Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Doubleren in groep 3

Onze dochter (wordt in augustus 7), zit nu in groep 3 en de juf heeft voorgesteld om haar een jaartje groep 3 over te doen. Ze maakt niet zulke grote sprongen als dat ze nu in groep 3 zou moeten maken, dit heeft ze met lezen en rekenen. Thuis laat ze alleen hele andere dingen zien, ze leest boeken (langzaam en draait nog letters om terwijl ze in groep 2 al alle letters kende en zelfs al kon ‘lezen’) en rekent zonder al te veel moeite terwijl de juf zegt dat ze rekenen in de klas echt lastig vindt. De juf heeft aangegeven dat ze eigenlijk niet zo goed weet wat ze ermee aan moet en dat ze denkt dat onze dochter faalangstig is waardoor ze op school dichtklapt. We hebben zelf een kindercoach ingeschakeld waar ze nu 1x in de week naartoe gaat maar door de lange wachtlijsten in deze regio gaat ze volgende week pas voor de 4e keer.

Wat er volgens de juf speelt is het volgende:
- te drukke en te grote klas;
- dochter is snel afgeleid;
- makkelijkere werkboekjes aangeboden maar die zijn te makkelijk en daar is ze dan zo mee klaar;
- bij de Cito laat ze wisselende beelden te zien in groep 2 scoorde ze bij alle onderdelen een A terwijl ze de Cito nu enorm slecht gemaakt heeft en ze volgens de juf de antwoorden ging gokken;
- juf kan moeilijk en weinig 1 op 1 aandacht geven omdat er meer ‘gevalletjes’ in de klas zijn;
- 25% van de kinderen uit de klas kan niet meekomen;
- juf weet niet wat ze kan doen om ervoor te zorgen dat onze dochter laat zien wat ze thuis ook laat zien.
- juf denkt dat onze dochter een beelddenker is maar biedt geen passende lesstof/werkboekjes etc aan.

Heeft een van jullie adviezen? Wat kunnen wij doen? We hebben echt geen idee..


Pirata

Pirata

21-05-2019 om 12:05

Dyslectisch?

Is ze wellicht dyslectisch?
Ik herken het van mijn jongste, een A bij de kleuters en in groep 3 opeend D en E.
Zittenblijven helpt niet bij dyslexie. Speciale begeleiding wel.
Ik zou niet akkoord gaan en school het dyslexieprotocol laten opstarten.

Marrie

Marrie

21-05-2019 om 12:23

Zittenblijven helpt bijna nooit

Hier het forum is al heel veel geschreven over zittenblijven op de basisschool. Dat dat effect heeft is een zeer achterhaald idee. Tenzij een kind langdurig heeft moeten verzuimen natuurlijk.

Los daarvan vind ik het echt te belachelijk voor woorden dat school voorstelt om je kind te laten doubleren omdat de klas te druk en te groot is! Daar zou ik onmiddellijk van gaan steigeren. Is er niet een parallelklas waar ze naar toe kan? En anders kijken naar een andere school. Want op zich gaat deze klas (met de probleemgevalletjes) niet veranderen waarschijnlijk, dus daar zit je dochter de komende 5 jaar nog aan vast. Vind ik wel iets om over na te denken.

Verder gaan er bij mij belletjes rinkelen bij snel afgeleid en onderpresteren, want daar lijkt het in mijn beleving op als een kind eerst wel goed scoort, vervolgens niet meer, en wanneer ze te makkelijke werkjes krijgt aangeboden. Ik zou inderdaad wat Pirata ook al zegt, verder zoeken naar het waarom van deze wisselende beelden bij je dochter. Is er een IB-er of RT-er verbonden aan school die haar eens kan observeren, of 1-op-1 met haar kan werken? Die kan dan ook het gesprek met juf aangaan.

Maar dit is het onvermogen van de juf/de problemen met een te volle drukke klas afwentelen op jouw dochter. Niet mee akkoord gaan.

Pabo moeder

Pabo moeder

21-05-2019 om 15:43

onvermogen van de juf

niet om de juf te beschuldigen ofzo, misschien heeft ze het wel heel zwaar met die klas, maar ik zou ook denken dat je dochter beter kan. Als het om mijn kind zou gaan zou ik ook niet direct aan zittenblijven denken. Zittenblijven is wat Marrie zegt (statistisch gezien, dat wel) niet effectief voor de leerprestaties.

Geen genoegen mee nemen

Als het om mijn kind zou gaan zou ik hier geen genoegen mee nemen. 25% Komt niet mee? Dat vind ik vrij hoog, is er geen structureel probleem wat betreft onderwijs/docent? Hoe zit dat met de andere klassen? Er zijn legio mogelijkheden om een kind dat snel is afgeleid te ondersteunen: op de school van onze zoon werken ze bijvoorbeeld met koptelefoons en zgn. ‘wiebelstoelen’. En de juf vermoedt iets maar past de lesstof niet aan? Er wordt dus heel erg uitgegaan van het gemiddelde en als je daar als kind niet aan voldoet, dan kom je dus niet mee.
Ik zou vragen of er eens een ib-er kan meekijken.
Ik krijg uit jouw verhaal toch sterk het idee dat er wat onvermogen zit bij de leerkracht. Heeft ze er maar eentje?

Triva

Triva

21-05-2019 om 16:05

Als

makkelijke boekjes niet helpen omdat die te makkelijk zijn helpt zittenblijven al helemaal niet. Sowieso is groep 3 niet geschikt daarvoor. De eerste mnd zijn zo druk met die eerste letters. Geen tijd voor haar die voor loopt. Door naar 4 en over een jaar weer kijken. Blijft nu 25% zitten???

Parallelklas

Vaak zijn parallelklassen ook druk en vol. Even los van type onderwijs, want dat is niet de reden dat een klas vol is, ben je mogelijk genoodzaakt om naar een andere school te kijken waar de klassen niet tot het maximale aantal opgevuld is. Dat zijn meestal wel de scholen die iets verderop liggen.
Voordeel wel dat ze daar o.a. meer aandacht kunnen geven.

Hoe kan je er achter komen dat je kind dyslectisch is.. Hier twee dyslecten, erfelijkheidsdingetje, gingen tijdens het fietsen de verkeerde kant opsturen. Ik moest zodoende altijd mijn arm uitsteken om een botsing te voorkomen.

Triva

Triva

21-05-2019 om 16:51

flanagan

Als je eind groep 3 moet kijken of er dyslexie is door te weten of ze de verkeerde kant op fietsen dan heb je wel een probleem. Dat deed die van mij namelijk nooit omdat ik zei: richting bel of richting rem (hij had maar 1 handrem)

Pirata

Pirata

21-05-2019 om 16:53

Haha

Zijn die dyslexietesten opeens zo eenvoudig! 🤣🚲

Signalen

Natuurlijk geeft ik niet aan dat iedere links/ rechts- verwisseling een bewijs is voor dyslexie. Het is eerder een signaal.Net zoals b/ p verwisselingen of l/f verwisselingen.

Sommige kinderen verwisselen links en rechts omdat ze die twee nog niet uit elkaar kunnen halen. Sommigen kunnen ze niet uit elkaar halen en blijken later dyslectisch te zijn. Als kinderen die twee op jonge leeftijd wel eenvoudig uit elkaar kunnen houden, kan je denken aan een andere hindernis; is het kind afgeleid of heeft het een korte concentratie-boog. De dochter van TS kon in groep 2 wel goed meekomen; ze haalde A’s.

Een ander signaal is het door elkaar gooien van lidwoorden omdat deze korte woorden geen betekenis hebben en niet gekoppeld kunnen worden aan een voorstelling.

Arm uitsteken is een lapmiddel, net als bel of rem roepen. Beiden hulpmiddelen om dyslexie te omzeilen.

Nixx

Nixx

21-05-2019 om 18:24 Topicstarter

Dyslexie

De juf heeft aangegeven dat ze niet typische trekjes vertoont waardoor ze zou denken dat het om dyslexie gaat. Daarnaast moeten ze dan kunnen aantonen dat ze elke dag 20 minuten extra werk (lees, spelling, begrijpend lezen) doet om zo’n dyslexie toets te kunnen aanvragen. Ze krijgt nu sinds eind maart bouw, een programma waarbij ze bij het begin beginnen met de letters en woordjes (als zij dat thuis maakt kan de juf dat monitoren op school, op school doet ze dicht samen met een tutor) maar daar fiets ze doorheen en het is zo standaard dat ze inmiddels weet welke vraag er komen gaat. Ik heb dit aangegeven bij de juf en die zegt ja dat komt omdat dit dan iets boven haar niveau is, verder in het programma wordt het moeilijker..inmiddels les 100 en nog steeds net zo simpel. Dus hoe kunnen we behalve die test bepalen of ze dyslectisch is?

Nee niet 25% blijft zitten, wat wij begrepen hebben is wel dat waarschijnlijk een groot gedeelte alsnog in groep 4 blijft zitten. Er zijn vorig jaar in alle groepen 2 veel juffen uitgevallen, veel invallers geweest en vaak klassen naar huis gestuurd. De ib-er kijkt mee omdat er dus meerdere gevallen in de klas zijn die begeleiding nodig hebben, ze vermoedt faalangst en heeft wel geconstateerd dat onze dochter als ze het niet weet gewoon de antwoorden gokt. Meer hebben ze er niet over gezegd. Volgende week komt de kindercoach naar school en die gaat ook observeren. Het is enorm frustrerend dat we geen stap verder komen, de lesstof wordt in zoverre aangepast dat ze af en toe makkelijkere werkboekjes krijgt maar er gebeurt niet structureel iets. Dochter heeft zover wij weten er geen last van want die is super vrolijk, ligt goed in de groep en zegt school leuk te vinden. Wellicht houdt ze de schijn op maar dat weten we niet.

Pirata

Pirata

21-05-2019 om 18:57

Het zou kunnen

Het zou kunnen dat er iets anders speelt dan dyslexie. Maar de dyslexieexpert op school herkende het bij mijn zoon ook niet. Resultaat is dat hij pas in groep 7 gediagnostiseerd is met dyslexie (zwaarste vorm). Mede doordat school geen dossier had opgebouwd.
Zie dit voor de voorwaarden van een vergoede test: https://balansdigitaal.nl/kennis/diagnose-dyslexie/
En dan het stuk over didactische resistentie.

Lastig

Goed dat je er door derden naar laat kijken. Maar is die kindercoach ook een bevoegd kinderpsycholoog of orthopedagoog? Een kinderpsycholoog kan bijvoorbeeld ook dyslexie-onderzoek of een onderzoek naar een leer- of gedragsstoornis doen als deze denkt dat daar aanleiding voor is. Wordt er door de coach een iq-test en andere tests afgenomen om te zien of daar een verklaring? Of wordt er alleen maar wat gepraat en geobserveerd? Je zult moeten weten waar ze staat en of de faalangst een oorzaak heeft.

De opmerking van Juf dat als 'bouw' niet aansluit dat je door moet tot het moeilijker wordt, is onzin. De ib'r kan gewoon gaan testen en toetsen waar je dochter didactisch staat en waar hiaten zitten. Daar is nog geen dyslexie-onderzoek voor nodig, maar wel aanpassing van het lesprogramma. Zeker gezien de resultaten vanuit een rommelige groep 2 versus de resultaten in januari op de cito in groep 3 rechtvaardigt dit begeleiding en onderzoek vanuit school. Dat er van de 30 kinderen er nog 7 een probleem hebben, is niet jouw probleem. Jouw kind heeft recht op passend onderwijs!

De vraag die je moet stellen, is wat doubleren haar gaat opleveren. Ze krijgt dan een andere klas waar wellicht minder achterstanden en problemen zijn, maar qua lesstof gaat ze op herhaling. Als 'bouw' nu al te licht voor haar is, is doubleren een te zwaar middel. Dus ik zou daar niet mee akkoord gaan zonder verder onderzoek of argumenten die meer hout snijden.

Triva

Triva

21-05-2019 om 19:32

Nixx

"De juf heeft aangegeven dat ze niet typische trekjes vertoont waardoor ze zou denken dat het om dyslexie gaat. Daarnaast moeten ze dan kunnen aantonen dat ze elke dag 20 minuten extra werk (lees, spelling, begrijpend lezen) doet om zo’n dyslexie toets te kunnen aanvragen. "

Ja de juffen van mijn zoon hielden ook een jaar lang vol dat hij geen dyslexie kon hebben (achteraf dachten ze dus gewoon dat hij behoorlijk dom was). Uiteindelijk ben ik naar een logopedist gegaan voor taal in blokjes en na twee keer zei ze dat ze maar zelden zo zeker was van dyslexie als bij mijn zoon. Niet dat ik denk dat jouw dochter dyslexie heeft maar ik vertrouw het niet als juffen zeggen dat een kind geen dyslexie heeft en ja ze zijn allang begonnen met extra hulp geven, ze moeten gewoon een dossier opbouwen voor dat onderzoek.

Verder: echt niet blijven zitten in groep 3, ze loopt ver voor op die groep en de eerste maanden is er geen tijd om haar op niveau te laten werken, dan valt ze dus zeker stil.

Saar

Saar

21-05-2019 om 19:37

Lijkt me duidelijk

In ieder geval de richting waarin je het (iei) moet zoeken. Als je kind thuis veel beter presteert dan moet school snel juist moeilijker werk gaan aanbieden en niet makkelijker.

Dees

Dees

21-05-2019 om 20:04

Kan wel hoor

Bij mijn zoon in de klas waren er ook 2 zittenblijvers. Die zijn gewoon halverwege het jaar gestart als het ware. Dus in kern 5 ofzo terwijl de rest in kern 1 startte. Achteraf had mijn zoon samen met nog een mannetje daar ook beter kunnen starten.

Maar de vraag is dus wat is haar probleem? zolang school dat niet duidelijk heeft kunnen ze niet adviseren om door te gaan of te blijven zitten. Het probleem zal onderzocht moeten worden.

Lente

Lente

21-05-2019 om 21:51

Of school wil de groepen beter verdeeld hebben

Als de huidige groep 3 aan de grote kant is en de toekomstige groep 3 aan de kleine kant is, is kinderen laten doubleren een oplossing die gunstig is voor school.
Het is dan alleen nog de vraag welke kinderen en daarom laten ze (misschien) nu proefballonnen los.
Jouw kind past absoluut niet bij blijven zitten, of het nu wel of niet dyslectisch is.

Nixx

Nixx

21-05-2019 om 22:16 Topicstarter

Bedankt

Super bedankt voor jullie antwoorden want hier kunnen we wat mee. Ze is onze oudste dus we hebben sowieso geen idee welke wegen we dan kunnen bewandelen en doordat de juf ook geen plan aandraagt komen we geen stap verder.

Het is dus verstandig om een logopedist in te schakelen zodat we kunnen kijken of ze eventueel dialectisch.

Morgen hebben we een gesprek met de juf waarin we dus het eea aan het gaan vragen en voorleggen. Als ze namelijk geen plan hebben als ze gaat doubleren dan zitten we volgend jaar weer zo en daar willen we voor waken! En zeker niet omdat we niet weten wat het probleem is, vanuit school doen ze ook niet enorm veel moeite om het probleem te achterhalen behalve aansturen op een kindercoach.

Nixx

Logopedie wordt vergoed na verwijzing door de huisarts. Datzelfde geldt trouwens ook door onderzoek door een kinderpsycholoog. Dus ik zou de huisarts even bellen.

Hsp

Hsp

22-05-2019 om 09:23

25% blijft zitten?

Dan gaan bij mij alle alarmbellen rinkelen!
Als ik het zo lees dan is er veel onrust binnen het personeelsbestand van de school.
Dat zijn signalen om zeer serieus te nemen, en je moet je afvragen of dat de aankomende jaren gaat veranderen.
De kinderen worden hier de dupe van.
Ik zou het heft in eigen handen nemen als het kan en je daarnaast afvragen of deze school wel de juiste is?
Wel goed van je dat je naar een logopedist gaat en het een en ander daar laat uitzoeken.
Misschien ook een idee om je dochter didactisch te laten doortoetsen, aangezien ze vorig jaar allemaal A scores had.
Het lijkt een gevalletje onderpresteren door didactische verwaarlozing, ook al doet de leerkracht haar best.

Nixx

Nixx

22-05-2019 om 20:41 Topicstarter

Een juf die het ook niet weet

Vandaag een niet bevredigend gesprek gehad met de juf. De juf heeft aangegeven dat ze het gewoon niet weet, ze zegt dat hoe onze dochter in de klas is het erop lijkt dat ze nog niet toe is aan groep 4. Volgens de juf is ze afwachtend, droomt ze veel in de klas, is ze snel afgeleid, lijkt ze antwoorden te gokken en scoort ze op alle onderdelen onder de maat als ze naar de toetsen kijken. Bij bouw mag je lessen overslaan als je bij de toets hoger dan 80% goed scoort. Onze dochter had op de toets precies 80% goed waardoor ze geen lessen mag overslaan terwijl de juf ziet dat ze de lessen die geen toets zijn wel goed maakt.

Ze heeft de ib-er nu pas gevraagd om een keertje mee te kijken terwijl wij dit al eerder hebben aangekaart. Daarnaast hebben we gevraagd of ze dacht aan dyslexie maar dat weet ze ook niet. Tevens gevraagd waarom ze geen ander werk aangeboden krijgt en daarop kregen we het antwoord dat ze bij de laatste blokken geen makkelijkere werkboekjes hebben..Ook een vervolgplan is er niet. Handig zo’n school...

Zeetakje

Zeetakje

23-05-2019 om 17:06

Pfff...

Ik ben zo blij dat ik geen kinderen meer op de basisschool heb. Je verhaal is zo herkenbaar. Onze dochter moest in groep 3 ook blijven zitten, omdat ze dromerig was. Daardoor waren ze bang dat ze het in de 4e misschien!! niet bij zou kunnen houden en dat zou een negatieve ervaring voor haar worden. De juf wist het ook niet zo goed. 😳

"Misschien kan ze het ook wel bijhouden", was ons antwoord. We hebben duidelijk gemaakt dat "misschien" geen reden is om een jaar over te doen en gezegd dat ons kind desnoods verder ging op een andere school. Ze ging dus gewoon over. Een prima (wel dromerig) groep 4 jaar gehad en toen moesten we weer komen. Groep 5 zou misschien wel een te hoog tempo voor haar hebben.

Zo vermoeiend. Begon de discussie weer van voren af aan. We hebben verzucht dat we die discussie nu voor het tweede jaar achter elkaar aan het voeren waren en dat ons standpunt nog steeds hetzelfde was. "Misschien" is geen reden om te doubleren.

Volgens de juf zouden we daar aan het eind van groep 5 weer zo zitten als ze dromerig bleef. Dat klopte.

Bij ons kind bleek er sprake van ADD. Daar kwamen we achter toen we haar toch maar van school hebben laten veranderen. Als ze haar in groep 3 hadden laten doubleren, had ze daar nu dus nog gezeten. Ze doet het nu prima op de havo.

Een juf die het niet zo goed weet is echt geen reden om je kind het jaar over te laten doen. Ze moeten op zoek naar eventuele oorzaken, maar dat kan ook in de hogere klas.

Andere school

Of je kind door een leerstoornis zo presteert of niet, deze school maakt er een zooitje van. Hier, een school met veel lastige gevallen zijn er in een klas max. 3 leerlingen die niet mee kunnen komen. Erg tevreden over de manier van lesgeven en de begeleiding vanuit school ben ik niet, maar 25% van de leerlingen die niet meekomt (dus 7-8 leerlingen) klopt zeker niet.

Ik zou als ik jou was een andere school gaan zoeken.

Ik herken trouwens dat verhaal over kinderen laten zitten voor een gunstige klassenverdeling. Hier was vorig jaar sprake van dat kinderen om flauwekulredenen moesten doubleren. Want de een was ineens na drie jaar in dezelfde klad “te jong” en de ander die met een overgangsbewijs van een andere school kwam moest na een maand naar een lagere klas. (Begin schooljaar)
In beide gevallen hebben ouders gezegd dat ze naar een andere school gaan en een jurist in hand nemen, en opeens trok de school de beslissing terug. Ze wisten dat zij zelf fout zitten.

Marianne

Marianne

24-05-2019 om 10:34

Of verveelt ze zich?

Je kind kende in groep 2 alle letters en kon al wat lezen. In groep 3 zijn er ineens problemen. Dan zouden bij mij alarmbellen gaan rinkelen want dat kan ook een gevalletje uitvallen door verveling zijn. Of uitvallen door niet snappen wat de bedoeling is. Zo zijn er kinderen die zichzelf leren lezen en helemaal in de war raken als ze ineens moeten hakken en plakken, want die stap zijn ze al voorbij voor ze hem aangeboden krijgen. Dat soort simpele dingen zijn mogelijk om lezen te laten stagneren.
Zijn jullie lied van de bieb? Wat leest ze dan graag? Mag ze zelf boekjes kiezen en gaat dat goed? Ga gewoon eens lekker lezen.

Idem met rekenen. Als ze het thuis wel kan, en op school niet, dan is daar een reden voor. En die reden kan zijn dat de methode haar niet ligt, dat ze onder haar niveau moet werken (dat werkt slordig werken enorm in de hand) of dat ze in de war raakt omdat zij zichzelf een andere methode aangeleerd heeft dan ze op school krijgt. De reden is in ieder geval niet, dat ze het niet kan. Want dan zou ze het ergens anders ook niet kunnen.

Als je kind faalangstig is, is blijven zitten het aller- allerslechtste wat je haar aan kunt doen. Want dat is een bevestiging van haar angst: zie je wel, ze kan het niet. Want ze mag niet verder en de rest wel.

Ik sluit me helemaal aan bij degenen die vraagtekens bij deze school hebben. Ik zou echt hard om me heen gaan kijken want deze school lijkt echt zeer handelingsverlegen. Teriwijl wat ze hadden moeten doen voortbouwen op waar ze stond in groep 2 was. Dus niet klassikaal beginnen en haar gewoon met de klas mee laten doen. Ik durf te wedden dat dat niet gebeurd is.

En wat je ook kunt doen, is een remedial teacher inschakelen om eens te laten kijken waar ze nu echt staat en wat ze nu echt kan. Die kan je dat waarschijnlijk redelijk snel vertellen en meteen of blijven zitten zinvol is. Laat haar dan vooral ook zien wat ze thuis doet. Een didactisch onderzoek kun je ook door een orthopedagoog laten afnemen. Maar als het mijn kind was, zou ik eerst een andere school zoeken, waar ze verstand hebben van differentiëren.

Onze oudste had volgens haar oude school echt nog wat te leren, want ze maakte nog foutjes. En haar grote probleem was haar werkhouding, want ze moest t och echt leren doorwerken. Beiden waren als sneeuw voor de zon verdwenen na een schoolwissel met een passend aanbod. Ze doet nu VWO+ .

Meestergr3

Meestergr3

08-06-2019 om 21:19

blijven zitten of niet in gr3

Leerkracht groep 3
Ik ben leerkracht groep 3 en heb 7 jaar ervaring in groep 3 en 4. Ik weet dus waar ik het over heb. De leerkracht klinkt hier als iemand die net start of nog niet vaak groep 3 heeft gedraaid. Groep 3 is een apart groep om te draaien. Het is heel anders dan groep 1/2 en ook heel anders dan groep 4 t/m 8. Ik snap dus heel goed dat het ook voor de leerkracht soms lastig is om in te schatten hoever een kind nou echt is eind groep 3.

Zitten blijven
Over het algemeen laat je geen kinderen zitten (zeker niet in groep 3). Er moet hiervoor een goede reden zijn. Slechte scores op de cito is geen goede reden. Ik heb zelden een kind laten zitten in groep 3. Mijn voorwaarde is heel simpele. Ze moeten de teksten uit het rekenboek van groep 4 (voldoende) kunnen lezen. Het heeft namelijk geen zin om een kind naar groep 4 te sturen als het daar vervolgens niet de opdrachten van rekenen kan lezen. ik zou er dus heel goed over nadenken om verder in gesprek te gaan met school. Als je je kind toch naar groep 4 laat gaan en ze zakt daar helemaal onderuit in rekenen kun je jezelf wel voor de kop slaan.

Hoge verwachtingen
In groep 3 gaat het heel snel. Binnen 4 maanden kunnen de kinderen alle letters en lezen. Binnen 8 maanden kunnen ze verhaaltjes lezen. Ze moeten 90 woorden in 3 min kunnen lezen dat varieert van hele makkelijke woorden tot zeer moeilijke woorden. Makkelijke woorden zoals kim, uil, neus zeker 40 in 1min iets moeilijkere woorden zoals scherp, dooi, rechts zeker 30 in 1min en de hele moeilijke zoals geweest, bedoel, lawaai 20 in 1min. (Dit is als je op het landelijk gemiddelde wil zitten.) Als ze dus maar de helft van dit aantal leest kun je je afvragen of het idd verstandig is om naar groep 4 te gaan. Als ouder zie je natuurlijk dat je kind van maar een paar woorden lezen ineens super veel woorden kan lezen en na een tijdje zelfs verhalen! Super knap! maar...... dit hoeft niet te betekenen dat dit dan goed en snel genoeg is voor het niveau waarop ze eigenlijk horen te zitten.

Niveau dochter
Ik zou wel willen weten in welke kern je dochter echt uit is gevallen. Je zegt dat ze al kon lezen en alle letters kon. Als dit echt waar is dan heeft ze op de eerste 6 kernen minstens RV's gehaald. Dan moet er in het eerste rapportgesprek dus nog niks zijn aangegeven dat er problemen waren. De problemen komen vaak vanaf kern 7 (Januari) en zeker bij kinderen waarvan later blijkt dat ze dyslexie hebben.

Dyslexie
Het is niet gebruikelijk om onderzoek te doen of te spreken van dyslexie in groep 3. Als leerkracht of ouder kun je dit wel vermoeden en bespreekbaar maken uiteraard. Dat je dochter in groep 2 alle letters al kon en nu (waarschijnlijk sinds januari)niet meer meekomt vind ik wel een sterke aanwijzing. Draait ze letters en cijfers ook veel om? Dat kan ook een aanwijzing zijn. En zit het in de familie? Ook dat kan een aanwijzing zijn. Als dit allemaal niet zo is geef ik de juf groot gelijk dat ze geen kenmerken van dyslexie ziet. (neemt niet weg dat het wel zo kan zijn maar is nu echt nog niet te zeggen) De juf zegt wel dat ze een beelddenker is en geeft aan dat ze ondanks de hulp die ze krijgt niet vooruitkomt. Persoonlijk vind ik dat ook naar dyslexie neigen en snap niet waarom de juf dan zegt dat ze geen kenmerken ziet.

CITO scores
Groep 2 heeft helemaal niks te maken met de groep 3 scores. In groep 2 wordt er namelijk helemaal niet getoetst hoe snel een kind kan lezen. Daar gaat het meer om de woordenschat, rijmen, klankbepaling (wat hoor je achteraan bij kat *de t*) en dat soort zaken.
Je geeft aan dat de juf zegt dat ze antwoorden ging gokken. Bedoeld de juf dan dat ze tijdens het lezen van de woordjes of een verhaal ging "gokken"? (rechts = recht, tijger=leeuw) want dit is een veel voorkomend iets en heeft niks met concentratie te maken.
Of bedoeld ze dat je dochter ongeconcentreerd was en maar wat invulde bij een opdracht van rekenen omdat ze om zich heen aan het kijken was?
Dat 25% van de klas kan "niet meekomen" . Ik zou het niet zo benoemen naar ouders maar daar heeft de juf natuurlijk gewoon gelijk. Boven landelijk gemiddelde is 50% van je leerlingen 25% scoort ietsje minder dan landelijk gemiddelde en 25% " kan niet goed meekomen" Dat klinkt dus als een gemiddelde klas.

Nu goed afspraken maken met school
Ik zou ervanuit gaan dat de leerkracht en IBer echt wel goed gekeken hebben wat het beste is voor je dochter. Ik zou dus meegaan met de school. Ik zou wel hele goede afspraken maken over wat er volgend jaar gaat gebeuren. Zoals hier al eerder door iemand werd aangeven is het niet verstandig om je dochter kern 1t/m6 opnieuw te laten doen, in de reguliere versie (maan). Laat je goed informeren wat nu het plan is. Gaat ze starten in kern 7 (niv januari) of doet ze mee met de rest van de groep in zon. En wat gebeurd er met rekenen? Is dat überhaupt op niveau? Op wat voor niveau stroomt ze daar in?

*Hou er volgend jaar rekening mee dat de toetsscores vertekend zijn, je dochter gaat waarschijnlijk hoge scores halen dat blijft niet zo! Zitten blijven helpt niet om het uiteindelijk niveau om hoog te krijgen, die stijging is tijdelijk.

Marianne

Marianne

11-06-2019 om 07:48

Meestergr3

Wat een boel nuttige informatie. Maar een ding verbaast me. Je schrijft:
"Ik zou ervanuit gaan dat de leerkracht en IBer echt wel goed gekeken hebben wat het beste is voor je dochter. Ik zou dus meegaan met de school."

Leerkracht geeft aan handelingsverlegen te zijn en vindt dat leerling moet blijven zitten. Leerkracht heeft geen onderzoek in geschakeld, ik lees niets over het samenwerkingsverband of rt om te kijken wat er aan de hand is en waarom dochter achterblijft.
Als ik naar de argumenten van juf kijk, dan zie ik daar niets bijstaan dat blijven zitten rechtvaardig. Drukke klas, 25% achterblijvers ( standaard dus zoals je schrijft), en snel afgeleid kind.
Dit klinkt als een 'we doen niks en dan hopen we dat het volgend jaar vanzelf goed gaat,' strategie. Met een school die een kind een jaar laat aanmodderen en het dan wil laten zitten zou ik liever geen afspaken maken, ik denk niet dat ik er vertrouwen in heb dat het goed zou komen.

Wat i k echt zeer zorgwekkend vind ik het idee van juf dat kind faalangstig is en op school dichtklapt in combinatie met blijven zitten. Dit toont aan dat juf echt geen idee heeft hoe ze met faalangst om moet gaan en ze had allang daarvoor bij het samenwerkingsverband aan de bel moeten trekken voor bijvoorbeeld een faalangsttraining.

Kun je het weigeren?

Laatst verzeild geraakt in een discussie met een basisschoolleerkracht, die beweerde dat ouders het voor het zeggen hebben als het gaat om de vraag of een kind blijft zitten of niet. en als ouders dat niet willen, dan gebeurt het niet, volgens haar.
Ik betwijfelde dat, dus vandaar mijn vraag: kun je het gewoon weigeren? Dus aangeven dat je wil dat ze wel overgaat naar groep 4?

TSjor

Uh meester...(ot)

Informatieve post, ik hoop wel dat je beseft dat je werkwoordspelling nog een puntje van aandacht is. Bedoeld en gebeurd in 3e persoon enkelvoud zouden niet uit je toetsenbord moeten komen als je voor de klas staat. Meeste forummers hebben toch al geen hoge pet op van leerkrachten.

Dees

Dees

11-06-2019 om 16:41

Tja

Als ouder heb je het laatste woord. Maar meestal wordt je wel flink onder druk gezet ik heb het van dichtbij gezien. Ouders wilden echt dat hun kind doorging. Mijn kind geeft aan dat het kind nog helemaal niet kan lezen, het kind komt elke dag ook duidelijk overprikkeld en doodmoe uit school. Gaat ook regelmatig naar de ibt

Andere ouders hebben wel besloten hun kind een jaar te laten doubleren (was overigens in groep 2) het kind is echt wel sterker geworden maar zoals het nu is wordt het geen hoogvlieger. Vraag is dus hoe het het dit jaar gaat doen als het wel naar groep 3 gaat.

Pirata

Pirata

11-06-2019 om 16:51

Kenfan

Spreek voor jezelf aub....

Kenfan

Kenfan

12-06-2019 om 00:29

Pirata

Doe ik, is nl MIJN indruk. Je hoeft het daar echt niet mee eens te zijn.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.