Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Flora

Flora

21-08-2012 om 16:01

Douchen na gym

Dochter moet vanaf groep 4 ,na de gym, douchen.
Op het briefje stond dat we een handdoek mee moesten geven.
Ik vind alleen een handdoek wat karig,hoort daar iig niet een douchefris bij,anders is het toch gewoon afspoelen?
Ik heb nu haar tasje gepakt,met handdoek,douchefris,spons en kam.
Teveel,te weinig,wat zouden jullie doen in dit geval?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Afspoelen

Alleen even afspoelen is toch prima? Dus het lijkt mij te veel wat je meegeeft. Alleen een handdoek is genoeg.

guera

guera

21-08-2012 om 16:36

Teveel

gewoon klein handdoekje en klaar.
Zo erg zweten ze nog niet in gr 4 en bij ons hebben ze welgeteld 3 minuten om te douchen, dus echt veel tijd om te soppen hebben ze toch niet en willen ze vaak ook niet

amk

amk

21-08-2012 om 17:27

Te veel

je mag al blij zijn dat ze natte billen krijgen.
Dochterlief heeft het afgelopen jaar gepresteerd om geen enkele keer natte haren te krijgen.
De eerste maanden kwam ze niet eens in de buurt van de douche. En na een paar maanden wist de juf haar te overtuigen dat het toch moest door stapje voor stapje van voeten naar billen te gaan.
Dochter houdt namelijk niet van douchen want dat doet pijn. De stralen op je lichaam. Heeft ze thuis ook, en gelukkig herkende de juf dit van haar eigen zoon.
Maar weinig kinderen in groep 3 redden het om echt te douchen in die tijd. Uit en aankleden neemt al veel tijd in beslag.

Guinevere

Guinevere

21-08-2012 om 20:15

Douchefris?

Wat is douchefris? Iets om de douche fris te maken?
Sowieso zou ik mijn kinderen niet aanleren om zich met allerlei zepen te wassen, zeker niet na zo'n lesje schoolgym waarbij je nauwelijks vies wordt. Zeep dient hier om je handen te wassen na het toilet of om ernstige vervuilingen weg te poetsen.

Flora

Flora

21-08-2012 om 20:31

Tja

Geloof dus dat ik er een iets te grote issue van maak.
Douchefris *zoheetdattoch* om je lichaam te soppen.
Maar wat heeft dat douchen dan voor nut,dan wordt het idd gewoon afspoelen.
Maar goed, het wordt dus een handdoekkie en een kammetje,dank voor de antwoorden/meningen.

Het nut van douchen

Mij is ooit uitgelegd dat ze de kinderen laten douchen om ze zo aan te leren dat het fris is om na het sporten te douchen. Want als je dat niet al jong leert dan schijnt het een ramp te zijn om ze onder de douche te krijgen als ze gaan puberen en het zweet goed te ruiken is. Is na een gymles in een klas vol pubers geen pretje voor een leerkracht. En daar zit wel wat in vind ik. Maar toch vind ik het voor nu prima dat mijn niet-zwetende kinderen nauwelijks de douchstraal raken. Meer dan een handdoek gaat er ook niet mee. Niet eens een kam. Op gymdagen gaat het haar in een staart en dat blijft zo de rest van de dag.

bibi63

bibi63

21-08-2012 om 21:27

Idem als picasso

Het enige nut is dat de leerkracht niet na de gymles in een dampende klas zit. Dus gewoon alleen even zweet afspoelen, al is dat op die leeftijd meestal nog niet echt stinkend. Als je kinderen thuis een uurtje buiten spelen/voetballen, worden ze direct daarna toch ook niet uitgebreid gesopt? Inderdaad: haar moet in een staart, dat laten ze zo, dus daar hoeft verder geen kam aan te pas te komen. In groep 7/8 nemen ze meestal een deo mee. Ach, het stelt allemaal niets voor.
Gr. Bibi

Goede manieren

Een juf vertelde mij ooit dat het ook is om aan te leren dat douchen na het sporten hoort. Bovendien schijnen er in elke klas kinderen te zitten die thuis nauwelijks douchen, zo pikken ze toch een extra keertje mee.

Vic

Vic

21-08-2012 om 22:01

Grappig

Er zijn ook wel draadjes geweest waar de reacties allemaal anti-douchen waren. Hier op school hebben ze het afgeschaft. Oudste was van de laatste lichting die nog moest douchen na de gym, maar ongeveer 80% van de kinderen uit haar klas had een briefje mee waarin stond dat ze niet hoefden te douchen. Ik vond mijn eigen briefje erg grappig 'Marietje hoeft niet te douchen na de gym, want wij hebben thuis een douche'. Het levert ook meer effectieve gymtijd op als je niet 25 kinderen hoeft te laten douchen. Dat vond dochter dan weer geen voordeel

Vic

Die draadjes kan ik me nog wel herrinneren. Moet zeggen dat ikzelf nu in een fase in mijn leven ben dat ik me om dat soort dingen niet meer druk maak. Wel om de dingen die er echt toe doen Scheelt een hoop ergernissen! Wel douchen, niet docuhen, vind het allemaal best.

mama van

mama van

21-08-2012 om 23:07

Niet douchen

Op onze basisschool is het douchen afgeschaft omdat school vindt dat er ten minste vier volwassenen bij het douchen moeten zijn, twee vrouwen bij de meisjes en twee mannen bij de jongens. Waarom? Omdat 1 kwaadwillende volwassene of leerling wellicht, misschien, met de mobiele telefoon foto's zou kunnen maken van naakte kinderen en op internet zou kunnen zetten, pedofiele site of zo, of je medeleerling voor jan joker op Hyves zou kunnen plaatsen.
En dus wordt er niet meer gedoucht, want de 4 volwassenen zijn niet te vinden. Tja.

Mama van

Nou dat vind ik wel heel ver gezocht. Ten eerste moeten mobieltjes van de kinderen elke dag worden ingeleverd en krijgen ze die pas eind van de dag terug. En als de school zijn eigen leerkrachten niet vertrouwd dan is er wel heel erg iets mis. Ik zou grote vraagtekens zetten bij een school die met dit soort absurde regels komt

Wat mij betreft overbodig

Wat mij betreft is het verbodig, dat douchen na de gym op de basisschool. De jongste kinderen zweten/stinken over het geheel nog niet zo. Kinderen weten er ook prima onderuit te komen, alleen de voeten nat te maken etc. Vaak is het alleen een hoop gekeet en een verkorting van de gymtijd.
Ik douche mijn jongens ook niet meteen na een uurtje buitenspelen, en dan zijn ze een stuk bezweter en zichtbaar vies (grasvlekken, zand, grond).

Op de middelbare scholen hier in de gemeente zijn er geen douches beschikbaar voor de kinderen na de gymles. Toch heb ik daar nooit de leerkrachten over horen klagen. Schijnbaar valt het wel mee met het zweet/stinken, of stinken pubers ook op niet gymdagen al en maakt het gymmen dus niks uit.

Jippox

Het hoeft niet zo te zijn dat school zijn eigen leerkracht niet vertrouwt. Op onze school wil de mannelijke leerkracht altijd een begeleider mee bij gym of schooolzwemmen. Als een soort getuige als bescherming, omdat dan nooit iemand hem ergens onterecht van kan beschuldigen.

Verder ben ik het met Wiske eens dat douchen na gym bij kinderen in groep 4 overbodig is. Kost alleen maar veel tijd, is een hoop gedoe en levert weinig tot geen hygienische voordelen.

skik

Tango

Tango

22-08-2012 om 19:29

Geen probleem

Ik vind het wel prima hoor dat de kinderen hier douchen na het gymmen. Ze doen het hier vanaf groep 3 en meestal stelt het inderdaad weinig voor: even eronder en weer afdrogen. Maar ze leren zo wel dat het goed is te douchen na het sporten.
Verder geef ik echt niet meer mee dan een handdoek en dan wel 1 in een zeer opvallende kleur en dan nog presteerde Tangozoon het op zijn eerste gymdag in het nieuwe schooljaar zijn handdoek alweer te vergeten.
Tangodochter, groep 8, neemt soms een deodorant mee, als ze niet vergeet hem in de gymtas te stoppen.

Kweeniehoor

Douchen is kennelijk iets als huiswerk, je doet het op de basisschool niet omdat het daar en dan nut heeft, maar ter voorbereiding op de middelbare school.

Lijkt mij onzin. destijds op de basisschool douchten wij nooit na gym, en op het vo moest dat ineens, en toen deed ik het ook. Niet van harte, overigens. Bij mij was het trouwens ook niet nodig, ik deed met gym zo weinig mogelijk dus zweten was er niet bij

Maar zonder dollen: imho maakt een school zich het leven onnodig moeilijk door halve kleuters tot douchen te verplichten. Brugklas lijkt me vroeg zat. Bij zoon wordt trouwens vooralsnog niet gedoucht, maar misschien komt dat later nog.

Groeten,

Temet

Soppen?

Dat doe je toch alleen als je echt vies bent?
douchen na gym is hier gelukkig niet aan de orde, er wordt hier eens per week gedouchet, met water en geen sopfris, want anders vergaan we van de jeuk.
Als dat flessenspul, douchecel etc. is een enorme milieubelasting. 80% spoelt ongebruikt het riool in.
Bij echt vies gebruiken we een stuk babyzeep, verder is water voldoende.

Marie

Marie

23-08-2012 om 15:48

Bo niet en op vo ook niet

Hoi,
Gelukkig hoefden onze kinderen op de basisschool niet te douchen na gym. Vind ik ook helemaal niet nodig, want kinderen zweten meer met buitenspelen dan met gym. Daarbij kost het ook nog eens extra tijd en aangezien ze met de bus heen en terug naar de gymzaal moesten, zou er helemaal geen "gewone" lestijd meer overblijven. Trouwens "vroegah" deden we dat ook niet en kan niet zeggen dat ik daar wat van gekregen heb.
Nu zitten ze op het VO en wordt er alweer niet gedoucht na het gymmen. Ze hebben maar lessen van 45 min en als in die tijd ook nog gedoucht moet worden, kunnen ze net zo goed niet gaan gymmen, vooral als ze buiten les hebben het lopen daar naar toe kost ook extra tijd. Trouwens ook na een blokuur (90 min) wordt er niet gedoucht.
Dus ik zou zeggen - ophouden met die onzin. Dat kinderen moeten leren dat als ze vies zijn moeten douchen kunnen ze ook thuis leren. Trouwens van even poedelen aan de wastafel word je ook schoon genoeg.
Groetjes

sas

sas

23-08-2012 om 18:03

En wat vinden jullie dan

van het schoolzwemmen,na de les wel of niet douchen/wel of geen shampoo?

Fiorucci

Fiorucci

23-08-2012 om 18:52

Sas

Wel douchen na het zwemmen, ivm chloor! Shampoo etc is niet toegestaan in het zwembad hier.

Sas

Sas

23-08-2012 om 19:55

Oke

en met douchen bedoel je dan afspoelen,dus helemaal niks gebruiken qua zeep ofzo?

DD

DD

23-08-2012 om 21:11

Chloor

Douchen vlak na het zwemmen heeft weinig nut. Ga maar eens douchen vlak erna en later nog eens thuis onder de douche: dan ruik je dat chloor er dan pas afgaat.

Fiorucci

Fiorucci

24-08-2012 om 08:01

Sas

Ja,gewoon even snel afspoelen.

'tangodochter

neemt soms een deodorant mee, als ze niet vergeet hem in de gymtas te stoppen.'

Gebruikt ze de deodorant voor of na de gym? Hier heeft school het gebruik van deodorants ivm de stankoverlast na schoolzwemmen en gym verboden.

Tango

Tango

24-08-2012 om 12:54

Als ze de deo meeneemt gebruikt ze hem na het gymmen, dus ook na het douchen. Maar goed, meestal vergeet ze hem hoor. Bij ons op school is het dus niet verboden, maar spuitbussen mogen niet, alleen rollers en sticks. Vind ik wel logisch.
Douchen na zwemmen vind ik een logisch verhaal. Dat doe je zelf toch ook en laat ik de kinderen ook doen als we zelf met ze gaan zwemmen. Bij schoolzwemmen gaf ik ook geen douchegel mee en ook geen kam. Tangozoon gaat echt niet zelf zijn haar staan kammen hoor.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.