "cijferen", terwijl school dat ze met de getallenlijn werken. Dat is inderdaa om inzicht in getallen te krijgen.
Voor veel kinderen werkt het inderdaad zo, maar er zijn ook kinderen (net als mijn dochter) die je eerst moete laten rekenen met een "kunstje" (= cijferen), voordat ze het inzicht krijgen.
Daarbij "versloeg" mijn dochter in het rekenen met de getallenlijn. Ze was na 2 stapjes al kwijt wat ze ook alweer aan het doen was. 84 - 36 =
84-4 (blijf 2 over)=80 80-30=50 50-2=48
En dat dan op een lijn met allemaal boogjes van 10.
Onderelkaar zetten (cijferen dus) is dan gemakkelijker en overzichtelijker.
Maar voordat je thuis aan de gang gaat, oefen eerst wat sommen met de leerkracht, zodat je het je dochter goed uit kunt leggen.
groetjes

Guinevere
24-06-2011 om 22:02
Volgend jaar
Als je kind nu over kan, zou ik zeggen: doen! Doubleren kan altijd nog, of volgend jaar een aangepast programma gaan draaien. Wij zitten bijvoorbeeld al jaren (4 jaar om precies te zijn) te twijfelen over doubleren en nu gaat zoon opeens vlekkeloos over naar groep 6. Dus het kan ook nog bijtrekken.
Blijf er wel bovenop zitten volgend jaar.

LouiseB
26-06-2011 om 23:53
Op ons verzoek blijven zitten groep 4
Wij hebben onze zoon vorig jaar op ons verzoek groep 4 laten overdoen. Hij stond tijdens de lessen compleet op "uit", er kwam niets uit zijn handen. Toch waren zijn scores redelijk, C en B. Maar omdat hij een ontzettende hekel had aan school, hij speels, dromerig en jonge leerling is hebben we hem laten zitten. Nu is hij helemaal opgeleefd in de klas. Gelukkig had school ook net twee nieuwe methodes voor schrijven en voor rekenen zodat het niet allemaal herhaling was. Hij heeft eindelijk leren werken en snapt wat de bedoeling is van een vel of boekje voor zijn neus. Hij ligt goed in de groep en hoeft niet meer met clownsgedrag op zijn tenen te lopen. Voor ons heeft het goed uitgepakt. Voor de resultaten waarschijnlijk niet (onderzoek waar Miriam op doelt) maar dat was niet onze opzet. Wel het hebben van een gelukkig kind dat graag naar school gaat. Hopelijk heeft hij nu meer basis voor de bovenbouw om het daar bij te benen.

M Lavell
27-06-2011 om 10:07
Schoolrapport
"Voor de resultaten waarschijnlijk niet (onderzoek waar Miriam op doelt) maar dat was niet onze opzet. "
Ik heb het niet over een onderzoek. Ik verwijs naar een schoolrapport waarin de resultaten worden gerelateerd aan het niveau dat je zoon had moeten hebben. Een rapport dat meegaat naar het vo en dat de cijfers die hij in groep 8 haalt relativeert naar zijn eigenlijke niveau: een jaar achterstand (of meer).
Verder sluit ik me aan bij Pelle.
Groet,
Miriam Lavell

jet1963
27-06-2011 om 10:24
Rekenen
De school heeft nu gezegd dat ze (los van groep 4 of 5) volgend jaar ws. gaan kijken of ze ons kind niet al die manieren van rekenen meer aan gaan bieden, maar slechts 1 manier. Het rekenen met hulpsommen gaat inmiddels best aardig, dus dat geeft hoop. Verder neigen we inderdaad naar 5, omdat doubleren altijd nog kan zoals Guinevere al aangeeft. Sluit dat ambrasoft een beetje aan bij de Leeslijn en rekenrijk, of gaat dat uit van andere methodes? We willen in de vakantie wel een beetje blijven oefenen, omdat ze anders aan het begin van het nieuwe schooljaar misschien weer veel kwijt is. Miriam, ik krijg die site die je had doorgegeven niet geopend. Tips?
Groeten, Jet.

M Lavell
27-06-2011 om 10:38
Draadje
Ik verwijs naar een draadje uit dit forum. Lange link http://www.ouders.nl/cgi-bin/TMMforum/NFshowpost.cgi?sinds=2&template=1&actueel=1&archief=0&thread=167540&forumsel=23&forum=23&post=2742049
Groet,
Miriam Lavell

jet1963
27-06-2011 om 11:58
Leeftijd
Ik ga die ambrasoft maar bestellen. Dan is het ook nog een beetje leuk om te oefenen. Ik heb het draadje van Pham gelezen. Ik vind het maar een ingewikkelde toestand hoor. Ik heb ook weleens gehoord dat er scholen zijn die de cito's omzetten naar leeftijd. Dat betekent dat een C voor een kind dat bijna 3 jaar heeft gekleuterd zorgelijker is dan voor een kind dat nog geen 2 jaar gekleuterd heeft. Dat verschil in beoordeling wordt dan kleiner naarmate ze ouder worden. Of is dat wat ze bij Pham gedaan hebben? Geloof zelf dat er van die jonkies juist veel meer verwacht wordt.
Groeten Jet.

YadeYade
27-06-2011 om 13:02
Zoon heeft groep 5 gedoubleerd, gaat nu naar 6
Hallo, onze zoon heeft groep 5 overgedaan en tot nu toe heb ik daar geen spijt van. Hij zit veel beter in zijn vel en is een blijer kind. Ook heeft hij veel meer aansluiting. Ja, dat kan toeval zijn maar hij ligt nu meer op hetzelfde niveau dan voorheen met zijn toenmalige klasgenootjes. Maar als je op dit forum de term doubleren noemt, krijg je gelijk van alles over je heen dat dat zinloos is etc etc. Maar waar je vooral op af moet gaan, is JOUW gevoel !! Laat je niet intimideren door alle sites/verwijzingen en wetenschappelijke onderzoeken. Oke, dan heeft je kind wat achterstand, so what ?? Als hij/zij maar blij en gelukkig is en niet een nog grotere achterstand opbouwt in een groep die te moeilijk voor hem is. Verder sluit ik me aan bij de woorden van Louise.

jet1963
27-06-2011 om 14:08
Pelle
Ik ben het wel eens met wat je zegt. Ik hoorde trouwens dat er in dezelfde klas meerdere kinderen doorgaan met lagere citoscores waar niet over gepraat hoeft te worden. Neemt natuurlijk niet weg dat we erachter moeten zien te komen waarom ons kind zo droomt. (Hoewel je natuurlijk ook gewoon lekkere dromers hebt.) Ik heb toch een beetje het gevoel dat er makkelijker over blijven zitten wordt gedacht omdat het een herfstkind is. Lekker jong nog. Er kan inderdaad altijd nog een jaartje over gedaan worden in groep 5 of hoger.
Groeten, Jet

amk
27-06-2011 om 14:44
Dat jaartje
kan je verderop in je leven ook nog wel eens handig uitkomen. Dus zo lang mogelijk op zak houden.
Ik heb 'm gebruikt bij een wat rare shuffel van LHNO/LTS naar HAVO.

Guinevere
27-06-2011 om 21:28
Het ene kind wel en het andere niet
Een reden dat kinderen met lagere scores soms géén bespreekgeval zijn, maar gewoon door mogen naar de volgende groep, kan zijn dat ze al eerder zijn blijven zitten en dus geen speelruimte meer hebben, zoals Amk hiervoor ook al illustreert. Of dat er geen meerwaarde verwacht wordt van het doubleren.
Bij twijfel over zittenblijven of niet, en geen ernstige achterstand door allerlei externe redenen, zou ik zeggen: dóór. Liever zo laat mogelijk blijven zitten; persoonlijk zou ik bv. liever groep 8 twee keer doen dan groep 3, om maar wat te noemen.

jet1963
28-06-2011 om 09:28
Groep 5
Het wordt groep 5. Met een onderzoek om erachter te komen met welke aanpak onze kanjer hopelijk wat oplettender wordt. We kregen bij het gesprek op school de indruk dat de cito-uitslagen slecht waren, maar als ik alle reacties van jullie lees is het geen hoogvlieger, maar is het ook weer niet dramatisch. Blijven zitten kan altijd nog en we houden in ons achterhoofd dat dat misschien in de toekomst een keer zin zal hebben. Ons kind is helemaal gelukkig met het besluit. Nu in de vakantie alles een beetje bijhouden en dan komt het vast allemaal wel goed.
Groeten Jet.

Guinevere
28-06-2011 om 09:59
Super
Fijn Jet! En ga er volgend jaar bovenop zitten bij de leerkracht. Dat heb ik dit jaar ook gedaan, elke week een gesprek van maar liefst 2(!) minuutjes. Maar daarin hoor je genoeg om tijdig van huis uit te kunnen bijsturen. Zo hebben wij bijvoorbeeld thuis het taalboek liggen om de opdrachten vooraf te bekijken, we begonnen iets eerder met het leren van topo, etc.
En Pelle, ik zei ook: als IK mocht kiezen he. En dan ook fijn 2 keer de musical doen natuurlijk.

Guinevere
28-06-2011 om 16:46
Cito's
Er zijn kennelijk leerkrachten die doen alsof elke score lager dan een B of A per definitie dramatisch slecht is. Ze vergeten dat maar de helft van de kinderen in de A/B groep zit. De andere helft dus niet. Hier kregen we bijvoorbeeld ooit te horen dat zoon zijn CITO niet goed had gemaakt. Bleek ie een B en een C te hebben (groep 2)! Hoe bont kan een leerkracht het maken?

LouiseB
02-07-2011 om 08:54
Dat jaartje.....
Pfoei wat een tegenstand. Wij zijn er blij mee, onze zoon is er blij mee. Hij scoorde inderdaad heel gemiddeld dus dat was het probleem NIET. We hebben hem niet laten zitten om zijn scores maar omdat hij ongelukkig was en geen idee had wat er van hem verwacht werd. Zijn werkhouding was ronduit slecht. Hij is nu opgeleefd, wakker, vrolijk en past prima in de klas waar hij nu zit. Hij is qua gedrag jong en is nu op zijn plek. Er is inderdaad in groep 2 en 3 ook al sprake geweest van doubleren maar toen vonden wij het niet nodig. Nu wel.
Dat jaartje wat hij zal missen geloven we wel. Eventueel kan hij altijd nog volwassen onderwijs doen. Ik ben allang blij dat hij iets ouder op het VO komt. We zijn nou eenmaal een familie van laatlbloeiers.
Zoals ik al zei, voor ons heeft het vooralsnog goed uitgepakt. En dan kijk ik vooral naar het hier en nu en naar een gelukkig kind.

Astrid
02-07-2011 om 10:34
Hier met 2x een e gewoon over.
Dochter is over naar groep 5 met AVI 4, een E voor spelling, een E voor DMT, een lage C voor begrijpend lezen en een A voor rekenen. Aan haar intelligentie ligt het niet, want ze is getest (om een andere reden) en heeft een iq van 124.
Nou was ze op die eerste gebieden al geen hoogvlieger, maar dit is wel de laagste score tot nu toe. Ik vind het wel zorgelijk, school niet. Haar werkhouding is zeer goed, ze let goed op en heeft altijd haar taakjes af en kan goed zelfstandig werken (Daltonschool). School vindt dat belangrijker.

Ukkie
08-07-2011 om 19:54
Off topic -reactie op astrid
Een E voor spelling en woordjes lezen (DMT) en verder prima scores en een goede intelligentie 'ruikt' ernstig naar dyslexie. Krijgt je dochter intensieve extra begeleiding voor het lezen op school? (Dat mag je van de school verwachten). Als er 2 x 3 maanden extra ondersteuning is geboden (3x per week 20 minuten volgens een effectieve methode) en je dochter scoort nog steeds een E op de DMT is er een ernstig vermoeden van dyslexie. Je kunt dit dan laten onderzoeken op kosten van je zorgverzekeraar.