Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Dendy Pearson

Dendy Pearson

17-06-2012 om 22:14

Doubleren

Een vriendin zit met het volgende: Dochter zit nu in groep 7, in een klas waar zij zich niet prettig voelt. Ze heeft de entreetoets slecht gemaakt,komt BBL uit. Meisje is geen hoogvlieger, maar kan echt beter dan dit. Ouders willen nu graag dat dochter groep 7 overdoet, in een prettigere groep komt en de achterstanden die er wel zijn bijwerkt. School was verrast door dit verzoek en zijn erover aan het praten. Hier moeten ze wel mee opschieten, want het schooljaar is hier bijna voorbij.
Even vooruitlopend op het gesprek met school de vraag: heb je als ouder hier zelf iets over te zeggen? Wat als school vind dat ze toch maar door moet naar groep 8.

Dendy

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Dendy Pearson

Dendy Pearson

18-06-2012 om 09:17

Niemand

een idee?

Dendy

Fransien

Fransien

18-06-2012 om 10:15

Formeel en in de praktijk

Scholen vinden dat zij, formeel gezien, het recht hebben om te besluiten tot zittenblijven, overgaan of versnellen. In de praktijk wordt die soep meestal niet zo heet gegeten, bij twijfelgevallen wordt er wel degelijk naar de argumenten van de ouders geluisterd.
Wat ik in jouw verhaal zie is een kind wat niet lekker in de groep zit en niet naar kunnen presteert. Ouders willen dat ze blijft zitten om de cijfers op te krikken en de achterstanden weg te werken, maar vooral om het kind in een leukere groep te krijgen. Ik denk dat hoe sociaal en prettig een klas is, behoorlijk invloed heeft op hoe makkelijk een kind leert.
School krijgt een minpuntje bij een zittenblijver en doet dat dus alleen als het niet anders kan, ze willen er niet teveel hebben. School ziet gelukkig dat het meisje meer kan dan BBL. Denkt school dat dat er uit gaat komen zonder zittenblijven? Groep 8 is feitelijk maar een half jaar, de stof is voor het leeuwendeel in groep 7 behandeld, zittenblijven in 7 is ook logischer dan in 8, en in een nieuwe groep kan het meisje weer zelfvertrouwen opbouwen.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

18-06-2012 om 17:42

Moet nu formeel( miriam????)

Vanmiddag is er een gesprek geweest en school weigert het zittenblijven. Dus moeten wenu even weten of hier iets aan te doen is.
Miriam, kan jij hier iets zinnigs over zeggen?

Dendy

mams

mams

18-06-2012 om 20:06

Iets uit omgeving zwolle

Wanneer doubleren?
Over het algemeen geldt een vuistregel: hoe hoger de groep, hoe minder effectief een doublure is. De meeste doublures vinden plaats in groep 2 (nog een jaartje doorkleuteren), groep 3 en groep 4. Daarboven zal slechts in uitzonderingen gekozen worden voor een doublure. Voor een doublure na groep 6 moet er een bijzonder motief zijn.

Daarnaast zijn er ook criteria op sociaal-emotioneel terrein. Daarbij dienen de volgende vragen te worden gesteld:
- Hoe gaat het om met leeftijdsgenoten?
- Hoe is het gesteld met de sociale weerbaarheid?
- Hoe is het gesteld met de sociale kwetsbaarheid?
- Hoe is de gezondheid van het kind?
- Hoe is de thuissituatie?
- Hoe is de houding van het kind tegenover de leerkracht?
- Hoe is de werkhouding van het kind?

Wanneer scholen en ouders niet overeen kunnen komen, zijn scholen wettelijk verplicht de ouders te wijzen op een andere schoolkeuze.

groetjes

Dendy Pearson

Dendy Pearson

18-06-2012 om 20:09

Aanvulling

De school waar het om gaat is een obs met sinds 3 jaar een lummel van een directeur, een hoog ziekteverzuim onder de leerkrachten en momenteel ook een leegloop. Mijn eigen dochter gaat daar nu naar groep 7, heeft daar haar vriendinnen, leert makkelijk en zij komt er wel. Haar peuterbroertje gaat in januari naar een andere school ivm deze problemen. Bizar dat een school in een paar jaar tijd van een frisse welvarende school kan veranderen in zo'n puinhoop zonder visie.
Ik schrijf dit omdat ik me ineens afvraag of een school die zo in de problemen zit misschien wel moeilijk doet over zittenblijven omdat dat dan nog een minpuntje erbij is. Of denk ik nu te ver?
Ouders van het meisje waar het omgaat zijn nu wel zo ver dat als school nu niet mee werkt al hun kinderen naar een andere school gaan. En dat is vervelend voor die kinderen, want zij hebben natuurlijk wel hun vriendjes hier.
Het houdt me bezig, googlen levert bij mij weinig op. Ik hoop echt op wat reacties hier.

Grt Dendy

KGO

KGO

19-06-2012 om 00:26

Hier wel

Hallo,
Vorig jaar zat mn dochter in de 7e groep en toen is een klasgenote blijven zitten vooral omdat ze dat zelf wilde. Ze was ook geen hoogvlieger, maar het probleem zat hem vooral in onzekerheid, faalangst etc. Laatst zei haar moeder dat ze enorm gegroeid was, dat ze blij was met deze keuze.
Ik wilde toen overigens onze dochter ook laten zitten (wegens soc emo achterstand, Asperger); dat wilde school niet omdat ze te ver qua stof was. En ook zij is, dan wel in groep acht gegroeid en gaat volgend jaar ( met 11 jaar) naar de brugklas.
Kaatje

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Formeel

Dandy, er is in de WPO een artikel (32?, ik weet het niet meer), dat het verlaten van de basisschool koppelt aan toestemming van de ouders.
Met dat artikel kunnen ouders (in theorie) hun kind een jaar langer op de basisschool laten blijken. Maar dat gaat om verlenging na groep 8.
Bovendien is het niet ijzersterk. Als uit de voortgangsrapportage blijkt dat het kind geschikt is voor het vo (het kan doorstromen naar vmbo-b of hoger), en er is geen sprake van een enorme geestelijke achterstand (ontwikkelingsleeftijd 6), dan is er geen gegronde reden om het kind te laten blijven zitten.
Het is pertinent niet bedoeld om kinderen naar betere cijfers en dus een hogere uitstroom te helpen.
Basisonderwijs is geen eindonderwijs. Opstromen kan (in theorie) in het vo ook.
Hoe dan ook: voor zittenblijven in de lagere groepen hebben ouders niets anders dan het bereiken van overeenstemming met de school.
Komt die er niet, dan komt het niet van zittenblijven.
Groet,
Miriam Lavell

Dendy Pearson

Dendy Pearson

19-06-2012 om 09:44

Dank je, miriam

Dat is duidelijk.
Even voor mijn eigen nieuwsgierigheid. Als het andersom is, dus als school wil dat een kind doubleert, dan mag je als ouder dus om dezelfde reden eisen dat een kind doorgaat??

Grt Dendy

Precies

Zo zit het ongeveer.
De onderliggende reden dat school beslist en niet de ouders, heeft (ook) met de kosten en mogelijke bevoordeling te maken. Ouders mogen niet zomaar zelf het onderwijsbudget onevenredig aan hun kind opmaken (meer schooljaren laten maken dan strikt noodzakelijk).
Maar scholen mogen dat natuurlijk ook niet. Een leerling die door kan, mag door. De school mag zich er niet 'goedkoop' vanaf maken (zittenblijven ipv een handelingsplan voor het verhelpen van een achterstand).
Groet,
Miriam Lavell

Dendy Pearson

Dendy Pearson

19-06-2012 om 10:13

En nou ik je toch "spreek"

Heb jij nog een advies in deze kwestie?

Dendy

Oefenen

Kennelijk heeft de school zich er tot nog toe met de Franse slag van afgemaakt, anders zou die achterstand er niet zijn.
Daar kun je boos over worden en energie in steken, maar veel effectiever is het om zelf te gaan oefenen.
Volgend jaar wordt bij de Cito-eindtoets ook het taal- en rekenniveau gemeten aan de hand van de referentieniveaus.
Bij normering van die niveaus is gebleken dat ca 70% van de lln dat niveau haalt.
Ik weet niet op welk percentiel ze nu zit, maar ze hoeft zich naar alle waarschijnlijkheid niet eens heel erg te verbeteren om toch te klimmen op de ladder van vaardigheden.
Er zijn heel veel mogelijkheden op internet om te oefenen. Zie bijvoorbeeld http://www.beetjespellen.nl/website/index.php en hier http://beterrekenen.nl/website/index.php (iedere dag een beetje).
Je kunt dat dagelijkse toetsje ook gebruiken om bij bepaalde onderdelen wat extra uitleg te geven. Bijvoorbeeld 10 minuten toetsje maken, daarna 5 minuten uitleg over wat er aan bod is geweest (fouten).
Fouten maken mag, je ziet elke dag of en hoeveel je vooruit gaat. Ze heeft nog 7 maanden tot de geplande eind-cito. Daarin kan ze een enorme sprong maken.
Als dat niet lukt tussen ouders en kind (ruzie), dan zou jij je diensten aan kunnen bieden (ze doet wel zelf de dagelijkse toetsjes, maar jij doet 1 a 2 x per week extra uitleg).
Groet,
Miriam Lavell

Dendy Pearson

Dendy Pearson

22-06-2012 om 18:43

Toch gelukt

Ik lees hier al jaren mee en heb er ook veel van geleerd. Op mijn advies zijn de ouders rechtstreeks naar de ibér gegaan, hebben daar duidelijk kunnen vertellen waarom dochter graag wil blijven zitten (onzeker in de groep en de cijfers van de vorige jaren waren helemaal niet slecht). Resultaat is dat dochter het jaar mag overdoen en dat er een plan komt om haar beter te laten presteren. Heel fijn voor dat kind.
Dank jullie wel voor de adviezen!

Dendy

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.